Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

WW x 2 onder 5 x 23 watt SL, 1e kweek

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: WW x 2 onder 5 x 23 watt SL, 1e kweek

07.30 Bij de controle van de dames deze morgen is de teller op 6 stuks komen te staan: 3 Churches, 2 White Widows en 1 White Rhino's. Vanmiddag met de goede camera even wat mooie shotjes maken, dan kunnen jullie ook weer mee genieten. Bij de rest is van de zaadjes is er nog weinig beweging te herkennen, kennelijk liggen ze nog heerlijk te slapen. Dat is dus 6 van de 14 (12 als je Amber en Betty niet mee telt) in 4,5 dag, en hoop ik de komen 2 - 3 dagen nog een paar baby dames te mogen verwelkomen. Luchtvochtigheid: 87%, temperatuur 26,4.

@monty, ik ben ook zeker niet blij met het strekken van de zaailingen, maar vanwege het feit dat dame 1 na minder dan 24 uur al boven was en de rest pas lang daarna, is er wel een behoorlijk verschil ontstaan. Ik kon de lampen nog niet dichterbij plaatsen omdat ze allemaal nog in de propagator staan.

Is het nu wijzer om de "oudere" dames al over te zetten naar grotere potten en / of uit de propagator te halen, terwijl de jonge dames nog verder kiemen of kan ik beter straks iedereen opnieuw overpotten en dan allemaal tot de lobblaadjes ingraven?
    Last edited by CatsEye; 21 October 2010, 07:59. Reden: vraag toegevoegd

Comment

Ik zou ze eruit halen en dus uiteraard dichter bij het licht brengen, en dan overpotten wanneer je weet hoeveel uitval er is.
      Dan weet je meteen hoeveel ruimte je hebt mbt de maat/inhoud van je potten mocht je hier nog niet over uit zijn.
      Of je moet ze in iets grotere potjes doen en dan wellicht nog een keer verpotten in de nabije toekomst.

Ben benieuwd. En een fotootje zou wel leuk zijn als je een keer tijd hebt

Greetz

Comment

DGT_3189.JPG DGT_3190.JPG DGT_3187.jpg DGT_3188.jpg DGT_3191.jpg DGT_3192.JPG

Church 1... de dame die zich het eerste liet zien:
        DGT_3194.jpg

Church 2... de dame die zich het laatste liet zien:
        DGT_3195.JPG

Comment

Aangezien nu bij meerdere jiffypotjes de wortels er (een behoorlijk eind) onderuit staken, was het echt de hoogste tijd om ze uit de propagator te halen en over te potten in grotere potten. Gezien de grotere hoeveelheid (er was er nog een white widow uitgekomen dus nu zijn het er 8) moest ik even met de exacte maten in mijn achterhoofd naar het tuincentrum om 9 potten te halen die naast elkaar staand nog net in mijn kweekruimte zouden passen. En dat is nog knap lastig, dus uiteindelijk kwam ik uit op 1,5 liter potjes. Hierin zouden de zaailingen de komende tijd weer een kleine sprong kunnen maken. Tja, totdat ze overgaan naar de bloeiruimte hebben ze domweg niet meer ruimte.

Thuis aangekomen de jiffypotjes in de grotere potten ingegraven, met een klein laagje gewassen hydrokorrels op de bodem. De potjes zo ingegraven dat alle plantjes weer dezelfde hoogte hebben, dus net onder hun lobblaadjes. Het medium is Plagron Grow-mix. Dus, de potten hebben nu een jiffypotjes met zaai- en stekgrond en zijn ingegraven in Plagron Grow-mix. Dus als de wortels door het jiffypotje heen zijn gegroeid krijgen ze extra voeding vanuit het medium toegediend. De potjes zijn niet zo groot, dus het is even goed in de gaten houden wanneer de voeding op is. De kweekruimte staat nu helemaal vol met grote potjes en na enkele uren zie je dat de plantjes zich al richting de lampen aan het draaien zijn. De temperatuur heb ik een anderhalve graad laten zakken naar 24,5 met een luchtvochtigheid van 55%. Nu ze niet meer in de propagator staan merk je direct dat het lastiger is om de luchtvochtigheid hoog te houden.

Ontkiemen is mwah gegaan, ik had er meer van verwacht. Maar goed, het was een aardige leerervaring, we kunnen ons nu op de groeiperiode gaan storten. Ik hoop dat de dames zich een beetje rustig gedragen

Comment

Gaan met de banaan, stap een van je avontuur is begonnen succes mate, ik zal af en toe hier binnenwippen en mee kijken de rest moet ze zelf doen en jij een beetje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CatsEye View Post
              Ik hoop dat de dames zich een beetje rustig gedragen
              ik zat er meer aan te denken dat ze als een gek gaan groeien!
              ik ben maar nog het begin...

Comment

De dames staan heerlijk te genieten onder de 5 lampen. Wel maken ze duidelijk dat het hokje eigenlijk niet bedoelt is voor een dusdanig groot aantal potjes want ze buigen zich duidelijk naar het licht toe. Moet ik ze nu zo laten staan of elke dag een kwartslagje draaien zodat ze niet scheefmgaan groeien? Of maakt het ze niet uit als ze straks onder de 600 watt komen te staan door ze gewoon scheef in te graven?

Van de paar jiffypotjes die niet uitgekomen waren heb ik de zaadjes er uit gehaald en het ontkiemen gestopt. Aangezien een paar nog dicht waren had ik ze eventjes in het water gelegd en vervolgens weer tussen vochtige tissues. Nu blijkt 1 er toch nog eentje een worteltje te hebben laten groeien. Deze in het overgebleven jiffypotje gezet, heeft ze nog een kans om na te komen. Het is niet meer na te gaan welk soortje het was, dus laten we haar maar bonusje noemen mocht ze uitkomen.

Temperatuur 24,9 graden, luchtvochtigheid 55%.

Comment

07.15 De dames even bekeken, de luchtvochtigheid ligt rond de 45% wat mij toch wel wat zorgen baart. Ik heb twee theedoeken nat gemaakt en aan de kettingen gehangen. Even kijken of dat helpt.

Dame aan de wandel...
                  Voor degene die mee hebben geteld zou er iets niet moeten kloppen. Qua zaadjes zou ik op 15 stuks (7 White Widow, 5 Church en 3 White Rhino) terwijl er uiteindelijk 14 jiffypotjes in de propagator belanden (waarvan er 8 nu uit zijn gekomen). Welnu, ergens in de tijdsperiode van het soaken van de overige zaadjes, en het in de zaaigrond stoppen van deze zaadjes, is een White Widow zoek geraakt. Hoe, wat en waarom, geen idee, maar het zaadje in kwestie was niet meer in het water aanwezig. Niet op de bodem en ook niet aan de oppervlakte. Alles nagekeken, maar geen enkel spoor meer van de verloren dochter.

Toen ik vandaag thuis kwam en de pindaplantjes ging verzorgen (degene die als test hebben gediend voor het kweekkastje) en nu heerlijk in de vensterbank verder aan het groeien zijn, zag ik een vreemd, lang stengeltje van zo'n 8 - 10 centimeter lang. Het hoorde niet bij het pindaplantje. Toen ik uiteindelijk het blaadje aan het stengeltje goed ging bekijken werd het mij opeens duidelijk. De lobblaadjes, de gekartelde structuur. Dit is de verloren dochter. Hoe ze in de aarde van het pindaplantje is gekomen (die toch al veel eerder uit het kweekkastje zijn gehaald) is mij een volledig raadsel. Ik heb haar een dikke knuffel gegeven, uit het potje van de pindaplant gehaald en haar een eigen grote pot gegeven. Ze is tot de lobblaadjes ingegraven, wat nog een heel gepriegel was nu zo zo enorm was gestrekt, en staat nu fijn bij haar zusjes in de kweekruimte. De komende dagen maar even afwachten of het een beetje aanslaat. De ruimte is nu echt vol!

16.45 De dames staan er op zich goed bij, twee ervan hebben een beetje geel puntje aan het eind van het blaadje. Van wat ik begrijp zou dit een indicatie van overbewateren kunnen zijn. Ik heb ze zoveel water gegeven dat er een heel klein beetje (na verloop van tijd) in het schoteltje eronder liep. Water is PH 6.0 - 6.2. Het ukje mocht tijdelijk in het midden staan en is duidelijk iets gegroeid. De rest van de plantjes draaien zich nog steeds mooi richting het licht. De theedoeken zijn zo goed als droog, dus weer nat gemaakt en opgehangen. De maximale luchtvochtigheid is 65% geweest, en met de droge doeken weer gedaald tot 45%.

Comment

Dat je plantjes scheef groeien wil nu nog niet zoveel zeggen, uiteindelijk zullen ze toch wel omhoog gaan, of je moet perse een rechte steel willen. je kan ze wel draaien maar dat kost de plantjes wel extra energie.

Grappig dat er een verdwaald zaadje was, en dat ie uitgekomen is natuurlijk Voor de rest niet te nat houden, als ze wat aan de droge kant staan krijg je veel snellere wortelvorming.
                    De eerste weken hoef je niet tot nauwelijks water te geven. de gele bladpuntjes zouden in het geval van overbewatering dan ook geel worden omdat de wortels voedingstoffen moeilijk opnemen.
                    Voorlopig geen water geven dus

Zo te lezen gaat het verder goed, keep it up

Comment

hahaha leuk verhaal van dat verloren zaadje! zo veel moeite om een paar zaadjes uit te laten komen en dan komt er gewoon eentje uit onder je pinda plant!

ik zal de planten niet draaien precies zo als hierboven is beredeneerd.
                      verder zal ik hem wel water geven maar niet te veel. let er op om echt er op te letten dat je niet veel doet.

verder het ik zin een kleine foto update dat zal wel leuk zijn.

Comment

Dank voor jullie advies! Ik zal de dames niet meer draaien. Deze morgen maar eens de vinger test gedaan bij de dames om de grond te voelen. Wat hierin opviel is dat de bovenlaag lekker droog is (bovenste 2 - 3 centimeter) en daaronder de grond dampig is. Dit geldt voor alle potjes, behalve 2, waarvan de grond meer nattig is, ook de bovenste laag. Deze potjes staan (waarschijnlijk niet geheel toevallig) ook op de hoekpunten. En bevatten zij ook de plantjes waarvan de hoekpuntjes het meest gelig zijn. Dus ik heb die buitenste laag een stukje geroteerd, zodat de hoekpotjes ook wat sneller kunnen herstellen van de laatste watergift, die waarschijnlijk al teveel was.

DGT_3198.jpg

Daarnaast groeien de dames zichtbaar, leuk om te zien hoe snel dat eigenlijk gaat. Temperatuur blijft lekker stabiel rond de 25 graden en daalt richting 20 graden als de lampen uit zijn (= temperatuur van de kamer). De luchtvochtigheid is met de natte doeken rond de 65% en daalt gedurende de dag naar een 40%.

DGT_3196.jpg DGT_3200.jpg DGT_3201.jpg DGT_3204.jpg DGT_3206.jpg DGT_3202.jpg DGT_3197.jpg DGT_3205.jpg DGT_3203.jpg DGT_3199.jpg

Comment

Hey Catseye,

Ik heb gister al je ontwikkelingen gelezen. Erg netjes hoe je hok eruit ziet. Mijn complimenten!! Ik ben zelf ook van plan om een soortgelijke ruimte te gaan maken. Dank voor alle informatie, ik volg je vanaf nu ook!
                          Attitude is a little thing that makes a big difference.

Comment

he catseye!

ik zou sommige plantjes iets meer water geven je grond ziet er bij sommige wel erg droog uit. ik zou de grond iig een beetje vochtig houden.

voor de rest zie er netjes uit misschien moet je nog even wachten op reacties van andere mensen van gele blaadjes e.d. weet ik (nog) niet zo heel veer van af.

zet ze op ...! (zijn er namen??)

Comment

Ik zou ze geen water geven, zoals je omschreven hebt zit er vocht genoeg in de bodem, laat de wortels maar lekker zoeken een paar dagen.
                              Geef beter iets te weinig dan teveel.

Greetz

Comment

Foto update : 1 week groei!

Met de vochtige handdoeken in de kast blijft de luchtvochtigheid mooi rond de 60%, wel tweemaal per dag de handdoeken bevochtigen. De temperatuur loopt gewoon lekker rond de 26 graden, en de plantjes hebben het lekker naar hun zin. Vandaag wel geconstateerd dat een aantal plantjes nog een dampige grond hadden, en een aantal helemaal droog waren. Dus toch even een watertje klaar gemaakt op PH 6.0 en alleen de dames die droog stonden van wat water voorzien. De verloren dame die behoorlijk gestrekt was (en weer ingegraven) is nu ook weer herstelt en begint de volgende set bladeren aan te maken. Ze blijft nog wat klein (in vergelijking met de rest) maar dat komt vanaf nu wel goed. Ze staat in het midden en kan dus van het meeste licht genieten.

DGT_3348.JPG DGT_3338.JPG DGT_3335.JPG DGT_3346.JPG DGT_3336.JPG DGT_3334.jpg DGT_3337.JPG DGT_3345.JPG
                                Last edited by CatsEye; 31 October 2010, 16:10.

Comment

Bezig...
                                X