Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zelfbouw stealth kastje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zelfbouw stealth kastje

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw op het forum en tevens een nieuwe kweker
    Na veel lezen ben ik uiteindelijk begonnen met het bouwen van mijn eerste kastje.
    De beschikbare ruimte hiervoor is: 60x60 (binnenmaten) en max. 120 hoog

    Voor het kastje gebruik ik 18mm hardhout multiplex (voor de zijkanten, bovenkant en bodem) en 12mm hardhout multiplex (voor de achterwand/voorkant/deur)
    Op de bodem ligt vijverfolie met een rand van +/- 20cm. De binnenkant zal verder geheel 'behangen' worden met radiatorfolie.
    De lichtbron zal bestaan uit 2x Tneon armaturen van 2x55Watt per stuk (dus 220 Watt totaal)
    Als luchtfilter heb ik een PK carbon filter 160/240m3 met een Winlex buisventilator van 125mm (185m3)

    De lucht inlaat bestaat uit 5x 10cm gaten in een 'kistje' van 40cm hoog en 5cm diep met in het middelste gat een kleine fan.
    Dit 'kistje' is aan de binnenkant van de kast gemonteerd.
    (maar ik denk dat een foto duidelijker is ...)
    inlaat1.jpginlaat2.jpginlaat3.jpginlaat4.jpginlaat5.jpginlaat6.jpginlaat7.jpginlaat8.jpginlaat9.jpg



    Op dit moment nog bezig met de deur en het midden gedeelte.
    Maar de onderkant en bovenkant beginnen er al een beetje op te lijken

    onderkant.jpgfilter_fan_opgehangen3.jpg

    Ik hoop binnenkort het eindresultaat te kunnen laten zien.
    En natuurlijk te beginnen met met de eerste kweek

    De eerste keer wil ik 2 planten laten groeien in een 45 liter aardebak
    Ik heb hiervoor het starterspakket van Sannie gekocht met de Hericules zaden (fem.)

    Speciale dank gaat uit naar Kitefreak van wie ik veel advies heb gekregen
    Alle reacties zijn natuurlijk welkom!
    Gr,

    Bokkie Wokkie
    Last edited by Bokkie; 12 June 2012, 02:27.

    #2
    Re: Zelfbouw stealth kastje

    Ziet er goed uit kerel. Daar is tenminste over nagedacht.
    Niet eerst zaden ontkiemen en dan pas een kastje bouwen

    Ik had alleen die radiatorfolie laten liggen en gewoon een bus witte latex/witkalk gepakt. Dat reflecteert nog wat beter.
    Maar verder ziet het er mooi uit.
    Benieuwd hoe de temperatuur is als je een paar uur gaat testdraaien.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: Zelfbouw stealth kastje

      handige harry daar!! proper knutselwerk!! succes met het kweken

      grtz
      Spliff Seeds Contest (indoor) ===> ...ThinKing Green...met Bubblegun van Spliffseeds ! (1st)
      A friend with Weed is a friend Indeed

      Comment


        #4
        Re: Zelfbouw stealth kastje

        mooi kassie hoor !
        Het leven van een wietkweker gaat niet over rozen

        Comment


          #5
          Ziet er al goed uit! iid zou ik de folie laten wezen en gewoon schilderen.

          Ga je volgen ben benieuwd hoe het de kast vorderd!

          Groeten mafferd

          Comment


            #6
            Re: Zelfbouw stealth kastje

            Bedankt voor de shout-out Bokkie, was een kleine moeite. Kan jij straks heerlijk rustig je hobby beoefenen. Hoe gaat het test draaien? Of nog niet gedaan?
            Probeer je aardebak wel een weekje of wat eerder op te starten.....Was er nu ook een regelaar aanwezig voor je afzuigertje?
            Ik kijk iig mee!!!!

            Greetz Kitefreak
            Royal Cheese, 350Ltr organic en 50 ltr fun (open)
            Blow it and you'll know it!!

            Comment


              #7
              Re: Zelfbouw stealth kastje

              ziet er netjes uit veel succes al toegewenst, kan niet wachten op je verslagje

              Comment


                #8
                Re: Zelfbouw stealth kastje

                Iedereen bedankt voor de toffe reacties!!!

                Even over de radiatorfolie:
                Het idee achter de radiatorfolie is dat het ook een beetje de warmte kan vasthouden.
                De kast staat in een ruimte die (in de winter) vrij koud kan worden. Of is dit een verkeerde veronderstelling?
                Mocht het trouwens te warm worden dan heb ik nog een geheim wapen achter de hand :

                airco.jpg



                Dit weekend wil ik alles afmaken en beginnen met het test draaien.
                Ik moet hiervoor nog even achter de 'light-mix' om de aardebak te vullen (hopelijk hebben ze dit ook bij een tuin centrum?) zodat ik de aardebak meteen mee kan laten draaien. Volgens mij wordt het volgende week redelijk warm dus een mooie testperiode.

                Ik dacht eraan om ongeveer 5 dagen test te draaien.
                Om de temperatuur en luchtvochtigheid te meten zal ik een sensor in de kast plaatsen die ik kan uitlezen.
                Ik heb hiervoor dit ding gekocht:

                thermo_hygrometer.jpg



                Als het goed is kan ik dan na een dag of 5 de metingen downloaden naar mijn pc en een mooie grafiek maken van de temperatuur/luchtvochtigheid

                @Kitefreak: Ik heb een thermo-timer voor de afzuiging:
                Thermo_timer.jpg

                Met dit ding heb ik twee periode aangemaakt voor 'dag' (lampen aan) en 'nacht' (lampen uit)
                Voor beide periodes kan ik dan een temperatuur instellen.
                Ik dacht aan: 27 graden met lamp en 23 graden zonder lamp ?

                Zodra er weer nieuwe ontwikkelingen zijn, zal ik dit in dit topic bijwerken.
                Gr,

                Bokkie

                Comment


                  #9
                  Ziet er allemaal goed uit! Denk alleeb dat je niet zult volstaan met je thermo-timer. Op het moment dat de gewenste temp bereikt is zullen je fans ook uitgaan, met gevolg dat je op dat moment je lucht circulatie kwijt bent. Zou je bijv je nacht temp op 23 instellen, dan kun je ervan op aan dat de helenacht geen ventilatie aan gaat omdat je zelf al aangaf dat de kast in een koude omgeving staat en dus waarschijnlijk die 23graden niet haalt.

                  Handigste is toch wel een fancontroller deze draait altijd en als het dan te warm word zal je fan meer toeren gaan draaien.
                  Ook zou je kunnen overwegen een extra fan te nemen en deze continu op een laag pitje laaten draaien zodat je altijd lucht verversing houd.

                  Groet mafferd q

                  Comment


                    #10
                    Re: Zelfbouw stealth kastje

                    He Mafferd (leuke naam )

                    Bedankt voor je reactie. Je hebt inderdaad gelijk .. als de temperatuur niet bij de ingestelde grens komt heb ik ook geen ventilatie
                    Zou ik dit kunnen oplossen met dit ding?



                    Gr,

                    Bokkie

                    Comment


                      #11
                      Re: Zelfbouw stealth kastje

                      Deze zou de truuk moeten kunnen doen... Maar een deftig ding vind ik het niet. Zelf zou ik toch een iets duurdere model nemen, of beter een variac dan kun je fan helemaal dimmenen de meste controllers zullen tot zon 30% gaan en dan komt de brom.


                      greetz mafferd

                      Comment


                        #12
                        Re: Zelfbouw stealth kastje

                        Ik lees inderdaad overal dat zo'n variac het beste is maar hiermee kan ik alleen de fan handmatig dimmen toch?

                        Is dit misschien te combineren met de thermo/timer?
                        Dus dat de fan altijd minimaal op (bijvoorbeeld) 30% draait (brom-vrij m.b.v. de variac) ... en dat bij bepaalde temperatuur (thermo/timer) de fan naar 100% gaat?
                        Ik denk het niet maar dat zou wel de ultieme oplossing zijn volgens mij

                        Gr,

                        Bokkie

                        Comment


                          #13
                          Weet niet percies of daar een variac is die zo slim is..

                          Maar met de juiste fan en controller hoeft het geen probleem te zijn tenzij jd echt tot onder die 30% moet, maar dan kan je fan ook wel iets kleiner zijn.. zodat je dat niet hoeft.

                          Greetzz

                          Comment


                            #14
                            Re: Zelfbouw stealth kastje

                            't Is een hoop gedoe voor een klein kastje.
                            Misschien eerst eens testdraaien met die fan constant aan, en zien wat de temperatuur doet ?

                            De warmte hou je niet in je kast, ondanks isolatie, je hebt namelijk een afzuiger aanstaan
                            Als het nodig is, zo gauw als het langere tijd onder de 18 graden komt, kun je een kachel voor je luchtinlaat zetten.
                            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                            Comment


                              #15
                              Re: Zelfbouw stealth kastje

                              Na lang overwegen denk ik dat ik voor de smscom fan control + thermostaat ga ...
                              Dit ding is nog redelijk te betalen en is (denk ik) voldoende voor mijn kastje

                              @QnQ: Ja, daar had ik (ook) nog niet aan gedacht
                              Eigenlijk heeft de radiatorfolie dan dus weinig nut.
                              Voorlopig laat ik het toch maar even zitten want het is een beetje veel werk om dit er nu af te halen en te verven.

                              Gr,


                              Bokkie

                              Comment

                              Bezig...
                              X