Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2e low-budget kweek 5x White Widow onder 3x 18W TL

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

2e low-budget kweek 5x White Widow onder 3x 18W TL

Korting op 420shop
    begin maart zat ik wat te praten met een vriend van me over wietplantjes zelf te kweken omdat dit goedkoper zou zijn als alles maar te halen bij de shop. dus ik 10 zaadjes besteld online en netjes thuisbezorgd gekregen. omdat ik een student met niet heel veel geld ben blijft de kweek die ik hier neerzet zo low-budget mogelijk, vandaar ook de TL lampen in plaats van duurdere betere lampen.

eenmaal zaadjes binnen, even naar de intratuin geweest om potgrond en 5 potten van 3 Liter gehaald, en nog wat algemene plantenvoeding. Ook gelijk een mooi klein broeikasje van plastic gehaald om de zaadjes erin te ontkiemen.

wat rondgeneuzeld op internet en daarna alles klaargezet en ingezaaid. en inderdaad, na 1 tot 2 weken zag ik al 5 steeltjes de grond uit komen. ze deden t niet allemaal even goed, maar het leek erop dat ze t allemaal zouden halen, ik heb ze zo'n 6 of 7 weken onder TL-kleur 840 gehad onder tijdschema 18-6, en daarna onder kleur 827 gezet met tijdschema 12-12.

Alleen nadat ze 2 weken in bloei stonden gingen binnen 2 dagen 4 vd 5 plantjes hangen en het werd er de week daarna niet beter op. en nadat vandaag is gebleken dat de laatste die het overigens wel perfect deed een hermafrodiet met een redelijk groot gedeelte man was, heb ik alle plantjes weggegooid, nieuwe grond in de potjes gedaan en ben opnieuw begonnen met de laatste 5 zaden die ik nog had.

Met deze kweek hoop ik dat het beter gaat en ik zal ook zo af en toe een update plaatsen. ik hoop dat jullie me een beetje kunnen begeleiden met deze kweek als er iets fout gaat en zo een mooie oogst tegemoet te gaan.

De eerste kweek ging ten onder door overbewatering/onderbewatering en/of overvoeding, dus ik heb besloten om maar een weegschaal aan te schaffen om zo het watergebruik bij te kunnen houden.

Ik heb echter nog wel een paar vragen:
    -Hoe zwaar zal een pot van 3 liter ongeveer zijn als deze vol zit met natte potgrond? dit in verband met of de pot niet te zwaar wordt voor een keukenweegschaal.

-Wat is een verstandige keuze van de lengte van de groeiperiode, ik heb hoogte genoeg, en wil wel redelijk wat kunnen oogsten, was de groeiperiode van 6 tot 7 weken redelijk, of kan het wel korter of langer?

-Als laatste de vraag of het nodig is om de planten elke dag water te geven, dit in verband met dat ik er soms niet ben in het weekend en dan kan ik ze dus zaterdag en zondag geen water geven.

Hier een foto van hoe het er nu bij staat:
    DSC_0134..jpg

Nog een laatste opemerking: Het gaat hier dus niet om een kweek met een kast met alle luxe van dien zoals afzuiging en automatische bewatering, het gaat puur om gewoon wat "vensterbank" plantjes, maar aangezien ik geen zon krijg op mijn vensterbank staan ze onder TL.
    Last edited by Deen1366; 25 April 2010, 19:03.

Re: 2e low-budget kweek 5x White Widow onder 3x 18W TL

Hoi daar Deen!

-Hoe zwaar zal een pot van 3 liter ongeveer zijn als deze vol zit met natte potgrond? dit in verband met of de pot niet te zwaar wordt voor een keukenweegschaal.
    Eens even wegen zal het beste zijn, lijkt me niet echt dat iemand daar zo een cijfer op kan plakken, al kan het wel dat er hier ergens zo iemand rondloopt . Wat ik je wel kan meegeven is dat de grond NIET nat mag zijn, wel VOCHTIG. Nat hebben ze namelijk niet graag .

Wat is een verstandige keuze van de lengte van de groeiperiode, ik heb hoogte genoeg, en wil wel redelijk wat kunnen oogsten, was de groeiperiode van 6 tot 7 weken redelijk, of kan het wel korter of langer?
    Dat kan je echt volledig zelf bepalen. Hangt een beetje af of je erna nog een kweekje wil doen, zoja dan zou ik -zoals bij mezelf- niet langer dan 3-4 weken doen. Misschien dat jij het op 5 weken kan houden en dan de zon laat overnemen want die zal je planten in GROEI houden, tenzij je gaat afdekken zodat je maar 12u licht gaat geven. Ze gaan dan nog groeien tot op het einde van Juli, als je dat afdekken NIET gaat doen dus...

Als laatste de vraag of het nodig is om de planten elke dag water te geven, dit in verband met dat ik er soms niet ben in het weekend en dan kan ik ze dus zaterdag en zondag geen water geven.

Comment

Dat kan je echt volledig zelf bepalen. Hangt een beetje af of je erna nog een kweekje wil doen, zoja dan zou ik -zoals bij mezelf- niet langer dan 3-4 weken doen. Misschien dat jij het op 5 weken kan houden en dan de zon laat overnemen want die zal je planten in GROEI houden, tenzij je gaat afdekken zodat je maar 12u licht gaat geven. Ze gaan dan nog groeien tot op het einde van Juli, als je dat afdekken NIET gaat doen dus...
      ik heb de planten de hele periode in een kast staan die ik lichtdicht kan maken, dus ik zal ze ook de hele periode onder de TL lampen houden. dus ik denk dat ik na deze reactie te hebben gelezen maar 5 weken aanhoud en dan kijk hoe groot ze al zijn.

dat van dat nat houden was inderdaad wat overdreven, wat vaag opgeschreven, moest natuurlijk vochting zijn. is het mogelijk om ongeveer te zeggen hoeveel water je de eerste keer moet geven, zeg maar 100ml of een halve liter?

Comment

100ml mee beginnen en zien hoe snel je grond gaat uitdrogen en hoeveel je plant opneemt. Gewoon je vinger in de grond steken en voelen of het vochtig is of niet, zoniet dan moet je water geven. Wat te weinig water is niet direct problematisch hoor, natte voetjes hebben ze veel minder graag, dat moet je goed in je achterhoofd houden . Gewoon op gevoel doen, dan komt het goed hoor

Comment

Jaja, eindelijk weer terug bij me plantjes, dinsdag water gegeven en laten ontkiemen. vandaag terug (jah, 6 dagen ertussen) en ik ging kijken bij me plantjes.

best wel gestreched helaas en 1tje was al omgevallen, gelijk overgepot en tot de blaadjes in de aarde gezet.

foto's:
          DSC_0138.jpgDSC_0136.jpgDSC_0140.jpgDSC_0141.jpgDSC_0137.jpgDSC_0139.jpg

ik heb degene die was omgevallen ondertussen weer zo goed mogelijk recht onder de lamp proberen te krijgen met zijn blad. beter als op de foto.

vraag is nu: moet ik ze gelijk al water geven of moeten ze eerst een nachtje in de nieuwe grond wennen voordat er water bij moet, de grond is licht vochtig, maar niet genoeg dat het ook echt vochtig aanvoeld, komt net uit de zak vandaan namelijk.

edit: ik heb de TL buizen er nu zon 5 cm vanaf, is dit een goede afstand vraag ik mij af, kunnen ze niet verbranden zo?

Comment

Ik denk dat je luchtvochtigheid een beetje aan de lage kant is, want ik zie dat je blaadjes er wat droog bijhangen (de voorlaatste foto vooral).
            Je kan best een klein beetje water geven zodat je plantje weer wat water kan opnemen, daarna mag het wat droger zodat je wortels op zoek gaan naar water en je potje mooi volwortelen .

TL is inderdaad 5cm, kan nog dichter heb ik me laten vertellen maar dat moet je een beetje voor jezelf uittesten denk ik

Greetzzz

Jona

Comment

na donderdag weg gegaan te zijn bij me plantjes heb ik vandaag weer een kijkje kunnen nemen en ze stonden er alle 5 nog goed bij.

ik heb het idee dat ze nu eindelijk een beetje beginnen te groeien nadat ik ze in de nieuwe aarde had gestopt, dus dat is goed nieuws. ik heb naast ieder plantje even een gaatje in de aarde gemaakt waar ik het water in doe, dit in verband met dat ik ze best diep in de aarde heb geplant omdat ze waren gestretcht. zo komt het water beter bij de worteltjes heb ik het idee, en nadat ik vandaag heb gezien hoe de plantjes weer een beetje bijtrekken, lijkt het te werken.

hier van ieder plantje een foto hoe ze er nu bij staan:
              DSC_0147.jpgDSC_0151.jpgDSC_0149.jpgDSC_0150.jpgDSC_0148.jpg

er zijn alleen een paar plantjes waarvan de bladranden alweer verbrand van zijn, aangezien ik nog niet bij heb gevoed denk ik dat dat aan de TL afstand ligt, de TL's hangen ondertussen nog maar 1 cm boven de plantjes, omdat ze zo zijn gegroeid de afgelopen dagen.

Comment

zorg voor genoeg lumennen voorde plant anders krijg je leilijke stengels waar je niks aan heb ik zag 3 x tl volgens mij zijn die tl lampjes +-3000 lummenen per lamp(beter hang je nog 3 er bij ) een plant heeft ongeveer 20000 tot 26000 lumemnen per vierkante meter nodig.
                en voor iedale licht reflectie schilder je muur met witte kalk beter dan zwart wit folie
                voor de rest veel succes met plantjes vriendelijk grten

Comment

de lampen hebben voor kleur 840 1110 lumen per lamp, voor 827 hebben ze 1350 per lamp.

omdat het maar een klein oppervlak is kom ik rond de 18/19 duizend lumen per vierkante meter, ik wil denk ik met deze opstelling deze kweek afmaken en dan kijken of het echt nodig is om er nog 3 bij te hangen, dan kom je namelijk op 36/38 duizend lumen per vierkante meter, dat is weer redelijk veel denk ik, maar misschien ook juis goed. ik zal nog wel even kijken bedenk ik me net tijdens dit schrijven

probeer het wel zo low-budget als het maar kan te houden namelijk, daarom wil ik niet te hard van stapel lopen met dingen aanschaffen.

Comment

weer een update van de kweek
                    woensdag water gegeven en net weer even gekeken, staan er redelijk goed bij.

foto's:
                    DSC_0154.jpgDSC_0155.jpgDSC_0156.jpgDSC_0158.jpgDSC_0159.jpgDSC_0160.jpg

ik heb ze tot nu toe nog geen voeding gegeven, en het werkt nog steeds goed zoals het gaat. wat zijn de eerste tekenen van ondervoeding? ze staan nu 3 weken in potgrond zonder bijvoeding, het is standaard potgrond van de intratuin, en normale planten kunnen volgens de verpakking van de potgrond 8 weken zonder bijvoeden.

Comment

Staan er strak en fris op, tre bon.

Grtz

Comment

weer een foto update, volgende komt denk ik dinsdag of wiensdag volgende week weer.

DSC_0173[1].jpgDSC_0169[1].jpgDSC_0171[1].jpgDSC_0170[1].jpgDSC_0174[1].jpgDSC_0172[1].jpg

ik wil met deze plantjes gewoon voor maximale oogst gaan, enig idee hoe groot ze moeten zijn voor ik naar bloei over moet gaan?

Comment

Hoi Deen,

Ik ben verre van een pro op kweekgebied (ben zelf een eind gevorderd met m'n eerste kweek: http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...448#post137448) maar als je voor maximale oogst wil gaan zou ik er echt wat lampen bij hangen. Op dit forum heb ik vaak gelezen: licht = gewicht. Dat betekent zowel lichtopbrengst in lumen maar ook natuurlijk de hoeveelheid lichturen.

3 Spaarlampen (15watt), fittingen een aansluitmateriaal kosten misschien 20-25 euro. Ik denk dat het echt de moeite loont om wat extra licht erbij te hangen...

Over je vraag over wanneer je moet gaan bloeien: Voor zover ik weet kan het na het verkorten van de lichturen nog 2 weken duren voordat de plant echt gaat bloeien. In deze tussentijd groeien je planten volgens mij wel verder. Dat lijkt me best belangrijk ivm de beschikbare hoogte in je kast. Correct me if I'm wrong, ben natuurlijk best newbie!

Succes met je kweek!

Greets!

Comment

Hangt af van je soortje en van hoe hoog je de plant wil. Sommige soorten groeien nog dubbel zo veel in de bloeiperiode. Zoek ff op hoeveel WW nog door kan bloeien. Ik gok dat ie dan nog 50% hoger kan worden vanaf je eerste dag op 12/12. Good luck.

Comment

ik kwam vandaag weer bij mijn kweekje en zag tot mijn spijt dat de plantjes al ver tegen de TL buizen aan waren gegroeid, maar behalve wat verbrande bladgedeeltes stonden ze er goed bij, wat uitloopjes recht gebogen en de lamp hoger gezet, morgen even kijken hoe ie t oppakt, als ie weer wat mooier recht is gegroeid doe ik denk ik mijn andere lampen erboven (kleur 827)

aangezien ze nu tog al zon 20 tot 25 cm zijn word t ook wel tijd dat ze in de bloei gaan, ze staan nu precies een maand in de groei, de maand is inclusief het kiemen.

per plant een foto maken word nu wat lastig, dus heb ik er maar een van alle bij elkaar.
                              DSC_0182[1].jpg

voor op of aanmerkingen graag reageren, het kan namelijk nooit kwaad als jullie nog iets zien wat ik heb gemist.

Comment

Bezig...
                              X