Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #46
    Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

    Maandag 5 December: (Oudste plantje nu 20 dagen boven de grond, jongste 17 dagen)

    ** HELP ** Het gaat niet lekker met de plantjes. Gisteren zag ik al wat bruine vlekjes op enkele onderste blaadjes, maar nu zie ik ze op 4 vd 5 planten, en de 5e heeft "naar boven gekrulde" bladeren (foto 5), maar dat heeft ie al langer.

    Zie hier foto's van alle 5 de plantjes:
    05122011509 (probleem J3).jpg 05122011508 (probleem J2).jpg 05122011507 (probleem J1).jpg 05122011505 (probleem paars).jpg 05122011506 (probleem oranje).jpg

    De oudste (J1, foto 3) is nu precies 3 weken oud (boven de gond). "Oranje" (foto 5) heeft al een weekje dat de puntjes van de bladeren omhoog staan.
    De gele blaadjes en bruine vlekken op de andere plantjes zijn gisteren begonnen (en gaat dus heel rap).

    Ik heb voor de zekerheid de plank een stuk lager gehangen om de ruimte wat groter te maken, en de planten weer verhoogd. Ze staan hierdoor uiteindelijk weer 2 cm lager / verder van de lampen dan gisteren.
    De blaadjes die verkleuren zitten alleen maar onderaan, en lijken de blaadjes te zijn die het meest bewegen door het blazen van de fannetjes. Maar dit kan ook toeval zijn.

    Kan iemand me vertellen wat er aan de hand is? En liever nog, wat ik eraan kan doen?

    Bvd!
    Last edited by tha w0rst; 31 December 2011, 09:03.

    Comment


      #47
      Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

      De fans mogen niet op de plantjes blazen.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #48
        Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

        Thanks voor je snelle reactie QnQ.

        Dat op de plantjes blazen is nogal lastig om dat te voorkomen in zo'n klein kastje. Ik heb gelezen dat ik moet ventileren tussen de top van de plant en de lampen, omdat daar de temp het hoogst wordt. Ook moet ik de plantjes 5 cm van de lampen af houden. Dat is dus precies waar ik moet ventileren. Ik heb voor de zekerheid de fannetjes nu even uitgezet iig, misschien dat ik ze met een schakelklok maar af en toe ga laten draaien, of met een lichtere adapter minder hard ga laten draaien. Anders maak ik wel met ducktape een soort kapje, waardoor de lucht schuin naar boven wordt geblazen ipv recht naar voren.

        Het valt wel op, dat de 2 plantjes die altijd het dichtst bij de fannetjes stonden, het minst hard groeien. Bij eentje leken de eerste blaadjes zelfs een beetje 'uitgedroogd'. Maar het zijn toevallig ook 2 andere soorten dan de rest, dus dat kan daar ook weer aan liggen

        Van bovenaf zie je overigens bijna niks van de verkleuring (zie de meest rechtse bovenaf-foto, bovenaan deze pagina). En ik heb de laatste dagen de bakken steeds een paar cm verlaagd. Kan het niet zijn dat het de blaadjes zijn die nu het minst licht opleveren, en daardoor 'afgestoten' worden of zo?

        Comment


          #49
          Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

          Ziet eruit als een voedingsprobleem Monty heeft daar volgens mij een topic over gestart. Zoek naar bladproblemen. Veel info is hier makkelijker te vinden dan te vragen om een antwoord heb ik gemerkt! Succes!
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #50
            Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

            Hate to say I told you so, but I told you so Denk dat ge het probleem bij uw buxusvoeding kunt gaan zoeken. Als je nu snel die bladvoeding gaat halen in de aveve en ze trekken 2-3 dagen later bij dan weet je het zeker. Maar ik ben er van overtuigd dat die voedingsstoffen nog lang niet zijn opgenomen en daardoor uw planten ondervoed geraken.

            Comment


              #51
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


                #52
                Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                Dinsdag 6 December: (Dag 1 van 12/12 bloeiperiode, Oudste plantje nu 21 dagen boven de grond, jongste 18 dagen)

                Een paar zaken om over na te denken:
                nooit gelukt om een kamerplant langer dan een half jaar inleven te houden

                Ik vond ook wat interessante tips op een ander forum:
                - te weinig lucht (Zeker niet het geval)
                - te veel of te weinig water (Zou kunnen, de eerste weken gaf ik denk ik echt te veel. Misschien nu wel te weinig, uit compensatie)
                - te heet over het algemeen (De eerste weken heb ik periodes gehad van 30 - 34 graden. Inmiddels 24 / 25 graden)
                - verschil in temp tussen wortels en top te groot (Niet gemeten, maar lijk me sterk)
                - wortels te koud (te heet kan, maar dan ben je echt aan het kloten) (Niet gemeten, maar lijk me sterk)
                - water veels te koud of veels te warm (Ik heb wel eens warm water gegeven, maar ook uit-de-kraan-koud)
                - aarde te compact waardoor je wortels stikken (Na het verplaatsen van de plantjes heb ik de aarde wel (flink) aangedrukt) (Ik kan er nog wel gewoon makkelijk met mn vinger doorheen prikken)
                - te veel 'troep' op je bladeren (Uit angst dat degene die hier het huishouden doet dit ooit leest, moet ik zeggen: onmogelijk!) (Echter is het niet ondenkbaar dat op de oudste blaadjes, ook de meeste troep zou zitten)

                Wat heb ik al gedaan / ga ik nog doen:
                - Fannetjes zuigen nu allemaal af, ipv blazen. Plantjes bewegen nu bijna niet meer.
                - Zodra m'n Canna voeding binnen is, ga ik een grote emmer vullen met water (en voeding), en daaruit water geven. Deze zal dan ook op kamertemperatuur zijn.
                - Ik besproei sinds gisteren 1x per dag de plantjes met een plantenspuit.
                - De echt behoorlijk bruine en uitdrogende blaadjes ga ik wegknippen.

                Het blijft overigens ook opvallend dat voor de rest, de plantjes ontzettend goed lijken te gaan. "Bovenin" zie ik ze nu echt alle kanten op groeien, en er komen heel veel nieuwe kleine blaadjes bij.
                Ook zie je op foto's van bovenaf de verkleurde blaadjes bijna niet zitten.
                Ook al heb ik er t-o-t-a-a-l geen verstand van, sluit ik nog steeds niet uit dat de plantjes gewoon overbodige blaadjes aan het afstoten zijn. Misschien een beetje sneller dan normaal, door lichte ondervoeding / bewateringsproblemen?

                Hier de foto's van vandaag:
                06122011519 (probleem J3).jpg 06122011520 (probleem J2).jpg 06122011521 (probleem J1).jpg 06122011522 (probleem Paars).jpg 06122011524 (probleem Oranje).jpg

                06122011525 (boven).jpg 06122011527.jpg 06122011528.jpg

                Moet ik overigens bij het wegknippen van bladeren, enkel en alleen het dorre blaadje wegknippen.
                Of het hele 'setje' van 5 blaadjes, waar het bij hoort?


                Woensdag 7 December: (Dag 2 van 12/12 bloeiperiode, Oudste plantje nu 22 dagen boven de grond, jongste 19 dagen)

                Met de bruin-gele blaadjes lijkt het goed te gaan. Het beperkt zich tot een paar blaadjes, er komen geen nieuwe bij zo te zien.
                En de plantjes gaan verder nog steeds als een speer alle kanten op. Hier wat foto's van deze ochtend:

                07122011535 (probleem J1).jpg 07122011536 (probleem J2).jpg 07122011537 (probleem J3).jpg 07122011533 (probleem Paars).jpg 07122011534 (probleem Oranje).jpg
                07122011538 (boven).jpg 07122011530.jpg

                De achterste bak heb ik na het water geven weer 3 cm lager gezet, en de voorste 2 cm lager.
                Last edited by tha w0rst; 31 December 2011, 09:15.

                Comment


                  #53
                  Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                  TIMELAPSE - Woensdag 30-11 tm Woensdag 07-12:
                  Last edited by tha w0rst; 7 December 2011, 10:08.

                  Comment


                    #54
                    Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                    Op deze manier is ook goed te zien, dat de plantjes vlak voor het licht uit gaat de bladeren al laten hangen.
                    Vlak voor het licht aan gaat zie je het blad al omhoog komen.
                    Mooi hoor.

                    nb. Zomaar overbodig blad afstoten doen ze niet.
                    Als blad verdort krijgen ze te weinig licht, of hebben ze te nat gestaan, of zijn alle buffers uit het blad verbruikt.
                    Dat laatste is het in ieder geval niet, want je hebt nog geen tekorten.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #55

                      Comment


                        #56
                        Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                        denk er aan dat je voorzichtig bent met je plantjes kwa voeding
                        & beter maar de helft nemen voor te beginnen en dan zo stil aan verhogen
                        gebruik zelf niet bepaald voeding maar is een tip dat ik meermaals al eens heb
                        gelezen meschien dat jij er iets mee bent
                        groetjes

                        Comment


                          #57
                          Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                          Bedankt voor de tip. Ik ga m'n best doen ze niet dood te troetelen


                          Donderdag 8 December: (Dag 3 van 12/12 bloeiperiode, Oudste plantje nu 23 dagen boven de grond, jongste 20 dagen)

                          Vanochtend heb ik voor het eerst water met die Canna voeding erin gegeven. Wel gewoon de aangegeven hoeveelheid (50ml Canna op 10 liter water), maar ik zal het eerst eens om de dag doen ipv elke dag.
                          Ik heb ze er ook mee besproeid. Dat besproeien ben ik dagelijks gaan doen sinds de onderste-blad-problemen.

                          Die onderste blaadjes lijken niet meer zo snel verder af te sterven, en er komen iig geen nieuwe bij. Dus dat zit wel snor hoop ik.
                          Hier de foto's van vandaag:
                          08122011548 (boven).jpg 08122011545.jpg 08122011546.jpg
                          Last edited by tha w0rst; 31 December 2011, 09:11.

                          Comment


                            #58
                            Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                            Vrijdag 9 December: (Dag 4 van 12/12 bloeiperiode, Oudste plantje nu 24 dagen boven de grond, jongste 21 dagen)


                            Er is echt geen verandering meer in die 'bruin/gele blaadjes'. Dat is dus opgelost (en was al opgelost voordat ik voeding ben gaan geven). Het enige dat ik echt anders heb gedaan, is de ruimte wat groter gemaakt door de plank te verlagen (en de plantjes weer evenveel te verhogen met cd-hoesjes), en de fannetjes niet meer recht op de plantjes laten blazen. Gevoelsmatig heeft dat laatste het meeste bijgedragen, maar zeker weten zullen we het nooit
                            09122011553 (boven).jpg 09122011552.jpg 09122011551.jpg
                            Het hoogteverschil tussen de plantjes nu wel erg groot. En nu begin ik ook te begrijpen wat sommigen van jullie bedoelden met 'ze gaan elkaar in de weg zitten'
                            Dus denk ik dat ik straks maar wat aparte bakjes ga kopen, en ze ga ompotten, zodat ik ze individueel op hoogte kan brengen.

                            Dat ze elkaar in de weg gaan zitten kan ik niet heel veel aan doen, aangezien de oppervlakte van die 2 plantenbakken ook exact de oppervlakte van m'n kastje is. Maar met losse bakjes kan ik daar toch ook nog een klein beetje mee spelen.
                            Mijn verwachting toen ik hieraan begon was zoiets als de voorste 2 plantjes Dat het zo'n oerwoud zou worden als de achterste 3, had ik niet verwacht :p

                            * Even later *
                            Ik heb ze in mooie potjes van 19cm doorsnede gezet. Daar passen er precies 5 van in m'n kastje.
                            Nu staan ze er zo bij:
                            09122011569.jpg 09122011572.jpg
                            Last edited by tha w0rst; 31 December 2011, 09:12.

                            Comment


                              #59
                              Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                              Hahaha, dat noemen ze een kindersluiting. Dop inknijpen en draaien
                              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                              Comment


                                #60
                                Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                                Misschien werkt dat bij de 1-liter-verpakkingen zo, maar dit is de 10-liter variant. daar zit geen inknijpbaar dopje op
                                10122011589 (Canna met dop).jpg


                                Zaterdag 10 December: (Dag 5 van 12/12 bloeiperiode, Oudste plantje nu 25 dagen boven de grond, jongste 22 dagen)

                                Ze staan er mooi bij, in hun potjes
                                10122011587.jpg
                                Niet dat het nog veel uitmaakt... Het is de 10e! Vanavond win ik de staatsloterij, en koop ik net als die slang van LR2, m'n eigen wiet-eiland
                                Last edited by tha w0rst; 31 December 2011, 09:12.

                                Comment

                                Bezig...
                                X