Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke adapter voor 2x 12V pc-fans voor mijn micro kweek kast

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Welke adapter voor 2x 12V pc-fans voor mijn micro kweek kast

    Korting op 420shop
    Ik sta op het punt in in- en uitlaat te maken in mijn microkweek kast. Nu heb ik 2x 12v fans liggen en komt de term nokia oplader vaak terug op het forum. Deze opladers werken vaak maar op ~5v, dus twee fans op een zo'n adapter aansluiten heeft niet echt zin. Wat is nu de beste oplossing om deze twee fans hun werk te laten doen, bij voorkeur 1 adapter ivm stealth.

    Ik heb nu met mdf platen van 18mm een kubus gemaakt van 62x62x62 en de buitenkant geschilderd in onze interieur kleur mat zwart en de binnenkant heb ik wit geschilderd. Ik wil nu alle kabels netjes weg werken en gaten te boren voor de fans.


    #2
    Re: Welke adapter voor 2x 12V pc-fans voor mijn micro kweek kast

    Elke 12V adapter voldoet eigenlijk wel en qua voltage zouden ze het op die 5V ook moeten doen, alleen minder hard.
    Het gaat om het Amperage, als zo'n fan 1200mA trekt, heb je een adapter van 12V en minimaal 2400mA nodig voor 2 fans, liefst wat meer, dan wordt de adapter minder warm.
    Dus even in de rommeldoos bij de 2ehandszaak kijken, daar zit vast een goeie tussen.

    Op de rommelmarkt tijdens Koninginnedag kun je ze trouwens ook overal vinden, voor weinig.

    Mooie Bavaria kapjes !
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: Welke adapter voor 2x 12V pc-fans voor mijn micro kweek kast

      Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
      Elke 12V adapter voldoet eigenlijk wel en qua voltage zouden ze het op die 5V ook moeten doen, alleen minder hard.
      Het gaat om het Amperage, als zo'n fan 1200mA trekt, heb je een adapter van 12V en minimaal 2400mA nodig voor 2 fans, liefst wat meer, dan wordt de adapter minder warm.
      Dus even in de rommeldoos bij de 2ehandszaak kijken, daar zit vast een goeie tussen.

      Op de rommelmarkt tijdens Koninginnedag kun je ze trouwens ook overal vinden, voor weinig.

      Mooie Bavaria kapjes !
      Thanks haha. Wanneer ik 2x fans aansluit op een 12V voeding neem ik aan dat ze ieder 6V gebruiken, of is dat niet zo simpel? Dan zou mijn voorkeur liggen op een 24V regelbare voeding, is zien of dat ergens te vinden is.

      Comment


        #4
        Re: Welke adapter voor 2x 12V pc-fans voor mijn micro kweek kast

        ligt eraan hoe je ze verbind! als je ze in een parallelschakeling verbind met een voeding van 12V gebruiken ze allebei 12V. als je ze verbind in een serieschakeling zal dit uiteraard halveren

        Comment


          #5
          Re: Welke adapter voor 2x 12V pc-fans voor mijn micro kweek kast

          Ik heb een adapter genomen van een SATA converter, deze aangesloten op een fancontroller van dx.com en alles werkt naar behoren. Het mooie van een SATA adapter is dat de stekkers er al aan zitten en je niet hoeft te kloten met verbindingkjes, plug and play dus. En mocht ik 'm weer voor het originele doeleind willen gebruiken dan kan dat altijd nog.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #6
            Re: Welke adapter voor 2x 12V pc-fans voor mijn micro kweek kast

            Oorspronkelijk geplaatst door SpaceHaze123 View Post
            ligt eraan hoe je ze verbind! als je ze in een parallelschakeling verbind met een voeding van 12V gebruiken ze allebei 12V. als je ze verbind in een serieschakeling zal dit uiteraard halveren
            Overbelast je de voeding dan niet als je hem parallel schakelt, of kijken we dan weer naar de amperes? Merk wel dat ik beter had moeten opletten bij natuurkunde 10 jaar geleden ipv smoken.

            Comment


              #7
              Re: Welke adapter voor 2x 12V pc-fans voor mijn micro kweek kast

              Het amperage is afhankelijk vd de weerstand, Wattage = voltage x amperage (P=UxI). Bij een hoge weerstand is er een grote stroom nodig (amperage). Dus afhankelijk vd weerstand bepaal je welke voeding er minimaal nodig is. Een te zware voeding maakt dus niet uit, omdat de weerstand bepaald welke stroom er gaat lopen.
              Bij een Serie schakeling, zal door het verbruik van energie na de eerste fan, het voltage dalen. Maar omdat de weerstand vd eerste fan, de stroom bepaald, en er dus energie weg is, zal de tweedje fan langzamer gaan draaien.

              Grtz.

              Comment


                #8
                Re: Welke adapter voor 2x 12V pc-fans voor mijn micro kweek kast

                Oorspronkelijk geplaatst door Poffertjesporem View Post
                Het amperage is afhankelijk vd de weerstand, Wattage = voltage x amperage (P=UxI). Bij een hoge weerstand is er een grote stroom nodig (amperage). Dus afhankelijk vd weerstand bepaal je welke voeding er minimaal nodig is. Een te zware voeding maakt dus niet uit, omdat de weerstand bepaald welke stroom er gaat lopen.
                Bij een Serie schakeling, zal door het verbruik van energie na de eerste fan, het voltage dalen. Maar omdat de weerstand vd eerste fan, de stroom bepaald, en er dus energie weg is, zal de tweedje fan langzamer gaan draaien.

                Grtz.
                Duidelijk verhaal, nu maar is opzoek naar een geschikte voeding dan.

                Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                Ben toch maar gegaan voor een oude vertrouwde regelbare universele voeding:


                Even mooi de draadjes solderen en een krimpkousje eromheen en dat zou voldoende moeten zijn. Nu nog een goedkope 120mm gatenzaag vinden en daarna een carbon filter maken en dan is de basis af. Dan heb ik al weer plannen om de belichting uit te breiden, je blijft maar bezig..

                Comment

                Bezig...
                X