Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zelfbouw stealth kastje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Zelfbouw stealth kastje

    Bokkie!!!!!! Al controllers gekocht?????? Heb mss aanbiedingen.......Heb zelf een EASY DIGITAAL 7A MMC FAN CONTROLLER en een S-VENT AUTOMATISCHE TRAFO REGELAAR 1.5A liggen!!!

    Ps:Thanks voor je PB!!!!!!


    Greetz Kitefreak
    Royal Cheese, 350Ltr organic en 50 ltr fun (open)
    Blow it and you'll know it!!

    Comment


      #17
      Re: Zelfbouw stealth kastje

      Dude je bent een aardige knutselaar man ziet er toppie uit hoe je alles hebt voorbereid etc .
      Succes met de kweek ik kom nog wel is langs waaien

      Comment


        #18
        Re: Zelfbouw stealth kastje

        Ik had wat vertraging met de levering van de fan controller maar deze kwam van de week eindelijk binnen.
        Na installatie heb ik meteen een aantal testjes gedaan.

        test1.jpgtest2.jpg

        Waar ik nu achter ben gekomen is dat ik onvoldoende koeling heb

        Probleem
        Wanneer alle lampen aan gaan stijgt de temperatuur na verloop van tijd naar 35 graden
        Dit was ongeveer 10 graden meer dan de begintemperatuur, gemeten na 2,5 uur draaien met 2 lampen (2 sets van 2x55W)
        De luchtvochtigheid loopt met 20% terug (van 50% naar 30%)

        Mogelijke oplossing
        1. Extra actieve inblaas die de koude lucht direct tegen de lampen aan blaast
        (bijvoorbeeld: http://www.greensell.nl/a-24336137/a...chtslang-100mm)
        Deze kan ik dan mee laten draaien met de lampen. De koele lucht kan ik dan tegen de Tneon armaturen laten blazen.

        2. Afblaas ventilator vervangen door groter model met meer capaciteit
        Ik heb nu een PK carbon filter 160/240m3 met een Winflex minifan 185m3 (125mm)
        Wellicht dat ik een krachtigere buisventilator kan kopen ter vervanging van de minifan

        3. Minder lampen
        Dit is eigenlijk geen optie

        In eerste instantie dacht ik aan optie 1 maar ik vraag me wel af of dit voldoende koeling geeft.
        Graag hoor ik jullie advies voordat ik het e.e.a. ga bestellen/aanpassen.


        Bokkie
        Last edited by Bokkie; 23 June 2012, 14:19.

        Comment


          #19
          Re: Zelfbouw stealth kastje

          Ik heb nog een testje gedaan. Dit keer met 1 lamp.
          Na 2,5 uur draaien was de temperatuur 4,5 graden gestegen en de lv 8% gedaald.
          (23,7 graden/48% lv -> 28,1 graden/40% lv)

          Dus nog ruim onder de 30 graden nu.
          Vreemd dat die tweede armatuur erbij meteen zoveel verschil maakt.
          Een verschil met de eerste test was ook dat de omgevingstemperatuur bij de tweede test een paar graden lager was.
          Bij de eerste test was het in de kamer zelf al erg warm.

          Ik ga daarom nog een derde test doen.
          Dit keer weer met twee lampen maar nu met een lagere kamer temperatuur.
          Gr,

          Bokkie

          Comment


            #20
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #21
              Re: Zelfbouw stealth kastje

              Thanks Q!
              Ik denk dat de omgevingstemperatuur het probleem was bij mijn eerste test.
              Vandaag heb ik weer 2,5 uur gedraaid toen het in de kamer zelf 23/24 graden was
              In dit geval kan ik met beide lampen de temperatuur onder de 30 houden (29,7 was de max.)
              Het verschil tussen dag en nacht is dan +/- 6 graden.

              Ik moet er dus alleen voor zorgen dat de temperatuur in de kamer zelf niet boven de 25 komt als de lampen aan staan.
              Ik wil inderdaad ook 's nachts gaan draaien zodat het ook al automatisch wat koeler is.
              Voor noodgevallen kan ik altijd even de airco aanzetten om de kamer temperatuur te verlagen.

              Qua temperatuur denk ik wel dat ik het in de hand kan houden maar ik maak me een beetje zorgen om de luchtvochtigheid.
              Zodra de afvoer voluit gaat draaien daalt de luchtvochtigheid fors.
              Ik zoek dus iets om dit verlies te compenseren. Zou het een idee zijn om onderstaand ding mee te laten draaien als de lampen aan gaan?:



              Ik ga nog een paar keer testen deze week en een paar dagen een volledig schema draaien.
              Mits alles goed gaat wil ik proberen om op 1-7-2012 te starten met het ontkiemen van de zaadjes.
              Alle tips blijven welkom. Ik ben ook erg benieuwd hoe jullie de luchtvochtigheid in de hand houden.
              Ik zal deze week de overige testresultaten en eventuele aanpassingen melden in dit topic.
              Vanaf 1-7 hoop ik een nieuw topic te kunnen openen bij de kweekverslagen

              Bokkie

              Comment


                #22
                Re: Zelfbouw stealth kastje

                Vanaf gisteren (maandag) draai ik nu een 18-6 schema waarbij om 15:00 de lampen aan gaan (tot 9:00)
                Hieronder een grafiek van de temperatuur ontwikkeling vanaf maandag 14:00 tot 24:00 en vandaag 0:00 tot 12:00
                De blauwe lijn is de temperatuur in de kast. De rode lijn is de kamer temperatuur

                temp_ma.jpgtemp_di1.jpg

                Hetzelfde voor de luchtvochtigheid:
                lv_ma.jpglv_di1.jpg

                Al met al ben ik redelijk tevreden.
                Het verschil tussen dag en nacht blijft onder de 8 graden.
                Zo aan de grafiek te zien, beschik ik zo over voldoende afzuiging
                Kijk maar hoe snel de temperatuur afneemt als de lampen uit gaan om 9:00

                Maar als de lucht in de kamer omhoog gaat, neemt ook de temperatuur in het kastje toe (logisch eigenlijk )
                Ik moet er dus voor zorgen dat de kamer zelf niet te warm is.
                Aangezien ik 's nachts wil draaien, heb ik dit probleem al minder.

                Het grootste probleem is dus aan het einde van de groei periode (18/6 schema) omdat de lampen dan al om 15:00 aan gaan
                Bij een 12/12 schema gaan ze pas om 21:00 aan waardoor het (normaal gesproken) al wat koeler is.

                Wel vroeg ik me nog even paar dingen af:
                - Is het geen probleem dat de temperatuur/luchtvochtigheid zo snel veranderd? (of is het gebruikelijk om bijvoorbeeld 1 lamp iets te vertragen?)
                - Is het zinvol om een luchtbevochtiger gelijk met je lampen te draaien of heeft dit geen effect op zo'n kleine ruimte?

                Alvast bedankt weer voor de tips en het meedenken.
                Ik blijf voorlopig testdraaien en ga woensdag mijn aardebak vullen
                Tot nu toe staat 1-7 nog als startdatum

                Bokkie

                Comment


                  #23
                  Re: Zelfbouw stealth kastje

                  In de tussentijd ook nog een een 'dashboard' gemaakt
                  Simpel gezegd een verdeelstekker voor 4 stopcontacten voor de fan controller, tijdsklok ed
                  Hieronder 3x een verdeelstekker (met elk 3 stopcontacten).

                  cb1.jpgcb2.jpgcb3.jpgcb4.jpgcb5.jpgcb7.jpgcb8.jpgdb9.jpg

                  De kast staat nu op zijn 'final position' en sinds gisteren is de aardebak is gevuld:

                  k1.jpgk1b.jpgk1c.jpgk2.jpgk3.jpg

                  Vannacht om 0:00 precies zijn de zaadjes gepoot. (2x fem. hericules)
                  Het is nu afwachten of er ook iets gaat groeien.
                  Op dit moment is er nog niks te zien

                  ok1.jpg

                  Gr,

                  Bokkie

                  Comment


                    #24
                    Re: Zelfbouw stealth kastje

                    goed bezig, duidelijk verhaal, en mooie fotos!

                    Comment


                      #25
                      Re: Zelfbouw stealth kastje

                      die kast ziet er goed uit, als je nog last hebt van warmte temp door je lampen kan je 2 fan's tegen je lamp aan de zijkanten plaatsen (bovenkant van de lamp aan houten balkje bevestigen en dat balkje aan beide kanten paar cm langer laten om de fans te bevestigen.
                      ikzelf heb dit ook ooit gedaan en werkte prima aangezien de warmte om de lamp direct gekoeld werd. van 2 kanten, zuig en uitblaas.

                      Comment

                      Bezig...
                      X