Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1e EOG Kweekverslag, (AQS) Auto Blueberry zaden

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: 1e EOG Kweekverslag, (AQS) Auto Blueberry zaden

Oorspronkelijk geplaatst door Amneeshigh View Post
    Je kan ook de compost maker gebruiken van eco of ander merk is ook een bacto met verschillende nuttige schimmels.

Greetzz GG
    Hier de link waar ik mijn EM bacterien bestel (moet je zelf nog 'brouwen') en alle informatie te vinden is http://www.eminfo.nl/
    Ze hebben bij de EM winkel op die site een leuke (eenmalige) starter aanbieding die heel voordelig is.

Verder kun je bij bijvoorbeeld bij 'de Meerlanden' (gemeente/ afvalverwerking/ GFT) gratis compost halen.
    In deze compost zit ook nog eens 40% turf verwerkt en bevat ook de nuttige bodemculturen!

Ik heb het helaas (nog) niet aan mijn bodem kunnen toevoegen
    Last edited by Willempie; 26 April 2010, 14:11.

Comment

Ik ben niet echt een voorstander van compost in mijn bakken krijg er ook een hoop ongedierte van .

Wel een leuke link veel info , en gaaf dat je alles uitprobeer en dokter .

Greetzz GG

Comment

die blueberrys he, geven die egt maar 30gram max? Heb je al een keer geoogst van dezelfde soort?

Comment

Dit is 'n auto blueberry
          Zoals ze er nu bijstaat zal ze 20-30 gram droog opbrengen
          Niet echt slecht voor 'n autoflower mijn mening

HOE MOET IK ONTKIEMEN
          JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

Comment

Aangezien het zaad in dit verslag zo verschrikkelijk vers was was het nog niet rijp genoeg en is het te snel (geforceerd) tot kiemen gedwongen.

Ik wil hierbij even iets quoten van een artikel van de werkgroep waterplanten;

Het belangrijkste heb ik met kleur aangegeven

Hoe lang blijft zaad kiemkrachtig?
            Joost Vlasblom schrijft erover in WAP-krant 17 (1976). In de rustfase is het watergehalte van
            zaad sterk verlaagd, van normaal 80% naar wel 12%. De ademhaling is gering en de groei staat
            geheel stil, maar het kiemvermogen wordt niet aangetast. De rusttijd mag gerust jaren duren, bij
            zaden van de Indische lotus wel 250 jaar. (Sommige water- en moerasplanten vormen een
            uitzondering: zaad van Barclaya, Ottelia en Aponogeton moeten in water worden bewaard.)
            Vaak is een rusttijd noodzakelijk om zaad te laten ontkiemen. We spreken dan over rijping en
            narij-ping. Bij sommige soorten is ook een periode met lage temperatuur nodig. Het geheim zit in
            stoffen die de ontkieming remmen en tijdens de rijping moeten worden afgebroken.

Bij de kieming speelt licht een rol, maar pas als het zaad weer water heeft opgenomen. Er zijn
            lichtkie-mers en donkerkiemers. Bij de eerste soort is een korte flits – van vooral rood en groen
            licht - soms al voldoende, bij de donkerkiemers is vooral blauw licht een remmer.

Bij zaden die in de aarde liggen gaat de wateropna-me vaak samen met het uitvloeien van de
            remmen-de stoffen. Het zaad komt daarna in een actieve toestand: het jonge kiemplantje begint te
            groeien. Daarbij is vrije toegang van zuurstof belangrijk.

* Het mij toegestuurde zaad was te vers en niet genoeg gerijpt

* 24 uur in water leggen is dus te lang vanwege het ontbreken van voldoende zuurstof

Wanneer ik zelf voldoende zaad heb gekweekt zal ik omtrent dit onderwerp een speciale test-verslag gaan maken waarbij ik een aantal bevindingen wil doen en theorien wil gaan bewijzen en/of ontkrachtigen.

** Kudo's voor AQS!

AQS, (mijn zaadleverancier van dit verslag) heeft mijn verslag gevolgd en mij garantie/service aangeboden.

AQS vermoedt zelf ook dat het zaad niet voldoende (na)gerijpt is en heeft zelf voor de garantie gezorgd.

AQS heeft mij nieuw zaad opgestuurd (25 stuks) en daarbij heeft hij een bakje met natte eye-pads gestuurd waarin reeds voorgekiemd zaad zat
            En dit is geheel kostenloos gedaan!

Ik vindt dit dus wel een belangrijk punt waar je je zaad besteld op internet, mooie verhalen heeft iedereen die zaad verkoopt maar woord bij daad voegen is iets anders, meestal kun je de boom in als je zaad niet goed is.

Ik kan dus niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben over de service van AQS zaden en ik kan dus verder met mijn verslag!
            Attached Files
            Last edited by Willempie; 29 April 2010, 12:45.

Comment

Ik ga weer door met me verslag, ditmaal de buitenpot.

Dit is een buitenpot van IKEA van ongeveer 40 liter en het mooie van deze pot is dat deze 4 wieltjes heeft en dus uitstekend geschikt is voor op het balkon!

* Je kan de hele dag door je plantjes optimaal in het zonnetje zetten

* De kleur wit reflecteert ook nog eens de warmte zodat je bodem minder warm wordt (door zonlicht) voor je wortel-systeem

* Als er nachtvorst voorspeld wordt dan kun je hem gewoon naar binnen rollen

Later vandaag de volgende update

Groetjes EOG
              Attached Files
              Last edited by Willempie; 28 April 2010, 18:17.

Comment

Hierbij weer het laatste deel van vandaag.

Voordat ik die nieuwe zaden en spruiten van AQS vandaag binnenkreeg had ik nog 5 plantjes in me IKEA-pot staan.

De 2 mini plantjes heb ik eruit gehaald en maar bijgezet in me emmertje met bieslook (zie foto), ik ga in die geen aandacht meer steken, de overige 3 heb ik bij mekaar gezet zodat ik straks de opgestuurde spruitjes van AQS direct kan plaatsen in de IKEA-pot.

Ik heb vervolgens, in het rond, de grond iets afgegraven en weer opgevuld met zaai en stekgrond.
                Daar bovenop heb ik wat velletjes WC papier gedaan zodat ik straks kan zien waar me gaatjes zitten om daar de spruitjes in te plaatsen.
                Het papier maak ik nat en wanneer de spruitjes er allemaal inzitten doe ik weer een laagje zaai en stekgrond eroverheen.

Vervolgens maak ik het goed vochtig met een plantenspuit, het wc papier zal het vocht beter vasthouden wat dus ten goede komt voor het spruitje (de zon schijnt en het was warm vandaag)

Over een tijdje kiem ik de andere zaden (zijnde groep 2), die bestoven moeten gaan worden met plantjes van de "IKEA"-groep. Van deze groep haal ik de mannen eruit en zal de vrouwen met STS behandelen en daarvan het stuifmeel gebruiken.

Tot zover,

groetjes EOG
                Attached Files

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eogextreme View Post
                  Bedoeling van mijn kweek is om 99,9% vrouwelijk zaad te produceren (!)

Groetjes EOG !
                  Dit gaat je op deze manier niet lukken, als je echt 99.9% vrouwelijk zaad wil produceren dan moet je eerst selecteren tot je een gepaste moederplant gevonden hebt die het dichtst het XX benadert en dat kun je niet door selectie uit enkele zaden.. Op deze manieren gaan vermoedelijk de meeste zaadbanken nu de mist in en word onze genetica verzwakt kruising na verkruising. Om een fem zaad te maken moet je echt eerst uitzoeken hoe makkelijk je plant tot herma stressed dus welke die het dichtst de XX benadert. Maar het is wel een mooie test om te kijken hoe het werkt met sts om fem zaad te creeeren.

lees even deze info door als je wil: http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...e-zaden-kweken

Greetz,
                  SF
                  Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

A. The cop!

Comment

We zijn ondertussen 3 weken verder en er zit niet veel groei in de 2 overgebleven plantjes van de eerste zending.

De 2 staan overdag op balkon en 's avonds/ 's nachts onder verlichting.

Zie foto's
                    Attached Files

Comment

Dit zijn de vier nieuwe zaailingen van het nieuwe zaad dat AQS heeft toegestuurd (garantie/service)

Tevens heb ik besloten het overige zaad ook te laten ontkiemen van de blueberry.
                      Na een aantal dagen zijn er nu zo 8 zaden ongeveer gaan ontspruiten, ze blijven er nog even langer inzitten.

Morgenavond zal ik ook hiervan foto's maken.
                      Attached Files

Comment

mooi hoor

Comment

Hmm tekst weg

Nog maar een keer dan.

Van de 75 zaden zijn er nog in totaal 4 plantjes over.

2 van de alleereerste keer en 2 van de garantiezending.

Ik concludeer dan ook dat, als oorzaak, de zaden niet lang genoeg zijn nagerijpt. Ik had dat zelf eigenlijk ook kunnen weten omdat ik het kweekverslag van AQS zelf heb gevolgd en dus enigzins weet hoe vers ze waren.

Ik beeindig dit verslag ook vanwege mijn gestartte balkon/zadenkweek van mijn UK08xDanish Gold en zal de overgebleven blueberries composteren.

Ik ben echter niet ontevreden over AQS, de communicatie, leveringen, service en garantie van AQS krijgt van mij een dikverdiende cijfer 10.

Ik/We hebben gewoon een keertje pech gehad.

De groetjes en je kan me verder volgen op het buitenkweek forum: "EOG Zadenkweek: UK08xDanish Gold (Froehbanken)"

EOG
                          Last edited by Willempie; 28 May 2010, 13:09.

Comment

hee eog

zonde dat het allemaal zo slecht verloopt bij jouw
                            ik moet hier overal plekjes zoeken voor ze kwijt te kunnen in elk hoekje
                            kom er hier maar 20 ophalen
                            dan krijg ik weer wat plaats

grtz angel777
                            HOE MOET IK ONTKIEMEN
                            JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

Comment

idd gaat alemaal niet zo lkkr bij u heb ik begrepen? 75 zaadjes en dan 4 over? dat is wel heel kloten :O angel 20 stuks kijk dat zijn nog is vriendelijke kwekers hoop dat het nog alemaal goed komt bij je ego verstand zat heb ik al gelezen btw mooie poten zijn dat die witten die had ik eigelijk ook wel gewild achja we kunnen niet allus hebben he suc6 met je andere topic en miss de plantjes van angel suc6 peace god

Comment

Jammer man dat het niet helemaal gelukt is. Ik was wel benieuwt naar hoe de kweek zo verlopen.

Comment

Bezig...
                                X