Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Freebies zaden in een keukenkastje, 106W

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Freebies zaden in een keukenkastje, 106W

Heb zelf inderdaad ook al zitten denken aan een Mg tekort, maar:
    Een Mg-tekort is goed te onderscheiden van andere tekorten: bij Mg-tekort treedt dit het sterkst op in de laagste regionen van de plant waar chlorose en necrose het gehele blad aangetast.
    Bron: http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...light=tekorten
    Bij mij zijn de meeste symptomen bovenin de plant zichtbaar.

Na het topic nog eens volledig doorgelezen te hebben vermoed ik een tekort aan of een combinatie van: IJzer, mangaan of zink.
    Weet iemand of er een complete oplossing is waarmee ik deze spoorelementen extra kan toevoegen of zal ik deze elementen dan los moeten aanschaffen?
    Ik heb al wel wat gegoogled maar kon geen middel vinden waar alles in zit.

Verder ben ik nog wel in het bezit van Bitterzout (magnesium) en Bio Nova Ca-15.
    Deze minerale calciummeststof bevat: 15% CaO en verder: 3% amidestikstof;
    0,1% Koper; 0,1% IJzer; 0,01% Mangaan
    Deze middelen zou ik ook kunnen toevoegen maar betwijfel of ik daar mijn tekort mee aanpak..?

Ik ben in ieder geval van plan om de planten vanaf vandaag (nieuw voedingsvat) enkel afgezuurd water te geven. Dit om eventuele problemen in het substraat eruit te spoelen. Mocht het nodig zijn kan ik na enkele dagen weer voeding aan het water toevoegen, maar ben bang dat de planten met deze bladeren vrijwel niks meer uithalen. Ik kan dan beter eieren voor mijn geld kiezen en na een weekje spoelen de hakbijl pakken.

Eventueel (op jullie advies!) wil ik nog wel gaan bijvoeden met bitterzout, Ca-15 of een oplossing van spoorelementen.
    Gezien mijn kleine potten en het harde leidingwater hier lijkt het mij niet onverstandig de volgende kweek preventief extra spoorelementen toe te voegen, mocht iemand hiervoor een goed middel weten hoor ik het dus graag.

Dit is overigens de samenstelling van mijn leidingwater: water.jpg
    Het lijkt mij dat hier genoeg calcium in zit, de hoeveelheid magnesium is wel laag.
    Jd.nl heeft het plaatje automatisch verkleind maar het is nog redelijk te lezen.
    Last edited by kroket; 17 February 2011, 18:15.
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

Comment

de oudere bladeren kon ik op je foto niet goed genoeg zien, maar als er niks mis mee is dan is er ook geen gebrek aan Mg inderdaad.
      Als er geen chlorose in de oude en middeloude bladeren zit zou ik dus ook geen bitterzout of calcium toe gaan voegen.
      Een te hoog calcium gehalte kan zelfs weer onder andere zink en mangaan tekorten veroorzaken (of dus verergeren).

Ik denk dat je er inderdaad goed aan om even alleen afgezuurd water te geven.
      Met een beetje mazzel gaat het bladprobleem dan gewoon over

Succes

Comment

Denk een ijzer tekort. Grond PH eens nameten.

Comment

Zal morgen eens gedemineraliseerd water ophalen en de volgende test uitvoeren:
          Zal daarna de gemeten waardes uiteraard even vermelden.
          Beide planten heb ik vandaag al wel eenmaal gespoeld met afgezuurd water, pH: 5,80 en EC: 0,91.

Comment

hoi kroket, ik wil je even erop attenderen dat jou ec van 1,9 veels en veels te hoog is, ga niet hoger dan maximaal 1,6 ec zoals ik je al eerder vermelde, het is niet het probleem wat je schrijft,
            dit probleem komt door 1 te hoge ec. en daardoor is het probleem waar jij de info van liet zien onstaan.
            juist toen het zo lekker ging, goed spoelen dat die voeding eruit komt!!

verder smoke ze he

gr staff

Comment

hey kroket!

Het lijken inderdaad kerstboompjes En heb je al grond ph gemeten?? ben ook al aan het zoeken geweest en kon het nog wel eens zo zijn.. Hopelijk ben je snel van je probleempjes af en kun je kweek nog met een succes afronden.

veel succes!

Comment

M'n lampen gaan pas om 8 uur aan, half uurtje met de coco's rommelen, 2 uur wachten, meten, filteren, meten..
                Dus bij dezen, vers van de pers, de meetresultaten verkregen volgens de hierboven vermelde manier.
                Het water heb ik gefilterd met ongebleekte koffiefilters, ik mag aannemen dat dit geen effect heeft op de uitslag.
                Tijdens het wachten heb ik ook de pH-meter geijkt, deze bleek 0,09 te hoog uit te slaan.

De pot van freebie 3:
                pH-waarde: 4,04
                EC-waarde: 0,79

De pot van sm1 en ww1:
                pH-waarde: 4,03
                EC-waarde: 0,81

Ik weet niet of ik Stafford's vermoeden van een te hoge EC er al met 1 dag uitgespoeld heb, maar gekeken naar de waardes lijkt het mij duidelijk dat het probleem bij de pH-waarde van de coco's ligt. Hoe is het mogelijk dat deze zo laag is uitgekomen, ik stel de pH-waarde dagelijks bij!

Is het mogelijk dat dit veroorzaakt wordt door een calcium-tekort in de coco's?
                Calcium (Ca) heeft twee functies. Op microniveau is calcium een bouwsteen voor de celwanden in de plant. Daarnaast is calcium een buffer voor de zuurgraad van het medium - calcium neutraliseert het aanwezige zuur in het medium. Een ernstig tekort aan calcium komt overigens zeer zelden voor.
                Bron: http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...calcium+tekort
                Aangezien ik in zeer kleine potten (4,7 liter) groei kan ik mij voorstellen dat ik snel door de calcium, en dus de buffer heen ben.

Maar goed..
                De pH-waarde van het water moet ik nu verhogen naar 7,6. Tenminste als ik zo mag rekenen: (4,04 + 7,6) / 2 = 5,82 ..?
                Maar hoe moet ik nu dan verder met de voeding, en na hoe lang dien ik het substraat opnieuw te meten?
                Vermoedelijk moet ik nog een hele dikke week tot 2 weken voordat ik kan oogsten.
                En gekeken naar de waardes, heb ik dan echt veel te hoog in de EC gezeten? Het zou eventueel wel mijn langzame groei/bloei kunnen verklaren.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties

Comment

Niemand?
                  Kan op dit moment jullie advies heel goed gebruiken.. Weet momenteel niet wat de beste manier is om verder te gaan in mijn situatie en overweeg serieus de planten een paar dagen te spoelen om ze vervolgens te oogsten..

Comment

Als je Ca buffer op is dan kan je PH erf fluctueren. Alsnaargelang de plant cat ionen of anionen opneemt aan voedingszouten kan de ph rondom je wortel rare sprongen maken. normaal compenseert de plant dit door ca opname om die ph weer te stabiliseren. Is je Ca echter op dan kan het alle kanten opschieten. Handje zeewierkalk meegeven. kan opgelost viaje water of gewoon over je medium strooien.

Comment

Bedankt voor je reactie
                      Het Calcium tekort is een vermoeden/theorie van mij. Gezien je reactie, mag ik aannemen dat dit vermoeden klopt?
                      Of ben ik al zo ver heen dat we kunnen zeggen; baat het niet dan schaad het niet..

Ik ben zo niet in het bezit van zeewierkalk (kan het morgen uiteraard even kopen) maar heb wel Ca-15 van Bio Nova staan:
                      BIO NOVA Ca-15
                      Enkelvoudige calcium messtof
                      NPK 3-0-0 + 15

Deze minerale calciummeststof bevat: 15% Ca0 (180 gr/liter zuivere kalk) en verder 3% amidstikstof; 0,1% Cu (koper); 0,1% Fe (ijzer); 0,01% Mn (mangaan). Neutrale reactie, verandert de pH-waarde niet. Eerst water, daarna CA 15% toevoegen.

Schudden voor gebruik
                      Dosering: 25-100 ml per 100 liter water
                      Kan ik het niet gewoon met dit middel verder af?
                      En wat raden jullie mij aan qua voeding voor de plant, verder voeden of enkel nog water met Ca?

Comment

Nou heb zojuist mn WTF-momentje van de dag..
                        Trek zojuist mn kastje open, en letterlijk in 1 nacht tijd zijn alle toppen zo snel gerijpt dat de boel oogstklaar lijkt te zijn..
                        Dit terwijl de planten in de voorgaande (2) weken bijna stil leken te staan.. WTF..
                        Ik ga dus ook niet meer moeilijk doen en hak waarschijnlijk vannacht nog de hele boel om om verdere complicaties te voorkomen..

20022011721.jpg20022011725.jpg20022011720.jpg20022011728.jpg20022011727.jpg20022011723.jpg20022011722.jpg

Kunnen we het op een gebrek aan calcium gooien?
                        Hoop namelijk wel een les te kunnen trekken uit deze kweek voordat ik een nieuwe begin..

Comment

wtf huh dat is wel heel erg hard gegaan.. hoelang hebben ze nu in bloei gestaan dan? omhakken lijkt mij ok beste optie zo te zien.. maar miss dat anderen der anders over denken.

Comment

Dat is dan nou te laat, ze zijn om

Nat gewogen uiteraard:
                            Fb3: 156 gram
                            Sm1: 153 gram
                            Ww1: 8 gram (bij de eerste keer had ik er al 9 gram droog vanaf getrokken).

Foto's komen morgen, heb ik op dit tijdstip even geen zin meer in..
                            Zal morgen ook even het aantal weken bloei voor je tellen..

Comment

Zo, en bij dezen de beloofde foto's van het oogsten
                              Excuses voor de wat mindere kwaliteit, vanwege een dode batterij moesten de foto's met een mindere camera gemaakt worden.

Aan Freebie 3 zaten echt een aantal hele leuke toppen.
                              IMAG0023.jpgIMAG0029.jpgIMAG0030.jpgIMAG0028.jpgIMAG0027.jpgIMAG0025.jpgIMAG0026.jpgIMAG0024.jpgIMAG0033.jpg

De santa maria is ook lekker bezig geweest, helaas ben ik vergeten voor het knippen foto's te maken.
                              Vindt het vooral leuk om te zien waar een beetje knakken al niet goed voor is, al maakt het het knippen een stuk moeilijker.
                              IMAG0040.jpgIMAG0036.jpgIMAG0035.jpg

En dan hier nog even een totaal overzicht.
                              Onderin liggen de kleine (waardeloze) topjes, misschien kan ik er nog een mini-cake van bakken .
                              IMAG0044.jpgIMAG0043.jpgIMAG0042.jpg

Is er nog iemand die feedback wil geven over de problemen die ik heb ondervonden?
                              Hoop er nog steeds een les uit te kunnen trekken voor de volgende ronde.

Comment

Sorry ik heb geen feedback betreft je problemen. Ik vind het al lang leuk dat je lekker door gaat.
                                Je eerste kweek met je setup en je probeersel was voor mij de drive om mijn eigen kastje te gaan maken.
                                Groeten Daz

Comment

Bezig...
                                X