Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Micro 'No-Till' Strawberry Cookies van SSSC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Micro 'No-Till' Strawberry Cookies van SSSC

    Korting op 420shop
    Na enkele maanden stilliggen kan ik eindelijk weer eens een kweekje beginnen. Hoog overtijd want men stekje zieter al even niet zo goed meer uit, blaadjes zijn heel licht groen en rode takken maar komt wel goed denk ik tis een doorzetter.

    Stekje komt van een plant die ik in een vorige run zaadjes heb gevonden. Strawberry cookies van Super Sativa Seed Club, in dezelfde aarde die ik al 3x eerder heb gebruikt. Dus men 4de run in een no-till SIP container. Ik geef dus gewoon water met een reservoir langs onderen. De aarde heb ik zelf samengesteld gebaseerd op die van BuildASoil Light.

    Heb na men laatste run ook mijn aarde bijgevoed op basis van hun craft blend recept, aangepast op wat ik al had of makkelijk kon krijgen.

    Mijn kastje is een ikea kast die ik heb omgebouwd (80b x 120h x 40d cm) met magnetische koelkastdichtingen is deze ook geurdicht mits goed gebruikt. Lamp is een 240Watt Meijiu van alibaba. Draait maar max op half vermogen denk ik deze is veel te sterk.

    Kan jammer genoeg maar 1 foto uploaden gezien het mijn eerste post is.

    Howdy ​​​​​
    ​​​​​
    ​​​​​​​​​​​
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    Dit is ondertussen al 2 weken geleden ik had wat problemen met het uploaden van foto's.

    Zo ziet ze er nu uit, begint er bovenop te komen
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    Comment


      #3
      ze trekt al wat bij, maar nog wel erg licht kleurtje.

      Waarom die plastic zakken?

      Comment


        #4
        Komt wel goed ze ziet er elke dag merkbaar beter uit. Zo zag ze eruit een dag of 2 na verpotten.
        Alleen ben ik niet zeker of er enige permanente schade is als je ze te hard laat verslechteren.
        Dat ze erbovenop komt ben ik zeker van maar dat ze echt in topconditie gaat zijn als wanneer ze een stressloos leven had gehad dat weet ik niet.

        Omdat ik vorige runs heb gemerkt dat de bovenste laag aarde best wel droog blijft. Omdat mijn voeding vooral in de bovenste laag ligt wil ik dat mijn wortels er ook naartoe kunnen dus hoop ik dat de plastic zak het vocht wat bijhoudt en het transpireren tegengaat.

        ​​​​
        Attached Files
        Last edited by DennisBlackMagic; 18 February 2023, 09:32.

        Comment


        • KritischeMassa
          KritischeMassa commented
          Editing a comment
          ok, duidelijk. nja.. beetje bijvoeden en ze is weer helemaal bij denk ik als ik dat zo zie, best een mooi vol plantje

        • Ketelhuis
          Ketelhuis commented
          Editing a comment
          Zo maak je wel optimaal gebruik van het volume van je bak.

        #5
        Zou je dat "No till" en SIP wat verder willen toelichten? Ik heb wat zitten zoeken en heb wel een idee, maar niet helemaal.

        Comment


          #6
          Succes,
          ,strains van sssc altijd mooi,,

          ik zet er een klapstoeltje bij.
          Zeg maar zo, Keep It Simple

          Comment


            #7
            Oorspronkelijk geplaatst door KritischeMassa View Post
            Zou je dat "No till" en SIP wat verder willen toelichten? Ik heb wat zitten zoeken en heb wel een idee, maar niet helemaal.
            No till is kort voor no tillage wat wil zeggen geen grondbewerking. Dit houdt eigenlijk gewoon in dat ik mijn grond keer op keer herbruik zonder deze uit te storten en er nieuwe voeding bij te mengen. Ik strooi een 3-4 keer droge voeding bij voor de gehele cyclus that's it. Ik krab deze voeding lichtelijk in de aarde anders wordt het een harde koek. Als ik bladeren van de plant haal komen deze ook op mijn grond terecht want hier zit ook voeding in. Het bodemleven doet de rest.

            Bij no-till gaat het dus puur om het bodemleven, schimmels en bacteriën zijn dus beste vriend. Als je je aarde uit de pot haalt en er nieuwe voeding door mengt verbreek je allerlei schimmelnetwerken en verstoor je het bodemleven die dus gunstig zijn voor de plant.

            Het ding is wel dat dit enkel mogelijk is bij grotere hoeveelheden grond mijn bak is een liter of 50 geloof ik. Er zitten ook wormen in die zijn essentieel bij no till.

            SIP = Sub Irrigation Planter wat gewoon inhoudt dat er onder al de aarde een waterreservoir is waar de wortels ook aankunnen. De wortels zuigen vervolgens het vocht naar boven en dit zorgt ervoor dat mijn aarde altijd vochtig blijft zonder al te veel schommeling. Dit is ook weer gunstig voor het bodemleven.​

            Comment


            • DennisBlackMagic
              DennisBlackMagic commented
              Editing a comment
              Inderdaad werkt even goed maar dan verlies je een hoop ruimte in je reservoir.

            • Ketelhuis
              Ketelhuis commented
              Editing a comment
              wel grappig zo'n bak, en die buizen ondergronds hebben dan gaatjes ofzo

            • DennisBlackMagic
              DennisBlackMagic commented
              Editing a comment
              Ja klopt. Met een breekmes wat snedes in gemaakt. Hierdoor is er contact tussen grond en water maar valt de aarde er niet doorheen.

            #8
            Gebruik je toevallig geen mychorriza of trichoderma schimmels of iets voor erbij? Subke, succes!
            Ganja always does the trick.

            Comment


            • DennisBlackMagic
              DennisBlackMagic commented
              Editing a comment
              Ja klopt! Ik gebruik Dynomyco voor de mycorrhiza (volgens mij de beste op de markt, product is ontwikkeld in Israel na 30 jaar research. De strains van schimmels die zij gebruiken zijn zeer resistent tegen extreme omstandigheden zoals droogte).

              Voor de rest gebruik ik OregonismXL ik geloof dat hier trichoderma inzit en een hoop andere schimmels en bacteriën.

            • Wesley pipes
              Wesley pipes commented
              Editing a comment
              Tof , ook wel van plan van mineraal terug naar bio te gaan ooit...

            #9
            KritischeMassa neen het is gewoon 1 bak, bovenaan de aarde en onderaan het waterreservoir. Het reservoir is niet meer dan stukken drainagepijp met kleine gaten in waar het water doorkan, maar geen aarde. Via de buis die uit de aarde steekt giet ik water in het reservoir, en de aarde die via de kleine gaatjes contact maakt met het water is genoeg om het water op te slorpen. Mijn wortels groeien ook gewoon recht naar het reservoir waar het rechtstreeks aan water kan. Ik heb een foto bijgevoegt waar het principe wat duidelijker wordt. Deze heb ik inderdaad zelf gefabriekt als je "SIP Container DIY" ingeeft in google kom je op een heleboel resultaten die eigenlijk allemaal hetzelfde zijn opgebouwd, zo heb ik de mijne ook gemaakt. Ik heb destijds van elke stap een foto gemaakt maar kan voorlopig slechts 1 foto per post toevoegen.
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 1 photos.

            Comment


            • Heyz
              Heyz commented
              Editing a comment
              In principe is water geven van onderaf via een schotel hetzelfde resultaat toch? Ik geef mijn dame 3 van de 4 keer van onderaf en dan slurpt ze alleen wat ze nodig heeft en dat is behoorlijk. Het is wel geinig dit. Had vroeger bij de cementkuipen ook weleens pvc buizen met gaten en gaas in de grond gedaan, was makkelijk water geven, pijpen vullen en wegwezen.

              Maar leuke kweek en welkom? op dit forum.

            • DennisBlackMagic
              DennisBlackMagic commented
              Editing a comment
              Dankje! Inderdaad net hetzelfde principe. Ik ben voor zo'n bak gegaan omdat ik zoveel mogelijk aarde in mijn kleine ruimte wou krijgen. Plus ik krijg er een 15+ liter in dus ik moet amper water geven.

            #10
            Voor de volledigheid ook nog een foto van de originele moederplant!
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 1 photos.

            Comment


              #11
              Wat een leuk topic!



              Serieus

              Comment


                #12
                Oorspronkelijk geplaatst door Wesley pipes View Post
                Gebruik je toevallig geen mychorriza of trichoderma schimmels of iets voor erbij? Subke, succes!
                Waar is Dynomyco te koop, wel een shop gevonden in Duitsland,,maar die verzenden het niet naar Nederland
                Zeg maar zo, Keep It Simple

                Comment


                • Wesley pipes
                  Wesley pipes commented
                  Editing a comment
                  Idd er is een ban ervan in de lage landen blijkbaar...

                • renoir68
                  renoir68 commented
                  Editing a comment
                  Dan maar Plagron Mega Worm.
                  het bevat een veelheid aan sporenelementen, enzymen, mineralen en schimmels zoals Mycorrhiza en Trichoderma.

                • Wesley pipes
                  Wesley pipes commented
                  Editing a comment
                  Ah goed om te weten. Mss iets voor in de toekomst ook.

                #13
                Gisteren voor het eerst men water reservoir gevuld, begonnen met 10 liter en kijken hoe snel dit op is. Je wil ook niet te lang stilstaand water in je reservoir. Wat je kan doen is een luchtsteentje in de bak of iets dergelijks, ik heb toen gekozen voor een airdome (van autopot geloof ik) omdat ik dat destijds wel een gaaf systeem vond.

                Het plantje groeit aan een gezond tempo en van een stressvol verleden is niet veel meer te merken.
                Vandaag even bijgevoed met bladbemesting, doe ik normaal nooit maar ga deze run om de 7-10 dagen een foliar spray doen met BioAg Tm-7 en Silica volgens de dosering op de verpakking.

                Silicia mag vaker gegeven worden maar zit in principe ook in mijn aarde.

                De tm7 bevat allerlei spoorelementen. Maar ook fulvine en humuszuur waar ik het vooral om doe.
                Deze zuren zijn erg belangrijk in een organisch systeem en in de juiste verhouding voordelig voor de groei van de plant. Waarom precies weet ik niet meer kheb er destijds veel over gelezen maar als je stoned bent blijft er niet veel hangen. Om eerlijk te zijn gaat veel ervan ook wel over mijn hoofd haha.

                In ieder geval ik geloof wel dat de tm7 er mee voor geholpen heeft dat men plantje er zo goed bovenop is gekomen.

                Zo ziet ze er vandaag uit. Morgen wat blad wegnemen en ze is zo goed als nieuw. ​​​​
                Attached Files

                Comment


                • Heyz
                  Heyz commented
                  Editing a comment
                  Die is mooi bijgetrokken zeg!

                • DennisBlackMagic
                  DennisBlackMagic commented
                  Editing a comment
                  Ja zeer tevreden mee! Doet ze goed

                #14
                We zijn ondertussen weer een weekje verder en met mijn plantje gaat het prima. De wortels hebben hun weg naar het reservoir gevonden zie ik dus het groeien gaat nu alleen maar sneller. Buiten een scrog net dat ik in elkaar heb geknutseld en wat snoeiwerk heb ik niet veel werk gehad. Dat is zo prachtig aan dit systeem.

                Nog geen water moeten bijgeven dus, denk dat men reservoir nog enkele dagen meegaat. Als hij leeg is geef ik droge bloeivoeding en wormenmest als topdress en geef ik water langs boven zodat de wortels ook naar daar hun weg vinden. Een weekje later zet ik ze in bloei. Ik mik normaal op een scrog net dat 80% vol is wanneer ik flip dus hopelijk is ze tegen dan nog niet veel te groot. Zullen zien.

                Ik heb dus enkel een scrognetje gehangen en gesnoeid wat onder het net zat nu ik er nog aan kan want men net hangt heel laag. Scheutjes die het net nog zeker kunnen halen laat ik staan. Zometeen mss nog wat tm7 geven en silica als foliar maar that's it.

                Zo zag ze er eergisteren uit:
                You do not have permission to view this gallery.
                This gallery has 1 photos.

                Comment


                  #15
                  En zo ziet ze er vandaag uit na het scroggen:
                  You do not have permission to view this gallery.
                  This gallery has 1 photos.

                  Comment


                  • DennisBlackMagic
                    DennisBlackMagic commented
                    Editing a comment
                    Voor nu geef ik ze nog een kans, maar een paar dagen voor ik flip doe ik nog een grote kuis.
                    Wil de fluff ook zoveel mogelijk vermijden. Hoe minder knipwerk hoe liever 🤘

                  • KritischeMassa
                    KritischeMassa commented
                    Editing a comment
                    ja het was ook gewoon een opmerking, en, ik heb mislukkingen zat op mijn naam staan inmiddels, dus ik zou er zeker niet op af gaan, kwaak kwaak

                  • DennisBlackMagic
                    DennisBlackMagic commented
                    Editing a comment
                    En ik apprecieer de opmerking want heb intussen toch maar al bijgevoed voor de bloei, tegen dit tempo zal ik over een week wel moeten flippen denk ik, netje staat idd al redelijk vol en ze strekt graag de beentjes in de bloei 🦵
                Bezig...
                X