Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kamerkweekje (5x big bud onder tl)

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    kamerkweekje (5x big bud onder tl)

    Korting op 420shop
    ik wil is gaan proberen om 5 plantjes onder tl te laten groeien----> maar ook bloeien....
    ik weet dat de opbrengst veel minder zal zijn , dan als een goeie hps lamp....
    maar na veel lezen her en der , en vooral hier!
    weet ik dat het best nog wel wat kan worden
    het is tenslotte gewoon voor mezelf.

    ik had hier nog een tl bak liggen (compleet) waar 2 tl's in kunnen van 120cm 36w
    heb er nu (voor de groei) 2 tl daglicht (voor aquarium) met redelijk wat blauw erin,
    lijkt me oke toch?

    voor de bloei komt er 1x 827 of 830 in en een daglicht, en miss een paar tornado lampen van phillips bij.

    heb 2 pc fannetjes op de muur gemonteerd met daarachter 2 grote gaten geboord voor 'fresh air'
    (fannetjes heb ik met een regelaar gemaakt) kan ze hard en zachter zetten, werkt super!

    5x big bud zaadjes gekregen, en die zijn alle 5 mooi ontkiemd,
    als het zover is ga ik ze fimmen en een rooster (gaas whatever) erboven hangen en een sea of green creeren.
    tenminste dat hoop ik!

    beetje rommelig verhaal zo, maar hier komen de 1e foto's


    met dit verslag wil ik iedere week wat foto's neerzetten, van hoe het ervoor staat,
    maar vooral wil ik jullie tips en ervaringen!


    001.jpg002.jpg003.jpg004.jpg005.jpg

    #2
    Re: kamerkweekje (5x big bud onder tl)

    ik had hier nog een tl bak liggen (compleet) waar 2 tl's in kunnen van 120cm 36w
    heb er nu (voor de groei) 2 tl daglicht (voor aquarium) met redelijk wat blauw erin,
    lijkt me oke toch?
    Das idd prima


    voor de bloei komt er 1x 827 of 830 in en een daglicht, en miss een paar tornado lampen van phillips bij.
    827 nemen (warmwit).

    heb 2 pc fannetjes op de muur gemonteerd met daarachter 2 grote gaten geboord voor 'fresh air'
    (fannetjes heb ik met een regelaar gemaakt) kan ze hard en zachter zetten, werkt super!
    5x big bud zaadjes gekregen, en die zijn alle 5 mooi ontkiemd,
    als het zover is ga ik ze fimmen en een rooster (gaas whatever) erboven hangen en een sea of green creeren.
    tenminste dat hoop ik!
    Onder een gaas werken noemt men SCROG. (Screen Of Green) Dit doe je met weinig planten en een crognet. Een SOG (See Of Green) Zijn veel planten op een klein oppervlak en al vlug op 12/12.
    Last edited by monty; 30 November 2011, 19:31.

    Comment


      #3
      Re: kamerkweekje (5x big bud onder tl)

      Hey skunkert,

      Leuk dat onder TL gaat kweken. Ik heb zelf een voorgroeihokje waarin ik mijn plantjes vanuit zaadje opkweek tot een plantje dat in de bloei kan. Ik had de laatste keer wat plantjes teveel opgekweekt en deze heb ik als test laten bloeien onder TL (zie foto's op: http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...oeien-onder-TL). Iedereen zegt dat TL geen diepte straling heeft (zal ook wel) maar met de juiste lampen (zoals Monty zegt) krijg je toch goede topjes hoor en ook onderin. Het valt mij zeker niet tegen.

      Het grote voordeel is dat de temperatuur beter beheersbaar blijft. Dus minder kans op fouten is mijn ervaring. Wel moet je tussen de potten en de verlichting ventileren. Dit omdat anders de warmte toch wel teveel wordt. Immers staan de planten erg dicht op de lamp en kan de warmte slecht weg.

      Ook verdampen de planten minder water, dus moet je voorzichtig zijn met de hoeveelheden.

      Voor de rest wens ik je veel succes.

      Gr. JFF
      Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

      Comment


        #4
        Re: kamerkweekje (5x big bud onder tl)

        @monty thanks,

        door de geboorde gaten kan geen licht van buiten komen. als de lampen uit gaan is het echt pikdonker.

        en een SCROG bedoel ik ja

        @justforfun dus zoals de ventilatie nu staat is eigenlijk niet goed? ze staan nu 25 a 30cm boven de potten, met de gedachte van als ze zo groot zijn worden ze goed geventileerd, miss toch maar weghalen daar en tussen de potten zetten, op de grond en naar boven laten blazen...

        water geven doe ik rustig aan , ik gebruik mijn aquariumwater, die filter ik over turf dus de ph zit meestal zo rond de 6- 6,5

        bedankt ,

        ik kan niet wachten dat ze mooi gaan groeien en bloeien!

        Comment


          #5
          Re: kamerkweekje (5x big bud onder tl)

          Wow, mooi kastje. Ben benieuwd wat het gaat opleveren onder die TL's.
          Ik ga je zeker volgen!

          Comment


            #6
            Re: kamerkweekje (5x big bud onder tl)

            zo, weer een paar dagen verder,
            1 van de 5 plantjes is helaas niet goed door gekomen.
            bleef paar mm boven de aarde steken met z'n zaadkapje (helm) nog op,
            ze zag ook een beetje gelig, dus die is gaan hemelen....

            nog 4 over dus die het alle 4 prima doen
            3.12.11 (2).jpg3-12-11(2).jpg
            ik ga ff een beetje testen...

            2 van hen geef ik (aquarium)water met daarbij een heel klein beetje pokon, voor groene kamerplanten.

            en die andere 2 geef ik (aquarium)water met heel klein beetje profito van easylife. http://www.easylife.nl/nl/zoetwater-...oeding/profito

            met die profito voeding heb ik eerder 2 planten laten groeien met goed resultaat (1 skunk en 1 amnesia) ook onder spaarlampen.
            alleen groeien! heb wel hier de juiste bloeivoeding liggen.

            geen idee of het wat uitmaakt, maar heb altijd mooi groen blad enz. gehad.

            nu ga ik met deze 4 kijken of ik verschillen kan zien na een tijdje...

            Comment


              #7
              Re: kamerkweekje (5x big bud onder tl)

              Ziet er prima uit. Niet gestrekt, voldoende lichtdruk en gezonde kleur. Succes.

              Comment


                #8
                Re: kamerkweekje (5x big bud onder tl)

                je zaailingen zien er gezond uit

                Comment


                  #9
                  Re: kamerkweekje (5x big bud onder tl)

                  Jah, mooie beginnende boompjes zijn ut! Suc6!

                  Comment


                    #10
                    Re: kamerkweekje (5x big bud onder tl)

                    thanks!
                    volgende week weer nieuwe foto's!

                    Comment


                      #11
                      Re: kamerkweekje (5x big bud onder tl)

                      net weer ff bij de plantjes weze kijken, ze groeien best , maar vond er 3 er een beetje triest uitzien. blaadjes zijn niet mooi en hangen behoorlijk...

                      zie foto's 003 (2).jpg004 (2).jpg005 (2).jpg006.jpg007.jpg008.jpg wat zou dit kunnen zijn?
                      ze zitten zo'n 4 a 5 cm van de tl af..

                      foto 4 ziet er nog wel aardig uit, maar de andere minder.

                      Comment


                        #12
                        Re: kamerkweekje (5x big bud onder tl)

                        Ze zien er toch heel mooi en gezond uit hoor?
                        De blaadjes van mijn plantjes hangen ook op sommige momenten van de dag. at is heel normaal heb ik me laten vertellen.

                        Is het bij jou de hele dag door 'hangend'? En hoe warm is het daar, op 5 cm van die lampen af?
                        Ik heb er niet veel verstand van / ervaring mee, maar je grond lijkt een beetje droog?

                        Comment


                          #13
                          Re: kamerkweekje (5x big bud onder tl)

                          De aarde lijkt mij helemaal niet te droog. Je ziet duidelijk de donkere aarde dat wijst op vocht. Maar wellicht hebben ze teveel veding. Ik zag namelijk in je beginpost dat je voeding geeft. Dat moet je echt nog niet doen. Ook denk ik dat wellicht de LV te laag is.

                          Maar ik ben ook echt geen expert hoor, dus ik kan er finaal naast zitten.

                          Succes ermee. Gr. JFF
                          Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

                          Comment


                            #14
                            Re: kamerkweekje (5x big bud onder tl)

                            Die donkere plek is juist wat ik bedoel. Er wordt dus een scheutje water gegooid rond het steeltje, en voor de rest niet. De rest eromheen is droog en brokkelig.
                            Als ik een broos waterzoekend worteltje was, zou ik best schrikken als ik op die droge grond zou stuiten

                            Zoals het mij is uitgelegd, moet je in het begin het water wel concentreren rond het plantje, maar ook de rest van de grond een beetje bewateren. Zodat alle grond altijd een beetje vochtig is, en de voedingsstoffen die erin zitten opneembaar worden enzo.
                            Niet te bang zijn om water te geven. Moedertje natuur laat ook geen dopje regen vallen precies om het steeltje :p
                            En als het echt te veel is, loopt het er via het gat onderin de pot wel weer uit.

                            Als dit plaatje klopt, moet je es kijken hoe ver die wortels dan zijn t.o.v. de blaadjes:
                            Hoe Zaadje Ontkiemt.jpg
                            Aan de andere kant, mijn plantjes zijn aan het afsterven, dus of je nou naar mij moet luisteren?

                            Ben nog wel benieuwd hoe warm het is waar de blaadjes zich bevinden. Die TL's zijn best warm hoor. Dus echt eens meten recht onder de lamp, in plaats van alleen tegen de achterkant van het kastje.
                            Last edited by tha w0rst; 7 December 2011, 07:31.

                            Comment


                              #15
                              Re: kamerkweekje (5x big bud onder tl)

                              voeding door het water stop ik maar mee...
                              en ik geef inderdaad alleen water bij de steel 1x per dag een half bekertje ongeveer...
                              ik zal eromheen ook wat bewateren. want daar is het idd wel droog.

                              lv is ook aan de lage kant, een goed vochtige handdoek erbij leggen?

                              hoe warm het precies is , een paar cm onder de tl kan ik niet zeggen, maar denk toch zeker niet veel boven de 30gr ?

                              en hoeveel uur per dag zal ik ventileren ? gewoon 24u of minder? of helemaal nog niet? komt best koele lucht uit dat gat....

                              btw leuk plaatje, die wortels gaan toch wel heel hard

                              Comment

                              Bezig...
                              X