Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geinspireerd door de minigrowbox..... bouw ik er zelf 1

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Even kleine tussentijdse update… afwerking..
    en nog over het vermogen… 100w paneeltjes heb ik er nog een aantal van liggen en op lager vermogen dan max draaien verlengt de levensduur enorm, daarom de keuze voor de 100w paneeltjes

IMG_0911.jpg IMG_0912.jpg
    Attached Files
    Last edited by Voor het eerst; 3 dagen geleden.
    12 X Strawberry Banana​ | Autoflowers op 12 uur

Comment

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Ik wil inderdaad juist geen extra diffusie. Het paneel heeft zich voor mij bewezen als een goede lamp met een goede spreiding. Een cooltube zou de lamp zelf koelen maar feitelijk is de constructie al zo opgesteld dat de lucht over de plaat getrokken wordt, ik denk niet dat ik dat nog op de foto kan laten zien maar tussen het ledpaneel en het “plafond” zit 8mm ruimte, de lucht stroomt daar tussendoor. Maar goed, ga nu ff verder klussen. Wellicht dat hij dan vandaag grotendeels klaar is zodat ik straks alleen de driver nog moet installeren. Twijfel nog even over de plaats van de temp/lv/ppfd sensor. Mijn idee is dat ergens in het midden aan de voorzijde het beste is maar mocht iemand suggesties hebben.. ik sta er voor open

• giinnoo
      giinnoo commented
      Editing a comment
      Heel strak gedaan!👊🏼

• stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Ja ziet er netjes uit hoor! In de mgb zit er ook ongeveer 8-10mm ruimte tussen het led paneel en de bovenkant van de behuizing. De lucht afzuiging zit achterin bovenin en voorin boven (er tegenover dus) zit een mini fan extra airflow te creëren tussen led paneel en behuizing richting afzuiging.

Nu mijn driver nog aansluiten en eens zien hoe het allemaal werkt. Tevreden tot nog toe.
    IMG_0931.jpg

Comment

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      dat is op zich wel een idee. Maar aangezien ik al redelijk wat online verkoopervaring heb wil ik juist niet met gestandaardiseerde producten werken. De reden is eenvoudig. wet koop op afstand. Ieder product zal dus maatwerk zijn. Een kwestie van standaardmaat panelen zal hiervoor juridisch niet afdoende zijn, vergelijk het een beetje met een auto. een set andere wielen maakt het nog geen maatwerk. Daarnaast wil ik ook niet afhankelijk zijn van derden voor wat betreft productie. Ik erger me nu al groen en geel aan het feit dat ik mijn CO2 sensor nog niet kan bestellen ondanks dat deze wel in de handleiding genoemd wordt. Buiten dat heb ik ook gewoon een fulltime baan die ik graag behoud en dan heb ik geen tijd om langs bedrijven te gaan om mijn spullen op te halen. Doe nu alles 's avonds en nachts. Veel hoef ik er ook niet aan te verdienen, ben tevreden met mijn salaris enz. vind het gewoon leuk om mensen van een goed alternatief te voorzien. Wil niet zeggen dat ik het voor niets doe, maar ik sta altijd open voor onderhandeling. Het idee wordt overigens wel gewaardeerd... wellicht moet ik zelf eens een cursus houtbewerken gaan doen.

• Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Freestafel en tafelzaag kan je zelf goedkoper maken he met een bovenfrees en een cirkelzaag. Veiligheden voor erop zijn ook goed zelf te maken en een stevige geleider ook. Wel wat werk maar een kleine topie kdurf bijna niet raden naar een prijs?

• Ketelhuis
      Ketelhuis commented
      Editing a comment
      Netjes hoor, is hij ook lichtdicht?

Als je het voor de verkoop wilt maken is het wellicht rendabel om de kast in CAD te ontwerpen (fusion360 kun je gratis account op maken).
      Zo'n kast is simpel te ontwerpen ook voor beginners in 3dcad.

point is: het gehele ontwerp kun je exporteren als stepfile en/of bouwtekening en zowel oldschool schrijnwerkers als moderne kunnen je zo alles op de mm uitzagen.
      Bespaard je een hoop gekloot en je hoeft niet eerst dit en dat aan te schaffen.
      Plus, wanneer je aanpassingen wilt maken kun je alles al digitaal afstemmen voordat je begint te zagen.

Is natuurlijk een tijdsinvestering die je doet, maar als je vaker wilt knutselen een handige skill om te hebben.
      Last edited by Ketelhuis; 1 dag geleden.

Inspiratie en Bouw van Mijn Eigen Micro Growbox

Ik raakte geïnspireerd door de MiniGrowbox One, een prachtig product met een slimme aanpak voor micro-kweken. Helaas vond ik de prijs wat te hoog, en dat motiveerde me om mijn eigen versie te bouwen. Het idee was om een kast te maken met betere verlichting en actieve koeling via de achterzijde, terwijl de kosten beheersbaar bleven.

De growbox heeft bescheiden afmetingen van 36x36x65 cm, wat vraagt om een efficiënte kweekmethode. Mijn planning is om de kast later nog uit te breiden met een CO₂-sensor en een PPFD-sensor. Met die toevoegingen wil ik actiever kunnen sturen en optimaliseren voor maximale resultaten. De Setup en Lichtschema

Ik heb gekozen om de zaden direct in de aarde te ontkiemen, wat eenvoudiger is en stress bij het verplanten voorkomt. Om de kans op succes te vergroten, heb ik drie Chocolate Haze-zaden van RQS in de potgrond gelegd. Hopelijk houden er minimaal één of twee het vol.

Vanwege de beperkte hoogte begin ik direct op een 12/12 lichtschema. Dit voorkomt dat de plant te groot wordt. Het plan is om de plant eenmalig te toppen en daarna te SCROG’en (Screen of Green) om de ruimte optimaal te benutten en de opbrengst te maximaliseren.

De verlichting is een 120W-paneel, momenteel ingesteld op maximaal 85% vermogen. Er is een nieuwe driver onderweg, de Mean Well ELG-100-C1050B-3Y, die PWM-dimmen ondersteunt. Daarmee zou ik de setup compatibel moeten kunnen maken met de SpiderFarmer GGS-controller na een paar aanpassingen.

Ventilatie en Geluidsoptimalisatie
    De huidige ventilator is een PWM-gestuurde PC-fan. Hoewel functioneel, produceert hij met 33dB net iets te veel geluid. In de toekomst wil ik deze vervangen door een EC-ventilator voor betere prestaties en minder geluid.

Start van de Kweek
    Tijdens de jaarwisseling heb ik de zaden in de aarde gelegd. Ik ben erg benieuwd hoe snel ze in deze opstelling bovenkomen! Gelukkig kan ik alles op afstand monitoren via een app, wat een fijne toevoeging is aan de setup.

Ik heb voor de display/controller gekozen voor een SpiderFarmer oplossing, namelijk de GGS controller. Deze is geheel nieuw voor mij maar het ziet er veelbelovend uit. Zoals wel vaker het geval bij Chinese fabrikanten is helaas nog niet alles leverbaar dus ik moet nog even geduld hebben om mijn PPFD en CO2 sensor te ontvangen maar deze worden in de loop van de maand verwacht. De MeanWell driver komt als het goed is tussen 2 en 8 januari (was op voorraad bij Conrad) dus vanaf dan verwacht ik dat de temperaturen ook iets lager komen te liggen dan nu.. Ik zit op ruim 31 graden en dat is als de ventilator op 100% van het vermogen draait, mijn wens was juist om een zo laag mogelijke luchtverversing te hebben dus wellicht moet ik de aanvoer van verse lucht iets vergroten (er zit nu wel erg veel onderdruk in de kast) Omdat ik de kast al in gebruik heb genomen voordat ik mijn klusruimte heb opgeruimd zie ik ook dat de aanvoer nog een stukje beter beschermd moet worden. Ik heb 0,5mm gaas gebruikt, dit blijkt niet afdoende om zaagsel buiten te houden helaas. Ik zal zo even de kamer netjes maken en wat foto's maken. Voor deze post heb ik de afgelopen nacht de temperatuur etc weergegeven, maar dat is meer om te laten zien wat de controller doet. Heel fijn is dat de app uitsluitend een toevoeging is maar op geen enkele wijze noodzakelijk voor de bediening. Ofwel... internetstoring? boeiuuh... Wilde overigens aanvankelijk het scherm inbouwen in de kast maar heb voor bedieningsgemak gekozen om deze op de achterzijde te plaatsen. Er komen nog wat extra sensoren bij (PPFD en CO2) en de driver moet nog vervangen worden, dan heb ik net iets meer werkruimte

IMG_0941.jpg
    Attached Files

Comment

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Als ik iets dichter bij woonde zou ik zeker gebruik maken van je aanbod.. Echt tof..

• Ketelhuis
      Ketelhuis commented
      Editing a comment
      google eens, wit filtterdoek of dampkapfilter..

Als je een 3d printer hebt kun je eventueel een insert maken voor achter je inlaatrooster voor een stukje filterdoek te plaatsen.

Hoezo wil je een zo laag mogelijke luchtverversing hebben?

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Omdat ik liever zo min mogelijk CO2 doseer en een luchtstroom altijd geluid maakt. Dus hoe minder lucht er verplaatst wordt hoe minder geluid er is. Ik heb zelf om exact deze reden een MacBook. Geen bewegende delen... Geen geluid. Als filtratie geen noodaak was zou ik voor een vorm van passieve koeling gaan. Het is ook de reden dat ik het ledpaneel op relatie weinig vermogen laat draaien (0,183w per led). Punt is verwarmen kost relatief weinig energie (driver produceert warmte, lamp produceert warmte) maar koelen is een ding.. CO2 koelt de ruimte enigszins maar zorgt er vooral voor dat de planten een hogere temperatuur aankunnen. Daarnaast is het zo dat bij sterke temperatuurdalingen de LV enorm toeneemt, koolstof is daar gevoelig voor. Door een lage luchtstroom te hebben is het contactmoment van de lucht met de koolstof langer en wordt er dus meer opgenomen, door het filtervolume te vergroten is er meer "ruimte" voor vocht. Omdat het volume groter is houdt de koolstof de hogere temperatuur ook langer vast en koelt dus minder snel af. Zo heb ik in ieder geval altijd met mijn kweekhokken gewerkt en ik of mijn buren hebben op 1 enkele keer na nooit wat geroken.. En dat is waar ik het allemaal voor doe. Daarnaast vind ik het ook gewoon grappig als mensen letterlijk met hun rug tegen mijn kweekhok aanzitten en geen flauw idee heb (helaas heb ik dat huis niet meer).

Waar zit de lucht aanzuig eigenlijk? Kan die niet zien op de foto’s

Comment

• giinnoo
      giinnoo commented
      Editing a comment
      Misschien voor je opvolgende kastje lijkt mij 1kg genoeg, bespaard toch weer 4kg 😁

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      1 liter is ongeveer 400 gram.. dus bij deze niet door elkaar halen Als je een wat grovere variant neemt kan 300 gram ook mogelijk zijn

• giinnoo
      giinnoo commented
      Editing a comment
      Aahzo slim!

Zo... bij deze de nagewerkte foto's...
    minikweek-kast.jpg minikweek-kast-3kwart.jpg minikweek-kast-binnenzijde.jpg

Comment

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Dat zijn mijn tafel lampen Gelukkig echt licht dicht, alleen aan de onderzijde naast de aanzuiging komt er streepje door maar die zie je op de foto niet en is alleen zichtbaar als er gen pot in staat

• giinnoo
      giinnoo commented
      Editing a comment
      De inlaat al groter gemaakt?

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Helaas, maar het is bijna weekend en ze zijn toch nog niet boven dus dat gaat wel ff goed
Bezig...
X