Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

cree leds koelen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    cree leds koelen

    Korting op 420shop
    Beste forum leden,

    Ik heb nog nooit met leds gewerkt, maar een belangrijk punt is koeling.
    nou heb deze gevonden http://www.cowcotland.com/images/tes...cro/vapo/6.jpg maar omdat ik nog nooit met leds heb gewerkt vraag ik me af of het wel gaat passen. De cob en de holder ben van plan de cree cxb 3590 te gaan gebruiken, ik zie vaak de alpine 11 cpu cooler maar ik heb het liever passive.

    #2
    Re: cree leds koelen

    Denk persoonlijk niet dat het met zo'n koeler gaat werken.
    De meeste mensen die tutorials geven, geven dan ook expliciet aan dat er geen ruimte mag komen tussen het aanraakpunt van de led en de koeler; dat word bijna altijd verkondigd tijdens het opsmeren van de thermal paste.

    Op zich als je de fans niet op 100% draait hoeven ze niet veel geluid te maken. Toch voor active cooling gegaan?

    Comment


      #3
      Re: cree leds koelen

      De alpine 11 is wel wat krap voor een CXB3590. Het past wel, maar het steekt dan wel iets uit.

      SupraSPL heeft ooit wat tests gedaan met verschillende koelers en die dingen met "heatpipes" werkten toch minder goed dan een heat sink met solide bodem.

      Je ziet ze tegenwoordig steeds vaker van die pin koelers gebruiken. Weet niet zo goed waar je die het handigste vandaan kan halen, maar Kingbrite en Cutter hebben ze bijvoorbeeld. Dat is dan wel uit China of Australie.

      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

      Comment


        #4
        Re: cree leds koelen

        Doesn't he know....
        Handen in de lucht en groeten aan je tante...

        Comment


          #5
          Re: cree leds koelen

          Vet, ik heb ergens ook een Nick kapiteinkoek en je hebt verstand van led, want die cree schijnen perfect te zijn. Kan het batch nummer vinden die NASA ook gebruikt. Ik ben zelf ook gek op led en de technologie, ik heb koelingen gezien op minerale olie. Ik heb het zelf niet geprobeerd maar schijnt heel goed te koelen plus het voordeel dat je geen fans nodig hebt, het klinkt duister maar het schijnt te werken. Ook kan je heatsink bars kopen en die verbinden met een stuk aluminium en daar waterkoeling op plaatsen. Kan je het water koelen en kan je je temp ook laag houden voor betere prestatie.

          Maar nu wil ik even over de led praten, ik hoor veel dat groen licht niet belangrijk is, maar uit testen is gebleken dat onder groen licht de CO2 opname hoger ligt, met wel zo een 3x. Daarom geloof ik in full spectrum led boven een samen gesteld full spectrum.
          Dat verklaard waarom hps toch beter presteerd. Met een COB led heb je het voordeel dat ze dieper penetreren vergeleken met de losse leds in rood, blauw en noem maar op. Plus dat ze eigenlijk het spectrum van hps hebben gepakt presteren ze beter.

          Maar denk zelf dat dit spectrum nog verder getweaked kan worden, want zijn gewoon hps maar dan nagemaakt in led.
          But what does it mean?

          Comment


            #6
            Re: cree leds koelen

            Ik heb ook nog steeds plannen voor een waterkoeling. De hele zooi ligt al een half jaar klaar, maar geen tijd/zin om het een keer behoorlijk in elkaar te zetten.

            De CO2 opname bij groen licht is niet 3x hoger. De McCree curve geeft aan hoeveel fotosythese er is per golflengte (en dat zorgt voor de CO2 opname) en die is lager bij groen licht. Wat wel waar is is dat groen licht ook gewoon gebruikt wordt. Zei het iets minder efficient, maar die lagere efficientie wordt nog wat gecompenseerd doordat het licht meer reflecteert. Het groene licht komt dus ook dieper het gewas in.

            Ik geloof dus niet HPS licht beter presteert dan COB licht. Zelfs niet als je compenseert voor alle extra verliezen die HPS armaturen hebben (reflector verliezen en grotere wandverliezen). Als ik kijk naar mijn oogsten onder HPS en onder led, dan kom ik juist aan eenzelfde gram/umol ratio van rond de 0,66g/umol voor zowel HPS als led (met gelijke lichtdruk). Is wel een wat beperkte testset, maar toch.

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


              #7
              Re: cree leds koelen

              Oorspronkelijk geplaatst door MrSmoke View Post
              plus het voordeel dat je geen fans nodig hebt
              De simpelste manier om beweging in de minerale olie te krijgen is juist wel een fan gebruiken in tegenstelling tot systemen met een pomp (dacht ik).
              Zolang er geen grondige reden of verbetering is die vraagt om meer, geloof ik meestal in "hoe minder onderdelen, hoe beter".
              Maar ik ben dan ook niet bepaald een Mr. Fixit

              Comment


                #8
                Re: cree leds koelen

                To test this we used about 5 grams of leaves for each trial, and placed them in a gas chamber. On two sides of the gas chamber we placed two clear containers filled with water to serve as the temperature regulators. Behind the water containers we placed lights directed at the plant. We ran three trails for each different leaf we used. Each trail consisted of measuring the amount of CO2, with a CO2 gas sensor under blue light, red light, and green light. We made sure to switch the order of colors in each trail as an experimental control, to minimize error. Since we know that photosynthesis requires CO2, and we know that blue light pigments absorb the most light energy, we predicted that under blue light the most CO2 would be used.
                Our results showed the least amount of CO2 under blue light (mean: -8.1 ppm/min/g), medium amount in the red light (mean: -1.04 ppm/min/g), and the most amount in the green light (mean: 4.7 ppm/min/g). But our t-tests proved our

                mss interpeteer ik het verkeerd


                Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                Ik ben ook een COB liefhebber en gegarandeerd dat 600w hps vs 600w (true power) led verliest
                But what does it mean?

                Comment


                  #9
                  Re: cree leds koelen

                  Ik zou niet weten wat dat andere onderzoek dan weergeeft, maar de McCree curve is gewoon de standaard:
                  gallery_37858_17549_67750[1].png

                  Hier is de lijn van een 3000K Cree COB spectrum verdeling er overheen gezet.

                  In de praktijk is de hoeveelheid licht uiteindelijk belangrijker dan het spectrum.

                  Al heeft het spectrum wel een grote invloed op de morfologie van de plant. Als je de planten alleen rood licht geeft dan is dat wellicht wel het efficientst, maar dan krijgt je wel een monsterlijk gestrekt gedrocht.

                  Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                  Comment


                    #10
                    Re: cree leds koelen

                    Maar wat het experiment dus uitwees was dat er onder groen licht meer CO2 werd verbruikt, wat los staat van het licht dat word geabsorbeerd, want dat een plant groen oogt is doordat groen licht word weerkaatst. Maar dat wil niet zeggen dat het geen functie heeft. Dus de omzetting van groen lichr kan in energie weinig omzetten maar het zou wel kunnen zorgen dat er beter CO2 word opgenomen waardoor er toch weer meer energie komt.
                    Het is maar een theorie en wou dat ik de spullen had om alles te meten, maar moet nog even doorsparen

                    In photosynthesis, chlorophyll absorbs energy to transform carbon dioxide and water into carbohydrates and oxygen. This is the process that converts solar energy to a form that can be utilized by plants, and by the animals that eat them, to form the foundation of the food chain.
                    Chlorophyll is a molecule that traps light - and is called a photoreceptor.

                    Klinkt als meer olie is meer benzine.
                    Ik ben enkel van mening dat groen, geel dus wat jij zegt lumen, want dat nemen wij waar en kunnen we in lumen weergeven, belangrijk is .
                    Dus eigenlijk zeggen we hetzelfde alleen ben ik op zoek naar het waarom.

                    https://www.researchgate.net/profile/John_Nishio/publication/31345848_Green_Light_Drives_CO2_Fixation_Deep_with in_Leaves/links/00b7d51e128c26dc30000000.pdf
                    Last edited by MrSmoke; 11 July 2016, 14:25.
                    But what does it mean?

                    Comment


                      #11
                      Re: cree leds koelen

                      De algemeen geaccepteerde standaard van McCree zegt dat er bij "groen" licht minder fotosynthese is. Dan ga ik toch met McCree en alle andere wetenschappers die zich daar op baseren. WUR heeft die proeven een tijdje terug ook weer herhaald en kwam op exact hetzelfde uit.

                      Er kan wel flink verschil zitten tussen bepaalde planten. Wellicht dat daar de anomalie vandaan komt. Planten met paars/rood blad reageren uiteraard compleet anders op bepaalde golflengtes dan groene planten.

                      Als je ook de hele quote leest dan geven ze zelf al aan dat hun test waarschijnlijk niet deugde:
                      Our results showed the least amount of CO2 under blue light (mean: -8.1 ppm/min/g), medium amount in the red light (mean: -1.04 ppm/min/g), and the most amount in the green light (mean: 4.7 ppm/min/g). But our t-tests proved our results insignificant (p>0.05).
                      Our results are contradictory with our hypothesis, based on our statistical results. There were several problems with our experiment that could have been taken into consideration. First, when taking respiration rates the foil wasn’t covering the chamber all the way letting some external light in. Second, the colored cellophane only allows approximately 70% of light through; this might have prevented the plant from absorbing the amount of light energy needed to have a significant photosynthetic rate. Third, the fast paced moving between trials lost time and efficiency. By having short trials (2.5 min.) we might not have allowed the plant enough time to adjust its photosynthetic rate to the different wavelengths of light energy. Plus by moving the plant, and switching from cellophane to foil (or vise versa), might have screwed up the photosynthetic cycle by exposing it to white light.

                      Other students who did the same experiment had results that also supported that blue light was not responsible for the rate of photosynthesis. Experiments Warsh et al. 2001, Bahramzadeh et al. 2001, and Whorley and Weaver. 2002 all showed that red had much higher rates of photosynthesis than blue, but these experiments had fewer trials or shorter trials. Lots of other students also used white light as a controlled variable; this would have been a good thing to put into our experiment to give it some comparison.
                      Considering that not all light energy is used for photosynthesis we propose an alternative hypothesis. In a previous experiment the pigment xanthophylls absorbed significant amounts of blue light. In new research it is found that this pigment could be an important component in a process called energy dissipation rather than photosynthesis. In order to not overwhelm the plant with photosynthesis and respiration, this photon energy goes to other functions or formations of the plant. Further research on the function of xanthophylls will need to be conducted in order to understand the processes of plant function.
                      Hoe dan ook, die grafieken zijn sowieso nauwelijks interessant. Praktijktests lieten zien dat de kwantiteit van het licht vele malen belangrijker is dan de kwaliteit. Het spectrum is wat mij betreft vooral relevant voor de morfologie. Wil je kortere planten dan meer blauw licht, wil je langere planten dan meer rood licht bijvoorbeeld.

                      Het licht van die Cree COBs sluit daar ook allemaal perfect bij aan. De piek zit precies op de juiste plek en de ratio tussen rood en blauw is prima voor een gezonde plant ontwikkeling.

                      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                      Comment


                        #12
                        Re: cree leds koelen

                        Maar wat ik dus zeg is dat licht en spectrum los staan van CO2 en co2 niet tot fotosynthese behoort, maar een apart iets is.
                        dus zou het zwak kunnen zijn in fotosynthese maar sterk in de vorm van het CO2 opname verhogen. Waarmee de fotosynthese plus de betere CO2 opname tot een gezondere plant leiden.

                        dat is precies wat de cree leds bewijzen.
                        But what does it mean?

                        Comment


                          #13
                          Re: cree leds koelen

                          Ze zeggen zelf dat dat experiment niet deugde. Heeft dus geen zin om daar over door te blijven gaan alsof dat de uitkomst van een valide onderzoek is.

                          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                          Comment


                            #14
                            Re: cree leds koelen

                            Ze zeggen dat ze twijfelen aan de uitkomst omdat hun bevindingen anders zijn dan ze hadden verwacht.
                            Er staat nergens dat de uitkomst niet klopt. En verklaar jij is waarom full spectrum zoals cree waar groen licht in aanwezig is beter presteren. Dan kom je met lumen en lumen betekend dat er meer groen/geel in het licht zit.
                            Last edited by MrSmoke; 12 July 2016, 07:37.
                            But what does it mean?

                            Comment


                              #15
                              Re: cree leds koelen

                              Toch even een antwoord van persoonlijke aard, aangezien we hier toch al op de afgrond glijden.
                              Waarom zou iemand energie moeten stoppen in jou dingen verklaren als je zelf de moeite niet doet om je communicatie ietwat te verzorgen en je bronnen met een gezonde dosis argwaan te lezen ?
                              Er is een groot verschil tussen een discussie aangaan en iemand gewoon op trolse wijze uitdagen.
                              Necromantisch threads bumpen om vage reclame voor jezelf te maken terwijl je het forum beledigt helpt er ook niet veel aan.

                              Comment

                              Bezig...
                              X