Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vraag: binnenzijde verven of bekleden met folie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    vraag: binnenzijde verven of bekleden met folie

    Korting op 420shop
    Hallo Allemaal,

    Zoals jullie wellicht al weten van mij, ben ik bezig met het bouwen van een kweekkast. Deze kweekkast maak ik van watervast verlijmd multiplex 18 mm. Alleen heb ik nu een vraag over de afwerking van de binnenzijde van deze kast.

    Zelf wil ik alle losse planken van de kast tweemaal geheel in de grondverf zetten, voordat ik alles in elkaar schroef. Daarna wil ik hem geheel aflakken met matte witte verf (niet op waterbasis, maar op therpetinebasis) en de nader afkitten met witte siliconenkit. Hierdoor weet ik zeker dat deze de komende jaren niet zal doorrotten door de vochtige lucht die in de kast zal hangen. Gezien ik de kast nu echt goed ga bouwen, waarbij ik genoeg geld investeer, vind ik het belangrijk dat hij lang meegaat. Vandaar deze keuze.

    Alleen kom ik af en toe de kreet tegen op dit forum, dat de verf bij verhitting voor de plant schadelijke dampen vrijkomen. Graag wil ik weten in hoeverre dit echt zo is en of dat er verfsoorten bekend zijn die dit niet hebben. En als de verf volledig is uitgehard (lees: 4 weken), of dit nog steeds zo is. De geur van de therpentine is dan uiteraard allang weg.

    Als blijkt dat dit echt een probleem is, zou ik graag willen weten wat het juiste alternatief kan zijn. Is het mogelijk om over deze afgewerkte laklaag, toch nog een folie te spannen. Hierdoor wordt de verf niet warm en komen de dampen niet vrij lijkt mij. Of zit ik er naast en moet ik helemaal niet verven?

    Ik ben benieuwd naar jullie reactie, want ik kon nog niets vinden op dit forum waarbij ik voldoende duidelijkheid krijg.

    Alvast bedankt voor jullie hulp.


    Ps. De planning is om volgende week zaterdag te beginnen met bouwen, dus het begint er echt aan te komen. Foto's zullen uiteraard volgen.
    Last edited by justforfun; 16 January 2011, 18:22.
    Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

    #2
    Re: vraag: binnenzijde verven of bekleden met folie

    Niemand met een goed advies?? Ik krijg zaterdag mijn gezaagd hout, ik wil deze gelijk in de grondverf zetten. Dus ik hoop op een snelle reactie voor die tijd.

    Groetjes
    Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

    Comment


      #3
      Re: vraag: binnenzijde verven of bekleden met folie

      2 lagen grondverf kan je al prima onder kweken, of 2 lagen (acryl)latex werkt ook goed.
      Ik gebruik op MDF vaak 1 laag grond, en daarna 2 lagen acryllatex er overheen.
      Waarom zou je terpentine-verdunbare verf willen gebruiken ? Daar zijn geen voordelen van volgens mij. Op deze site kun je wat info over verf vinden.
      Grondverf, en daarna zw-wit folie erover nieten kan ook.
      Als je geld zat hebt, kun je eens op het forum rondneuzen over spiegelplaatjes. (geen spiegels)
      Daar zijn wel wat topics over hier of daar...
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Re: vraag: binnenzijde verven of bekleden met folie

        Dank je wel QnQ voor je reactie. Maar in grondverf zit ook terpentine (tenminste in diegene die ik voor ogen had). Als ik grondverf op waterbasis toepas, ben ik bang voor de levensduur van de kast. Hoe denk jij hierover? Is die grondverf die ik bedoel een probleem als ik eroverheen een afwerklaag van folie o.i.d. doe?

        Ik heb gegoogled die spiegelplaatjes, maar kom alleen spiegelfolie tegen. Bedoelde je dat?

        Zoals ik het nu zie wil ik de kast voorzien van twee lagen grondverf op terpentinebasis. Daarna afwerken met een of andere afwerklaag (folie, spiegelplaatjes of schilderen). Hoe wordt hierover gedacht?

        Alweer vast bedankt.
        Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

        Comment


          #5
          Re: vraag: binnenzijde verven of bekleden met folie

          Kan je je kas dan niet beter gewoon vernissen en bekleden met reflectie- of zwart-wit folie? Die witte laag onder je folie heeft toch geen enkele zin? (of zie ik dat verkeerd?).

          Grtjs,
          The more I see, the less I know, the more I like to let it go

          Comment


            #6
            Re: vraag: binnenzijde verven of bekleden met folie

            beschermd tegen het vocht, zodat het hout langer goed blijft. Voor de rest heeft het geen functie.
            Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

            Comment

            Bezig...
            X