Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Led verlichting..???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Led verlichting..???

    Korting op 420shop
    http://dx.com/s/grow+led

    Iemand al iets van deze uitgetest voor het kweken?? Als ze uberhaupt geschikt zijn? Anders wordt het een TL lamp voor een terrarium die ik nog liggen heb
    Ik overweeg 2 modellen:
    - http://dx.com/p/4-7-9w-138-red-led-3...=93170&u=93179
    - http://dx.com/p/17-14w-165-red-led-6...v-93170?item=4

    #2
    Re: Led verlichting..???

    Ik volg de LED-ontwikkelingen min of meer op de voet. Voor zover ik weet werken LEDs niet beter of zuiniger dan HPS, TL of spaarlamp, maar zijn wel veel duurder in de aanschaf. Ik zou het niet doen.

    Comment


      #3
      Re: Led verlichting..???

      okay, dan ben ik goed af met die TL die normaal dient om reptielen te laten zonnen?

      Comment


        #4
        Re: Led verlichting..???

        maar led lampen zijn wel spaarzamer qua stroomkosten toch? ik zit ook soms te overwegen om eens te expirimenteren met led's, of schiet het totaal niet op om met een 50/100watt LED te kweken?
        Last edited by JohnnyHaze; 6 October 2012, 14:25.

        Comment


          #5
          Re: Led verlichting..???

          qua led zijn er best goede vooruitzichten hoor en goede resultaten geboekt ook....zou je moeten weten denk ik als je op de voet volgt?
          Ze zijn duurdzamer en energie zuiniger maar inderdaad wel duurder in aanschaf.
          zelf heb ik gekozen 6 voor spaarlampen, dat werkt prima.
          Ik zou led gebruiken maar heb eenmaal geen onuitputtelijke bron van geld

          Had gelezen dat de led UFO om te kweken erg goed werkt, kost wel 120 euro per stuk
          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-van-de-straat

          Comment


            #6
            Re: Led verlichting..???

            Een ufo van 120 euro komt beter tot zijn recht in een vuilnisbak. Een beetje ledlamp heeft minimaal 7 kleuren spectrums waarvan IR en UV(A) een vereiste is. Een ufo van 120 euro heeft alleen rood en blauw met soms nog een enkele witte leds.

            Comment


              #7
              Re: Led verlichting..???

              hmm misschien iemand ervaringen met ledkweek en verschillende led's?
              en of je een reptielenlampen kunt gebruiken verschilt volgensmij ook per lamp

              Comment


                #8
                Re: Led verlichting..???

                Het is een misvatting dat leds goedkoper in stroomverbruik zijn dan HPS-lampen. Een HPS-lamp van 600 watt gebruikt gewoon 600 watt plus nog wat extra watts voor de vsa> Een ledunit van 600 watt gebruikt eveneens 600 watt plus nog wat extra watts voor de ingebouwde ventilatoren. Zolang het rendement in lumen/par licht/fotonen van leds niet hoger is dan dat van HPS-lampen zullen leds nooit energiezuiniger zijn dan HPS-lampen.

                Comment


                  #9
                  Re: Led verlichting..???

                  Oorspronkelijk geplaatst door Quattro View Post
                  Een beetje ledlamp heeft minimaal 7 kleuren spectrums waarvan IR en UV(A) een vereiste is.
                  Ik blijf het bizar vinden dat er IR (infrarood) bij zou moeten zitten. Infrarood is warmte, en het voordeel van LED zou juist moeten zijn dat het weinig warmte maakt. Als je dan nog warmte gaat toevoegen, wat is dan nog het voordeel van LED?

                  Comment


                    #10
                    Re: Led verlichting..???

                    IR ligt buiten het spectrum dat een plant nodig heeft. Verrood is evenwel noodzakelijk vanwege het Emerson Enhancement Effect: rood en verrod versterken elkaar. Verder heb ik ook nog ergens gelezen dat ook groen licht functionaliteit heeft. Het (deels) weerkaatste groen zou min of meer als catalisator dienen voor een efficientere werking van het geabsorbeerde licht.

                    Comment


                      #11
                      Re: Led verlichting..???

                      Die inschroefperen van (bij jouw dealxtreme 9W) 15W hoef je niet te proberen. Ik heb ze ooit besteld, nu vier liggen die ik nooit meer gebruik. Het idee is leuk, maar er komt zo weinig licht van af dat je beter een set spaarlampen kunt kopen. Scheelt in de kosten en er komt zo'n 100 x meer licht vanaf. Nu overdrijf ik, maar met zo'n led-peer kun je nog geen kamer verlichten. Met een spaarlamp van drie euro, kan dat wel.
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                      Comment


                        #12
                        Re: Led verlichting..???

                        dit heb ik ergens kunnen vinden, ik weet niet of het verkooppraat is of dat het ook daadwerkelijk klopt

                        Rood 660nm: Stimulans van de complete levensfase van gewassen.
                        Blauw 470nm: Bevordering van het aantal eiwitten en vitaminen een stimulans van de algehele groei.
                        Oranje 610nm: Stimulans voor het aanmaken van koolhydraten.
                        Wit 5500-6000 2800K: Stimulans van de groeifase en natuurlijke verdelger.
                        Groen 525nm: Stimulans voor de photosynthese, absorptie hoogtepunt door chlorofyl.
                        UV (ultraviolet) 410nm: Bevordering van de algehele groei, het aantal eiwitten en vitaminen en een absorptie hoogtepunt door chlorofyl.

                        IR (infrarood) 730nm: Reguleren van de bloeifase

                        Comment


                          #13
                          Re: Led verlichting..???

                          Hallo allemaal. Ik overweeg ook om een led groeilamp aan te schaffen en ben me suf aan het vergelijken op allerlei sites. Ik vond deze ufo voor 189 euro. Het is om eventueel binnen ook wat te doen met een paar autoflowers volgend jaar, Ik heb er twee gevonden die volgens mij wel zouden kunnen voldoen, ik vroeg me af of dit goede modellen zijn, de prijs is redelijk voor zo'n ding dacht ik, maar ik heb ook niet zoveel kennis van zake (en zit ook niet te wachten op een miskoop, want het blijft natuurlijk een hoop geld. Dat hele led gebeuren wordt met de dag beter en in de glastuinbouw schijnt het ook goed te werken, maar tomaten en paprika's is toch iets anders dan wiet.
                          led is een stuk veiliger met brand etc. en dat spreekt me wel aan, je hoeft ook niet zo te ventileren en de planten ruiken dan ook wat minder, ze kunnen me dan ook niet dedecteren met die helicopters die hier vaak overvliegen en last but not least het schijnt uiteindelijk goedkoper te zijn. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar toch...Graag jullie mening...

                          Hier zijn de specificaties van het eerste model:

                          Led Grow 90W 7-band (ze hebben ook een 4-band en die is een paar tientjes goedkoper)

                          Omschrijving:



                          Diameter: 27cm
                          Gewicht2.5 KGper stuk
                          Levensduur: 50.000 branduren
                          Geschikt voor groei- en bloeifase van planten/bloemen
                          Ratio: 660nm, 630nm, 470nm, 430nm, 610-615nm, 2700K, 740nm
                          Makkelijk in gebruik (stekker er in en klaar).
                          Mijn tweede keus:

                          Omschrijving:
                          120 wt paneel voor 235 euro


                          Levensduur: 50.000 branduren.
                          Geschikt voor groei- en bloeifase van planten/bloemen.
                          Makkelijk in gebruik (stekker er in en klaar).
                          Bevestigingssysteem aanwezig.
                          85% energiebesparing.
                          Binnenwerk (chips) komt uit de VS.
                          Van alle keurmerken voorzien.
                          Ratio: 660nm, 630nm, 470nm, 430nm, 610-615nm, 2700K, 740nm

                          Bij hetzelfde bedrijf zag ik ook voor 305 euro een 60 x 3 wt highpower leds, waarvan de 3 watt leds zijn voorzien van hoogwaardige ledchips en bevatten optische lenzen met verschillende invalshoeken.Stroomverbruik 132 wt.

                          Al de modellen van dit bedrijf hebben naast het 7-band spectrum ook nog zgn flowerboosters, wat dat ook moge zijn.

                          Comment


                            #14
                            Re: Led verlichting..???

                            Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn
                            smiley-signs013.gif
                            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                            Comment


                              #15
                              Re: Led verlichting..???

                              De fabrieksspecificaties doen me twijfelen aan de deskundigheid van de fabrikanten (of ze belazeren willens en wetens de kluit) Infrarood zit niet op 730 nanometer (dat is verrood) maar op de golflengten van 0.78 micrometer tot 1000 micrometer.(NIR, MIR en FIR) Witte leds (van 5500-6000 2800 Kelvin)? Witte leds bestaan gewoonweg niet. Er zijn 2 manieren om witte leds te maken: 2 weg leds in de kleuren geel en blauw en 3 weg leds in de kleuren rood, geel en blauw. Het mengsel van kleuren ervaart het menselijk oog als wit, maar de planten zien dat nog steeds als monochromatisch licht in de kleuren rood, geel en blauw. Waarom zou wit licht een natuurlijke verdelger zijn? Omdat er 2 of 3 kleuren zijn samengevoegd? Dan zouden alle insecten, zowel de nuttige als schadelijke door het zonlicht verdelgd worden: het zonlicht bevat immers ook de kleuren rood, geel en blauw. En de voorgespiegelde 85 % energiebesparing is eveneens pertinent onjuist. De meest geavanceerde leds geven ongeveer 130 lumen per watt. Evenveel als een HPS-lamp van 600 watt per watt levert. Als 90 watt aan leds 78.000 lumen zouden leveren dan komt dat uit op 866 lumen per watt. Als dat waar en mogelijk was, hing het Westland vol met leds.
                              Last edited by Xtreme; 8 October 2012, 18:02.

                              Comment

                              Bezig...
                              X