Forum Top Ad MOBILE Smallest
Collapse
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Pluto's kweekbakje
Collapse
X
-
Re: Pluto's kweekbakje
Tenzij ik er overheen gelezen heb: ik mis een timer. (Le grand omnirex kost ongeveer 10 euro). De lampen kun je namelijk beter schakelen met een stekker in de timer, die zelf weer in een stopcontact zit. Jammer dat je al pvc materiaal hebt gekocht: kun je dat nog ruilen voor een zwanenhals van 40 mm? Ik vermoed dat 40mm inlaat bij zo'n klein kastje al genoeg is. Succes met je constructie werk.
Comment
-
pvc is niet gekocht hiervoor. ik hobby al jaren met (koi) vijvers, ook voor anderen en heb dus best veel liggen.
Timer heb ik niet meegerekend omdat ik denk dat ik dit redelijk bij kan houden met mijn ritme.
maar dat zal blijken. ik ben eigenlijk ook aan het denken om met tomaten plantjes of zo even proef te draaien
Comment
-
Het is wel een opgaaf om 10 tot 13 weken elke dag op 2 exact de zelfde tijdstippen de lampen aan of uit de doen. De ene keer sta je in de file, de andere keer heb je een verjaardagsvisite of je vergeet het gewoonweg een keer. Vergis je niet, het dag-nachtritme evenals een lichtdichte ruimte, zijn 2 facetten die absoluut noodzakelijk zijn voor een succesvolle kweek.
Comment
-
ik heb een timer van de leenbakker
prima ding en kostte maar 5 euro
is wel heel handig ben ik achter gekomen, ben nu met 1e kweek bezig en heb eerste week ook zelf licht gedaan, ik heb meer dan genoeg vrije tijd maar het is gwn haast niet te doen en kost veels te veel moeite
Comment
-
Nu zo'n 4 uur later is het kastje zojuist in de tweede laag grondlak gezet en heb ik een groot deel van de elektra al voorbereid zodat dit na het aflakken gemonteerd kan worden.
stroom is de bedoeling om vanaf de meterkast vanaf een nieuwe groep naar een verzameldoos bij het kastje te gaan, van daaruit naar een stopcontact/schakelaar combi.
De schakelaar is een dubbele welke twee keer twee lampen aanstuurt en het stopcontact is voor de adaptar voor de pcfan.
Ook monteer ik nog een extra verzamldoos waar ik eventueel nog kan uitbreiden.
Met de schakelaars begin ik dus zonder timer, als mij dit tegenvalt kan ik de schakelaars nog vervangen voor een extra stopcontact voor een timer.
Ik maak gebruik van wandinbouwdozen.
foto's zijn gemaakt, maar die plaats ik later wel even.
Comment
-
hey leuk idee voor je setup hoor!! persoonlijk zou ik niet voor een passieve inlaat gaan een actieve inlaat bied ook voordelen. Werk zelf ook met computer fans en vindt erg fijn om mijn ilaat actieve te hebben op die manier kon ik mijn temp beter sturen. Die 100w verlichting moet het cker wel mee lukken. Ook vindt ik je plexiglas idee ook erg leuk zo kun je lekker wel even kijken mar niet alle warmte uit je hokje laten waaien. En heb mischien nog wel een tip voor je heb zelf mijn ph meter van ebay gekocht voor 10euro en werkt voor mij prima, heb hem deze week een ker bij iemand getest die met een prof milwauke tester werkte en had dezelfde waardes.
ik gaje sobiso volgen, veel succes met je hobby!
Comment
-
Hey Plute,
Geloof ons, het is echt lastig om je dag en nacht ritme zonder timer te regelen. Ik wilde dit ook doen maar heb het binnen 2 dagen al opgegeven. Hier een goedkope oplossing. Onderstaande timer komt bij de Gamma vandaan. Schakeld maximaal 3500W. Prima voor je spaarlampen. Prijs is om te lachen. 6.95 euro. Voor 3 stuks!!! Zo heb ik dus mijn verlichting en mijn ventilatie afzonderlijk van elkaar geschakeld.
GrZ Quattro
Afbeelding.jpg
Comment
-
Hoi, bedankt voor de reacties
op dit moment laat het financieel niet toe om er ook maar een euro aan uit te geven, vandaar dat ik zonder wil opstarten.
maar binnen een week of twee moet er wel een paar euro af kunnen voor een timer. Ik ben dan waarschijnlijk nog niet aan
het draaien dus zal niet zo'n probleem zijn.
Wat de lucht aangaat was ik er nog niet uit of ik de fan op de in of uitlaat ga plaatsen, maar
als ik hierboven zo lees zal het de inlaat worden.
Ook komt er waarschijnlijk nog een tweede bij die ik in het kastje zelf plaats voor meer beweging.
Zojuist heb ik alvast de piepschuim platen op maat gemaakt en een waterbakje gezocht, dit is een ronde
oude afwas teil geworden van 33 cm doorsnede, past net in de bodem.
Eerste foto's:
Wat verzamelt matriaal, meeste nog over van toen we ons huis verbouwd hadden,
hier kan de elektra in ieder geval netjes mee gemaakt worden. Kabel heb ik ook liggen.
Fittingen was ik niet erg gelukkig mee, maar na nog wat verder zoeken heb ik nog twee verhuis fittingen gevonden
Dus ik ga 3 verhuisfittingen gebruiken en de witte op de foto.
Op de tweede foto kun je ook de doorvoeren zien welke ik in de gaten in de achterkant ga plaatsen.
Op de laatste foto zie je het voorbereide stukje elektra.
dit is een dubbele inbouwdoos met een dubbele schakelaar en een geaard stopcontact.
In doos 1 komt de elektra vanaf de meterkast aan (een nieuwe groep)
Vanaf hier kan ik ook nog een tweede dubbele inbouwdoos aansluiten, ligt klaar maak ik ook morgen.
In doos twee loopt een blauwe en twee zwarte kabels vanaf de schakelaars.
Ik twijfel nog waar ik dit geheel ga plaatsen, ik denk aan de zijkant van de kast.
Deurtje is inmiddels ook op maat, alleen nog scharnieren en een slotje vinden.
Morgen foto's van hoe die in de grondlak staatLast edited by pluto; 5 February 2011, 15:51.
Comment
-
vandaag ben ik weer wat verder gekomen.
Deurtje is gemonteerd en ook geverfd,
Piepschuim zit er in.
Elektra zit er op.
Plaatjes:
binnenkant, geverfd 2 x grondlak en nu met piepschuim bekleed.
hier komt nog een wit zeil tegenaan
05.jpg
Voorkant met deurtje bijna dicht,
hij klemt een beetje, er moet nog een slotje op
04.jpg
elektra aan de bovenkant
het doosje links is de verzameldoos waar de kabels vanuit de meterkast op aangesloten worden en gespiltst wordt naar nog een dubbel stopcontact
06.jpg
elektra aan de rechterzijkant
van hier uit gaat ie het kastje in naar de lampen
07.jpg
even om te proberen:
08.jpg
Dit is een lampje wat ik zo met fitting had liggen.
er komt een plankje in met 4 fittingen die aan kettingen wordt opgehangen.
Nog te doen:
-gaten voor lucht in het piepschuim maken, (inmiddels gebeurd)
- doorvoeren monteren,(inmiddels gebeurd)
- ventilator monteren, maar hier wacht ik even mee, want komende week krijg ik er nog twee en wil even afwachten of daar een iets grotere bij zit die makkelijker in een 110mm buis gemonteerd kan worden.(stronteigenwijs als ik ben dus ook inmiddels gebeurd)
- wit zeil monteren, (sla ik even over, denk dat het piepschuim ook veel reflecteert en ik heb even geen tape in huis)
- lampen monteren en aansluiten, (ook gebeurd)
en dan draaien maar denk ik (draait inmiddels, morgen ff een thermometertje halen om de temp te lezen)
Comment
-
Even een vraag,
Ik had het idee om de 110mm uitgang te gebruiken als filter door een kort stuk pijp aan twee uiteinde een stuk panty omheen te draaien en hierin op te vullen met koolstofkorrels.
Nu had ik om te proberen om het uiteinde een lap stof gebonden om te zien wat er gebeurde met weerstand aan de uitgang.
Als ik dit dus doe maakt de pcfan heel veel herrie en komt er nauwelijks meer lucht uit.
Dus het filter zoals ik in gedachten had zal denk ik niet gaan werken.
Hoe lossen jullie dit op?
De fan zit op de ingang gemonteerd en met een vrije uitloop blaast ie een kaars uit.
Comment
Comment