Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Sideproject Bonsai? Bonsai! Experiment

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Sideproject Bonsai? Bonsai! Experiment

Korting op 420shop

Op de Amerikaanse fora kwam ik wedstrijden tegen voor de 'mooiste bonsai wietplant'. Nu heb ik me wat verdiept in de bonsai moederplanten..
    Bonsai moederplanten worden vaak getopt (of dat nou fimmen, knijpen of trimmen of iets anders is, maakt me niet uit, er moet gewoon een stuk af) na de derde internode. Dit werkt niet bij autoflowers, en de planten moeten nooit in bloei komen. Zo kunnen er meerjarige planten gekweekt worden. Aangezien ik een bak van 30x30x30 over heb, en een haffel LEDlampen en zo'n 40 early bud x afghaan zaden heb ik besloten dit eens te proberen.

De bedoeling is de plant 24/24 licht te geven, tot aan ongeveer de lente. De plant komt op deze manier nooit in bloei en zal in de vegetieve fase blijven, door hem steeds te pinchen en af te knippen houd ik (hopelijk) een erg kleine maar bossige plant over. Misschien komt er nog wat LST of wortelknippen aan te pas, de tijd zal het leren. De plant blijft in een pot van circa 5x5cm, waardoor de wortels weinig kans krijgen om zich diep en ver te ontwikkelen, het steeds afsnijden hiervan zorgt ervoor dat de plant onder bepaalde stress komt te staan waardoor hij klein blijft. De grond wordt om de maand verwisseld, zodat er voedingsstoffen aanwezig blijven. Hoe ik dat ga doen, daar heb ik nog geen idee van. Ik moet verder blijven lezen over deze interessante aanpak!

Het doel is om een kleine, maar fijne bossige moederplant over te houden die in de zomer voor wat stekjes kan dienen, zodat ik vroeg in de zomer de eerste (kleine) planten buiten kan verduisteren. Dit jaar geen herma's voor mij!

De setup:
    2x led strips op 12 volt. Koel wit
    1x LED ufo van chinavasion 5 watt. Paars (blauw en rood gemengd)
    Bak 30x30x30
    Zaad: eigen teelt early bud x afghaan F1
    Afzuiging? Vind ik nog niet nodig, de lucht stroomt nu zachtjes door de bak en zolang de bloei er niet in komt, zal er weinig geur zijn (zeg ik uit ervaring). De temperatuur wordt nu gemeten, mocht deze te hoog worden, dan komt er een fannetje in.
    Grondmix: potgrond met papierkorrels en voedingskorrels, geen specifieke verhouding. Papierkorrels? Ben je gek!? Ja, deze units houden schoftelijk veel vocht vast, eens in de twee weken wateren is voldoende en ze zijn luchtiger dan wat dan ook.

Misschien dat er na verloop van tijd wat spaarlampen bij komen. Maar vooralsnog niet. Het zaadje ligt nu twee dagen in de grond te wortelen en zal binnen de komende twee dagen zijn koppie laten zien.

Dit is een side-project van mijn side-project (terrariumgrow) dus het zal weinig aandacht krijgen. Echter voor de geinteresseerden misschien leuk om te lezen. Ik zal proberen iedere week een update te geven.

Wat ik verwacht: een oppertraag groeiende plant, die weinig zal voorstellen. De twee ledstrips en de 5 watt lamp waren goed voor de ontkiemfase van plantjes tot aan het drie-vingerige blad. Ik gebruikte toen echter geen reflectiemateriaal. Nu heb ik de bak lichtdicht gemaakt met alu folie (ja ja ik weet het! Maar dit is en blijft een budget experiment!). Ik verwacht dat er niet meer gebeurt dan bij de andere planten in ontkiemfase, maar ik hoop dat de extra reflectie wat scheelt. En dat ze verder komen dan eerder. Gezien het feit dat de plant laag gehouden gaat worden en erg kort gehouden wordt heb ik toch enigszins hoop. Het is dus niet de bedoeling dat de licht=gewicht formule hier op gaat. Het gaat om groei, en enkel en alleen groei. Ik was benieuwd naar de bonsai en ga eens kijken hoe het in mijn praktijk werkt. De planten op de foto's staan in bloei, dat gaat met die van mij niet gebeuren totdat ze buiten staan. Zowel de stekkies ervan als de moeder zelf.

Foto's volgen volgend weekend, dan is er een plantje te zien.
    Bekijk intussen de (helaas afgelopen) contest die me op dit idee bracht: http://www.thctalk.com/cannabis-forum/showthread.php?29371-Official-bonsai-competition&p=1068523052

S
    orry voor het doorlinken naar en de foto's inlijmen van andere fora, maar interessant is het zeker! En daarom vond ik het 't vermelden waard.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Re: Sideproject Bonsai? Bonsai! Experiment

hehe ziet er stoer uit! houd ik ff inde gaten

Comment

Leuke competitie, goeie prijzen ook.

Mooi project, moederplanten lange tijd houden dmv snoei kan zeker.
      Ik heb het alleen nooit in zo'n klein plat bonsai-bakje geprobeerd.
      Ze zien er weg erg cool uit, haha..

Heb meteen zin om het ook eens te proberen in een platte pot.
      Misschien later, als het droognet uit m'n tentje is
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Ik vond die met die steen een hele goede!
        En ik heb toevallig zo'n mooi bonsai-platte-pot gevonden in de garage, en een steen.. ik voel een plan aankomen!
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.

Comment

doen we toch gewoon allemaalmee

Comment

gestreste moederplant geeft gestreste stekken.gewoon ouderwets tl en veel grond,en dan veel toppen,dan kan je na een maand of 3 een berg stekken verwachten.

Comment

De iniminie van Vale is tot nu toe de kleinst bloeiende die ik ooit gezien heb.

Comment

@ tumble trimmert: ik weet het, maar daar gaat het hier niet hoofdzakelijk om.. Ik geef het bonsaiien gewoon eens een testrun, ook gewoon eens om te zien hoe mijn eigen nieuwe vergekruiste soortje het doet. Ik zaai van de zomer sowieso Lowryders/andere kleinblijvende autoflowers dus stekken gaan niet persee nodig zijn.

Klopt Monty! Maar dat was een genetisch/fenotypisch 'foutje' toch? Ik heb ook ooit zo'n soort plantje gehad, beetje zoals snsie (die vond ik hier ergens toen ik zocht onder bonsai) maar ik had zelf het idee dat er weinig leuks/interessants uit zou komen en het ding in de kliko gedeponeerd.. Jammer aangezien ik nu niet meer enkel kweek voor het schoenendoosje opbrengst ieder jaar maar ik ook uit interesse wat experimenteer.. Als iemand zo'n plantje ooit nog tegenkomt wil ik een stek!!!!!! Zou een nieuwe generatie microgrowen in kunnen luiden

---------- Post added at 19:44 ---------- Previous post was at 19:34 ----------

Bij deze nodig ik trouwens iedereen uit (die het wilt natuurlijk) ook een bonsaikweekje te starten, foto's mag je van mij hier posten!

Comment

ow das lief da we die hier mogen posten
                  dankje man hehe
                  ik had ook zo eentje staan ne white skunk die ni wist da tem ne cannabisplant kweet ni ofda die nog leeft, heb em gwn buite late staan hehe

Comment

Het plantje is een Sour 60 AF, f3....eigen kweek.
                    Ze staat nog steeds binnen, onder 24/24 LED 15W rood/blauw.
                    Misschien geen echte bonsai, maar wel Banzai

Comment

zoiets wil ik ook! Hoe doe je dat vale??
                      Poepzak 2015 - Amnesia, AK47, Red Purps, Auto Bubble & Sweet Mango Autoflower

Comment

Klopt Monty! Maar dat was een genetisch/fenotypisch 'foutje' toch?
                        Ja waarschijnlijk is het een mutant die geen gibberellines aanmaakt. (dwerggroei)

Gibberellines zijn betrokken bij de stengelstrekking, beschikbaar maken van voedselreserves in zaden en andere biologische processen. Bij afwezigheid van gibberellines treedt bij sommige plantensoorten dwerggroei op.
                        Een teveel aan gebberellines kan echter ook voor dwerggroei zorgen. Als gibberelinezuur veel, van nature vanaf de embryofase, wordt aangemaakt door een plant, ontstaat er ook dwerggroei.
                        Zeer lage concentraties hebben al een groot effect, maar te hoge concentraties werken juist remmend.
                        Daarnaast kan stress voor dwerggroei zorgen.abscibinezuur genoemd. Abscibinezuur is de antagonist van gibberelinezuur en kan diens werking opheffen.
                        Verder zou het zo kunnen zijn dat de receptor voor gebberilline is gemuteerd. Er is dan wel voldoende GA aanwezig maar word niet herkend.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door poepzak200 View Post
                          zoiets wil ik ook! Hoe doe je dat vale??
                          Dat weet ik nie...... doet ze zelf!
                          Zoals hier vermeld wordt zal het wel een mu-tant(e) zijn....normaal wordt de Sour60 tot wel een 40-60 cm.

Comment

Interessant! Is het niet abscissinezuur of toch paclobutrazol? http://nl.wikipedia.org/wiki/Abscissinezuur
                            A

Comment

Hij is boven de grond! En al verplaatst van de papierpulpbak naar de bonsaibak. Het wortelen wilde niet echt in de papierpulp, drie dagen lang een donswortel en geen uitlopers, er kwam ook weinig schot in de hoogte (hoewel dat ook niet de bedoeling is) dus ik heb hem in home blend moestuinaarde met wormenmest gezet. Nu gaat hij al harder! Nog steeds onder hetzelfde wattage, eens kijken wat er van terecht komt! Updates volgen weer zodra ik dat nodig vind en tijd heb.
                              2011-12-18 14.43.10.jpg

Comment

Bezig...
                              X