Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Damn nice hobby hokje, wietjes, cactusse, vleesetende planten

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Damn nice hobby hokje, wietjes, cactusse, vleesetende planten

hey kanjer

heel veel kweek sucses
    met al je projecten
    kom af en toe wel bij je gluren
    zien wat er uit dat blubber zooitje vandaan komt

.. birdie .. xx

Comment

Hallo JD followers,,

Het is alweer tijd voor de wekelijkse update.. De planten zijn nu ruim 3 weken oud, en doen het erg goed. Er begint toch al duidelijk onderscheidt te komen tussen de planten, en daarom heb ik een aantal vragen, maar daar vooraf gaant wil ik eerst wat mededelen:

Ik ben van plan de planten vanavond om te schakelen naar 12/12, om binnen mijn ruimte te blijven.
      Ik ga de planten pas toppen wanneer de ruimte er echt om gaat spannen
      Op het moment dat de planten voorbloei/bloei aangeven, wordt er geselecteerd voor de mannen en vrouwen die mogen blijven staan, deze zullen vervolgens in 5L worden overgepot
      Ik heb net weer wat groeivoeding mee gegeven, + een klein scheutje bloeivoeding, om de planten wat te stimuleren om bloeiverschijnselen te laten zien.

vragen:
      - ik zie zelf nog geen voorbloei, maar denken jullie dat ik, aan de hand van de opbouw van de planten, minsten 1 mannetje HL heb, 1 mannetje Ana, 2 vrouwtjes Ana, (en hoeft niet per se, maar zal fijn zijn) 1 vrouw HL.
      - hoe vinden jullie het gaan met de planten, gaat het de goede kant op..?
      - (voor de kenners) wat gebeurd er als ik het licht op 12/12 zet met de vleesetende plante, ik heb wel de mogelijkheden om ze ook voor het raam te zetten.

Dan hier de foto's. Net zoals vorige x, heb ik weer teveel fotos van de planten dat ze niet in 1 post passen, dus zullen er meerdere volgen,
      mijn excuses voor de "spam". Ik weet niet precies meer hoe ik ze vorige keer had genoemt (ana 1, 2,3 blabla) dus zal niet precies zelfde volgorde aanhouden:

met ze alleIMG_5606.jpg
      Ana 1IMG_5608.jpgIMG_5610.jpg
      Ana 2 (de gene de het het minst snel deed)IMG_5614.jpg
      Ana 3 (de mooiste)IMG_5616.jpgIMG_5619.jpgIMG_5621.jpgIMG_5643.jpg
      Ana 4 (degene die uit mijn hande was gevalle, pakt toch weer goed op!)IMG_5623.jpgIMG_5625.jpg
      Ana 5, ook een plaatjeIMG_5627.jpgIMG_5634.jpg
      Attached Files

Comment

^^ thumbnails horen er nog niet, maar weet niet hoe ik deze kan weghalen..

anyways

Verder met de wietjes
        ~~
        Ana 6IMG_5690.jpgIMG_5692.jpg
        HL 1, (mannetje? erg gestretched maar staat mooi onder de lamp, en van bovenaf nog erg strak)IMG_5694.jpgIMG_5695.jpg
        HL 2IMG_5696.jpgIMG_5703.jpg
        HL 3IMG_5706.jpgIMG_5707.jpg
        Voeding die ik gebruik, plagron van growshop, groene planten van tuincentrum:IMG_5709.jpgIMG_5710.jpg

~~

Dit waren de wietjes, in de volgende post zal ik de vleesetende planten aangeven.. De laatste dagen zie je deze echt volop groeien!

Comment

~~ de vleeseters

in het stekkenbakje:IMG_5644.jpgDeze lijkt het wel niet zo geod te doen, veel mos maaar meer niet.. maar het kan altijd nog komenIMG_5645.jpgIMG_5646.jpgIMG_5647.jpgIMG_5650.jpgDrosera Capensis:IMG_5653.jpg
          In het mini kasje. doet het iets minder, maar begint langzaam op te komen!! IMG_5659.jpgIMG_5660.jpgIMG_5661.jpgIMG_5662.jpgIMG_5663.jpgIMG_5664.jpgIMG_5665.jpg

~~
          That was all folks!

Als iemand antwoord heeft op mijn vragen, opmerkingen heeft op mijn werkwijze, of gewoon wat wil melden over mijn kweekje, zie ik graag de reacties!

Leuk feit:
          - Ik ben door de selectie gekomen van de Growshop Alien Buitenkweek Contest. Ik ben hier super blij mee, en ik hoop dat de lezers hier, mij tevens ook gaan volgen bij de buitenkweek waarbij ik de kruising van deze micro kweek ga uitwerken + een plant zetten voor de contest. Begin mei moge wij beginnen met de contest, dus ik zal dan ook wel aangeven wanneer ik begin.

Tot volgende x!

Peace

Comment

hai dawm nice,

ik volg je verslag met veel plezier, met name de vlees eters zijn leuk om te volgen (als mede liefhebber)

de wietjes zien er keurig uit. mijn ervaring is bij lange na wat te noemen als het gaat om wiet, maar vergelijk het zelf met tomaten.
            en in deze vergelijking weet ik dat een plantje er nog zo slecht uit kan zien boven de grond, onder de grond kan een hoop gebeuren dus
            geduld is vaak een schone zaak.

De vlees eters daar heb ikzelf ook meer "vlees" van gegeten. Ik denk dat ik je moet teleurstellen wat betreft je mos probleem.
            Ik woon in de bossen en heb om die reden ALTIJD (JA ALTIJD) last van mos. echt overal, schijt plantjes, (wel mooi hoor in bloei,
            blijft een plantje). maarre die kleine sprietjes (ik hoop venus kiempjes) zijn te zien als mos ( ) in bloei gaat. ik gok dat er met 1 of 2 weken
            bloempjes op staan. dan gaan ze ook stuiven als je pech hebt (vermeerdering door lucht, dmv sporen.). Dus het gaat door je HOK of
            zelfs je hele huis heen.

250px-Bryophyta_11.png
            overzicht schets van veel voorkomend (bos)mos (=>Funaria hygrometrica). hier zijn velen varianten van, dus exacte soort variant is lastig te zeggen.

A: Bladscheut (g) met een jong sporogoon, dat omsloten wordt door de calyptra (c).
            B: Met bijna rijp sporogoon; s=seta; f=doosje; c=calyptra.
            C:Mediane-longitudinale doorsnede van een doosje met de seta dat naar de basis toe verwijdt in de apophyse; d=operculum; p=peristoom; a=annulus; c=columella; s=archesporium; h=luchtholte tussen de spore-zak en de wand van het doosje.

ikzelf strooi wat tabak op de grond (verzuurd de bovenste laag iets) waardoor de mos langzaam weg sterft.
            je kan ook het mos afschrapen (voorzichtig 1 a 2 mm) en een laagje nieuw zand toevoegen, maar dat is riskant
            met kiemen of zaden, dit doe ik zelf alleen met volwaardige plantjes.

ik wens je echt veel succes en blijf je volgen,

de wietjes komen wel goed, nu nog man en vrouw definieren (iets wat mij slecht afgaat whoehahahaha geeft niets blijven pielen, o nee nee nee blijven kutten)

vriendelijke groet B.
            Last edited by bramonius; 2 April 2012, 10:04.

Comment

nog even een foto voor je opgezocht met de opkomende kiem van een venus vliegenvanger.
              niet mijn plantje maar van een hobby kweker.
              vliegen vanger.jpeg
              de nieuwe kiem is aan gegeven.

groeten bramonius.

Comment

ziet er goed uit! super bedankt voor de tips.. het is nu echt duidelijk dat de planten aan het groeien zijn, echter in het grote potje waar alleen mos in te zien is, is nog niets te zien (de NP), we zullen zien!, bij die andere 2 zijn duidelijk een aantal tufjes vleesetende plantjes te zien , ik laat het mos er echter op zitte, ik vind het wel mooi spul en houdt ook goed water vast..

bij de klein in het mini kasje zie je bijna overal ook wel een aantal plantjes opkomen, dus zoals het nu gaat heb ik zowizo van elk soort iets

~~ at the plants:

vandaag met dit mooie weer, weer op het balkon gezet! gaat erg goed 2e dagje bloei alweer.. iets minder nog dan 3 weke en dan bloeien ze

greetz

Comment

Goed om te horen,

de bladeren waar je schade hebt zitten zullen later in het proces ook minder van belang zijn en waarschijnlijk ook afsterven/ afgestoten worden.
                  maakt niets uit, gaat goed. nieuwe foto's zouden meer zeggen dan duizend woorden natuurlijk

Wat betreft je mos raad ik je wel aan in de gaten te houden of deze je andere plantjes niet verstikt of erger als parasiet alle voeding absorbeerd.

Als mos een dikke laag vormt werkt het als natuurlijke filter en haalt bepaalde voeding uit water wat erdoorheen stroomt. Het houd je bodem
                  vochtig maar vormt een "potentieel gevaar". blijf dus wel observeren en haal dikke kluiten mos (die makkelijk te verwijderen zijn) weg en vul dit op met
                  schoon potgrond. Meestal valt het reuze mee, maar ik hou het altijd in de gaten, het trekt namelijk ook vaak schimmels in de contrijen waar ik me begeef.
                  dus bij broeierig weer binnen 12 uur een witte laag pluizen, ieuw ieuw.

maar goed, weer veel succes en ben benieuwd naar je vorderingen.

met vrolijke groet.

ps. ik ben weer vader van een nieuwe dochter

dochter.jpgdochter close up.jpg
                  Last edited by bramonius; 5 April 2012, 10:33.

Comment

Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

1). De ruimte die de planten tot de lampen hebben is +- 30 a 35 cm. Ze zijn nu niet hoger als 5 cm.. Het zijn dikke indicas, dus snel groot worden ze niet .. Ik wil ze kruisen en in de zomer dus gaan gebruiken.. toppen is dan denk ik geen optie meer want ik wil ze max eind van deze maand in bloei zetten, zodat ik voor het begin van juni al zaden heb. Hoe groot zullen de planten ongeveer worden als ik ze nu in de bloei zet, en wanneer als ik ze eind van de maand in bloei zet (week kan uiteindelijk veel betekenen..)

2). Verder wil ik eigenlijk de planten die ik niet laat afbloeien definief voor buiten gebruiken, en ze dan snachts binnen achter het raam zetten.. het probleem is alleen, ik weet nog niet welke mannejes, en welke vrouwtjes zijn dus dat wordt nogal een probleem. Zou iemand, aan de hand van die fotoshoot, kunnen zien wat mannen en vrouwen zijn (wilde gok misschien..) en zal het een groot probleem voor de planten zijn dat ze bv 2 weken onder 12/12 staan waardoor ze geslacht laten zien en dan weer terug in de groei zetten. het zijn geen fem.s dus stress zal een minder grote factor zijn in verband met hermas.. of zal ik ze in bloei zetten en dan na selectie proberen te reveggen,,?? dan worden het wel gigantische bosjes..

3). Ik zat aan de ana nr 5 te denken als kandidaat voor de kruising.. denken jullie dat er een man bij de HLs tussenzit..?? of zal ik er een paar extra planten..?[/QUOTE]

*****Als ik een antwoord op al deze vragen had, zou ik een aureooltje dragen
                      http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

Comment

@ bramonius; Bedankt voor de tips, ik houdt het alleen nu nog wel even zo, de planten zijn nog miniscuul, en zal later wel meer erop letten, mede wanneer het sphagnum verder is uitgegroeit van LR.. ennuh gefeliciteerd met de dame! wat is t voor soort,,?

@ LR; Goed nieuws! ook al ware het de feestdagen, toen ik om kwart voor 4 thuis kwam van me werk zag ik de postbode bij mijn brievenbus staan,, en ben meteen gretig het pakje gaan bekijken! de zakjes waren nog vochtig, dus ik heb er veel vertrouwen in.. Ik heb het volgende gedaan; ik weet dat de wortels erg gevoelig zijn; ik heb daarom potjes gevuld met turf en goed natgemaakt (in de vijver), waarna ik de wortels van die kelk (ben even de echte naam vergete.. ) in het gat deed.. beetje turf erover heen en weer goed onder water in de vijver, en toen laten uitdrekken.. nu is de grond dus perfect rondom de wortels gaan zitten zonder dat ik het heb aan hoeven duuwen! had klein vraagje alleen; dat wat kleinere ding (met die soort van knol) is tog ook van die kelk, of zijn dat die happertjes..? ik heb iig hetzelfde gedaan bij dit plantje..
                        Verder; die mossige stukkies, er was er 1 waar best veel van in zat in een zakje, en 1 waar klein plukje in zat, was dit allen de sphagnum, of zat hier nou die happertjes tussen..? Hoe heb ik het hierbij gedaan (omdat ik niet egt wortels zag..) turf in een potje; deze goed nat gemaakt (ook in de vijver) en toen de stukjes mos erop gelegd,, toen weer wat vijverwater erin laten lopen en nu zit de mos half in de grond

@HJM; nee egt .. -L-

@iedereen; ik kwam vanmiddag me kamer binnen, en ik rook al een zachte wietgeur.. meteen gaan kijken, en 2 HLs hebben hun geslacht al laten zien; Mannen!! was toch een stuk vroeger als ik had gedacht (binnen 5 dagen), maar komt goed, als ze te snel gaan bloeien bewaar ik wel wat stuifmeel maar deze gaan iig snel buiten het hok want wil me dames niet meteen bestuive..

me Anas gaan egt erg goed, vooral de plant die ik graag als moedertje wil.. erg mooi compact, veel zijvertakkingen,, wordt dus een mooi bosje!

met de vleesetende planten gaat het steeds beter en beter.. vind t egt mooi om te zien zo klein en teder, maar zo effectief uiteindelijk

Foto's heb ik deze week nog niet kunnen maken, dus zal wachten tot zondag voor de nieuwe update.. hopelijk zijn de vleesetende planten van LR dan al wat aangesterkt en kunnen die mooi op de foto

groetjess

Comment

Ik had de drosera in een vierkant pakketje getaped, die zou je niet kunnen missen. Lijkt in de verre verte niet op mos, maar daar was hij wel in geworteld.
                          Die knol is de dionaea (die happertjes) waarvan ik je vertelde dat hij eigenlijk nog niet sterk genoeg was, als de blaadjes maar boven de grond komen en de knol onder de grond, moet het goedkomen.. Hoop ik. Het waren er trouwens twee, omdat hij zich opgesplist heeft na de winterslaap. Als het goed is, zal die na een paar weken zijn eerste echte bekjes aan maken. Afhankelijk van de hoeveelheid licht en andere omstandigheden.
                          De sphagnum die los in een zakje zat, kun je met een paar plukjes turf in je tuin leggen in hetzelfde gesloten zakje. Dat mos zal vanzelf gaan groeien, zo kun je de volgende drosera's daar in planten. Een gratis kweekmedium wat zichzelf voortplant is het eigenlijk. Ik doe niet meer zonder! Ik zie het trouwens regelmatig terugkomen in Amerikaanse bio-grondmixen voor wietplanten.

Over het kruisen: vleesetende planten zijn zowel mannelijk als vrouwelijk, ze bevruchten namelijk door bestuiving door insecten (hoe ironisch eigenlijk?!) zoals de meeste bloemdragende planten. Je kunt ze met zichzelf bevruchten, maar ook de afrikaanse soort met de drosera die ik je gestuurd heb. Er zullen lange bloemstelen aan groeien met leuke kleine bloemetjes (die dus ver van de 'vallen' van de plant zitten). Laat ze buiten staan en de bijen en andere beestjes doen het werk voor je. Je kunt het ook met een kwastje doen. Het kruisen van drosera's gaan natuurlijk alleen met drosera's, en niet met andere soorten planten.
                          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.

Comment

zo gaat goed lees ik. jammer van de mannetjes. ach ja, ik heb er ook al eentje apart hoort bij de hobby.

het is overigens een Early flower -> kruising early girl, flower power. hangt over naar indica met een tint sativa.

goede hanteerbare plant, geen last van aanvallen van beestjes en kan redelijke tocht en koude hebben. prima plantje voor een binnenkweek
                            op iets koudere of onstabiele plaatsen. (kelder, schuur, buiten )

ik zal binnenkort nog een foto voor je plaatsen, als de bloemetjes wat meer met het oog te zien zijn. De eerdere foto was 30x vergroot.

@LR2 bedankt voor de weetjes, ik ben zelf orchideen kweker (niet commercieel, maar voor behoud van de cultuur en erfgoed) en heb vanuit familie op chinese wijze leren kweken en telen.
                            ik voel mij nooit geroepen de orchideen anders dan authentiek door te kweken, maar heb de mossen (klinkt raar weet ik) alleen in de winkel gezien bij orchideen. Heb met het vertouwen
                            nu een mini Phalaenopsis in het mos gezet (had nog liggen van eerdere kerst) gebonden op een ingerotte stam (stammetje) walnoothout. hahaha toch weer een expiriment
                            voor mij.

leuke topic zo, vermaak me prima en leer er steeds meer bij. tnx people.
                            Last edited by bramonius; 6 April 2012, 22:16.

Comment

Ik heb zelf een ooit mooie bol gemaakt met nylondraad en sphagnum, zodat ik de wortels van de orchidee in de bol kon stoppen. Na een tijdje leek het alsof er een orchidee op een groene wereldbol stond en hem overwoekerde met wortels (zonder het blauwe water natuurlijk, maar je snapt het idee). Ik heb er echter nooit zaad uit weten te krijgen! Maar dat is off-topic allemaal! Leuk dat je/jullie er wat aan hebben!

Ps. Tussen veel sphagnum vind je kleine drosera's als je rond eind april naar het tuincentrum gaat. Soorten van de rode lijst van beschermde planten zelfs (ronde zonnedauw), maar de overheid doet niets met mijn tips en aangiften: dus gewoon meenemen die zakken. Malen zij er niet om? Dan ik ook niet.

Comment

owhh vandaar; Nja je sphagnum en drosera heb ik dus gedaan hoe ik het heb uitgelegd,, maar welke drosera was dit nou, want ik verwachte eig alleen die happers en die Sarracenia.

kan ik dat sphagnum ook in dezelfde conditie late groeie als de andere vleeseters (in turf, onder de lamp, in een laagje water, of moet dit anders..? lijkt me niet toch..?

het kruisen zulle we ff afwachte hoe het gaat, maar zullen zien! Ik zag eind van de maand ook maar weer naar het tuincentrum gaan om even te kijken hierna, maar hierover wil ik wel een extra gesprekje met je voeren over hoe en wat..

wel grappig dat het in dit topic meer over de vleeseters gaat, en de wiet bijzaak is,, wel leerzaam iig

greetz

Comment

Bezig...
                                X