Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geinspireerd door de minigrowbox..... bouw ik er zelf 1

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

LED: Geinspireerd door de minigrowbox..... bouw ik er zelf 1

Korting op 420shop
    Ik zag de MGB een paar keer voorbijkomen en raakte geïnspireerd dus ben aan het denken gegaan. Mijn mening was dat dit voordeliger en efficiënter zou moeten kunnen. Zodoende dat ik grofweg dezelfde afmetingen heb genomen en daar een zaagplan voor heb opgesteld. Mijn materiaalkeuze is eucalyptus betonplex 18mm, dit is watervast, glad afgewerkt en makkelijk te bekleden met folie. Lichtdichtheid is een vereiste voor een onopvallende minikweek. Geur mag niet vrijkomen en geluid moet vrijwel afwezig zijn.

De box is zorgvuldig ontworpen met reflecterende materialen, geavanceerde ventilatie en geurcontrole om een optimale groeiomgeving te bieden voor de planten, terwijl hij discreet en efficiënt werkt. Ideaal voor thuiskwekers die een compacte en effectieve oplossing zoeken voor een gecontroleerde kweekruimte.

Mijn verwachting is dat ik een opbrengst van circa 65 gram moet kunnen halen in geval van een scrogsetup. Uiteraard ga ik dit testen.

Afmetingen:
    • Buitenafmetingen: 80x40x40 cm
    • Binnenafmetingen: 65x35x35 cm
    Gebruik:

Deze minigrowbox is geschikt voor het kweken van kleine tot middelgrote planten in een beperkte ruimte. Het ontwerp is ideaal voor thuiskweek en stealth toepassingen, waardoor de box weinig opvalt en geluid- en geurproblemen worden geminimaliseerd.
    Belangrijke Specificaties:
    • Verlichting: 100W LED-paneel, met maximaal 65W verbruik, voor een energiezuinige en duurzame lichtbron.
    • Ventilatie: 36CFM ventilator voor luchtcirculatie, met afzuiging via de achterwand.
    • Geurcontrole: 5 liter actieve kool in dubbele wand van de achterwand voor geurbeheersing.
    • Geluid: Maximaal 32 dB geluidsoverlast, wat zorgt voor een stille werking.
    • Optioneel*
      • CO2-sensor voor optimale CO2-niveaus.
      • PT-camera voor het monitoren van de plantengroei.
      • LV/RH-sensor voor het monitoren van luchtvochtigheid en temperatuur.
    Voordelen:
    1. Compact en Discreet: Door het kleine formaat en het stille geluidsniveau van maximaal 32 dB, valt de box nauwelijks op, wat het perfect maakt voor stealth kweken in woonomgevingen.
    2. Energiezuinig: De LED-verlichting verbruikt slechts 65W van de 100W mogelijk, wat zorgt voor lagere energieverbruikskosten en een langere levensduur van de lamp.
    3. Geurcontrole: De toevoeging van actieve kool in de achterwand helpt om de geur van je planten te beheersen, ideaal voor binnenkwekers die geen geur willen verspreiden.
    4. Luchtcirculatie en Temperatuurregeling: De ventilator zorgt voor een constante luchtcirculatie, wat de temperatuur en luchtvochtigheid stabiliseert voor een ideale groeiomgeving.
    5. Mogelijkheid tot uitbreiding: Dankzij de optionele sensoren voor CO2, luchtvochtigheid en temperatuur kan je de groeiomstandigheden verder optimaliseren.
    6. Eenvoudig onderhoud: Het deksel aan de bovenkant maakt het gemakkelijk om het actieve koolfilter te vervangen. De ventilator kan eenvoudig worden aangepast voor optimale luchtstroom.
    7. Lange levensduur: De LED-verlichting heeft een lange levensduur en is ontworpen om duizenden uren mee te gaan, wat de onderhoudskosten laag houdt.
    Verwachte Resultaten:
    • Groei: Voor cannabisplanten zal deze setup zorgen voor een snelle en gezonde groei, met een redelijke opbrengst, afhankelijk van de kweekomstandigheden. De combinatie van goede verlichting en luchtcirculatie bevordert een robuuste plantgroei.
    • Oogst: Verwacht een gestage oogst, vooral als je met meerdere planten werkt, afhankelijk van je ervaring en de verzorging van de planten. De box is optimaal voor de groei van 1 tot 3 cannabisplanten.
    • Gezonde planten: Dankzij de goede ventilatie en de juiste lichtomstandigheden kun je gezonde, krachtige planten kweken die bestand zijn tegen veel voorkomende kweekproblemen.
    Ik noem de kast minikweek (lekker origineel )
    Vanavond zal ik proberen wat foto's te plaatsen van mijn vorderingen. Als ik dit kan bouwen voor de prijs die ik denk heb ik wellicht een leuk alternatief voor de MGB. Ik twijfel om de minikweek nog te voorzien van geavanceerde techniek zoals CO2sensor etc, ik bereid hem er al wel vast op voor. Dan kan ik na 1 ronde de test herhalen met CO2 suppletie en DLI sturing... Waar ga ik mee testen? Chocolate Haze van RQS.
    12 X Strawberry Banana​ | Autoflowers op 12 uur

Ik ben het roerend met je eens dat het voordeliger en efficiënter kan, dus ben benieuwd waar je mee op de proppen komt. Wellicht een gat in de markt!

Overigens vind ik de naam matig, beter is MFQ (My First Quacker)!
    Horks Fototopic 2.0

Comment

Succes!

ooit ook zoiets gemaakt, voor 300€ klaar ongeveer!

veel lekkere wietjes mee gekweekt, toen verkocht aan een goede bekende.

Comment

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Qua kosten kom ik ook ongeveer op zoiets uit. Maar dan heb ik geen werk meegerekend. Dat is nu nog niet van belang maar als het succesvol is ga ik ze te koop aanbieden en ben ik genoodzaakt dat wel in rekening te brengen. Zoals ik het nu zie zou ik ze dan voor 699 kunnen aanbieden incl verzendkosten

Ik ben benieuwd naar je resultaat
      ik ken het materiaal niet maar de minigrow weegt nog geen 20 kilo
      Maakt m ook makkelijk te verplaatsen
      Als je n lichtbron met daglicht spectrum gebruikt lijk je mij al n stap verder als t origineel
      Dan ook met touchscreen?

Comment

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Ik gebruik hout omdat ik pvc te licht vind. Heb Mechelse herders… die lopen nog wel eens ergens tegenaan.

• Grow Co
        Grow Co commented
        Editing a comment
        Snap ik lompe goedzakken 😉
        de minigrow is juist zonder app niet afhankelijk van internet
        Die Amerikaanse volautomatische kweekkast: Hey Abby. Super sexy ding ook.
        Is met app als de internet verbinding slecht is werkt t niet kunnen ze niks instellen of aanpassen
        Geen kritiek hoor probeer met je mee te denken
        Last edited by Grow Co; 1 week geleden.

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Ik heb een Nido One gehad. Ik zal dus niets bouwen wat zonder app niet werkt

Kudo's om er zelf een te bouwen

Subje, ben benieuwd hoe je dit gaat aan pakken...technisch zeker.
      Veel gestelde vragen over het forum
      JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
      420Shop.NL
      "Wat je kunt maken, kun je ook kraken."

Comment

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Samsung LM301H met weanwell driver. Toegevoegd rood en ir. Meer dan dat is het de eerste test niet, als ik de verwachte opbrengst niet haal komt er een display op met app etc en co2. Dat spul heb ik al liggen en ik heb de kast er vast op voorbereid. Bedoeling is dan om co2, vpd etc allemaal te reguleren via een app

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Maar voor nu eerst slapen.. morgen weer vroeg dag dus kan ‘s avonds pas verder

Enorm gaaf dit!

Ik wens je veel succes met de bouw, ben benieuwd. 😊

Comment

Tof , ook wat houtbewerker hier, eucalyptus betonplex kendde ik nog niet, iets nieuws ? Is idd stuk zwaarder he, denk wel dat je al kan berekenen hoeveel het gaat wegen als je soortelijke massa hebt van beide , gewicht per m2 fzo vd betonplex. Mss dat 12 mm beter zou zijn qua sterkte ook niet slecht?

Succes, mooi project! Hier wat weinig energie om nieuwe op te starten voorlopig, komt wel nog.
        Ganja always does the trick.

Comment

• Grow Co
          Grow Co commented
          Editing a comment
          Trespa ook zwaar en HP Hufter Proof en kan heel goed tegen vocht
          Minder voor je zaag maar mooi af te werken met hoek U profiel

• Wesley pipes
          Wesley pipes commented
          Editing a comment
          Hdf heb je ook, wss ongeveer even duur als betonplex, en trespa is nog stuk duurder. Diamaantzaag en dan nog soms brokjes aan de zaagrand...

Daarmee gewone multiplex boet wat in als je dunner gaat, maar betonplex minder en qua kosten en gewicht ga je lager met dunner...

• giinnoo
          giinnoo commented
          Editing a comment
          Hork als je het schildert is er niks aan de hand. Kaal mdf zuigt inderdaad water op

Wat ik minstens zo leuk vind als een mgb zijn die stealth kweekruimten welke bijvoorbeeld in een dressoir of achter een koelkast gebouwd zijn.

koelkast.jpg
        Horks Fototopic 2.0

Comment

• Babz
          Babz commented
          Editing a comment
          Haha wow hoe cool is dit dan!

• Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Echt de coolste koelkast ever! Hypothetisch zou ik ook een kweekruimte achter de mijne kunnen maken, echter zou mijn buurman raar opkijken wanneer hij uit zijn werk een kweekruimte in zijn trappenhuis gewaar wordt!

• Babz
          Babz commented
          Editing a comment
          😂😂😂

Tussentijdse update... kast is zo goed als af. Ventilator komt helaas pas morgen binnen maar wil ik in de bodem verwerken. Paar tussentijdse wijzigingen zijn geweest door tips van hier en een timmerman.. Hout is watervast multiplex geworden ipv betonplex, wel nog steeds 18mm. De achterwand is een tunnelventilator geworden en in de bodem komt een 141CFM PWM ventilator. Deze is relatief duur voor het doel maar heeft als voordeel een inbouwdiepte van slechts 38mm. Hierdoor kan ik ook de aanzuiging via de bodem laten verlopen zodat er echt geen zaken buiten het kastje hoeven te zijn. Bijkomend voordeel, ik kan de kit uitbreiden met een controller die kant en klaar te koop is met PWM modulatie. Dit i.c.m. met de MeanWell PWM driver voor de led verlichting zorgt ervoor dat de controller kan kiezen om in eerste instantie sneller te gaan draaien bij een te hoge temperatuur maar daarnaast ook de verlichting te dimmen bij een te hoge temperatuur. Dit geeft me meteen ideeën voor een volgend plan, namelijk een kweekdressoir. Hier kan ik dan ook een hydro-setup in plaatsen incl. reservoir, aansluiting op sanitair etc.. Idee is dan 85cm hoogte, 180cm breedte, 50cm diepte. 3-deurs uitgevoerd en met een voorgroei en afbloei ruimte voor continu kweek. Maar goed, eerst dit even afronden. Vermoed morgen foto's

Comment

• Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Achterwand heb ik dubbel uitgevoerd en gevuld met 5 liter actieve kool. Deze kan ik via de bodem vervangen zolang er geen plant in staat. Via de binnenzijde is ook mogelijk maar dat vraagt meer geduld. Het doel was om het gebruik zo voordelig mogelijk te maken. Actieve kool verkopen ze bij nagenoeg iedere bouwmarkt/dierenwinkel en is voordelig in aanschaf. Als mijn calculaties kloppen zou je ruim 3 ronden per vulling moeten kunnen doen en dan kost een zakje je €10-15
          Last edited by Voor het eerst; 1 week geleden.

• giinnoo
          giinnoo commented
          Editing a comment
          Ik heb ooit aquarium koolstof korrels gehaald maar dat was echt niks. Snel maar de normale filter toen erop gezet. Laat eens wat foto’s zien, ben benieuwd hoe je het hebt gedaan enzo. Heb je ook gaas gebruikt ervoor of?

• Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Ook stof filter bij de bodem ventilator!?

Geen foto’s tijdens de bouw?
        Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

Comment

• giinnoo
          giinnoo commented
          Editing a comment
          Delen is sowieso goed lijkt mij, ook om mede kwekers te helpen toch?

• Grow Co
          Grow Co commented
          Editing a comment
          Als je de foto’s wel plaatst kunnen we meedenken maar kan me ook voorstellen dat je je idee wil uitwerken zonder ruis en suggesties
          Waardoor je t ontwerp steeds moet aanpassen.

• Rreppellsteeltjam
          Editing a comment
          Eerst versie 1 en daarna pas de verbeterde.

Wel alles op volgorde houden hoor!

Tof, dit ga ik zeker volgen. Paar fotootjes zou niet misstaan

Comment

IMG_0904.jpg Nou bij deze... de kast is helemaal gereed op de temperatuurtest na. Afwerking is iets voor volgende week, maar mijn doelen zijn gehaald lijkt het. Jammer is dat ik de deur verneukt heb anders hoefde ik hem alleen nog maar te lakken, nu moet ik even een nieuwe deur maken. Iets met stoned... bovenfrees etc.....

IMG_0908.jpg Staat hier nog op plankjes want de pootjes waren nog niet binnen maar dit is met licht en ventilator aan, geen lekken dus. Zo kan je ook een beetje de verhouding zien tot oa een tv.

IMG_0907.jpg de binnenzijde. De zwarte rand is compriband en zou ik voor commercieel gebruik vervangen door rubber maar op zich volstaat het, zoals je ziet moet het zich nog een beetje zetten.

IMG_0906.jpg IMG_0902.jpg De onderzijde... zonder pootjes nog dus.

IMG_0903.jpg De onderzijde van binnen, hier goed zichtbaar dat aanzuiging via voorzijde gaat van onderen en afzuiging via de achterzijde van boven. De ruimte achter de led en ventilator driver is inmiddels gevuld met koolstofkorrels tbv geur. in het midden (hier niet zichtbaar) heb ik een extra schot geplaatst om de aangezogen lucht zo min mogelijk te mengen met de afgeblazen lucht.

IMG_0910.jpg En hier de LM301H in bedrijf.. Tevens zie je goed het rooster zitten. Ook zichtbaar (goed kijken) de magneten t.b.v. de deur. Ik heb hiervoor gekozen omdat een scharnier de werkruimte beperkt en die is al niet bijzonder groot. Als de temperatuur test geslaagd is zal ik morgen een Chocolate hazelnoot ter ontkieming leggen.
          Attached Files

Comment

• Babz
            Babz commented
            Editing a comment
            Ziet er top man!
            Bij de Mgb zitten de deurtjes ook vast met magneten ipv scharnieren, werkt goed.

• Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Leuk hokje!

• giinnoo
            giinnoo commented
            Editing a comment
            Netjes! Ziet er degelijk uit hoor 😁

Dus hij zuigt door de witte rooster daarachter zit de koolstof korrels en boven op blaast hij de lucht eruit?@voorheteerst
            Last edited by giinnoo; 5 dagen geleden.

Goed bezig, zou voor de kabel van je lamp wel een soort van canbus-stekker gebruiken (zie voorbeeld). Dan heb je geen gat in je binnenruimte maar is het netjes afgesloten, en dus geen lekkende geurtjes.

Kost geen drol maar in mijn optiek wel een nettere oplossing dan een gat maken en kitten.

Of jackplug male/female, werkt allemaal afhankelijk van hoeveel aders je nodig hebt.

IMG_2350.jpg

Comment

Heb dit soort stekkers ook gebruikt voor bijv. tempsensors. image.jpg

Comment

• Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Goeie.... maar ik moet even wachten tot ik mijn display etc bestel.. dit is eerste ontwerp en deze kan ik best een aantal keer verzagen maar dat doe ik liever niet "tijdelijk'. Dus ik ga zo de pot bewateren en bekijken of ik een plant kan laten groeien in deze kast.

• Ketelhuis
              Ketelhuis commented
              Editing a comment
              Vast wel, als het in een kartonnen doos kan, dan ook in een witte houten kast.

Temperatuur wordt iets te hoog als de verlichting continu op 105 watt draait. Daar was ik al een beetje bang voor dus toch maar controller erin met PWM modulatie. Het voordeel is dan dat hij de verlichting dimt of uitschakelt afhankelijk van de temperatuur (uiteraard nadat hij eerst de ventilator op 100% vermogen heeft laten draaien. Waarom dan niet een minder sterke lamp? Op deze manier kan ik ook zonsopkomst en zonsondergang simuleren (kan ik wel 18 uur licht geven) en ik kan gedurende de groeifase heel geleidelijk afbouwen naar 12 uur licht. Mocht de temperatuur dan te hoog worden gaat de lamp iets minder fel branden ipv uitschakelen. Dus zojuist een nieuwe driver besteld met PWM modulatie, die komt rond 2-8 januari binnen. Nu even op pad om de controller op te halen.

Comment

• Rreppellsteeltjam
              Editing a comment
              Kan je geen "cooltube" maken om de lamp warmte af te voeren.

Stukje helder plastic en de afvoer wat hoger?

En filter onder in, eventueel dubbele bodem/lade?

Of een buis aan de achterkant, met schroefdop om een opgerold wasemkap filter in te doen en dan gaatjes over driekwart van de lengte.
              Last edited by Rreppellsteeltjam; 5 dagen geleden.

• Ketelhuis
              Ketelhuis commented
              Editing a comment
              Aangezien je een display hebt besteld ga ik ervanuit dat je weet hoe een arduino, esp32 of andere microcontroller te programmeren..

Waarom niet gewoon de tempsensor op een I/O aansluiten en de fan via de arduino o.i.d laten draaien? Esp32 heeft gewoon PWM output, dan laat je de spanning via een externe bron lopen.

Bespaard je weer wat componenten.

Licht gewoon via een 5v/230v relais zonder gekke poespas, uiteraard op de I/O van dezelfde micro controller.

Eerst zorgen dat t werkt, kun je erna altijd nog fase aansnijden voor de lampen een zonsopgang/ondergang te simuleren.

• Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Ik hoop vanavond meer updates te plaatsen, de afwerking begint ergens op te lijken en zet ik hieronder foto’s van. Wat betreft het programmeren etc.. daar heb ik nu helaas geen tijd voor en zo duur is het nou ook weer niet kant en klaar.. je ziet snel wat ik bedoel.
          Bezig...
          X