Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Freebies zaden in een keukenkastje, 106W

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Freebies zaden in een keukenkastje, 106W

Beste Kroket !
    hele mooie topic !
    Heb je opgevolgd en heb heel wat aanpassingen gedaan, zoals de lampen en het ondergraven enz...
    En nu ziet alles er al veel beter uit !
    Heel veel van je geleerd !

Comment

Hehehe, leuk om te lezen benhosten..

@ mafferd:
      Ik zou het echt niet weten of de slanke bladeren met een sativa-invloed te maken hebben.
      Misschien dat Stafford al wat meer wil vertellen over de herkomst..?

Update:
      En plots heb ik zo een paar dagen om wat langer met mn neus tussen de planten te zitten, heerlijk!
      Dat fb2 niks meer werd was al wel duidelijk, vandaar dat ik deze voor enkele dagen terug heb omgehakt.
      En de toppen "die het waard waren" te drogen gehangen.
      01022011644.jpg04022011661.jpg

Fb3 heb ik vervolgens alleen in een pot gezet en de takken wat uit elkaar getrokken, geknakt, gebogen en ondersteunt met bamboestokjes. De toppen van fb3 krijgen nu dus lekker veel licht..
      04022011651.jpg04022011646.jpg04022011650.jpg04022011652.jpg

Ondertussen wou ik ww1 ook nog even in het licht zetten.
      Zij is echt enorm druk bezig om een hele dikke lading thc te ontwikkelen.
      04022011659.jpg

Sm1 gaat verder heerlijk maar die behoeft na de laatste foto-update voor vandaag geen verdere aandacht

En als laatste heb ik helaas ook nog wat slecht nieuws.. Beestjes!
      Tijdens het water geven zie ik beestjes in mijn drainwater zwemmen/verdrinken (wie zal het zeggen).
      Beiden potten hebben er last van. In eerste instantie dacht ik dat de beestjes alleen in het water thuishoorden, maar bij nadere inspectie zag ik ze vandaag ook uit het water, over de pot kruipen en zelfs (proberen) weer in de pot te kruipen via de gaatjes, maar dat hield ik lekker tegen ..

Bij beestjes of wat dan ook van deze afmeting is het voor mij vrijwel onmogelijk ze fatsoenlijk vast te leggen op foto, maar ik heb mijn best gedaan en vervolgens de foto's nog wat opgeblazen met Photoshop.
      04022011655_Z.jpg04022011653_Z.jpg04022011654_Z.jpg

Ik heb al wat rondgekeken op het forum en mijn vermoeden gaat uit naar (wortel)aaltjes. Echter kan ik niks vinden over een behandeling die bij mijn situatie past (behalve afrikaantjes planten wat bij mij dus niet bepaald gaat).

Hebben jullie misschien een andere mening mijn plaag en/of behandeling hiervan?
      Ik hoor het graag!
      Last edited by kroket; 4 February 2011, 22:24.
      - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
      - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

Comment

Uitleg over verschillende ongedierte in de wietplant, en hoe te voorkomen / verhelpen Trips, Spint, Bladluis etc..

Comment

Volgens mij heb je inderdaad gelijk monty..
          Ik heb de beestjes eens beter bekeken en er zijn duidelijk pootjes en twee antennes te zien..
          De uitsteeksels op het achterlijf kan ik (met het blote oog) niet waarnemen..

Inmiddels heb ik me op de wortelduizendpoot gestort en het hele web afgezocht.
          Als maatregel heb ik vandaag de planten flink gespoeld, in de hoop hiermee de wortelduizendpoot eruit te spoelen.
          Daarna heb ik de planten droger weggezet als normaal..

Tevens zit ik te overwegen om het stomen toe te passen als bestrijding maar ik wil eerst jullie mening hierover horen..
          Ik kan de plantenbakken namelijk boven een wasbak met kokend water hangen.
          Nu wil ik de planten in dit late stadium niet vernielen dus is de vraag of de planten hier tegen kunnen en hoelang?
          Daarnaast lijkt het mij verstandig om direct daarna de planten water te geven/te spoelen om de bodemtemperatuur weer naar normale proporties te brengen, of zal dit het effect weer teniet doen?

Comment

zilverzand, zouw helpen boven aan laagje en onder laagje, afdekken met stro (geen hooi!!) want dat gaat rotten

plus stro houdt warmte vast

Comment

Ik zou dat niet gaan stomen zullen je wortels niet echt fijn gaan vinden. Ik meen dat men aarde stoomt om deze steriel te maken alvorens men er op gaat kweken en men niet stoomt met een plant met haar wortelgestel erin. Ik zou niet panikeren, en gewoon de kweek afmaken zoals het is. Spoelen en droog zetten is al een goede zet geweest. Schade door de wortelduizendpoot blijft doorgaans redelijk beperkt in onze korte kweek cyclus.

Comment

@ Stafford:
                In al mijn research ben ik deze oplossing nog niet tegengekomen.
                Valt dit onder een preventieve behandeling, of onder bestrijding? Het klinkt namelijk erg preventief..

@ Monty:
                Het feit dat de plant en de wortels ook met de stoom te maken krijgen zint mij inderdaad ook niet, vandaar dat ik het ook vroeg..
                Toch is het in geen enkele tekst duidelijk wanneer men stoomt met betrekking op de wortelduizendpoot. Preventief of ter bestrijding?
                Er wordt enkel over stomen van boven, van onderen, en stomen met onderdruk gesproken.
                Tevens wordt er vermeld dat stomen voorkomt dat de situatie uit de hand loopt. (http://ecoline.nl/pdf/referentie_gembri_armada.pdf laatste alinea onder de kop Strategie voor aanpak

Comment

ik heb die dingen ook kroket je zou haast denken dat een hele lading aarde die naar NL is gestuurd besmet is met die eitjes. volgens mij hebben er nog een aantal last van het zelfde beeste.

Comment

Vervelend, maar we mogen blij wezen dat onze plaag niet heel veel schade aanricht..
                    Ben jij nog enigszins verder gekomen in de bestrijding van die mormels?

In mijn geval heb ik de beestjes trouwens niet met de coco's meegekregen.
                    Dit was oude, kurkdroge coco's, iets waar deze beestjes zich niet in nestelen.
                    Vermoedelijk heb ik deze mormels gekregen met de aanschaf van een grasplantje voor de katten.

Comment

ik heb geen idee hoe ze er komen, schone aarde gebruikt enzo. zet zitten alleen in me 35l bak niet bij me 2 WW planten. zie ze niet op de plantjes zelf dus heb er maar vrede mee dat ze er zijn. planten lijken gewoon door te gaan dus

Comment

je hebt ook middelen om ongedierte te bestrijden in je medium,bv bio shark ed!
                        nu weet ik niet of ie tegen jou probleem helpt ma zou hun site zekers eens checken.
                        grtz

Comment

Bedankt voor de tip Markster..
                          Heb hun site ook een beetje doorpluist maar daarbij niks kunnen vinden over de wortelduizendpoot.
                          Om deze reden heb ik dan ook contact met hun opgenomen om te vragen of hun product wat voor mij is.
                          Bij reactie laat ik het uiteraard even weten..

Verder heb ik gisteren de meeste toppen van ww1 eraf gehaald.. Deze waren wel klaar en hangen nu te drogen.
                          Ik heb een paar kleine topjes op ww1 gehouden om te kijken/testen hoe deze zich verder ontwikkelen, ben namelijk wel benieuwd of het voor mij lonend is om in twee keer te oogsten. Helaas was mn batterij gisteren leeg en kon ik dus geen foto's maken van het gebeuren..

De oogst, 6 lekkere toppen:
                          (vandaag gefotografeerd.)
                          09022011665.jpg

Comment

Goedendag maar weer even..
                            Op het moment gaat het niet heel lekker met de planten, de bladeren lijken een tekort te vertonen:
                            13022011688.jpg13022011685.jpg13022011687.jpg

De symptomen zijn in de afgelopen 4 dagen heel snel naar voren gekomen.
                            De planten worden wel geteisterd door de wortelduizendpoot maar het lijkt mij toch een tekort.
                            Ik heb dit topic http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...dings-tekorten al eens doorgelezen maar kan er nog geen grip op krijgen.
                            Zowel sm1 als fb3 hebben er last van.
                            De verkleuring van de bladeren vind alleen bovenin de planten plaats.
                            Ze begint in het midden van het blad aan de randen (zoals op de 1e foto goed te zien is) en gaat gepaard met roestige vlekken.
                            Uiteindelijk wordt het blad zelfs wit van kleur.
                            Het rijpen van de toppen lijkt vrijwel stil te staan.
                            De toppen zelf zien er verder gezond uit maar zijn bij sm1 nogal mager.

In eerste instantie vermoedde ik dat de bladeren aan het verbranden waren, daarom heb ik de temperatuur opgemeten.
                            Halverwege in de kast: 25 graden.
                            Bovenin tussen de toppen: 27-28 graden.
                            Direct (2cm) onder de lampen: 32 graden.
                            Bodemtemperatuur: 21 graden.
                            Dit is gemeten met de lampen aan, tijdens de "nacht" komt de temperatuur niet onder de 20 graden (kamertemperatuur).
                            Met deze temperaturen mag ik er vanuit gaan dat de bladeren niet verbranden, tevens verkleuren ook de bladeren die op een ruime afstand van de lampen staan maar zich wel aan de bovenste toppen bevinden.

Mijn pH-waarde stel ik dagelijks bij naar 5,8x.
                            De EC-waarde ligt op 1,9x en stel ik 1 keer in de week bij.
                            Deze is dan in de regel niet meer als 0,10 gestegen.
                            Het voedingsvat ververs ik wekelijks.

Wat denken jullie, worden de wortelduizendpoten de planten teveel of kamp ik met een serieus tekort (en welke)?
                            En hoe kan ik het beste verder gaan?

Ik hoor het graag
                            Edit: zie net dat het ook alweer 10 dagen terug is dat ik een foto-update heb geplaatst, dit zal ik morgen weer even doen.

Comment

Beloofd is beloofd, de foto-update..

Allereerst maar weer even fb3, ze heeft er een paar lekker dikke toppen tussen zitten.
                              15022011691.jpg15022011694.jpg15022011692.jpg15022011693.jpg
                              15022011695.jpg15022011696.jpg15022011699.jpg

Door naar sm1, zoals hierboven ook al gezegd zijn deze toppen wat magertjes al zit ze lekker vol.
                              15022011700.jpg15022011707.jpg15022011705.jpg15022011706.jpg15022011704.jpg

Dat waren de plantjes al weer, maar wil nog even delen hoe het eruit ziet als ik mn kastje open trek.
                              Vindt het net op allemaal kleine kerstboompjes lijken.
                              15022011711.jpg15022011712.jpg15022011713.jpg

Hopelijk kan er nog wel iemand reageren op mn bovenstaande post..

Comment

De roestachtige vlekken kunnen duiden op een magnesium tekort.
                                Mij lijkt dat dit ook het geval is. De symptomen worden met name halverwege de bloei erger.

De vergeling van de bladeren lijkt me een ijzertekort, in dit geval worden de jongere bladeren meestal het ergst aangetast en verkleuren ze naar geel en daarna zelfs wit (zoals bij jou het geval is).
                                Het komt schijnbaar niet zo snel voor dat er niet genoeg ijzer in het medium zit, maar dat door het gebrek aan magnesium de opname van de voedingstoffen verstoord is.

Je zou kunnen proberen om wat bitterzout aan het water toe te voegen. Dit is bij apotheken te krijgen en is niet duur.

Hopelijk kun je hier iets mee
                                Greetz,

Phailtree

Comment

Bezig...
                                X