Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste Micro 'kweek'.

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Eerste Micro 'kweek'.

    Korting op 420shop
    Beste lezers.

    Ga beginnen met een eerste (proef) kweekje.

    Het begin is gezet, heb 3 'Easy Bud' zaadjes besteld.

    Zou de kast gebruiken voor 1 plantje (om te testen).

    Heb een kast (vanbinnen gemeten); Breedte: 30cm, Diepte: 42,5cm, Hoogte: 62,5.
    Kan nog een beetje spelen met de hoogte doordat de kast op wielen staat en eventueel een pot nog een 10cm door de bodem kan laten 'hangen'.
    Ook met 1 12cm PC ventilator (bovenaan, uitvoer).

    Als reflecteren materiaal ga ik een nooddeken gebruiken, lijkt me geschikt, reflecteerd warmte en licht goed terug.

    Als lichtbron ga (of zou ik graag) een spaarlamp, (15W, 810lumen, warm-wit).
    Is 1 lamp genoeg? Of 2 erin hangen?

    Heb nu ook een temperatuur en luchtvochtigheidsmeter.

    Tips, opmerkingen of dergelijke, altijd welkom.




    Updates!


    Dag 1 (24 januari 2011):
    Zaadjes toegekomen, zitten tussen vochtige watten.
    Wachten, wachten, wachten...

    Pics:








    Dag 2 (25 januari 2011):

    Wachten, wachten, wachten...

    Dag 3 (26 januari 2011):

    Gedaan met wachten, alle twee de zaadjes zijn gekiemd!

    Pics:

    Zaadje 1


    Zaadje 2


    Dag vier (27 januari 2011):
    De worteltjes waren beide +5mm, daardoor mooi ingeplant.
    Dus weer wachten, wachten, wachten...

    Pics:



    Dag vijf (28 januari 2011):
    Ze zijn ondergestopt. Meer kan ik niet zeggen.
    Geen foto's van de potjes.

    Dag Zes (29 januari 2011):
    Ze laten stilaan hun kopjes zien!
    Nog even buiten de kast laten tot wanneer ze rechtstaan, dan onder de lamp.

    Pics:



    Last edited by Rellik; 29 January 2011, 09:29.

    #2
    Re: Eerste Micro 'kweek'.

    tip 1; begin met 'n kleinere plant in zo'n kleinere ruimte, 'n autoflower
    tip 2; ik raad je toch aan wat meer verlichting erbij te hangen, hoe meer licht hoe mooier en gezonder je plant blijft en uiteindelijk er ook nog iets rookbaars vanaf kan halen
    tip 3; 'n goed begin is de helft van je oogst

    succes alvast

    grtz angel777
    HOE MOET IK ONTKIEMEN
    JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

    Comment


      #3
      Re: Eerste Micro 'kweek'.

      Bedankt voor de reactie!

      Wel, de Easy Bud zou een autoflowering plant moeten zijn.

      De hoogte is geschat op 50-60cm.
      Maar dat is natuurlijk zonder pot...
      Bepaalde mogelijkheid dat de hoogte laag blijft? (Lamp bij de groei lager hangen, bredere en lagere begroeiing?)

      Hoeveel licht zou je aanraden? Moet toch nog achter de fitting voor de lampen gaan bij de doe-het-zelf zaak.

      Het is trouwens niet de bedoeling om massa's te oogsten, maar met aan aantal grammen ben ik al blij.

      Bedankt.

      Comment


        #4
        Re: Eerste Micro 'kweek'.

        voor je plant kleiner te houden => toppen-dieven-en-fimmen-van-een-plant

        meer licht hoe meer hoe beter miss 2fittings kopen E27's en 2spaarlampen erin van hoger wattage dan 11
        Last edited by Jointjedraaien; 26 January 2011, 19:15.

        Comment


          #5
          Re: Eerste Micro 'kweek'.

          Lampen
          Heb vandaag 2 E27 fittings gaan kopen voor de 2 lampen.
          Dat is dan goed voor 30Watt en 1620Lumen (of 810Lumen en wordt dit niet opgeteld?)

          Wat ik eventueel van plan ben (of dit iets gaat uitmaken, geen idee).
          Als ik een scheutje heb, dit laten opgroeien onder een 9Watt (Lumen onbekend, maar wel 2700K (beter geschikt voor bloei, niet voor groei, maar ook ok?)
          Als deze wat groter is laten opgroeien onder 30Watt en op het begin van de eindfase de 9Watt toevoegen, in totaal dus 39Watt.

          Is dit iets of gewoon onzin en helpt dit niets?



          Isolatie
          Wat ik gekocht heb zijn dus 'nooddekens', van die reflecterende dekens die 95% van de warmte en licht zou moeten weerkaatsen (volgens de verpakking).
          Nu ben ik niet echt zeker of dit warmte genoeg zou geven in een houten kast. Zou ik de binnenkant eerst nog bekelden met een fleece of wollen deken?
          Dan daarover de reflecterende dekens.


          Veel vragen, I know, maar als ik alles nu klaar en duidelijk heb klaargezet, pas ik het start bericht aan zodanig dat eventueel andere beginnende kwekers eventueel hulp hieraan hebben.

          Greetings.

          Comment


            #6
            Re: Eerste Micro 'kweek'.

            gewoon de dekens is het te koud kacheltje plaatsen

            Comment


              #7

              Comment


                #8
                Re: Eerste Micro 'kweek'.

                Update.

                Kastje klaar. Draadloze temperatuur en luchtvochtigheidsmeter hangt ering.

                Volledig ingepakt vanbinnen en zit er vanbinnen mooier uit dan vanbuiten.

                Aan de ventilator vanboven heb ik 2 koolstoffiltersjes bevestigd.
                Onderaan zit een passieve inlaat.

                Ook verandering in lampen.

                Er kunnen nu 3 e27 lampen in en 1 e14.
                Momenteel is mijn keuze een koudwitte 15Watt 775lumen spaarlamp. Goed voor de groei.
                Daarbij zet ik na een weekje en 9Watt warmwitte spaarlamp erbij en schakel ik over naar 3 15Watt 810lumen spaarlampen en dan de kleine 9Watt lamp.
                Dat is goed voor 54Watt en schatting van 2800 lumen.

                Genoeg voor 1 plant?

                Comment


                  #9
                  Re: Eerste Micro 'kweek'.

                  Mooi dat het kastje klaar is!

                  met je verlichting snachts is wel een goede optie, kan je ook aanraden een verwarmingsmatje te nemen als het in de donkere periode te koud word. Mischien een idee om je 15w spaarlampen te vervangen voor wat zwaardere soorten(bijv philips tornado 23w) want licht is gewicht.

                  verder veel succes toegwenst.

                  Comment


                    #10
                    Re: Eerste Micro 'kweek'.

                    Dank je.

                    Had inderdaad al gedacht om een 23Watt in plaats van een 15Watt te hangen.
                    Was toen in de winkel en keek naar de lampen en een 23Watt gaf ook meteen 1500Lumen.
                    Maar of dat effectief nodig zou zijn, geen idee.

                    Het is niet de bedoeling om massa's te oogsten, met een 10-15grammetjes ben ik blij, doenbaar, toch?

                    Comment


                      #11
                      Re: Eerste Micro 'kweek'.

                      Zou het mogelijk zijn om 2 plantjes te kweken in mijn hokje?
                      Zou er dan nog een lamp bij hangen, waarschijnlijk een 23Watt.

                      Comment


                        #12
                        Re: Eerste Micro 'kweek'.

                        Owkeey, Vandaag de zaadjes toegekregen.

                        2 van de 3 zaden ga ik gebruiken.
                        De dames liggen nu samen in hun bedje van vochtige watten bedekt met een zuurstofdoorlatende plastic folie.

                        Heb vandaag ook universele potgrond gekocht, (op basis van;bonkveen, groencompost, meststof op basis van Calcium en magnesium en meststof (NPK)).
                        PH 5-6,5.
                        EC= 45mS/m.

                        Vanavond of morgen foto's.

                        Wish me luck.

                        Comment


                          #13
                          Re: Eerste Micro 'kweek'.

                          Hallo Rellik,

                          Allereerst wens ik je veel succes met je kweekje. Zo te zien heb je alles al redelijk uitgedacht en zoals ik het lees moet het zeker gaan lukken

                          Wat betreft je lampkeuze zul je er wel uitkomen, met je oppervlakte zou ik in ieder geval zoals Mafferd al aangaf voor de 23 watt lampen gaan, en dan zou ik er in ieder geval (uiteindelijk) 2 23 + 1 9 watt inzetten.
                          dat 9 watt lampje is dan ook altijd mooi meegenomen. de 15 watt en de 9watt zijn in ieder geval goed om mee te beginnen.
                          Uiteindelijk heb je toch je eigen gedachten over al deze zaken (energieverbruik en gewenste opbrengst heeft er veel mee te maken natuurlijk)
                          het zal er in ieder geval zeker onder groeien/bloeien.

                          Meer Lumen is meer celvorming dus een vollere plant. Dus om met weinig watt te beginnen zal de plant wel kleiner houden.
                          Of dit met een autoflower goed is heb ik echter geen benul van.
                          Je zou zeggen, dat door de korte groeifase de zaailing zich zo snel mogelijk moet ontwikkelen, ze gaan tenslotte van bijna meteen in de bloei?

                          Als ik het goed heb heeft een autoflower zo'n 3 weken waarin ze groeit. Als ik het fout heb moet iemand het even zeggen
                          Misschien zou je het beste de eerste week wat minder watt kunnen gebruiken tot ze een beetje op gang zijn gekomen, maar dan toch per week het wat op te voeren.
                          De laatste 2 weken groei schiet je plant heel erg omhoog, dus dan hebben ze licht en voeding hard zat nodig. Mij lijkt het beste om dan in ieder geval op je eindwattage te zitten. Dus dat je er dan uit bent wat je er nu precies aan watt/lumen in wil/moet hebben om een mooie plantjes te hebben waar een lekker wietje vanaf komt.

                          Over hoeveel gram je wil oogsten moet je bij een eerste (micro)kweek niet teveel na denken. Het gaat tenslotte meestal om ervaring opdoen voor een eventuele 2e kweek.

                          Ik ga je projectje volgen.

                          Greetz
                          Last edited by Hungry_Beaver; 24 January 2011, 23:24.

                          Comment


                            #14
                            Re: Eerste Micro 'kweek'.

                            Meer Lumen is meer celvorming dus een vollere plant. Dus om met weinig watt te beginnen zal de plant wel kleiner houden.
                            Of dit met een autoflower goed is heb ik echter geen benul van.
                            Je zou zeggen, dat door de korte groeifase de zaailing zich zo snel mogelijk moet ontwikkelen, ze gaan tenslotte van bijna meteen in de bloei?
                            Als je te weinig lichtdruk op je plant brengt (lumen) dan blijft die echt niet klein hoor. Ze zal al haar energie gaan stoppen in lengtegroei in plaats van bladaanmaak. Ze "denkt"dat ze overschaduwd word door buurplanten en probeert uit alle macht om boven deze concurenten te komen waarbij ze een lang gerekte weinig vertakte ijle bouw zal gaan vertonen met weinig blad. Meer lumen = meer fotosythese= = meer groei klopt maar dit wil niet zeggen dat wanneer je minder lumen beschikbaar stelt dat je plantje dan kleiner blijft!!!

                            Jammer dat je met deze adviezen mensen op een verkeerd been zet.
                            Last edited by monty; 12 March 2011, 14:50.

                            Comment


                              #15
                              Re: Eerste Micro 'kweek'.

                              er is een verschil tussen te weinig en minder. daarom geef ik niet voor niets aan dat de plant per week toch wel meer licht gaat eisen en er van start tot eind wel meer licht bij moet....
                              Als de plant te weinig lumen krijgt zal ze vast gaan strekken, als ze minder krijgt dan ze graag zou hebben gaat de groei langzamer.

                              Buiten de reactie van mafferd waren er een hoop onbeantwoorde vragen waar ik naar mijn mening wel een aardige reactie op achter heb gelaten.
                              In plaats van te fronzen op mijn reactie zou je wellicht de minpuntjes gewoon kunnen verbeteren in plaats van mensen vertellen dat ze beter maar stil kunnen zijn?

                              Zal nog eens een keer iemand proberen te helpen hier, jeetje.

                              Comment

                              Bezig...
                              X