Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweken op Studentenkamer

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Kweken op Studentenkamer

euhm, als je dan toch voor 1 lamp gaat moet je gewoon de bloeilamp nemen, daarmee kun je stuk beter afbloeien.. Gaat uiteindelijk derom dat je er toppen op krijgt en niet een grote plant toch.. De micro kwekers die onder spaarlicht kweken gebruiken veelal enkel de 2700k warm white. Een enkeling gebruikt in eerste instantie koud licht tbv de groei, maar dit is geen vereiste. Der is niemand (althans, heb ik nog niet gezien) die onder koud spaarlicht afbloeit. Just my two cents. En anders alsnog een bloeilamp halen...
    Shmoking weed, shmoking wizz, doin' coke, drinkin' beers, drinkin' beers beers beers

Comment

tip die ik kreeg voor het afbloeien met langer gebruik 6400K koud licht:

hang er 2 x (bij volledige ruimte (1m2) 4 x) kleine spaarlampjes erbij, tussen de nodes bij de toppen.
      deze dan warm gekleurd (827 of zoiets), ik heb er 4 liggen van 32 watt rood/oranje 860 lumen per lampje en zijn normale fitting.
      Ik heb ze alleen als mijn plantje echt de soep indraait en het dus 100% waar is dat je niet kunt afbloeien zonder bloeilamp of steun.
      ik wil echter (fabels) mythen vanuit de oude doos testen. veel oudere kwekers hebben me van alles verteld en vooral uitgelachen op info die
      ik van de nieuwe kweker hedendaags kreeg. Eerste plantje voor mij in dit hok (het hol) dus eens kijken hoeveel de waarheid waard is of verkoperspraat.
      ik wil hier niemand mee tegen zijn schenen schoppen maar gebruik zelfs veel jargon voor kleine oplossingen om hoge prijzen te garanderen
      dat allemaal voor kantoor"pieieiep". Ik ben zeer benieuwd hoe men dingen vroeger deed en combineer dat in mijn testje.

ach alles is een test, en niets gaat zoals vorige ronde de bekende behaalde resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

bij mij gaat het prima onder een groeilamp, was vroeger ook zo in de tuinbouw etc.

als je het maar leuk houd dat is mijn grootste doel, en trots dat je bent als je een nieuwe dochter ontdekt
      oksels vol haar en een mooie beginnende toef haar op het bolleke
      Last edited by bramonius; 11 April 2012, 11:21.

Comment

Wat wij als groeilicht (6500 K) of bloeilicht (2100 K) beschouwen is natuurlijk niet te vergelijken met de steeds wisselende kleurtemperatuur van het daglicht. Bij zonsopgang en zonsondergang is de kleurtemperatuur ongeveer 2000 K. Reeds 1 uur na zonsopgang is de temperatuur opgelopen tot 3500 K. Rond het middaguur bij standaarddaglicht bedraagt de temperatuur 5600 K en bij volle middagzon 6000 K. Bij bewolking is de temperatuur zelfs hoger dan 7000 K. Het zou wellicht een testronde waard zijn om een ronde te draaien met variabele kleurtemperaturen. Bijvoorbeeld het eerste uur verlichten met 2100 K, de volgende tien uur met 6500 K en het twaalfde uur weer met 2100 K. Om de dag nog beter na te bootsen zou er met een elektronische vsa ook de zonsopgang en ondergang kunnen worden nagebootst: toenemende lichtintensiteit bij zonsopgang en afnemende intensiteit bij ondergang.
        Ik vind je argumenten steekhoudend bramonius.
        Last edited by Xtreme; 11 April 2012, 11:29.

Comment

met dank Xtreme probeer mijn steentje ook bij te dragen;

bij deze foto's vanaf 1e bloeiverschijnsel tot 1e week volledige bloei;
          alleen 6400K lamp 125W zoals eerder genoemd:

03-04 pistels (ca0.3mm) zijn hier met oog bijna niet te zien (30X vergroot en MACRO stand)
          dochter close up.jpg

11-04; links: overzicht noden bij top, rechts: 30X vergroot MACRO van bloem beginsel.
          dochter 1 week nodes.jpgdochter 1 week close op 30x.jpg

hahaha je komt een eind zo PJ

oooo je had ook een vraag over de voeding (althans de plagron mix enz)

Ik gebruik de Canna Terra lijn, niet te duur hoor daar vergis je je in.
          meestal (in onze gevallen hobbyisten) kom je redelijk uit. in vergelijking
          met het tuincentrum was ik bij de growshop nu 14 euro meer kwijt, maar had
          bij berekenen veel meer (concentratie verschil, dus meng je 5 ml op 1 liter of op 10 liter
          kijk dus naar meng verhoudingen). Dus prijsverschil positief.
          meer dan genoeg om hierna nog 2 rondes te doen (met 3 tot 5 planten).

ik heb deze lijn gekozen, omdat deze veelvuldig getest is door ervaren en minderervaren kwekers
          hier op het forum. leuk om dat eens te lezen. Het is er echter wel voor gemaakt en dat scheelt in
          nutrienten maar ook bepaalde balansen als lucht en water doorlatendheid. Goede bodem is echt een pre
          naast licht waarschijnlijk (mijn mening) de belangrijkste factor.

PS:!!!! mocht je de gedachte zo bedoelen, ik las je bericht nog even terug en je had de "fitting" zelf geknutseld, maar je bedoelde
          waarschijnlijk de "reflectie KAP" hou er dus rekening mee (mocht dat niet zo zijn) dat een "fitting" dan gat is met schroefdraad waar je je
          lamp indraaid. Waarschijnlijk E40, en neem je lamp specificaties mee als je een fitting haalt, niet elke E40 is hetzelfde. Ik gebruik bijvoordeeld
          6 traps Kern Lampen en deze zet ik ook in E40 fitting, maar wel met extra zekeringsschuif in de PLC of EC kast, los van de ISO beveiligingen.
          (dat zijn hoog kwaliteits lampen voor bijvoorbeeld snel knipperende verkeerslichten, alarmlichten voor ver bereik, enz vaak ook 600V gevoed).
          wees hier dus voorzichtig mee. beter goed geinformeerd, dan heerlijk medium gebakken zoals mijn collega dat zo mooi tegen de directeur zei
          Last edited by bramonius; 11 April 2012, 12:03.

Comment

Ik vind de canna terralijn (vega en flores) aangevuld met PK13/14 niet duur. De Bionova lijn voor bio-kwekers vind ik wel behoorlijk aan de prijs. Een liter BN The Missing Link ongeveer 60 euro en BN X-cel 25 euro.
            Last edited by Xtreme; 11 April 2012, 11:58.

Comment

Ik ga ook eerste keer gewoon proberen met de groeilamp, indien je binnenkort denkt dat je toch best een bloeilamp zou nemen, dat de bloei echt niet vordert laat me dan iets weten he bramonius dan kan ik misschien nog snel een bestellen, mijn dochters gaan nog een generatietje jonger zijn als de jouwe

Ga waarschijnlijk wel nog even moeten wachten voor ik weer verder kan, kabel voor lamp was niet in stock levertijd circa 1 week.. dusja waarschijnlijk volgend weekend proberen afwerken fzo

---------- Post added at 16:36 ---------- Previous post was at 12:11 ----------

De PCfans die ik gevonden heb zijn 80mm
              zouden 2 (1 in en 1uit met filter) moeten volstaan of zoek ik beter naar grotere... geen idee waar ik die gratis zou kunnen bemachtigen..

Comment

ik laat je alles weten wat ik tegenkom dat ben ik diegene verschuldigd die mij de tips weer gaven.
                dus ook of bloei stagneerd

zo komen we met z'n allen een heel eind.

Die kabel is trouwens gewoon een 3 fase kabel (groen/geel - bruin - blauw)
                Die kun je voor paar euro inclusief stekker in het aantal meter naar keuze (2m, 5m, 12m enz)
                halen bij een bouwmarkt of dergelijks (electroshop, computershop,handyman).
                Misschien een optie als je alleen daar op moet wachten. Neem dan wel eentje met geschikte dikte voor
                wisselfase (wisselstroom = AC) dus 230V. De universele kant en klare zijn altijd met koperen massieve kern
                dus die zijn altijd goed. maar bij twijfel altijd navraag doen bij de verkoper.
                als de stekker van een kant en klare in je stoppendoos past dan is deze dus ook daarvoor geschikt.
                (ik bespaar je de uitleg hoe en waarom maar heeft te maken met oververhitting als resultaat)

en als je wil kan ik exact berekenen of die FAN's genoeg zijn. als je me type en serienummers geeft
                bereken ik de exacte luchtverplaatsing. Ik gok dat ze makkelijk behappen wat je nodig hebt, maar meten
                is weten dus kom maar op met die specs. (gelieve voltage van de adapter die je gaat gebruiken ook neer te zetten, dat maakt uiteindelijk
                verschil als je FAN andere voltage heeft, maar kan ik door berekenen). heb je nog geen adapter
                dan kan ik een aantal voorbeelden opstellen.

80mm zegt niet veel

Comment

Mijn voorkeur gaat uit naar 3-aderig gevlochten koperen draad van anderhalf kwadraat, omdat een massieve koperen kern door buigen vlugger breekt en minder soepel is. Als daarbij ook nog wordt gekozen voor een siliconenmantel, dan zit je zeker goed.
                  Last edited by Xtreme; 11 April 2012, 18:57.

Comment

goede extreme en scheelt in prijs niets dus is wel de beste aanrader.

Comment

Heb de bestelling nu al geplaatst en heb niet zoveel zin in mails sturen orders aanpassen geld teruggestort moeten krijgen etc duurt wss zelf gewoon nog langer als even te wachten tot die in stock is...
                      De specs van de Fans ga ik je doorgeven van zodra ik ze ter mijne beschikking heb (ze liggen nog bij een vriend die iets verder woont)..

Vandaag mijn koolfilter ineen geknutseld zie fototjes hieronder.. Ding is wel nog redelijk zwaar dus ik ga deze waarschijnlijk bevestigen vanboven aan het dak ter gemakkelijk en plaats(zodanig dat de kast makkelijker ergens tussen kan en niet te breed wordt) maar mijn vraag is nu of dit dan nog een goede circulatie gaat teweeg brengen
                      heb snel schetsje in paint gemaakt hoe het er dan zou uitzien (ook veel makkelijker voor de installatie van de filter
                      rood=fans groen=koolstoffilter de rest lijkt me duidelijk

BILD0019.jpgBILD0021.jpgpaint.png

Comment

Heb je ruimte om het filter verticaal boven op het dak te bevestigen en te laten afzuigen via een gat in het dak? Dat scheelt namelijk bochtenwerk in de flexibele slang. Bochten leveren namelijk luchtweerstand (en ongewenst geluid) op.

---------- Post added at 20:30 ---------- Previous post was at 19:24 ----------

---------- Post added at 20:30 ---------- Previous post was at 20:30 ----------

---------- Post added at 20:31 ---------- Previous post was at 20:30 ----------

Comment

hahaha ik dacht even dat je met dak het dak van je woning bedoelde (hahaha hollanders he)

maar gezien je schets zet je hem erop. op het dak van je hok.
                          prima oplossing, zo haal je direct de stijgende warmte uit je hok en laat de verse
                          lucht van onder naar boven opkomen geholpen door de zuigkracht boven.

ik zou de uitlaat wel diagonaal tegenover je inlaat zetten voor maximaal potentieel bereik,
                          dat wil zeggen dat als je je inlaat voor-links-onder zit en je uitlaat voor-links-boven de lucht langs de wand/deur trekt.
                          als je de inlaat voor-links-onder zet en de uitlaat achter-rechts-boven (mooi op je dak ) trekt de "potentiele" kracht
                          diagonaal door je hok. Dit voorkomt problemen, met name als je plantjes groter worden. (je help de lucht
                          verplaatsing zo).

mocht ik beetje vaag zijn moet je even aangeven waar ik te vaag ben, kon het even niet anders bedenken door de NLX

ooo en tip misschien dat je het al bedacht had of nog niet maarre ANTI licht doolhof in elkaar knutselen voor je FAN is ook nog een pre.
                          als je je FAN tegen een wand zet trekt deze "deels" vacuum op je wand. Deze heeft dus ruimte nodig, een buis of zoals ik knutsel labyrint
                          om licht te weren is aan te raden. Je fan heeft namelijk een groot gat bij je invoer waar licht insluipt als je dit niet afdekt. Dit is het gat
                          waar de Fan bladen inzit hehehe tip of the day for a give away
                          Last edited by bramonius; 11 April 2012, 21:09.

Comment

Boven is antilicht doolhof niet nodig met de filter en voor beneden had ik nog niet echt aan gedacht wat raad je mij aan om dit van te maken ? iets in hout

afdekscherm.png
                            hoop dat ie een beetje duidelijk is wat ik bedoel.. gat vanonder aan bruin de rest toe

lijkt me wel ng link werkje in hout
                            hoe heb jij het gedaan ?

grz

eerste uitleg voor diagonaal plaatsen is helemaal duidelijk met of zonder NLX
                            enjoy your evening
                            Last edited by PJbelgie; 11 April 2012, 21:36.

Comment

ik heb het doolhof van een pakketje gemaakt dat ik nog over had van de bestelling van mijn lamp

zoals op je tekening is mijn invoer ook geplaatst, alleen heb ik hem halverwege mijn hoogte van de kast hangen ivm kachelelement
                              en de luchtstroom die ik zo kon reguleren.

hieronder een snel paint schema uit de losse pols, denk doe even paint met je mee ;
                              schema doolhof: schema bevestiging (van mijn schetsen dan)
                              lichtdoolhof schema.jpglichtdoolhof schema bevestiging.jpg

Je hebt alleen meerdere keuzes. De bedoeling is je licht in en uit te weren. Hoe dunner je doorgang hoe meer herrie van luchtstroom.
                              dus een blazend of zuigend geluid continu. Ik maak gebruik van de schotten zoals in de tekening, maar hebben tevens 10 fexibele PVC
                              buizen gebogen in een lus en deze tevens in de doos verwerkt. had ik over en gooide het anders weg, nu heb ik dubbele verzekering.
                              de doos kun je van elk materiaal maken dat je wil mits deze licht dicht is te krijgen. Hout is een goede optie omdat dit veel harder/steviger is, alhoewel dik karton volstaat
                              en je deze vaak over hebt van een pakket eerder van de week. Karton heeft als voordeel dat het invloeiende lucht iets droger trekt, maar dan ook iets hoor.
                              tevens heb ik in mijn doolhof een wierrook kegeltje staan, ik heb geen filter (niet nodig ), het kegeltje geeft een lichte geur af waardoor de wiet vele
                              male minder is te ruiken. en geloof me dit heeft geen effect op de plant, tenzij je het kegeltje aansteekt, hahaha. zou je ook bij je uitlaat kunnen doen (had ik eerst)
                              maar heb er (om nog onbekende reden) meer effect via de inlaat. maar goed mijn doolhof werkt en heeft me
                              niets gekost (o 1 kegeltje) de rest was allemaal afval:

doosje van pakket lamp, schotten (waren flappen van de doos op maat gesneden, deze flappen zijn perefect), buizen intern extra, beetje tape en schroefjes
                              zeer houtje touwtje effectief.

ps. omdat je je inlaat op grondhoogte wil zetten raad ik aan om bv een panty over de opening te bevestigen om zo vuil en stof dat
                              door de inlaat naar binnen word gezogen in de panty blijft steken. voorkomt overbodige vervuiling. Het licht aan de staat van ja kamer/ruimte
                              maar het meeste vuil verplaatst over de grond en kan met grote plukken stof weer fijn gemalen worden door je FAN, alles zit dan onder als je LV wat hoog is.
                              dus filtertje of iets wat het tegenhoud is prima, dan wel elke week controleren of hij niet verstopt, vandaar beter aan de buiten zijde.
                              (filter van een stofzuiger zou nog beter zijn mar die zijn duur in vergelijking met een panty.)
                              Last edited by bramonius; 12 April 2012, 12:46.

Comment

dit zouden de fans moeten zijn http://www.sharkoon.com/?q=en/content/led-fan
                                Ik zou gebruik maken van 1 (of 2?) oude gsmopladers (nokia met dik pinnetje)

Comment

Bezig...
                                X