Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

TL voorschakelen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

TL voorschakelen

Korting op 420shop
    ok,

ik ben een kweekkast aan het ontwerpen en ik ben van plan om met tl te gaan kweken... aansluiten van 1 tl buis is niet zon probleem maar ik wil graag een serie van 10 gebruiken.. hoe sluit je dat aan?

want ik heb gelezen dat je dan weer een vsa nodig hebt :/.. het leek net zo leuk omdat tl simpel en goedkoop is.. maar hoe dan ook zijn er oplossingen voor of toch maar vsa's kopen?

daarnaast: meerdere tl buizen op 1 vsa? mogelijk?

prick

Re: TL voorschakelen

Elke tl heeft een vsa nodig. Een tl-buis wordt namelijk aangestuurd door de (e)vsa. Een (e)vsa werkt als een smoorspoel. Enerzijds wordt er voldoende vermogen opgebouwd om de tl te laten branden, anderzijds wordt de stroomsterkte/opgenomen vermogen beperkt.

Xtreme

Comment

lijkt me niet mogelijk, volgens mij heb je echt 1 vsa per buis nodig... en als je armaturen koopt zitten daar al vsa's in, of wou je die vsa buiten je kast monteren ivm hitte?

Comment

er komt een verstelbare plaat en idd het liefste buiten de kast.. boven op de plaat kan ook nog, er komt toch een milde lucht afvoer op maar das balen.. had ik nog geen rekening mee gehouden..

Comment

tandem-schakeling is mogelijk bij een tl, dus 2 tl op1 ballast/2 starters.

vale.

P.S.
          heb je wel serie-starters voor nodig, spanningsaanduiding 100-150 V i.p.v. de normale 200-250V.
          de lampenwinkel/dhz kan je er wel aan helpen.
          Last edited by ceBep; 23 November 2009, 18:16.

Comment

Ik ben niet zo'n techneut, maar ...

10 buizen sluit je toch best paralel aan, eventueel gebruik maken van een relais om de boel te schakelen als je veilig wil zijn.
            en wago's om het snel en eenvoudig in orde te krijgen, veel beter dan kroonsteentjes

hier staat een voorbeeld
            deze is geschikt voor 1 kabel te verbinden met 2 andere,

Ikzelf maak gebruik van de wago's met 5 ingangen, dus 1 aansluiting naar 4

Het is zeker mogelijk om je vsa's (die in de armatuur reeds zitten) op de andere kant van een plaat te monteren zelfs zonder al te veel nieuwe kabels te moeten trekken.

Je moet gewoon een beetje handig zijn

Comment

Beste,

Er zijn verschillende soorten ballasten voor TL's; uitvoering voor 1 TL, 2 TL's, ...

Je moet vooral beslissen wat belangrijker is: zo goedkoop mogelijk, OF zo bedrijfszeker mogelijk. (Als je ballasten koopt voor 2 TL's, en er valt een ballast uit, heb je direkt 2 TL's minder).

Ook het wattage is van belang; je gaat niet zomaar al je TL's parallel schakelen zoals ik hier elders lees.

Ik raad je aan om met alle gegevens (hoeveel TL's, hoeveel watt,...) naar de elektroboer te gaan, die zegt je welke ballasten je kan gebruiken.

En wat de aansluiting betreft: die staat telkens met een tekeningetje op de ballast geprint. Handig, isn't it...

Comment

Een forumbericht op circuitsonline, dat je zeker en vast zal helpen:
                http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/74283

Comment

Bezig...
                X