Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoeveel wattage heb ik nodig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    hoeveel wattage heb ik nodig

    Korting op 420shop
    High all,

    ik heb een vraagje,
    binnenkort ga ik kweken onder TL-balken

    mijn kastje wordt
    80x70x110 maar het kan ook iets kleiner worden 60x60x120
    kan verschillen licht eraan wat de Gamma te bieden heeft,

    voor de groei wil ik 4 TL-balken van ieder 18watt oftewel 4x18= 72watt voor de groei
    ik heb ook nog wat spaarlampen in me micro tot nu toe is dat ongeveer 40watt maar me lieverdje is al flink aan het uitbloeien dus dat duurt niet lang meer.

    nu mijn vraag is 72watt genoeg voor de groei?
    ben van plan 4L of 6L potten te nemen, weet niet of dat genoeg is,
    en dan ben ik van plan 6 white widows te nemen
    dus voor de groei 72watt en met de bloei 40watt erbij pompen, totaal 112 watt,
    en het heeft geen zin om me een HPS aan te smeren want dat neem ik niet

    greetz

    Keza
    Long time ago, Back on track.

    #2
    Re: hoeveel wattage heb ik nodig

    ik denk dat je met 112 watt leuk kan oogsten hoor heb zelf een paar planten laten groeien onder 2x18W en dit lukte prima alleen was dit geen wiet ik denk als je met TL gaat kweken en spaarlampen dat je het beste voor de scrog methode moet gaan hier mee krijg je denk ik het beste uit je toppen. en zelf denk ik dat die potjes wel 10 liter mogen worden hoor meer ruimte voor de wortels

    succes

    Comment


      #3
      Re: hoeveel wattage heb ik nodig

      Leuk kweekje Keza, veel plezier

      maar wat is nu precies je vraag ?

      Met je TL en LED -lampjes "doet" je plant het ja, de rest is afhankelijk van wat je precies wilt bereiken... Vind je het leuk om puur de magie van het kweken te ervaren of speelt opbrengst en effectiviteit van het eindprodukt ook een rol ? Zonder HPS is dan namelijk de zon je aangewezen bron > voorgroeien onder je 72watt en afbloeien -met verduistering ivm lichturen- in het lente/zomerzonnetje. Scheelt weer 40 watt r.o.f.l.
      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

      Comment


        #4
        @en zelf denk ik dat die potjes wel 10 liter mogen worden hoor meer ruimte voor de wortels
        Hoe denk je 4 of 6 potten van 10 liter op een oppervlakte van 60 * 60 te kunnen plaatsen. Boven op elkaar zetten wellicht? Bovendien, met die uiterst geringe hoeveelheid licht blijven de planten, net als het wortelgestel, erg klein. Waarom dus 10 liter potten?
        Last edited by Xtreme; 14 March 2011, 16:14.

        Comment


          #5
          Re: hoeveel wattage heb ik nodig

          @moreweed
          ik wil een lekker rokertje hebben, maar ik wil ook wat meer ervaring opbouwen natuurlijk, dit gaat me tweede kweek worden dus daarom zou ik willen weten of ik wel wat kan knippen van me plant met 112 watt, maar ik kan altijd nog een paar TL balken aan de zijkant plakken of spaarlampen, en is 10L niet een beetje veel?

          @Xtreme
          de TL & armatuur is 61cm weet ik niet zeker, dus die 60*60 valt al af, dan moet ik het zelf een beetje bij zagen, meestal is het als ik een leuke opbrengst wil hebben is het eerste wat mensen zeggen: "Neem een 400watt HPS!" maar voor mij zijn TL balken genoeg misschien nog wat spaarlampen erbij hangen, het gaat me meer om het plezier die ik ermee heb, en ja als ik nog wat leuke toppen heb is leuk meegenomen toch? een win-win zou je het kunnen noemen,
          Long time ago, Back on track.

          Comment


            #6
            Re: hoeveel wattage heb ik nodig

            hey.. Die 72w groei en 112bloei verlichting gaat het prima mee lukken hoor!(kijk maar eens naar kroket zijn keukenkastje 106w)

            ik kan je ook aanraden te gaan scroggen aangezien een tl/sl meer dan 25cm van de lamp weinig effectief meer is...(ja dat heb ik gemeten met een lumen meter)
            Verder 6liter potten moet het goed mee kunnen, zou zelf er niet meer dan 6planten erinzetten beter 5 beetje ruimte om je licht naar beneden te laten komen. Een hps wil je niet, een andere optie bijv led al overwogen?

            verder veel succes met de hobby, greetz

            Comment


              #7
              Re: hoeveel wattage heb ik nodig

              @het gaat me meer om het plezier die ik ermee heb, en ja als ik nog wat leuke toppen heb is leuk meegenomen toch? een win-win zou je het kunnen noemen,

              En daar gaat het immers om! Ik vind sportvissen op zee leuk. Geef daar veel geld aan uit en vang haast nooit wat. Voor een fractie van dat geld eet ik wekelijks luxe vis zoals zeetong.

              Comment


                #8
                Re: hoeveel wattage heb ik nodig

                Volgen mij zegt hij 4 of 6 liter potten.

                Als je een kastje hebt waar 18watt inpast heb je perfecte balkonbakjes van 60 cm lang, 15 cm breed en 20 cm diep. Gaten erin en vullen met cocos (soort slabs ) of aarde.
                Ik zou er dan 2 naast elkaar zetten, of het aantal TL buizen verhogen. Als je op een oppervlakte van 60*60 70-100 watt hebt, dan is dat erg weinig.

                Met 600W HPS op 120*120 cm, is het 24 vierkante centimeter belichten met 1 watt.
                Met 100W op 60*60, is het 36 vierkante centimeter belichten met 1 watt. Dit is dus een stuk minder licht per cm2.

                Ja, met TL kun je prima groeien en ook afbloeien, maar " licht is gewicht" .

                Als je met 600W HPS, als voorbeeld, een oppervlakte van 1,50 bij 1,50 gaat belichten komt dat ongeveer op hetzelfde neer.

                Je kweekt er heus wel een wietje mee, maar verre van optimaal.

                Dus ik zou ophogen naar 150 watt, dan kun je je kastje volzetten.

                Succes
                B.

                Comment

                Bezig...
                X