Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

WW x 2 onder 5 x 23 watt SL, 1e kweek

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    WW x 2 onder 5 x 23 watt SL, 1e kweek

    Korting op 420shop
    Na het afronden van mijn micro kweekkast (0,25 m3) en het proefdraaien met twee pindaplantjes (ook exotisch) zijn vandaag dan eindelijk de zaadjes (en een mooie, niet verwachte Grow DVD) binnen gekomen. Zoals in het bouwverslag te lezen liep de communicatie met de zaadbank niet helemaal soepel, maar inmiddels is alles opgehelderd en is het sindsdien ook snel en professioneel verlopen. Uitstekend werk, Green House Seeds Co.

    IMG_0485.JPG

    Omdat het een eerste kweekje is besloten om te beginnen met een tweetal WW zaadjes (uit een mix van 2 x WW en 3 x White Rhino). Dan is het goed om te zien hoe ze groeien, hoe ik ze klein moet houden (het micro hok is maar 1.25 meter hoog), eventueel wat SCROG ervaring opdoen (afhankelijk van hoe snel ze groeien), en gewoon eens kijken hoe het loopt. De doelstelling is absoluut niet ambitieus, het zou al leuk zijn als we de groei, bloei en droog fase goed kunnen doorlopen en er iets aan overhouden. Met de kennis die ik van jullie allen heb opgedaan, waarvoor vanaf deze plek alvast mijn dank, en hopelijk ook enige ondersteuning en motivatie terwijl ik bezig ben, heb ik er alle vertrouwen in dat dat ook moet gaan lukken.

    Goed! Aan de slag. Ik ben begonnen met het klaar maken van de propagator. Ik las een aardig kweekverslag van een mede-JD-er die hier een laag hydrokorrels in heeft gelegd en er wat water in heeft laten lopen (het water komt tot de helft van de hydrokorrels). Daar heeft hij zijn jiffy-potten op gezet en die gevuld met zaai- en stekgrond.

    IMG_0474.jpg

    Door de capillaire werking van de grond werd het water langzaam maar zeker via de korrels in de jiffy-potten gezogen. Dat leek mij nou een uitstekend manier, dus zo gezegd zo gedaan. Hydrokorrels heel goed gewassen, en nog eens en nog eens en toen een goede laag in de propagator. Kraanwater erbij (de PH-waarde van het water hier schommelt rond de 6) en de met stekgrond gevulde jiffy-potjes er in geplaatst. En inderdaad, in de loop van een half uur trok het water langzaam in de jiffy potjes.

    IMG_0484.JPG

    De propagator apart gezet en twee schaaltjes gepakt. Hierin keukenrol in meerdere lagen dubbelgevouwen en nat gemaakt (wel uit laten druppelen voordat het in het schaaltje werd gelegd). Heel voorzichtig het eerste WW zaadje er op gelegd en afgedekt met nog een natte laag keukenrol. Hier overheen keukenfolie gespannen en meerdere kleine gaatjes er in gemaakt. De beide schaaltjes in een donker keukenkastje gezet op exact 5 oktober 2010 20.37. De reis is begonnen!

    IMG_0488.JPG
    Last edited by CatsEye; 5 October 2010, 20:08. Reden: Plaatjes op de juiste plek gezet

    #2
    Re: WW x 2 onder 5 x 23 watt SL, 1e kweek

    veel plezier! ik volg je! weet je al welke voeding je gaat gebruiken?
    ik ben maar nog het begin...

    Comment


      #3
      Re: WW x 2 onder 5 x 23 watt SL, 1e kweek

      Ben benieuwd, ga je volgen, Succes!

      Comment


        #4
        Re: WW x 2 onder 5 x 23 watt SL, 1e kweek

        07.45 Even gespiekt, nog geen beweging in het ontkiemingsproces. Het zaadje ligt er nog mooi en rustig bij, dus lekker laten liggen. De luchtvochtigheid binnen de propogator is nu al hoog, dus hun toekomstige huisje (na het ontkiemen) is ready to go.

        @Joosie1234 > Ik twijfel nog tussen Canna en Plagron. Canna omdat het in veel kweekverslagen met succes is gebruikt, Plagron omdat ik deze kweek de prachtige handleiding van $ir_smoke_alot zo veel mogelijk wil volgen (en aantekeningen maak daar waar ik afwijk), en daar de Plagron reeks wordt gebruikt. In ieder geval Rhizotonic als wortelstimulator.

        16.00 Even gespiekt, het ene zaadje is nog helemaal als nieuw, het andere zaadje heeft een miniscuul "scheurtje" gekregen op de plek waar het worteltje er uit moet gaan komen.

        20.00 Even gespiekt, status is gelijk aan 16.00 uur. Ben ik te nieuwsgierig?
        Last edited by CatsEye; 6 October 2010, 19:04. Reden: update die geen aparte post waardig was

        Comment


          #5
          Re: WW x 2 onder 5 x 23 watt SL, 1e kweek

          Ik vind de Hesi producten ook erg mooi met een prachtig schema. Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar in de film Top Quality Home Growing gebruiken ze het en het resultaat ziet er heel mooi uit, misschien ook nog een optie. hoeft niet, het is slechts een idee.
          ik ben maar nog het begin...

          Comment


            #6
            Re: WW x 2 onder 5 x 23 watt SL, 1e kweek

            20.00 Even gespiekt, status is gelijk aan 16.00 uur. Ben ik te nieuwsgierig?
            Nah, als er al eentje open aan t gaan is kan het hard gaan oppeens, af en toe kijken mag best

            Comment


              #7
              Re: WW x 2 onder 5 x 23 watt SL, 1e kweek

              08.43 Even gespiekt, het ene zaadje lijkt nu ook een micro scheurtje te gaan krijgen, het andere zaadje heeft een scheurtje (lijkt iets groter dan gisteren, maar dat kan ook mijn eigen verwachting zijn).

              Inmiddels is ook de bestelling de deur uit voor de voeding. Joosie1234, ik heb de hesi-lijn nog uitgebreid bekeken en wat kweekverslagen waar deze lijn in wordt gebruikt. Het ziet er, net als bij de andere, prima uit. Uiteindelijk toch gekozen voor de Plagron Terra lijn, simpelweg omdat ik dan de voedingsinstructies uit het verslag kan handhaven. Later kan ik alsnog gaan experimenteren, alhoewel ik denk dat die experimenten eerder richting de hydro-varianten gaan. Maar goed, first things first.

              Dus zo meteen gaan de zaadjes op zaai- en stekgrond. Als de worteltjes door het cocospotje komen dan wordt deze in de grow-mix bodem gezet en voor het bloeien in de bat-mix. Aangezien ik momenteel twee stuks heb (en de ruimte 0,25 m3) is, kunnen er maximaal 2 vierkante potjes naast elkaar (4 als je de gehele oppervlakte neemt). Dit zou betekenen dat de twee uiteindelijk in 11 liter potjes (22 x 22 x 26 hoog) terecht komen. Dit betekent dat ze zo'n 70 - 75 centimeter hoog kunnen groeien. Het alternatief is een grote emmer te nemen (rond, want de lucht moet ook nog van beneden gezogen kunnen worden) die er precies inpast, bijvoorbeeld met een diameter van 40 - 45 centimeter) en daar de twee plantjes samen in te zetten. Wat zou beter zijn?

              Comment


                #8
                Re: WW x 2 onder 5 x 23 watt SL, 1e kweek

                Ik ben pas ook o.a. aan zo'n pakje met WW en Rhino van GHS begonnen.
                De kiemkracht van de WW viel me bar tegen. Duurde erg lang, en het mini-plantje wat eruit kwam heb ik maar uit z'n lijden verlost een paar dagen later.
                De Rhino doet het wel, maar neemt ook z'n tijd.
                Ik ben benieuwd of het een uitzondering was, dus ik kijk af en toe even met je mee.

                Probeer met je keuze tussen potten het hele oppervlak van je lamp te benutten.
                Sucses.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment


                  #9
                  Na 48 uur ontkiemen is de status nu dat 1 van de 2 zaadjes een behoorlijke scheur overdwars heeft en ik binnenin iets zie wat volgens mij op een toekomstig worteltje moet lijken. Nog wel binnenin het zaadje, dus het worteltje is nog niet naar buiten toe gekomen. Maar... er gebeurt tenminste iets daar binnenin.

                  Dit in tegenstelling tot het andere zaadje... waar nu pas een microscopisch klein gaatje aan de onderzijde aan het ontstaan is. Laten we hopen dat die trend zich nu ook door zet.

                  Dus QnQ... als ik dit vergelijk met andere kweekverslagen kun je nog niet spreken van hele overtuigende kiemkracht. Maar goed, we laten het lekker doorkiemen. Het gaat vast goed komen.

                  Comment


                    #10
                    Re: WW x 2 onder 5 x 23 watt SL, 1e kweek

                    Mijn ww zaadje duurde destijds ook een dag of 3/4 net zo ongeduldig als jou was ik, is wel allemaal goedgekomen in ieder geval.

                    Comment


                      #11
                      Re: WW x 2 onder 5 x 23 watt SL, 1e kweek

                      07.40 De scheur overdwars heeft zich nog niet echt doorgezet, het blijft wel een duidelijk scheurtje en je kunt een klein stukje naar binnen kijken. Ik zou graag zien dat het worteltje iets naar buiten komt voordat ik deze in de zaai- en stekgrond ga plaatsen, dus meer iets zoals Monty's foto van een ontkiemend zaadje. Met name doordat het zaadje hier zwart is, mijn WW's zijn toch wat meer wit van kleur, is het worteltje al goed te zien. Het scheurtje is dus halverwege zo groot, dus ik zeg... nog even onder de vochtige keukenrol verder laten kiemen. Het andere zaadje begint eindelijk ook wat beweging te vertonen. Niet met een overdwarse scheur, maar iets aan de zijkant en het lijkt meer of een schildpad uit zijn ei probeert te komen. De (nog wel gesloten) scheur is wat meer in de vorm van een hoefijzertje.

                      Phailtree, goed te horen dat het bij jou ook wat langer heeft geduurd... ik hoop dat ze het straks in het bloeiproces goed maken met extra mooie topjes

                      10.15 Net ook gerust gesteld door belladonna dat het tot wel 7 dagen kan duren. Ze staan nu op een donkere en vochtige plek, dus dat is goed, mogelijk nog op zoek naar een nog warmere plek om het een en ander wat te versnellen. Mmmm....

                      20.00 Mmmm... nog niet veel extra beweging in gekomen. De bakjes naar een warmere plek verhuist (bij de kachel) en deze geprobeerd toch donker te houden. Kijken of we iets meer kiemkracht er in kunnen zetten. Of kan ik beter ze nu (met de miniscule scheurtjes) in de zaaigrond plaatsen en dan in de kweekkast plaatsen. Onder de grond is het donker, door de lampen zo'n 25 graden en binnen de propagator lekker warm. Of toch nog een of twee daagjes wachten om te kijken of ze wat meer gaan doen?
                      Last edited by CatsEye; 8 October 2010, 19:06. Reden: Micro update

                      Comment


                        #12
                        Re: WW x 2 onder 5 x 23 watt SL, 1e kweek

                        08.11 Het zaadje met het eerste scheurtje (laten we haar maar Amber noemen) heeft zich de afgelopen 24 uur niet echt verder ontwikkeld. Het andere zaadje (vanaf nu bekend onder de naam Betty) daarentegen lijkt nu van wat kleine scheurtjes over te gaan naar een scheur. Lijkt, want het is nog maar moeilijk te zien, hoewel ik wel het gevoel krijg dat daar de afgelopen tijd tenminste iets in verandert is. Misschien dat de foto's wat kunnen helpen. Dit is de status na 3,5 dag ontkiemen...

                        Amber
                        Ontkiemen Amber.jpg

                        Betty
                        Ontkiemen Betty.jpg

                        Comment


                          #13
                          Re: WW x 2 onder 5 x 23 watt SL, 1e kweek

                          Hoe warm heb je ze staan ?

                          Ik ontkiem altijd in zaai- en stekgrond, in een plastic bekertje, vanwege de hoogte, en meteen in de propagator met een TL en 20/4 op.
                          Maar dat loopt ook wel eens anders af dan gedacht.
                          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                          Comment


                            #14
                            Re: WW x 2 onder 5 x 23 watt SL, 1e kweek

                            Kamertemperatuur, dus 18,5 tot 19 graden, tussen twee vochtige lagen keukenrol, afgedekt met huishoudfolie (met gaatjes) en in een donker kastje.

                            11.43 De zaadjes (met vochtige keukenrol) in een niet doorschijnend bakje geplaatst en donker afgedekt. Nu in de propagator gezet onder de lampen, dus voor hen donker, vochtig en warm (25 - 26 graden). Eens kijken of de warmte ze net dat extra zetje kan geven.
                            Last edited by CatsEye; 9 October 2010, 10:44.

                            Comment


                              #15
                              Re: WW x 2 onder 5 x 23 watt SL, 1e kweek

                              Wat is dat wat op die zaden zit?

                              Kraanwater erbij (de PH-waarde van het water hier schommelt rond de 6)
                              Dat lijkt mij stug, kraanwater heeft vrijwel altijd een PH boven 7, dat doen ze om het leidingwerk te beschermen.

                              Comment

                              Bezig...
                              X