Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

spaarlampen gewicht

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    spaarlampen gewicht

    Korting op 420shop
    zoals we weten is ongeveer 0.7 x aantal watt = gewicht. Een spaarlamp van 23watt geeft 110watt licht. Mijn vraag is: Is de formule bij deze spaarlampen nu 0.7 x 23watt of 0.7 x 110watt?

    #2
    Re: spaarlampen gewicht

    0.7x23, maar dat je 0.7 haalt hangt van heel veel dingen af. Kweken is meer dan een plant in een doos met een spaarlamp erboven he.

    Comment


      #3
      Re: spaarlampen gewicht

      zoals we weten is ongeveer 0.7 x aantal watt = gewicht.
      Hoe kom je aan die wijsheid ?
      Het zal eerder 0.2 x23W worden ofzo, met 1 spaarlampje.
      En dan ligt het er nog maar aan hoe laag je kwaliteitseis ligt.

      Als je wat topics leest in dit forum gaat het misschien vanzelf dagen.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Re: spaarlampen gewicht

        hoeveel van deze spaarlampen zijn er benodigd om een redelijk tot behoorlijke opbrengst te halen bij een top44 plant?
        Als de andere omstandigheden ideaal zijn, en we nu even alleen naar de lampen kijken.

        Comment


          #5
          Re: spaarlampen gewicht

          minstens 125 watt voor 1 plant met max hoogte 40 cm.
          dit is de diepte straling die effectief is en waaronder geen of weinig bloei is.

          spaarlampen is dus tevens voor handige lui met ervaring in scrog of top techniek.

          succes.

          ps. zie ook plug and grow.

          Comment


            #6
            Re: spaarlampen gewicht

            welke lampen kan men het beste plaatsen in een microhok met 2x top44? wat zou de verwachte opbrengst ongeveer zijn? Ook moet er wat rekening worden gehouden met energie verbruik

            Comment


              #7
              Re: spaarlampen gewicht

              6 tot 8 tornado's en je plantjes laag houden, eventueel toppen als het geen autoflowers zijn.
              Super Silver Haze (DHS) // Pure Power Plant (Nirvana) // Jack Herer (DHS) & Fruit Spirit (RQS) // ...

              Comment


                #8
                Re: spaarlampen gewicht

                met hps heb je denk ik meer plantgewicht per gram lamp (zonder vsa dan)
                Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                Comment


                  #9
                  Re: spaarlampen gewicht

                  Wat bedoel je met een behoorlijke opbrengst? Voorlopig ben ik zelf bezig aan mijn 2de kweek met spaarlampen (6x23W) voor 3 plantjes, wel te verstaan met de scrog techniek anders mag je het vergeten. Als je voor meer als 100gr gaat raad ik je toch aan om een hps aan te schaffen, al is het maar eentje van 150w (rekenen wel het verbruik van de vsa erbij). Maar persoonlijk vind ik spaarlampen een heel goed middel om mee te starten om de knepen van het vak onder de knie te krijgen. En die 0,7gram/watt (spaarlampen) zijn enkel een illusie. 0,5 tot max 0,6 gram lijkt mij realistischer en dan nog
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    Re: spaarlampen gewicht

                    ik ben ook begonnen met spaarlampen en werkte ook prima
                    Alleen moet je niet net zoveel verwachten als hps.
                    Ook kun je denken over TL of LED
                    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-van-de-straat

                    Comment


                      #11
                      Re: spaarlampen gewicht

                      Dat is het probleem nou. Zo hoog mogelijke opbrengst moet behaald worden gecombineerd met niet al te hoge rekening kosten. Maar mocht men een150 watt op 2 top44 zetten. Wat zou de verwachte opbrengst dan zijn in een microhok?

                      Comment


                        #12
                        Re: spaarlampen gewicht

                        volgens mij is hier iemand zich rijk aan het rekenen
                        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                        Comment


                          #13
                          Re: spaarlampen gewicht

                          wat bedoel je? ik ben een beginner die benieuwd is wat het beste is. Ik had een aantal verslagen gelezen waar de opbrengst echt tegenviel. en daar zit ik niet op te wachten.

                          Comment


                            #14
                            Re: spaarlampen gewicht

                            Opbrengst opbrengst opbrengst...lijkt wel een mantra, leer eerst kweken voor je je blind staart op opbrengst.
                            Gaan we blowen of gaan we dealen? Een echte liefhebber heeft zeker in het begin zo geen fixatie op opbrengst
                            maar wil eerder LEREN en vooral kwaliteit kweken, opbrengst is mooi maar is een bijzaak.

                            Comment


                              #15
                              Re: spaarlampen gewicht

                              zoals we weten is ongeveer 0.7 x aantal watt = gewicht. Een spaarlamp van 23watt geeft 110watt licht. Mijn vraag is: Is de formule bij deze spaarlampen nu 0.7 x 23watt of 0.7 x 110watt?
                              Die 110 Wat licht is uitgedrukt in lumen en dat is gerelateerd aan de gevoeligheid van het menselijke oog. De plant "ziet" echter een geheel ander deel van het lichtspectrum. We spreken dan over PAR en PDFF. Enkel deze getallen geven enig inzicht in de hoeveelheid voor de plant bruikbare fotonen die op het blad per oppervlak per tijdseenheid komen en ook daadwerkelijk voor de fotosynthese gebruikt kunnen worden.
                              Zonder de gegevens over wat de lamp aann PAR licht uitzend en de gevoeligheidscurve van het gewas zelf kan je hier dus geen zinnig woord over zeggen.



                              Ik zelf kweekte eens ooit twee plantjes in een microkastje van 60 diep 40 breed en 70 hoog onder 3 x 23 wat warmwitte tornado's en en 2 x 18W Koud witte TL Kleurcode 33.

                              Kwam als ik me goed herinner 37 gram droog en los geknipt vandaan. Das dus euhm ff rekenen 37/105 is ongeveer 0,35 gram/W

                              Die 23 wat tornado's gaven meen ik 1350 lumen en de TL meen rond de 850 lumen. Alles bij elkaar had ik in dat kastje dus dikke 4000 lumen. Voor een klein plantje was dat voldoende en erg leuk om te doen. Erg rendabel is dat natuurlijk niet maar ik had er veel plezier aan. Het gaat allemaal wat langzamer onder tl en SL dus qua stroomverbruik zou je dat eigenlijk ook mee moeten nemen in hoe rendabel een spaarlampkweek is.

                              Even een simpel rekenvoorbeelden

                              105 Wat spaarlamp en TL:

                              6 weken groei = 18 uur licht x 7 dagen x 6 weken = 756 uur
                              10 weken bloei = 12 uur licht x 7 dagen x 10 weken = 840 uur

                              in totaal dus een 1596 uur x 105 wat /1000 = 167,88 kilowat x 0,23 cent/kilowat = ongeveer 38,50 euro aan stroom puur voor je lampen. Afzuiging niet meegerekend.
                              Dan kom je dus op ongeveer een dikke 1euro per gram. Voor het gemak vergeten we even de investeringskosten van je microkast potten, en eventuele overige rand apparatuur en de verbruiksmaterialen zoals aarde zaaigoed, voeding, water enz.


                              250 Wat HPS:

                              2 weken groei = 18x7x2=252
                              8 weken bloei = 12x7x8=672
                              ________________________
                              In totaal is dat dus 924 uren licht.

                              (924 x250/1000) X 0,23 cent = 52,13 euro

                              Onder een 250 HPS is een opbrengst van 150 gram droog en los geknipt heel goed mogelijk (0,6 gram/Watt, meer is ook wel mogelijk maar door de geringe dieptestraling van een 250 PHS lamp zal je dan moeten scroggen wat dan ook weer meer groei kost!).
                              Dan kom je dus op een 35 cent per gram uit.

                              Ook hier is weer geen rekening gehouden met het verbruik van een VSA, afzuiging ventilatoren luchtbevochtigers enz. Onder HPS ben je wel een stuk meer kwijt aan stroom voor randapperatuur zoals afzuiging enz. Dus uiteindelijk zal die gramprijs richting de 50 cent per gram
                              Last edited by FlintStoned; 9 January 2013, 14:39.

                              Comment

                              Bezig...
                              X