Op de Amerikaanse fora kwam ik wedstrijden tegen voor de 'mooiste bonsai wietplant'. Nu heb ik me wat verdiept in de bonsai moederplanten..
Bonsai moederplanten worden vaak getopt (of dat nou fimmen, knijpen of trimmen of iets anders is, maakt me niet uit, er moet gewoon een stuk af) na de derde internode. Dit werkt niet bij autoflowers, en de planten moeten nooit in bloei komen. Zo kunnen er meerjarige planten gekweekt worden. Aangezien ik een bak van 30x30x30 over heb, en een haffel LEDlampen en zo'n 40 early bud x afghaan zaden heb ik besloten dit eens te proberen.
De bedoeling is de plant 24/24 licht te geven, tot aan ongeveer de lente. De plant komt op deze manier nooit in bloei en zal in de vegetieve fase blijven, door hem steeds te pinchen en af te knippen houd ik (hopelijk) een erg kleine maar bossige plant over. Misschien komt er nog wat LST of wortelknippen aan te pas, de tijd zal het leren. De plant blijft in een pot van circa 5x5cm, waardoor de wortels weinig kans krijgen om zich diep en ver te ontwikkelen, het steeds afsnijden hiervan zorgt ervoor dat de plant onder bepaalde stress komt te staan waardoor hij klein blijft. De grond wordt om de maand verwisseld, zodat er voedingsstoffen aanwezig blijven. Hoe ik dat ga doen, daar heb ik nog geen idee van. Ik moet verder blijven lezen over deze interessante aanpak!
Het doel is om een kleine, maar fijne bossige moederplant over te houden die in de zomer voor wat stekjes kan dienen, zodat ik vroeg in de zomer de eerste (kleine) planten buiten kan verduisteren. Dit jaar geen herma's voor mij!
De setup:
2x led strips op 12 volt. Koel wit
1x LED ufo van chinavasion 5 watt. Paars (blauw en rood gemengd)
Bak 30x30x30
Zaad: eigen teelt early bud x afghaan F1
Afzuiging? Vind ik nog niet nodig, de lucht stroomt nu zachtjes door de bak en zolang de bloei er niet in komt, zal er weinig geur zijn (zeg ik uit ervaring). De temperatuur wordt nu gemeten, mocht deze te hoog worden, dan komt er een fannetje in.
Grondmix: potgrond met papierkorrels en voedingskorrels, geen specifieke verhouding. Papierkorrels? Ben je gek!? Ja, deze units houden schoftelijk veel vocht vast, eens in de twee weken wateren is voldoende en ze zijn luchtiger dan wat dan ook.
Misschien dat er na verloop van tijd wat spaarlampen bij komen. Maar vooralsnog niet. Het zaadje ligt nu twee dagen in de grond te wortelen en zal binnen de komende twee dagen zijn koppie laten zien.
Dit is een side-project van mijn side-project (terrariumgrow) dus het zal weinig aandacht krijgen. Echter voor de geinteresseerden misschien leuk om te lezen. Ik zal proberen iedere week een update te geven.
Wat ik verwacht: een oppertraag groeiende plant, die weinig zal voorstellen. De twee ledstrips en de 5 watt lamp waren goed voor de ontkiemfase van plantjes tot aan het drie-vingerige blad. Ik gebruikte toen echter geen reflectiemateriaal. Nu heb ik de bak lichtdicht gemaakt met alu folie (ja ja ik weet het! Maar dit is en blijft een budget experiment!). Ik verwacht dat er niet meer gebeurt dan bij de andere planten in ontkiemfase, maar ik hoop dat de extra reflectie wat scheelt. En dat ze verder komen dan eerder. Gezien het feit dat de plant laag gehouden gaat worden en erg kort gehouden wordt heb ik toch enigszins hoop. Het is dus niet de bedoeling dat de licht=gewicht formule hier op gaat. Het gaat om groei, en enkel en alleen groei. Ik was benieuwd naar de bonsai en ga eens kijken hoe het in mijn praktijk werkt. De planten op de foto's staan in bloei, dat gaat met die van mij niet gebeuren totdat ze buiten staan. Zowel de stekkies ervan als de moeder zelf.
Foto's volgen volgend weekend, dan is er een plantje te zien.
Bekijk intussen de (helaas afgelopen) contest die me op dit idee bracht: http://www.thctalk.com/cannabis-forum/showthread.php?29371-Official-bonsai-competition&p=1068523052
Sorry voor het doorlinken naar en de foto's inlijmen van andere fora, maar interessant is het zeker! En daarom vond ik het 't vermelden waard.
Comment