Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

    Ik zou de bakken een beetje schuin kunnen zetten, waardoor de kleinste ongeveer netzo ver van de lamp af staat als de grootste, maar ik ben dan bang dat al het water naar de laagste kant toe trekt.
    Wat gebeurt er als ik niks doe? Stoppen ze dan allemaal op dezelfde afstand van de lamp met groeien? Dan is dat misschien wel een idee, om ze eerst 'gelijk' te krijgen.
    Ook kan ik de bakken allemaal en overal evenveel hoger zetten.

    De verschillen zijn overigens niet zo groot als je zou denken op de foto.
    Ik heb het even opgemeten:

    - De bovenrand van de bakken, zit 10 cm van de lampen af.
    - Het hoogste blad van het hoogste plantje (J1) zit 9 cm van de lampen af.
    - Het hoogste blad van het laagste plantje (Oranje) zit 11 cm van de lampen af.

    Wat kan ik het beste doen?

    Grtz
    Last edited by tha w0rst; 30 November 2011, 19:37.

    Comment


      #32
      Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

      Nee, schuin zetten is geen optie.
      Wat ik zou doen is de TL op 5cm zetten, en zo laten hangen. Plantjes er naartoe laten groeien, maar niet er tegenaan.
      Als ze dichterbij komen, 'remmen ze vaak wat af'.
      Wel regelmatig checken of ze er niet tegenaan groeien, want (vooral aan de uiteinden van TL) is dat vaak net wat te warm.

      Gelijke hoogte is juist bij TL erg belangrijk omdat de effectieve dieptestraling zo klein is.
      Alles wat meer dan 10-15cm van de TL zit krijgt gewoon te weinig licht.
      Daarom zou ik altijd scroggen met TL en zaden, ook omdat zaad vaak wat verschillende plantjes geeft.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #33
        Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

        Dinsdag 22 November - vervolg: Ok, ik heb nu d.m.v. 5 cd-hoesjes in iedere hoek te plaatsen, de bakken 5 cm verhoogd. Het hoogste blad van plantje (J1) staat nu ongeveer 4 cm van het licht af, maar de temperatuur is op die hoogte al rond de 34 graden. Misschien ook doordat de bakken nu een stukje voor de fannetjes staan.

        Het filmpje in de vorige post heb ik aangevuld tot het punt dat ik de camera heb verplaatst (16u15, bij het verhogen van de bakken).

        Niet genoeg licht, pfft... Als ik die kast 2 minuten open heb staan, heb ik 3 uur lang koppijn


        Woensdag 23 November: (Oudste plantje nu 8 dagen boven de grond, jongste 5 dagen)
        23112011365.jpg

        De eerste 2 blaadjes van "Oranje" zijn ook nooit echt goed opengeklapt, die kwam destijds omhoog met het zaadje nog "op z'n kop". Misschien heeft dat de groei wat geremd, want hij is na 5 dagen boven de grond, nog lang niet zo ver als waar J1 na 5 dagen was. Kan natuurlijk ook gewoon komen doordat het een ander soort plantje is :
        23112011367 (met cirkels).jpg

        Volgens mij valt het trouwens ook wel mee met de temperatuur. Hij geeft nu 33 graden aan, maar heb m'n hand eens tegen die TL's aangehouden, dat doet nog lang geen pijn. Als ik m'n hand van links naar rechts beweeg, merk ik dat de lampen in het midden aanzienlijk warmer zijn dan naar de uiteinden toe. En ik meet de temp ook precies in het midden. Dus heb de temp meter nu 10 cm verder van het midden geplaatst, dat scheelt ook al meteen een graad. Hij geeft sindsdien 32 graden aan.

        De luchtvochtigheid is met de lampen aan altijd rond de 30%, en wanneer de lampen (en ventilatie) uit zijn, stijgt die naar rond de 60%, aand het einde van de nacht zelfs 70 - 90%.


        Donderdag 24 November: (Oudste plantje nu 9 dagen boven de grond, jongste 6 dagen)
        combi-meter-ph-vocht-licht2.jpg

        Vrijdag 25 November: (Oudste plantje nu 10 dagen boven de grond, jongste 7 dagen)

        Op deze foto zie je goed hoe hoog ze inmiddels zijn en hoe ver ze van de lampen af staan:
        25112011381 (bewerkt).jpg
        Ter vergelijking; Het gat van de camera dat je links ziet zitten, is 6 cm in doorsnee.
        Last edited by tha w0rst; 31 December 2011, 09:25.

        Comment


          #34
          Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

          FOTO-OVERZICHT:

          Sinds Woensdag de 23ste maak ik foto's van bovenaf.
          Als je die naast elkaar zet, zie je ook mooi hoe ze groeien:

          Week 1 - Oudste plantje geboren (15-11) tm 6 dagen boven de grond (21-11):
          15112011220 (voor).jpg 16112011225 (voor).jpg 17112011250 (voor) (met cirkel).jpg 18112011284 (voor).jpg 19112011314 (voor).jpg 20112011332 (voor).jpg 21112011347 (voor).jpg
          Week 2 - Oudste plantje 7 dagen boven de grond (22-11) tm 13 dagen boven de grond (28-11):
          22112011353 (voor).jpg 23112011362 (boven).jpg 24112011376 (boven).jpg 25112011382 (schuinvoor).jpg 26112011391 (boven).jpg 27112011405 (boven).jpg 28112011414 (boven).jpg
          Last edited by tha w0rst; 2 December 2011, 10:12.

          Comment


            #35
            Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

            Woensdag 30 November: (Oudste plantje nu 15 dagen boven de grond, jongste 12 dagen)

            Gisteren heb ik de 3 stille pc-fannetjes binnengekregen die ik besteld had. De kast is nu muisstil, maar de temp is wel weer 2 graden gestegen. Het is nu 30 graden op het hoogtepunt.
            Ik hoop dat de temp nog iets zakt als ik de plank in het kastje eenmaal lager hang (en de ruimte dus wat groter maak, en 2 van de 3 fannetjes niet meer geblokkeerd worden door de plantenbakken).

            En ik zie vandaag dat de achterste plantjes over elkaar heen beginnen te groeien. Ik zal ze maar eens beter moeten gaan verdelen. En me dus maar eens verdiepen in hoe dat moet
            Ik mag inmiddels wel aannemen dat de overige 4 geplante zaadjes niets meer zullen doen., dus plek zat in de bakken.

            *even later* Weinig te verdiepen Ik ga gewoon zo groot mogelijke happen zand om het plantje heen meeverplaatsen. Hier zie je in 10 stappen hoe dat ging:


            Hier zie je het verschil voor en na het verplaatsen, van vooraf:
            30112011 - Voor - Voor en na verplaatsen.jpg
            Last edited by tha w0rst; 31 December 2011, 09:21.

            Comment


              #36
              Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

              Leuk gedaan de filmpjes van het groeien wel leuk om te zien wat ze snacht uitspoken

              suc6 met de kweek

              groet
              a joint a day keeps the doctor away

              Comment


                #37
                Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                Thanks Leerling. Jij ook veel succes met je tent. Ik heb zelf ook getwijfeld over een tent, maar wil het eerst wat kleiner proberen.
                En ik zal binnenkort nog wel een mooi nacht-filmpje plaatsen


                Donderdag 1 December: (Oudste plantje nu 16 dagen boven de grond, jongste 13 dagen)

                Zojuist heb ik de voorste bak 1 cm verlaagd, omdat het linkse plantje nagenoeg tegen de lamp aan zat. De ventilatie voor die bak werkt nu ook beter, omdat het fannetje 1 cm minder geblokkeerd is door de bak. Dat is meteen te merken aan de temperatuur, die loopt minder snel op, en ik denk dat hij niet boven de 25 zal uitkomen.

                Hier zie je hoe hoog ze nu staan:
                01122011457.jpg
                Last edited by tha w0rst; 31 December 2011, 09:20.

                Comment


                  #38
                  Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                  Interessant om te lezen over die buxusvoeding! Ga ik bij mijn volgende ronde (die ook al begonnen is trouwens) ook eens een kansje geven!
                  We zijn inderdaad bijna op het zelfde moment begonnen met ons kweekje, ik ga je volgen!
                  Ik heb misschien niet goed gelezen, maar welke soort is dit?
                  Gaaf timelapse werk, ben benieuwd hoe het allemaal uit gaat pakken!
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                  Comment


                    #39
                    Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                    Thanks LR2. Ik weet niet precies welke soort dit is, heb de zaadjes gehad van een vriend van me (die gast van de Buxusvoeding, haha). Hij heeft het wel eens gezegd, maar ben het vergeten.
                    Enne, als je die vorige Timelapse's al leuk vond, check deze uit:


                    TIMELAPSE - Dinsdag 22-11 tm Woensdag 30-11:

                    Deze Timelapse is pas cool! Die begint precies waar de vorige Timelapse is opgehouden, dus precies na het verhogen van de bakken, een dikke week geleden. Het filmpje loopt door tot het moment dat ik de planten in de bakken verplaats.
                    Dat is bijna 8 dagen aan filmmateriaal, samengepropt in 80 seconden Enige nadeel is, dat de infrarood-lampjes van de camera 2 nachten niet hebben gewerkt. Die 'zwarte nachten' heb ik er tussenuit geknipt.
                    Wel heb ik na wat spelen met Windows Live Movie Maker de kwaliteit kunnen verhogen, en de bestandsgrootte aanzienlijk kunnen verkleinen. Dat nodigt wat meer uit om dergelijke video's te maken en uploaden naar Youtube.
                    Last edited by tha w0rst; 2 December 2011, 15:31.

                    Comment


                      #40
                      Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                      Leuk timelapse filmje W0rst!
                      Je ziet echt prachtig die ontwikkeling van de plantjes

                      De dames die je van mij heb zijn : AFGHAN X NYCD afkomstig van Sannies seeds.

                      Succes verder!

                      Comment


                        #41
                        Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                        FOTO-OVERZICHT:

                        Week 3 - Oudste plantje 14 dagen boven de grond (29-11) tm 20 dagen boven de grond (05-12)
                        (de 2e en 3e foto zijn van dezelfde dag, voor en na het verplaatsen op woensdag 30-11):
                        29112011423 (boven).jpg 30112011433 (boven).jpg30112011445 (boven na ompotten).jpg 01122011454 (boven).jpg 02122011466 (boven).jpg 03122011480 (boven).jpg 04122011492 (boven).jpg 05122011511 (boven).jpg
                        Check vooral ook ff de mooie TimeLapse die dik een week bestrijkt, onderaan de vorige pagina

                        Week 4 (Start Bloei) - Oudste plantje 21 dagen boven de grond (06-12, eerste bloeidag) tm 27 dagen boven de grond (12-12):
                        06122011525 (boven).jpg 07122011538 (boven).jpg 08122011548 (boven).jpg 09122011553 (boven).jpg 10122011586.jpg 11122011591.jpg 12122011615.jpg
                        Last edited by tha w0rst; 12 December 2011, 09:25.

                        Comment


                          #42
                          Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                          Deze gaat ook lekker zo te zien.
                          Blijven ze in deze bakken staan of ga je ze later nog verpotten naar individuele potten?
                          Zoals al eerder vermeld zullen ze op deze manier elkaar in de weg gaan zitten.
                          http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

                          Comment


                            #43
                            Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                            Nja, het doel was simpel en weinig moeite doen enzo :p Ik kijk gewoon wat er zo van komt, heb geen zin om weer andere potten (op maat, want tis een klein kastje) te gaan zoeken en de boel weer over te potten.
                            Dat bos aan brandnetels in mijn tuin, lijkt het ook niet erg te vinden dat ze hutje-mutje staan. En als mijn plantjes maar de helft worden van wat die brandnetels zijn, ben ik dik tevreden.

                            Zit wel te twijfelen om ook te gaan SCROG'en, nu dat ik ipv 8, maar 5 plantjes heb. Zou zonde zijn om die oppervlakte onbenut te laten
                            Maar ook hier het aloude bezwaar: Ik heb geen idee wat ik allemaal aan het doen ben


                            Vrijdag 2 December: (Oudste plantje nu 17 dagen boven de grond, jongste 14 dagen)



                            Zaterdag 3 December: (Oudste plantje nu 18 dagen boven de grond, jongste 15 dagen)

                            Vanmorgen stond alles er weer redelijk goed bij:
                            03122011477&78.jpgZondag 4 December: (Oudste plantje nu 19 dagen boven de grond, jongste 16 dagen)

                            De achterste plantjes zijn ook weer wat hoger geworden, dus heb die bak 1 cm lager gezet. Nu staan beide bakken weer op gelijke hoogte.
                            Hier voor de verandering wat filmpjes, dit is om 09.30u 's morgens, net voordat ik ze water geef (filmpje uit de kast) en nadat ik ze water heb gegeven (filmpje in de kast):
                            Last edited by tha w0rst; 31 December 2011, 09:01.

                            Comment


                              #44
                              Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                              Het is volkomen normaal dat ze in de ochtend strak omhoog staan en in de namiddag en nacht meer hangen.

                              Comment


                                #45
                                Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                                Gelukkig maar Zo vader, zo dochters dus...

                                Comment

                                Bezig...
                                X