Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1e EOG Kweekverslag, (AQS) Auto Blueberry zaden

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: 1e EOG Kweekverslag, (AQS) Auto Blueberry zaden

Vannacht om 2 uur, 7 uur geleden dus, zijn alle ontsproten zaadjes in de jiffy potjes gezet. Hiervan heb ik 1 foto (van de laatse spruiten).

De overige 20 hebben tot nu toe nog niets laten zien.

Nog even een foto van de eerste 8 die nu op het jiffy-blad 'wonen'.

En nu maar hopen vandaag of er nog een aantal bijkomen...

Gr. EOG
    Attached Files

Comment

Ik kijk en geniet soms van je testen en je gedreven passie voor de hobbie.

Greetzz GG

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Amneeshigh View Post
        Ik kijk en geniet soms van je testen en je gedreven passie voor de hobbie.

Greetzz GG
        Bedankt voor je compliment altijd leuk om mee te krijgen

Update 18:00 uur:

Na een superstart van de eerste 8 zaden gisteren is het nu stilletjes 14 uur later en kon ik geen nieuwe spuitjes meer waarnemen.
        Dus 20 van de 28 zijn voor zover nog niet ontkiemd.

Ik heb daarom hun bedje van papier verwijderd en er opnieuw een zwembad van gemaakt met vers (lauw) water.
        Ik heb hierbij ontdekt;
        1 nieuw spruitje
        2 drijvende zaadjes
        17 liggen op de bodem

Ik herinner me dat bij de eerste zwemles er 11 bleven drijven.

Stel je het volgende voor;

Als deze 8 reeds ontspruitte zaadjes nou eens deel van die 11 zwemmers uitmaken, dan blijven er 3 over.
        Van deze 3 is er dus net 1 ontspruit (maar hij ligt nu wel op de bodem) en 2 drijven er nog steeds.

Het is natuurlijk maar een verondersteling!

Wat ik kan doen is het volgende;

Ik laat ze nu even zwemmen voor 1 uur, en daarna krijgen ze weer een ' handdoek' van WC papier.
        De 2 zwemmers zal ik apart van de rest van de groep 'zinkers' houden.
        Ik ben benieuwd!

2 foto's

Gr. EOG
        Attached Files

Comment

Update 19.15 uur:

Het zwembad is gesloten en het bakje is weer schoon en met vers papier belegd.

Een beetje EM/fyto mix gebruikt om het papier weer te bevochtigen en vervolgens de zaadjes weer netjes terug gelegd.

Links de 'zinkers' , in het midden het spruitje en rechts de twee 'drijvers'
          ( 1 drijver heeft ook een andere kleur, licht bruin )

Vanavond laat ga ik weer even kijken.

Gr. EOG
          Attached Files
          Last edited by Willempie; 21 April 2010, 19:46.

Comment

Hee eog

't gaat lekker daar
            ik maak hier iets raars mee wat dat betreft
            voor de gein de (in ieders ogen) niet rijpen auto blueberry zaden te ontkiemen gelegd
            en het ontkiemd en groeit ook nog
            dus die wat minder bruine zaadjes bij jouw moeten dan toch zeker kiemen ook al duurt het langer als gepland
            ik blijf meekijken

grtz angel777
            HOE MOET IK ONTKIEMEN
            JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

Comment

Ik heb er ook nog het volle vertrouwen in Angel, ik was gewoon natuurlijk enorm onder de indruk van die eerste 8 zaden, " turbo spruiten "

Ik heb om 23:30uur nog even gekeken maar er is niets gewijzigd in de situatie zelfs het spruitje staat stil.
              Waarschijnlijk omdat ik rond het middaguur de verwarming uit heb gedraaid, ik ga hem zo weer aan doen.

De turbospruitjes in de jiffy's krijgen ook slechts alleen daglicht en hebben ook de 'kou'.
              Ik doe dit bewust omdat ik ze train om buiten te kunnen staan (en dus tegen een stootje kan)

gr. EOG

Comment

Het is een dag later en de foto's genomen om 16:30 uur.

* Het ene spruitje heeft een langer worteltje nu en heb ik zojuist in het jiffy potje op het balkon gedaan, kan het nog wat zonlicht meepakken.

* Er is nog niets te zien bij de overige 19 zaden. Nu werd verteld dat de zaden nog zo vers zijn dat ze nog niet voldoende rust hebben gehad, dat zou natuurlijk kunnen.

* Er zitten nu dus 9 zaailingen op het jiffy-blad.

* Het allereerste turbo zaadje, het lijkt wel of die dood is. Met een close-up foto zie je dat de kromming van worteltje donker is, er zit ook geen groei in.

* Op een de andere foto zie je een ander potje waarvan het schilletje van het zaadje te zien is, alleen ligt die dieper.

Tot zover en is het een kwestie van geduld ....
                Attached Files
                Last edited by Willempie; 23 April 2010, 14:03.

Comment

Weer een dag verder 14:00hr

* Met de overige 19 zaden is niets veranderd

* De 9 op het jiffy -blad zie je eigenlijk ook nog niet echt de groei, hoewel ik wel de schilletjes zie, maar dat kan zo zijn dat dat al was bij het indoen van het zaadje in de jiffy.

* Het gaat mooi weer worden dit weekend, echter nog nachtvorst tot en met vrijdagnacht. Als me plantjes dan niet opkomen gaan ze volgende week in de vuilnisbak.

** Ik ben daarom maar eens mijn allereerste opgekomen zaadje gaan bekijken omdat ik dacht dat ie dood was, hij leeft!
                  De penwortel is gegroeid, het lijkt erop dat ie geen 'grip' heeft gehad in die turf (ik denk dat het turf is) en dus denkt dat hij nog helemaal in de grond zit en daarom dus niet zich van zijn schilletje ontdoet.
                  Ik heb als test de helft van het schilletje eraf gehaald zodat ie wat zonlicht krijgt en hem weer teruggestopt in de jiffy.
                  Ik ben van nature tegen deze methode maar vind het wel leuk om dit te testen, ik hoop wel dat ik hem niet beschadigd heb.

2 foto's en de groeten

EOG
                  Attached Files

Comment

Even een korte update,

Het niet uitgekomen zaad laat ik nu turbo drogen in het "rijst poeder" / stijfsel (crack free), als die zaden er nog niet klaar voor zijn dan moeten ze zo snel mogelijk drogen (tenzij het dood zaad is).

En nog even een foto van het jiffy blad, genomen tegen zonsondergang. Ze groeien een klein beetje

n.b. ik ben gewoon zaad gewend, niet AF en mogelijk is AF gewoon iets trager. Bovendien krijgen ze ook geen 18 of 24 uur licht maar slechts daglicht.

Tot morgen!

EOG
                    Attached Files

Comment

komt allemaal goed hoor
                      anders stuur ik er nog wel wat na
                      maar met wat geduld komen ze allemaal uit
                      zou toch te gek voor woorden zijn dat m'n afgekeurde half witte zaden beter kiemen als de mooie rijpe zaden
                      ik blijf natuurlijk stilletjes meekijken of het wel allemaal goed afloopt

grtz angel777
                      HOE MOET IK ONTKIEMEN
                      JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

Comment

ik geniet nog steeds mee Amigo
                        gaat allemaal lekker zo te zien en zoals 't hoord.

Comment

Update zaterdag, 15:00 uur

Het nakomelingetje, nummer 9 is dood, zie 2 foto's

En nog even een foto van nummer 6, deze kwam bovendrijven nadat ik de jiffy's bewaterde.
                          Ik heb hem weer teruggestopt

Tot zover, en nu rap naar de Bloemencorso.

Gr EOG
                          Attached Files

Comment

Het is Zondag, een zomerse dag.

Ik ben daarom genoodzaakt de jiffy's deze morgen direct in een pot met grond te doen want die jiffy's drogen heel snel uit en je begrijpt, met dit mooie weer ga ik niet thuisblijven

Ik heb ze wel in een bepaalde volgorde gepoot en met een zilveren pen op 1 plek de pot gemarkeerd om zodoende de nummers 1 t/m 8 op het oog te kunnen houden.

* Gisteren waren de hopbloemen lekker bruin geworden en tot poeder vergaan en heb het met de bovenlaag licht gemengd.

** Ik heb daar bovenop van EcoStyle "kruiden en fruit" toegevoegd. Aan deze organische mest heeft EcoSTyle 'mycorrhiza schimmels' toegevoegd (Ik heb geen dure spullen nodig van de GS)

*** Vandaag wordt een 'bewijs-dag' of de overgebleven 8 zaden voldoende kiemkracht hebben.

Een fijne dag allemaal!
                            Attached Files

Comment

Maandag, 10.30 uur

Na een zonnig weekend ben ik vanmorgen gaan kijken;

* Uiteindelijk 1 zaailing (de 2e beste spruit) heeft een gezonde opkomst, de 2e (die het eerste was ontspruit) redelijk gezond.

1 zaailing (de 5e spruit?) is dood en 1 zaailing gaat het vrijwel zeker ook niet redden.

Op de 2 gezondste zaden na heb ik alle andere zaden moeten helpen het schilletje te verwijderen en zo ook het vliesje dat de 2 lob-bladeren bijeenhoudt verwijderd (zodat de blaadjes openspringen).
                              Deze zaden hadden geen kracht meer dit zelf te doen, ik hoop dat ze het nu redden.

Er blijven er dus uiteindelijk 5 of 6 zaailingen over (van de 28 zaden).

** De bodem

Ik heb mijn grond van vorig jaar gebruikt, daarin heeft een druivenplant gestaan die de strenge winter niet heeft overleefd.
                              In de bodem van deze grond zat ook een laag hydro/klei korrels en die zijn ook lekker door de grond nu gemixt.

Vervolgens had ik vorige week de 'hop drap' om deze grond laten drogen en bruin worden en vervolgens met de bovenste laag grond gemixt.

Verder heb ik de bovenste laag gemixt met:

EcoStyle Groente en Kruiden met Rhizamax wortel stimulator (mycorrhyza schimmel) en NPK organische meststoffen

Bentonietmeel korrels - goed voor de waterhuishouding van de grond en houdt bovendien de mineralen vast (!)

Basaltlava meel - maakt de grond zeer vruchtbaar

*** Hierna heb ik de jiffy-potjes terug geplaatst in de vruchtbare bodem en vervolgens natgemaakt met de mix van EM bodembacerien en fytohormonen (hop water)

Nu de foto's en we wachten weer af.

Groetjes EOG
                              Attached Files
                              Last edited by Willempie; 26 April 2010, 11:50.

Comment

Hoi lekker aan proberen man , zijn die korrels traag opneembaar ik neem aan van wel he .

Je kan ook de compost maker gebruiken van eco of ander merk is ook een bacto met verschillende nuttige schimmels.

Greetzz GG

Comment

Bezig...
                                X