Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Allereerste kweek in kastje

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Allereerste kweek in kastje

Ik snap de bezorgdheid over de hoogte.
    Deze eerste kweek is met hoofddoel alles te begrijpen hoe het 'kweken' in z'n werk gaat.
    De volgende kweek, ergens in september maak ik een grotere kast, een upgrade van de huidige kast.

Bedankt allemaal, de zaadjes zijn hopelijk binnen enkele dagen ontkiemt en dan begint dit leuke kweek-process.

Grts

Comment

Dag 1
      Na het ontkiemen en het planten is vandaag het plantje boven grond gekomen.
      Het heeft wel zijn 'jasje' nog aan? is dit erg ? wanneer zou dit moeten afvallen?

Ik heb de lampen ongeveer 10 - 12 cm van de plant gezet. en op de aarde is de temp nu ongeveer 29 graden.
      Is dit te hoog ? of moet ik de plant verder van de lamp zetten? of juist dichter? graag wat feedback Thanks
      Last edited by maxxed; 10 June 2014, 14:39.

Comment

Zaadhoes kan wel eens blijven zitten, als ze er zelf niet binnen 12 uur uitkomt (wel dat hoesje vochtig blijven houden) moet je het wel verwijderen maar dit geeft veelal wat schade aan de lobblaadjes. De lobblaadjes zitten dan vaak nog gevangen in een dun vliesje ook dit verwijderen. Maar zoals gezegt laat het haar eerst zelf proberen.

29 grade is te warm. Zeker bij kweken met relatief weinig licht moet je koeler gaan kweken.

Comment

k thanks
          Momenteel zit intake vent onderaan en outtake bovenaan, overstaande zijde.
          Eens bekijken hoe ik dat beter kan regelen.

Comment

Dag 2
            gisteren avond had ik van die doorschijnende keuken folie over de pot gespannen.
            En deze morgen was de plant zijn zaadhuisje kwijt. Goed nieuws dus

Momenteel heeft het plantje 2 grote bladen, en 2 heel kleine binnenin. Mss kunnen jullie het op de foto zien? (srry voor slechte kwaliteit )
            Betere foto's volgen nog wel.

broven.jpg
            Last edited by maxxed; 5 June 2014, 11:21.

Comment

Nou dat is een mooie zaailing toch,die grote blaadjes zijn de lobblaadjes en erg belangrijk voor de verdere groei van het plantje,trouwens ook een mooi stevig steeltje.Die lobblaadjes die verdwijnen na een tijd,als de plant er zijn eerste voeding heeft uitgehaald,niet schrikken als ze bruin worden,als je ze verpot dan kun je tot zo ver de plant ingraven.

Comment

ben ik juist dat groei voeding de eerste weken nog niet mag gegeven worden ?
                Enkel water dat ik eerst paar uur laat staan?

edit :
                Momenteel krijgt het plantje 18/6 licht ? goed ? want op sommige plekken lees ik dat ze 24 uur licht moeten hebben in het begin ?
                Last edited by maxxed; 5 June 2014, 15:39.

Comment

Dag 4
                  Ik denk dat alles goed gaat.
                  Buiten de lobblaadjes zijn er nu 4 andere blaadjes zichtbaar. Heel klein nog wel.

Last edited by maxxed; 10 June 2014, 14:52.

Comment

Puntjes staan naar boven van de blaadjes wat wijst op verdampingsprobleem. Te warm in het kot?

Comment

Idd te warm. Mijn bestelde nieuwe afzuiging is onderweg. Kzit tegen 30 graden momenteel

Comment

Dag 7
                        Normaal zou vandaag men nieuwe afzuiging moeten binnenkomen, en dan zal de kast wel wat frisser worden dus ook aangenamer voor de plant.
                        dag7.jpg

dag7t.jpg

Comment

Volgens mij ziet ze er vrij geel uit ?
                          Geef je niet te veel water ?

Til de pot eens op.
                          Zwaar = geen water
                          Licht = water geven (langs de rand)
                          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

oh, nej die gele kleur is beetje "schijn bedriegt". Is echt wel goed groen hoor heb schrik dat ie juist te droog staat..
                            Alsk men vinger langs de buitenkant in de aarde steek, is het droog.
                            dicht bij de plant zelf, is het vochtig/nat.
                            Ik ga vanaf nu langs de buitenkant water geven dan. Maar nemen die kleine wortels dat dan wel op ?
                            Last edited by maxxed; 10 June 2014, 18:05.

Comment

Yep. Het is juist de bedoeling dat je langs de buitenkant watert.
                              De wortels gaan dan zoeken en de hele pot volgroeien.
                              Als je elke keer langs de stam water geeft concentreren de wortels zich eerst daar. (plus dat het de gevoeligheid voor stamrot vergroot)
                              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Allereerste kweek in kastje

Bedankt voor de tips. koolstof filter aangekomen. Wel wat overkill voor dit kleine kastje. Maar weeral een reden om de kast te upgraden volgende kweek hoe bevestig ik dit nu et beste? De lucht erdoor blazen of erdoor zuigen?

Last edited by maxxed; 11 June 2014, 21:33.

Comment

Bezig...
                                X