Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED test met nieuwe en slimme LED stations

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: LED test met nieuwe en slimme LED stations

Oorspronkelijk geplaatst door anowietje View Post
    En Wietefras, toch ben ik het daar niet helemaal mee eens. Als je de umols vergelijkt per watt met een hps waar ik over sprak in mijn eerste post, dan zie je duidelijk dat die bij een LED meer per watt. Dit is een erg belangrijke factor in licht voor je planten.
    Sorry, maar dat verhaal van die umols in je OP is ook gewoon onzin. Je vergelijkt daar de "flux density" van de LED op een bepaalde afstand van de lamp met de totale "flux" van de HPS. Dat is net zoiets als lux en lumen door elkaar halen.

Er komt echt veel meer umol/watt van een HPS lamp. Die dingen zijn gewoon veel efficienter. LED lampen hebben ongeveer dezelfde efficiency als fluorescentie lampen.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anowietje View Post
      Nu de bloei is begonnen is voor mij ook het echte gedeelte van de test begonnen.
      Daar sla je de nagel op de kop.
      sigpic
      100% BIO Indoor autoflower enthusiast

Comment

Met elke centimeter dat je plant verder van LED af staat neemt de hoeveelheid par af.
        Dat is bij HPS ook zo natuurlijk, alleen neemt dat veel minder snel af.
        Met die kennis zou je wel iets moois kunnen fabriceren voor 'n beter resultaat.
        Mgoed...eerst maar eens resultaat he.
        Laat maar komen die bloei..kom maar op met die kola's.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Wat je leert moet je ook weer doorgeven...
          Dan is het zaad, pas echt in goede aarde gevallen!

Comment

Dit is getest door een onafhankelijk bedrijf en dat zijn de waardes die eruit zijn gekomen op die afstanden. Dat zegt meet apparatuur van een paar duizend euro en niet een huis tuin en keuken metertje. Techniek veranderd en dus ook de LEDs. Ik haal geen dingen door elkaar en weet heel goed waar ik over spreek en ik denk dat bedrijf af helemaal.

400w
            1. Philips Agro 400w 230v 660 uMol (output stabile, extra blue spectrum) 1,65 umol/watt
            2. Philips Greenpower 400w 230v 725 uMol (output stabile) 1,81 umol/watt

600w
            1. Philips SON-T plus 600w 230v 1045 uMol (neemt vlug af in output "instabile") 1,74 umol/watt
            2. Philips SON-T Greenpower 600w 230v 1100 uMol (output stabile) 1,83 umol/watt
            3. Philips SON-T Greenpower 600w 400v 1170 uMol (output stabile) 1,95 umol/watt
            4. Philips SON-T Greenpower 600w 400v EL* 1170 uMol (output stabile) *specialy for high frequency electronic ballast >100.000 hertz 1,95 umol/watt

1000w
            1. Philips SON-T Greenpower 1000w 400v EL* DE 1925 uMol (output stabile) in reality the lamp gives 2100 uMol at the start of its lifetime. 1,92 umol/watt
            *specialy for high frequency electronic ballast >100.000 hertz

Dit LED station 340W - 1353 (μmol/m2/s PAR) dat is 3,98μmol per WATT

Maar goed ik heb het idee dat weer zo'n lange discussie gaat worden tussen HPS en LED wat ik deze keer niet weer wil in mijn topic.

Dit zijn resultaten uit metingen, maar ik ga nu voor de dikke toppen in mijn planten in combinatie met de voeding die speciaal hiervoor is aangemaakt.

Comment

@QnQ,

Misschien lijkt het mierenneuken, maar bij elke vorm van licht neemt de sterkte van het licht omgekeerd kwadratisch af met de afstand. Dat is een "wet" in de natuurkunde en die is voor HPS en LED dus identiek.

Je begint bij HPS alleen met iets van anderhalf keer zoveel licht (per Watt) als dat je hebt van LED of fluorescentie lampen.

Dus uiteindelijk heb je wel gelijk dat je gegeven de afstand tot de lamp en een vast wattage wel altijd meer licht hebt (ook anderhalf keer zoveel dus) van HPS dan van LED, maar strikt genomen neemt het bij beide wel even snel af. Als je anderhalf keer zoveel Watt aan LED ophangt zou de hoeveelheid licht wel overal hetzelfde zijn.

Overigens heeft reflectie daar ook nog wel invloed op, maar ook die is voor beide gelijk dus dat laat ik maar even buiten beschouwing.

@Anowietje,

Je vergelijkt weer de flux en density met elkaar. Je moet de totale flux weten van die LED lamp en dat meet je niet met zo'n par metertje. Dat meet je met een Bol van Ulbricht. Vervolgens deel je dat dan door het oppervlak wat je belicht (of neem de standaard 1m2). De meter die jij gebruikt meet de lichtsterkte op een bepaalde afstand tot de lamp.

Nogmaals, je haalt lux en lumen door elkaar. Mijn T-Neon geeft 9600 lumen (gemeten in een Bol van Ulbrecht oid). Mijn Lux meter geeft echter op een paar cm van de lamp 40.000lux aan. Jij vergelijkt de 9600lumen van de HPS met de 40.000lux van je led lamp. Compleet onvergelijkbare grootheden dus.

Als je het wil vergelijken dan moet je de PAR waarders meten over het gehele belichtte oppervlak en dat middelen. Of die LED lamp in een bol van Ulbricht hangen.
              Last edited by Wietefras; 9 January 2014, 15:00.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Dat zijn flinke verschillen anowietje. Volgens die gegevens zou jou lamp mijn 400w dik moeten verslaan.

Leuk dat dit het eerste led verslag is waarbij led nog wel eens bewezen zou kunnen worden

Comment

Inderdaad, zo kun je het ook zien. Als die hoeveelheid PAR licht wel van dezelfde eenheid zou zijn dan komt er dus straks zo rond de 700 a 800 gram droge wiet onder vandaan.

Comment

Uit een 90x90 dan knal ik mijn 90x90 ook vol met hoerenlicht.
                    Ga ik legaal kweken geef ik ze allen op bij de belasting als prostituee en worden ze maar 1 keer genaaid

Comment

ikke doe mee, altijd al in de kasten willen zitten....

Comment

Hier weer even een update. De tweede tent loopt lekker door. Van de week voor het eerste getopt en soon weer toppen zodat hij deze keer minder hoog wordt. Ook ga ik daar zoals gezegd later het bloeilicht aanzetten.

Hierbij een foto van de andere tent welke inmiddels lekker in de bloei staat. Nu hopen dat die toppen helemaal dicht groeien en dik worden2014-01-17 11.16.28.jpg

Comment

Volgens mij is de groei der uit?
                          Dus dan kan je nu toch ook het extra doen ofzo?
                          sigpic

Comment

Klopt ja heb vanmorgen ook alles op 100% gezet.

Comment

Hopla......schiet op dames, doet lekker vol bloeien, doe het, doe het ....

Comment

Het is een goed begin toch Escargot ?

Comment

Bezig...
                                X