Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ombouw voedselkar tot kweekruimte.

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Ombouw voedselkar tot kweekruimte.

    Wederom bedankt voor de positieve reacties!

    Het is alweer een ruime week geleden sinds de laatste update. Heb ondertussen weer wat geknutseld en wat materiaal verzameld en aan gekocht. Allereerst een mooi klein thermostaatje voor de vloerverwarming.
    thermostaat1.jpgthermostaat2.jpg
    Deze is erg compact(5X2X3), instelbaar met een schroefdraaiertje aan de voor kant. Hij mag 10A schakelen wat ruim voldoende moet zijn voor de twee warmtekabels. Over de aansluiting en plaatsing wijd ik verder uit als de elektra aanbod komt.


    Ventilatie:

    De afzuiging en de inblaas worden pc ventilatoren. Sommigen hier op het forum zijn van mening dat dit niet voldoende zal werken omdat ze niet krachtig genoeg zouden zijn. Het tegen deel is hier al eens bewezen met de vorige kast. Waarin 150w hps makkelijk beheers baar is met een 140m3 pc fan. Ik heb gekozen voor een 198m3 ventilator (10,-euro)voor de afzuiging, en een 100m3 ventilator als inblaas. Dit geeft ruime over capaciteit en zo hoop ik een upgrade naar een dimbare 250w hps ook koel te kunnen houden.

    De Inblaas ventilator was een nieuw gat nodig, heb voor de maat alvast een bloembak erin gezet zodat de fan straks mooi tussen de pot en scrognet door blaast.

    inblaas ventilator.jpgGentleTyphoon-120-mm-High-Speed-Side-View_01.jpg



    Voor de afzuiging heb ik een gat(125mm) in het plafond geboord. Door het gat heb ik een 120mm pvc mof geplaatst. Met daar boven op een verloop van 120mm naar 100mm met rubberen rand zodat als het filter er boven op komt het mooi luchtdicht afsluit. De mof heb ik aan de bovenkant van de kast nog extra vast gezet met 3x 90graden beugeltjes. Zon filter weegt ook wel wat en dat word zo mooi op gevangen. Met de natte vinger ook nog even de naadjes afgekit.
    FotoDak doorvoer.jpgdakdoorvoer1.jpg



    De pc fans zullen aan gestuurd worden met een fancontroller voor een computer.

    Kaze-Server-5_25-Black_01.jpg Kaze-Server-5_25-ViewBack_01.jpg

    AUTO mode:
    Kaze Server switches off the fan, when the real temperature is much lower than the self-defined temperature.

    SEMI mode:
    In addition to AUTO mode, a minimal rpm of the fan can be defined together with the self-defined temperature.
    An integrated acoustic alarm function (which can be deactivated by a jumper) warns the user from overheating and failure of a fan.
    Wide range of fan controller:
    The fan voltage can be independently controlled from 3.7 - 12 V, in addition, the fan can be switched off completely which allows the user to choose between high and ultra-cooling operation.



    ik zelf ben er helemaal weg van en het doet precies wat het zou moeten doen. Zo kan ik vanuit 1 scherm de inblaas,afzuiging en extra fan voor ventilatie tussen lamp en de toppen automatisch regelen. Deze fancontroller wil ik gaan monteren op de elektra plaat die boven op de kast komt. En krijgt zijn spanning van een pc voeding, maar daarover meer als elektra aan de beurt komt.


    Dit was het weer voor vandaag! Een volgende update zal er snel komen. Groeten mafferd


    Nog wat extra info over de afzuig ventilatie,

    Model Name:
    GentleTyphoon 120 mm High Speed Fan Series
    Model Name:
    D1225C12B7AP-29 (3,000 rpm)
    D1225C12B9AP-30 (4,250 rpm)
    D1225C12BBAP-31 (5,400 rpm)
    Fan Speed:
    3,000 rpm / 4,250 rpm / 5,400 rpm
    Noise Level:
    36.5 dBA / 44.0dBA / 50.5dBA
    Airflow:Power Consumption:
    2.64 W / 6.72 W / 13.68 W
    Rated Current:
    0.22 A / 0.56 A / 1.14 A
    Starting Current:
    0.97 A / 1.35 A / 2.69 A
    Operating Voltage:
    12 V (DC)

    Comment


      #17
      Re: Ombouw voedselkar tot kweekruimte.

      1 wooord# GENIAAL!


      STOELTJE GEZET!
      Alien contest FrankVLD , Grapefruit Outdoor 2012klik hier

      :alienstoned:​← klik hier


      sigpic

      Comment


        #18
        Re: Ombouw voedselkar tot kweekruimte.

        Origineel idee leuk

        Comment


          #19
          Re: Ombouw voedselkar tot kweekruimte.

          Leuk project Mafferd !

          Is een cooltube-constructie misschien een idee ?
          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

          Comment


            #20
            Re: Ombouw voedselkar tot kweekruimte.

            Ziet er heel goed uit! nice job!
            -

            Comment


              #21
              Re: Ombouw voedselkar tot kweekruimte.

              vooruit.. dat ben je gegaan jeetje man die tegels goed idee.
              ik denk ook wel dat die fancontroller zn werk doet. ook een goed idee, jeetje man die kar moet je patent op vragen.
              en met die dingen de markt op..

              Comment


                #22
                Re: Ombouw voedselkar tot kweekruimte.

                iedereen bedankt voor de positieve reacties!

                @moreweed
                Een cooltube is zeker het overwegen waard, helemaal als eenmaal een 250w niet prettig onder controle blijkt te houden. Voorals nog ben ik nog niet van plan er 1 toe te gaan passen. Heb nogal wat dingen op mn verlanglijstje staan temp dattalogger, blumat, tensio dimmeable vsa, enz.

                @mildred
                dankje die fancontroller werkt heb hem in mn huidige kast. Ze zijn ook best wel betaalbaar hoor voor 35euro heb je er 1, en heb geen enkele intentie iets comercieels op te zetten, ik deel graag mn hobby met iedereen hier. En hoop dat mensen wat van mijn geknutsel kunnen leren positief of negatief.

                greetz mafferd

                Comment


                  #23
                  Re: Ombouw voedselkar tot kweekruimte.

                  He mafferd.
                  Wat een mooi project. Lijkt me een heel geschikt karretje.
                  En je bent nog mobiel ook

                  Misschien kan je gebruik maken van de reeds aanwezige insparingen aan de binnenkant?
                  Kan je mooi een 'lade' maken voor je lamp bijvoorbeeld.
                  Eventueel schuif je er ook zo een scrog-rek-lade in

                  Succes in ieder geval
                  Ik blijf je volgen!
                  Gr,

                  Bokkie

                  Comment


                    #24
                    Re: Ombouw voedselkar tot kweekruimte.

                    Zou een cooltube niet wat moeilijk zijn, qua afmetingen bedoel ik ?
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #25
                      Re: Ombouw voedselkar tot kweekruimte.

                      @bokkie
                      thanks voor je positieve reactie! grappig dat je over die insparingen begint, heb net vandaag mn scrognetje op maat gemaakt en deze werkt idd als een soort van lade maar had er nog niet gedacht om zo de lamp ook in hoogte te kunnen verstellen houde het in gedachte!


                      @QnQ
                      Heb afgelopen week het 1 ent ander is overdacht en wat kweek verslagen opgezocht waarin met cooltubes word gewerkt en moet zeggen ben er helemaal niet zo fan meer van. qua afmeting (lengte is 490mm) zou het zou net kunnen passen maar dat maakt het bijna onwerkbaar om bijv de lamp in hoogte te verplaatsen. Ook het lumen verlies (20%) door het glas vindt ik erg zonde. Dan ook nog eens de prijs 45,- meegenomen denk ik dat ik beter even spaar voor een dimbare 250watter.

                      De afgelopen week weinig kunnen doen, maar ondertussen wel het scrog netje alvast op maat gemaakt. De afzuigfan gemonteerd. En heb een computer voeding ondaan van alle overtollige bedrading zodat deze straks fatsoenlijk bij het elektra gedeelte ingepast kan worden. Zal morgen weer wat fotos plaatsen van de gemaakte vorderingen.


                      greetz mafferd

                      Comment


                        #26
                        Re: Ombouw voedselkar tot kweekruimte.

                        Nou 20% lijkt me wat overdreven. Ik heb even gezocht naar een meting, maar kon die zo snel niet vinden, dus misschien heb je wel gelijk.
                        Ik heb een tijdje 2 cooltubes gebruikt en dat werkte best goed. Wel met een aparte aanzuiging van buiten de kast.
                        Het verlies aan licht maak je bijna helemaal goed door de betere temperatuurbeheersing en doordat de lamp een stuk dichter op de planten kan.

                        Mgoed, het is allemaal wat krap in zo'n kastje en je hebt 100-300m3 afzuiging nodig voor een cooltube, dan kun je inderdaad beter ergens anders in investeren.
                        Een dimbare 250W ken ik nog niet, wel een 250W met superlumenschakelaar.
                        Ik ben benieuwd, leuk projectje, dus ik kom af en toe even neuzen.
                        Succes.
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #27
                          @ QnQ
                          die 20% is ook een overgenome waarde.. zou dus goed kunnen dat het iets minder is.. maar vindt het teveel



                          Deze evsa zou bijv voldoen met standenschakelaar, voor 50% 75% 100% en superlumen.

                          Greetz mafferd

                          Comment


                            #28
                            Re: Ombouw voedselkar tot kweekruimte.

                            Goeden avond growers en smokers,

                            Heb ondertussen weer wat geknutseld aan de voedselkar. Deze keer heb ik de oude gaten, die er nog in zaten van een ander projectje dicht gemaakt met een stukje rvs van 1mm dik. Deze plaatjes heb ik gemonteerd met 4 pompnageltjes. Ook de afzuigfan is gemonteerd. Over de aansluiting wijd ik verder uit in het elektra gedeelte,
                            IMG_20120919_181220.jpgIMG_20120919_182036.jpgIMG_20120919_183422.jpg


                            Heb alvast besloten met balkon bakken te gaan werken van 9,5 liter. Wat in mijn ogen genoeg moet zijn voor een plant. Deze passen erook perfect in en zo benut ik de vloerverwarming maximaal.
                            IMG_20120919_185418.jpgIMG_20120919_185326.jpg De opstelling zoals hier te zien met de max/min temp meter die straks de vloertemp aan geeft en de "buiten" sensor stop ik in mn pot zodat als deze eenmaal gevuld is met aarde ik ook de bodem temp kan aflezen.


                            En nog even een foto van het scrog netje. Deze heeft mazen van 5cm. en hangt 20 cm van de bovenkant pot.

                            IMG_20120919_185427.jpg


                            dit was het weer, tot de volgende! gr mafferd.

                            Comment


                              #29
                              Re: Ombouw voedselkar tot kweekruimte.

                              ziet er weer top uit mafferd !
                              is je doel om 2 planten per run te zetten ?
                              Het leven van een wietkweker gaat niet over rozen

                              Comment


                                #30
                                Dankje! Daar ben ik nog niet helemaal over uit, op deze manier zou ik met 1 plant per bak gaan werken, of ik maak er nog een schotje in dan zou ik 4planten kunnen gaan.. Maar ik kan er ook 3kleinere balkon bakken van 6liter in de breedte erin kwijt.

                                Kortom ben het nog aan afwegen tegen elkaar, mijn voorkeur licht bij 1plant per 9.5liter bak. Maar Hoor hier graag jullie mening over!!

                                Gr mafferd

                                Greetz mafferd

                                Comment

                                Bezig...
                                X