Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Micro kweekkast (0,25 m2)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Micro kweekkast (0,25 m2)

    Korting op 420shop
    IMG_0421.JPG

    Nu een labyrint opgezet zodat de luchtstroom straks van achter de kast komt, via het labyrint gaat en vervolgens onder in de kast komt. Op dit moment heb ik nog geen idee of ik een actieve inlaat moet gaan gebruiken, dus momenteel nog steeds op het idee van een passieve inlaat. Met het labyrint (en daarom natuurlijk zwart gespoten, ziet de onderzijde er als volgt uit.

    IMG_0425.JPG

    Nu kunnen we de onderkant omdraaien en de kast gaan opbouwen. Standaard werk met de deuveltjes, het is net Lego voor gevorderden. Omdat ik de radiatorfolie goed in de naden wil laten aansluiten heb ik deze direct (met dubbelzijdig tape) op de binnenplanken geplakt. Doordat deze nu tussen de planken terecht komen, blijft het geheel prachtig strak zitten en hoef ik de hoekverbinding (het mini-naadje) straks alleen nog te verbinden met een stukje aluminiumtape. Met de zijkanten en de bovenkant er op ziet hij er als volgt uit.

    IMG_0427.jpg

    Nu kunnen we de plank maken waar zometeen de verlichting aan komt te hangen. Hiervoor heb ik bedacht om diverse uitsparingen te maken zodat de warme lucht gemakkelijk naar boven kan gaan. Om de lamp netjes in het midden te houden heb ik wat uitsteeksels er in laten zitten. Hiervoor was het creatief boren en (decoupeer-)zagen, maar dit is het eerste idee.

    IMG_0431.JPG

    In het midden wilde ik een 10 cm fannetje maken, maar omdat ik later zag dat het niet handig was om de warme lucht van de lampen naar de planten te blazen heb ik dit idee maar laten varen. In plaats daarvan ben ik overgestapt van 4 naar 5 lampen. Ik heb gelezen dat het mooi zou zijn om per m2 zo'n 25.000 lumen te hebben. De lampen die ik nu heb geven 1550 lumen (Philips Tornado 23 watt 827K). 1550 x 5 lampen = 7.750 lumen voor 0.25 m2 = 31.000 lumen voor 1 m2. Daar heb ik in ieder geval genoeg aan en zoals overal wordt gezegd: hoe mee watt hoe meer opbrengst. Met vijf lampen komt dat dus op 115 watt voor 0,25 m2 en 460 watt voor 1 m2. Met de nog 4 lampen aangesloten op de plank ziet het er als volgt uit:

    IMG_0436.JPG

    Nu aan de kettingen opgehangen en met het deurtje dicht is dit het resultaat als het om de kast zelf gaat. Op naar de volgende afdelingen: verlichting en ventilatie.

    IMG_0437.jpgIMG_0432.jpg

    VerlichtingIMG_0448.jpg

    Bij de bouwmarkt had ik de Philips Tornado 23watt 827 al zien liggen (827 = kleur 2700K en ook wel warm wit genoemd). Om aan vijf stuks te komen was geen enkel probleem. Toen de andere kleuren nog even. Niets. Helemaal niets. Overigens was de Tornado de enige 23 watt spaarlamp, dus je bent verder snel uitgekeken. Bij de TL-balken kwam de kleur cool wit (640 oftewel 4000K) nog wel voor, maar die zijn dan weer te lang voor mijn kast. Dus dan maar naar een lampenspeciaalzaak...

    Daar is het ook nog niet zo gemakkelijk. 827 hebben ze in alle kleuren en maten, maar in de kleuren 4000K en 6500K kun je het wel schudden. Zelfs bestellen was geen enkele mogelijkheid. Dan maar naar een andere lampenspeciaalzaak. Hetzelfde verhaal. Het lijkt wel of die lampen niet eens bestaan. Toch maar op Internet gekeken, maar ook daar is het een mistig geheel voor wat betreft die spaarlampen. Bij Philips zag ik ze wel in Duitsland, maar in de Nederlandse shop zijn ze ook niet terug te vinden. Uiteindelijk, na heel veel zoeken, heb ik dan de 865 (6500K) Philips Tornado 23 watt lampen gevonden bij een lampengroothandel in 's-Hertogenbosch. Als particulier kun je daar gelukkig ook bestellen, dus meteen maar een reeks ingekocht.

    IMG_0449.jpg

    Van de Tornado serie is eigenlijk niets te vinden over de 640 (of 4000K) lampen, dus ik vermoed dat die versie er niet is. Bij een andere bouwmarkt kwam ik van Sencys wel een 23 watt 640 spaarlamp tegen. Dus eindelijk was de serie compleet.

    IMG_0450.jpg

    De lampen aangesloten op een zware tijdschakelaar (max 3500 watt) en het geeft een enorme lichtvloed in die kleine kast. Precies de bedoeling.

    Next: de ventilatie.

    Kast klaar, lampen klaar, nu nog kijken of we voldoende verse lucht door het systeem kunnen halen en daarmee ook de temperatuur op een aanvaardbaar niveau te kunnen houden. Want met 5 spaarlampen in een kleine kast loopt de temperatuur langzaam maar zeker op tot een niveau waarop toekomstige plantjes het niet echt leuk meer gaan vinden. Dus aan de onderzijde een L-vormige sleuf in de bodem gemaakt (hierdoor loopt de luchtstroom straks langs de vierkante potten), en aan de overkant aan de bovenzijde van de zijkant een 12,5 cm rond gat.

    Omdat ik maar beperkte ruimte heb met 125 centimeter, wil ik boven de lampen geen koolstoffilter meer plaatsen, maar maximale ruimte geven aan de plantjes. Dus ik heb ervoor gekozen om een afzuigbuis aan de zijkant te maken en deze op een ventilator aan te sluiten en later (als de plantjes gaan geuren) hiervoor een boxfilter te maken. Het idee dat ik nu heb is om een box te maken met twee compartimenten en in de scheiding in het midden een groot koolstoffilter (5 cm dik) van een afzuigkap te gebruiken. Door de box heb je een groot oppervlakte waar de lucht doorheen gezuiverd kan worden, hij staat buiten de kast (dus geen ruimteverlies in de kast) en doordat de box dicht is ook nog eens een goede lichtafsluiting.

    IMG_0446.JPG

    Aan de binnenzijde van beide openingen een stuk panty gespannen om eventuele vliegjes, etc. buiten te houden. Geen idee of het helpt, maar het geeft in ieder geval het gevoel dat niet alles zo naar binnen wordt gezogen. Op de afzuigbuis nu even een 12 cm PC fan 3000 toeren aangesloten, en binnen nog een 8 cm fan geplaatst voor extra luchtcirculatie. Om de fans te besturen en een poging te wagen om de temperatuur enigszins stabiel te houden heb ik (wederom dankzij een tip op het forum) de Scythe 3,5" Fan Controller Server aangeschaft. 2 temperatuurmetingen voor 2 fans, met minimale toeren, maximale temperatuurmetingen, kortom ideaal dus.

    IMG_0445.jpg

    Goed, lampen aan, fan controller aan, kast dicht. Even kijken wat er nu gebeurd. De lampen worden langzaam warm en de temperatuur loopt ook langzaam maar zeker op. Wat opmerkelijk is, is dat de temperatuur 5 cm onder de lampen vele malen sneller oploopt, dan de temperatuur halverwege de kast (en dus ruim boven de lampen). Op zich in het begin niet zo vreemd, maar na 30 minuten is dat nog steeds het geval. Een 22,5 graad halverwege de kast en een 33,5 graden 5 centimeter onder de lampen. Dat gaat hem dus niet worden.

    De volgende ochtend besloten om meer gaten te maken in het lampenplankje (kennelijk blijft de warmte onder het plankje hangen ondanks de uitsparingen aan de zijkant). Dus de gatenboor gepakt en mijzelf eens flink uitgeleefd. Alles weer in stelling gebracht en opnieuw getest. Nu 24 graden halverwege de kast en 32 graden onder de lamp. Nog steeds niet het gewenste effect.

    IMG_0442.JPG

    Okee, een PC-fan gaat dus niet voor de afzuiging zorgen. Misschien kan ik de 12 cm fan gebruiken als een soort afzuigkap voor de lampen. Dus een constructie gemaakt van plastic board om een kap samen te stellen die van 24 x 24 cm naar 12 x 12 cm loopt en daar de ventilator bovenop geplaatst. De afzuigslang bovenaan maar even op de ventilator van de PSU gezet (voor de test, straks een goede afzuiging halen) en opnieuw getest. Wow! Dat werkt een stuk beter. De temperatuur tussen 5 centimeter onder de lamp en halverwege de kast verschillen nu nog maar 0,5 tot 1 graad. Nog wel loopt de temperatuur in de kast nu langzaam op, maar dat komt omdat er geen goede afzuiging van de gehele kast meer is. Als ik de kast iets open doe (dus alsof er een goede afzuiging mogelijk is), dan daalt de temperatuur binnen enkele seconden van 28 / 29 graden naar 23 / 24 graden. Dit ziet er zeer hoopvol uit. De constructie so far:

    IMG_0444.JPG IMG_0447.JPG
    Last edited by ceBep; 25 September 2010, 14:10. Reden: samenvoegen info

    #2
    Re: Micro kweekkast (0,25 m2)

    Knappe topic, met veel informatie, ging oorspronkelijk hier ook bloggen, maar hier wordt nogal laagdunkend gedaan als je niet honderden euro's blind over de balk van de growshop gooit.

    Temperatuur is een grote vijand van de microkweek, heb ook een paar weken gewroet. Uiteindelijk nu twee actieve badkamer ventilators om warme lucht uit te pompen en te zuiveren en eentje om koude lucht binnen te krijgen. Naast een actieve luchtinvoer heb ik ook nog twee passieve invoergaten, omdat met de actieve invoer alleen de uitlaat niet genoeg aantrok. PC fans zijn goed om binnenin luchtcirculatie te krijgen of als je een pckast ofzo gebruikt, maar voor dit formaat niet sterk genoeg. Zo'n badkamerding kan 100-125m3/u verzetten... da's veel meer...
    Ik gebruik nu ook zo'n lampen, maar wil eigenlijk naar 2 x 125W spaarlamp, die eigenlijk goedkoper zijn dat een boel gewone spaarlampen, en hopelijk ietsie minder warm.

    Comment


      #3
      Re: Micro kweekkast (0,25 m2)

      @Albes, je hebt helemaal gelijk, de PC fans trekken zo'n kast bij lange na niet leeg. Ik heb vanmiddag een buisventilator gehaald die in badkamers wordt gebruikt, en verzet zo'n 185 m3 / uur. De temperatuur (PC fans intern voor luchtverplaatsing) en de ventilator hebben de temperatuur nu naar beneden gehaald en blijft op 28,5 graad hangen. In ieder geval nu onder de 30 graden, maar nog steeds te hoog (zeker omdat ik ook nog niets qua luchtvochtigheid hebt gedaan). Ik vermoed dat nu de inlaat de bottleneck gaat vormen. Op de specificatie van de buisventilator staat dat deze (de inlaat) een oppervlakte van 100 cm2 moet zijn en volgens mij zit hij nu rond de 60 - 70 cm2. Dus... de decoupeerzaag maar weer eventjes uit de schuur halen en de inlaat verder gaan vergroten, zonder dat er opeens lichtproblemen bij gaan komen. Kijken of we de luchtdoorvoer (in plaats van alleen de afzuiging) kunnen vergroten, en daarmee de temperatuur nog een aantal graden kunnen laten dalen.

      Er is een Indica mix van Green House Seeds onderweg, dus ik hoop hem een dezer dagen toch wel stabiel te hebben
      Last edited by CatsEye; 25 September 2010, 18:52.

      Comment


        #4
        Re: Micro kweekkast (0,25 m2)

        De inlaat van het micro kweekkastje een stuk ruimer gemaakt. De oppervlakte van de uitlaat (met buisafzuiging) is nu 113 cm2 (cirkel met diameter van 12 cm), en die van de passieve inlaat nu 165 cm2 op het meest nauwe punt (namelijk net voordat hij de ruimte in komt), doordat ik een aantal stroken van 3 centimeter weg hebt gezaagd. Als ik hier later potten in ga zetten moet ik wel zorgen dat deze niet op deze gaten terecht komen, mogelijk door nog een rooster als verhoging van de bodem te gebruiken. Maar de mini-serre voor het kiemen past er nog prima in. Met deze modificatie is de temperatuur verder gedaald naar 25,8 - 26,0 graden op 3 - 5 centimeter onder de lampen (daar waar de plantjes straks komen te staan) en een gemiddelde temperatuur in de kast van 25,4 graden. Dit is nog wel met een lage luchtvochtigheid, omdat ik daar op dit moment nog niets mee heb gedaan.

        Wat denken jullie, kan ik hiermee aan de slag? Het feit dat de buisventilator en de fan van de afzuiging op vol vermogen draaien vind ik niet echt plezierig, dit geeft mij geen enkele speelruimte meer en bovendien moet tijdens de lichtperiode altijd de fans vol blijven draaien. Bovendien heb ik nog geen filter aangesloten. Om het een en ander te verduidelijken heb ik een tekening gemaakt:

        opzet.jpg

        Comment


          #5
          Re: Micro kweekkast (0,25 m2)

          2e oplossing lijkt me best werken. Maar dan de 12cm fan voor inlaat aan de onderkant bewaren indien nodig.
          Alhoewel die 26 graden onder je lampen echt niet verkeerd is hoor.

          Onder mijn lampen is het 33 graden, maar de bladtemperatuur is 26. Daar moeten ze het maar mee doen
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #6
            Re: Micro kweekkast (0,25 m2)

            Yesss... het is gelukt! De plaatsing van de afzuigbuis direct op de "afzuigkap" en daarmee dus de afzuigcapaciteit tot vlak boven de lampen, zorgt ervoor dat de warmteontwikkeling direct uit de kast wordt gehaald. De temperatuur daalde hiermee direct naar een nieuwe stabiele temperatuur vaan 23,6 tot 23,8 graden op 3 - 5 centimeter onder de lampen. De gemiddelde temperatuur in de kast ligt op zo'n 23,5 graden. De extra 12 cm PC ventilator is niet eens nodig om de temperatuur te handhaven, maar ik denk dat ik deze nog wel ga plaatsen. Ik kan nu nog een dimmer plaatsen op de buisventilator en daarmee de afzuiging (en dus de temperatuur) nog wat beter regelen. Ik denk er over om deze ventilator uit te schakelen als de lampen uit gaan. De ventilatie kan in de donkere periode dan gewoon door de rustige PC ventilator worden geregeld (die zorgt gewoon voor normale afzuiging / doorloop), er zijn immers toch geen lampen om te koelen.

            Nou, schoonmaken dan maar! Ik verwacht de zaadjes morgen binnen, dus dan kunnen we aan de slag. Ik plaats de link naar het kweekverslagje nog wel.

            Comment


              #7
              Re: Micro kweekkast (0,25 m2)

              De setup is helemaal gereed. Ik heb de badkamerventilator regelbaar gemaakt met een snoerdimmer (heel zachtjes lukt niet, dan gaat hij brommen; hij loopt nu van gemiddeld tot snel). De temperatuur is daarmee goed regelbaar geworden van 22 tot 28 graden bij verschillende luchtvochtigheidspercentages. Hierbij nog wat plaatjes hoe het kastje nu is geworden:

              IMG_0467.jpg

              IMG_0469.JPG

              IMG_0468.JPG

              Op de afbeeldingen zie je twee pindaplantjes waarmee ik de kast (temperatuur, licht, luchtvochtigheid, etc) heb getest. Ze doen het erg goed, dus heb goede hoop dat als de zaadjes eenmaal binnen zijn ik zonder al te veel problemen (qua ruimte) kan beginnen. De vraag is nu alleen... wanneer komen die zaadjes eigenlijk binnen?

              11 dagen geleden heb ik een zaadjesmix besteld bij Greenhouse Seeds Co. en ook direct betaald. De volgende dag is de betaling verwerkt en zouden de zaadjes worden gepost (status naar completed). Na nog 7 dagen wachten (en geen zaadjes ontvangen) toch maar eens een vraagje gesteld via de mail. Omdat ik niet wist of ze reacties op de geautomatiseerde mails die ze sturen ook reageren, de volgende dag het contactformulier gebruikt en gevraagd of de zaadjes inmiddels zijn verstuurd (het onderdeel shipping bij mijn order gegevens geeft nog steeds aan 'no shipping details'). Nog steeds radiostilte. Ik hoop dat ze vandaag in ieder geval eens mijn vraag beantwoorden of liever nog dat de zaadjes binnen komen... iemand anders dit soort ervaringen?

              Comment


                #8
                Re: Micro kweekkast (0,25 m2)

                Ik volg je luchtinlaat verhaal niet helemaal... waarom heb je die zwart gespoten en waar komt je lucht uiteindelijk de kast binnen? Ik zie nergens een gat zitten of vergis ik me?

                Comment


                  #9
                  Re: Micro kweekkast (0,25 m2)

                  @Maxican > In de bloeiperiode wil je absoluut geen licht hebben in de donker periode. Daarvoor wordt vaak een lichtsluis of labyrint gebruikt. Ik heb dit labyrint aan de onderzijde van het kastje gemaakt. De achterzijde van dit labyrint heb ik in een later stadium weg gehaald, op het moment van maken wist ik nog niet precies hoe groot ik de inlaat wilde hebben. Daarom heb ik ook nog geen gat in de bodem van het kastje gemaakt (op deze foto).

                  Dus... op deze foto moet je nog twee extra gaten denken. De eerste is van het labyrint naar buiten, en daarom is het rode blokje (zie foto) weg gehaald. De tweede is van het labyrint de kast in, door het plafond van het labyrint (en dus de bodem van het kastje, op de blauwe plek op de foto).

                  uitleg.jpg

                  De zwarte kleur voorkomt dat het licht door het labyrint wordt weerkaatst en alsnog het kastje in komt. De lucht komt dus van buiten en wordt door het labyrint getrokken. Het licht kan die weg niet volgen omdat ze niet via de wanden van het labyrint wordt weerkaatst. Via de bodem van de kast (in mijn geval via dunne stroken) komt dan de verse lucht binnen.

                  Als je verder op de foto's kijkt zie je dat de uitlaat een afzuiging heeft waar ook licht door naar binnen kan komen (aangezien er ook licht door naar buiten komt). Dat komt omdat de ventilator nu rechtstreeks op de kast in aangesloten. In de bloeiperiode wordt op deze plek een slang (12,5 cm doorsnede) aangesloten die naar de boxventilator / filter gaat. En die is lichtdicht... en daarom de kast op dat moment ook. Alleen tijdens de groeiperiode is het lichtdicht zijn nog niet super belangrijk, dus zie ik geen reden om nu al de boxventilator / fiter er tussen te hangen.

                  Comment


                    #10
                    Re: Micro kweekkast (0,25 m2)

                    Goed nieuws! Vandaag eindelijk mailcontact met de Greenhouse Seed Co. gekregen. Ondanks dat de order op status "Completed" was gezet, hebben ze de order niet opgestuurd (of kunnen opsturen) omdat de zaadjes die ik had besteld niet meer leverbaar waren (of de komende maanden leverbaar zijn). Zij hebben, zo vertelde zij vandaag in hun mail, via hun systeem dit aan mij gemeld, echter die mail is nooit bij mij aangekomen. En ook dat klopt, aangezien zij de mail als "niet bezorgd" terug hebben gekregen (waarom is niet duidelijk, want het mailadres klopte wel). Maar nu we direct hebben gemaild lukte het wel en konden zij mij van de situatie op de hoogte brengen. Ik heb een andere zaadjesmix uitgezocht en hoop deze nu de komende 2 tot 3 dagen binnen te krijgen. Gelukkig contact en nu wachten op de zaadjes... de pindaplantjes hebben nog een paar dagen om van hun tijdelijke onderkomen te genieten voor ze ruimte moeten maken voor de nieuwkomers. Keep you all informed!

                    Comment


                      #11
                      Re: Micro kweekkast (0,25 m2)

                      Werkelijk knap werk. Die badkamerventilatortjes zijn echt niet zo duur (duurder dan pc fans toch) maar verzetten zoveel meer lucht. Dat wordt echt belangrijk bij een microkweek, dus het is belangrijk dat je goed warme lucht naar buiten pompt. Bij mij was dat niet voldoende en had ik een actieve invoer nodig naast twee passieve.
                      Ook je keuze van zaad vind ik reuzeinteressant: kweek zelf nu met autoflowers, maar zat uit te kijken naar reguliere planten voor micro en dan kom je automatisch bij indica's terecht. Heb nu ook verschillende zaden gebruikt, maar mijn volgende rond is allemaal Auto Blueberry, maar eigenlijk zou de microkweker zelf onder de auto's de planten met voornamelijk indica moeten uitkiezen. Ik had nu 4 planten op 0,25m2, maar van de Auto White Russians kunnen er eigenlijk 6 in, maar niet van Lowryder 1, die te breedtakkig is.
                      Dit is een achterblijvende White Russian, vroeg geoogst
                      walrusoogst 010.jpgwalrusoogst 002.jpg
                      Grote zus, gaat een van de komende uren
                      27sep 009.jpg
                      Lowryder, dezelfde leeftijd (+60 dagen) kijk echt een struikje, wordt aanvaardbare oogst, maar gebruikt veel horizontale ruimte. Dit is ook nog na een boel gesnoei
                      27sep 021.jpg

                      Ga je indica's met aandacht volgen en er de beste uitplukken om zelf te kopen.
                      succes!

                      Comment


                        #12
                        Re: Micro kweekkast (0,25 m2)

                        Die White Russian ziet er verdraaid mooi uit! Ik hoop zeker dat ik daar bij in de buurt kan komen. De Indica Mix E bevatte Big Bang, El Nino, White Widow, Himalaya Gold, Cheese, maar was helaas de komende maanden uitverkocht. Inmiddels gekozen voor de Black & White Mix met White Widow en White Rhino. Ik heb nog geen idee of ik ze klein genoeg kan houden (maximale hoogte - inclusief pot - mag rond de 1 meter liggen), dus waarschijnlijk halverwege toch een net in laten lopen. Tja... het wordt de eerste kweek dus misschien kom ik de volgende keer wel even kijken welke autoflower jou het beste is bevallen

                        Comment


                          #13
                          ik ben maar nog het begin...

                          Comment


                            #14
                            Re: Micro kweekkast (0,25 m2)

                            Erg mooi verslag van je micro kastje, leuk om te volgen, succes.

                            Grtz

                            Comment


                              #15
                              Re: Micro kweekkast (0,25 m2)

                              Ziet der super uit!
                              Gaat wel goed komen, succes er verder mee..
                              - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                              - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                              Comment

                              Bezig...
                              X