Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2x Green-O-Matic, 1x White Widdow GHS, 1e (micro)kweek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

2x Green-O-Matic, 1x White Widdow GHS, 1e (micro)kweek

Korting op 420shop
    UndercoverSmoker’s (eerste) Kweekverslag
    Hallo Allen,

Ben al een tijdje op JD aan het rondspeuren en lekker aanhet inlezen.
    Heb besloten een micro kweekruimte te maken met een aantal spaarlampen, en een rood/blauwe “hydroponics” led lamp (uit China, dus hoop dat het wat is).

Heb samen met mijn broertje 6 zaden gekocht bij Greenhouse Seeds, 3 White Widdow en 3 Green-O-Matic:

Foto 1.jpg
    Foto 2.jpg

Ik had besloten om de zaadjes in een glas te ontkiemen:
    Foto 3.jpg

Dit duurde ruim 3 dagen voordat ze begonnen te ontkiemen, wat erg lang duurde voor mijn gevoel.
    Foto 4.jpg

3 x 11 liter potten gevuld met coco slab, vermiculiet (of perliet, ben het ff kwijt) en potgrond voor binnen en buitenplanten (ik weet dat ik beter bat/light mix had kunnen gebruiken, maar dit had ik nog liggen. Gaatje van 1 cm diep gemaakt, zaadjes erin en wachten maar .
    Foto 5.jpg
    (op mn pc is dit plaatje 90 graden gedraaid, maar krijg m hier niet gedraaid, sorry voor de stijve nekken, mocht dit nog voorkomen).

3 dagen verder... nog niks boven de grond...verdacht veel kattenharen in mn potten. Verdomme!! Kutkat! Zie ik dat mn kleine kat erin heeft lopen graven.Alle 3 de potten! Zaailingen lagen bloot en wortels afgebroken...
    Foto 6.jpg

Na chagerijnig een jointje te hebben gerold, besloot ik dus een micro kweek kastje te maken.

Ik had me oog laten vallen op een kastje van de ikea, en nog in de aanbieding!

Kast incl. deurtjes die ik er los bij moest kopen a 37.50 Euro

-2 losse fittingen a 2.00 Euro
    -3x witte bouw fittingen (met de kroonsteentjes dus) a 3.00 Euro
    -80mm pc fan voor uitlaat, gevoed door usb (thank you China ) a 3.00 Euro
    -120mm pc fan gevoed door usb voor de inlaat a 9.00 Euro
    -Temp/hygro sensor uit china a 2.20 Euro
    -Rolletje isolatie tape a 1.00 Euro
    -Dubbele wandschakelaar (1 voor de 4 spaarlampen, 1 voor de ledlamp) a 3.00 Euro
    -Hydroponics grow led light (China, dus hoop dat het wat is) a 5.20 Euro
    -4x20 watt spaarlampen voor ik weet niet meer hoeveel Euros

Aangezien mn broertje electricien is (in de “groene” wereld), heb ik deze onderdelen voor zo goed als nop :

-Draad voor de voeding
    -Thermostaat
    -Tijdvertrager
    -Ip44 (spatwaterdicht) stekkerblok
    -En krijg nog een tijdklokrelais geval om de 18/6 te regelen.
    -1m2 vijver folie

Het kastje zelf heb ik (nog) niet dichtgekit, aangezien ik nog op de fannetjes wacht uit china, en de plantjes toch nog lang niet in de bloei zijn.
    Wat ik nog wel graag wil doen is om aan elke deur een tochstrip om dit nog wat lucht dichter te maken, maar dat doe ik ter zijner tijd wel als ik het kastje “luchtdicht”ga maken.

Het ideale van het kastje is dat de plankjes die erin horen, met de plankdragers (die van onder tot boven om de 3 cm geplaatst kunnen worden), ideale plek is om de lampen aan te monteren, tevensis op de binnenkant van de deurtjes na het gehele kastje wit van binnen.

Foto 7.jpg

(grrrr, kut fotos, krijg ze maar niet gedraaid)

Afijn, dan maar opnieuw beginnen met –noob-growen.
    Mijn broertje had bij zijn vriendin 1 Green-O-Matic ontkiemt en gepot, net als ik en ik heb de laatste White Widdow ook maar ontkiemd in de aarde (wat dit keer een veel beter/sneller resultaat opleverde dan in een glas met water, maargoed dat is mijn ervaring).

Foto 8.jpg

In het kastje passen precies 4 vierkante 11 liter potten of 3 ronde, maar ik had nog een paar ronde liggen. Na 3 dagen kwamen ze boven en groeien als kool. Jammer genoeg was die van mijn broertje gaan sprieten, en tijdens vervoer naar mijn huis geknakt door haar eigen gewicht .

Foto 9.jpg

We hadden de hoop al opgegeven, maar na een chirurgische ingreep van mn oom, met een rietje en een ijzerdraadje, blijkt ze het na een paar dagen toch weer op te pakken.

Foto 10.jpg

Alle electra die word aangelegd door mn broeder:
    foto 11.jpg

Foto 12.jpg

En dat allemaal op dus zo een, plankje die erin hoort,dus het is even piele met de ruimte, maar het is gelukt, tevens is alles nu geisoleerd en alle draadeinden in zo een sleeve met metaal uiteinde (geen idee hoe je dat noemt) alvorens deze in de automaat (tijdvertrager icm thermosstaat)/kroonsteen/waar dan ook te verbinden.

Thermosstaat moet tevens nog op aan “plaffond” bevestigd worden...

Foto 13.jpg

Hier begonnen die van mij ook (licht) te sprieten voor mn gevoel, lampen toch nog wat lager gehangen.

Foto 14.jpg

Hier zijn ze 8 dagen na ontkiemen:

Foto 15.jpg

Denken jullie trouwens dat die Green-O-Matic het gaat redden (in het midden). De knak zit onder potrand, en is deels herstelt, aldurf ik hem nog niet op zn eigen gewicht te laten leunen, kan ik gewoon de pottot de rand vullen? Dus met het “wondje”in de aarde? Of is er dan de kans dathet wondje gaat rotten oid?

Last edited by UndercoverSmoker; 12 September 2015, 22:46.
    Friends call me Johan

Re: 2x Green-O-Matic, 1x White Widdow GHS, 1e (micro)kweek

Hoi.

Zit dit net eens te lezen en komen er toch wat vragen bij me boven. Vanwaar maar met 80mm fan afzuigen ten opzichte van een 120mm inblaas? De verhouding is verre van handig. Beiden 120mm lijkt me veel fijner. helemaal gezien de capaciteit die de 80mm ten opzichte van de 120mm fans hebben. Denk je ook aan lichtsluisen voor de in/uit blaas fans!? En een filter

Heb je ook al nagedacht waar je afzuigende fan zou willen plaatsen? ik voorzie een probleem als je plan is om hem in het dak te plaatsen. Je lichtplankje sluit alle warmte eronder op, je zou in deze plank bijv ventilatie gaten kunnen maken.

Als elektricien kan ik wel zien dat de intentie er is om alles degelijk aan te sluiten, en ik zie al adereindhulsen waar ik al blij van word. Maar ehh die lampen die hangen met hun gewicht gewoon aan dat draad te trekken, zou die gok niet nemen. Daarbij zou je de lamp ook beter horizontaal ophangen wat de licht opbrengst ook nog eens ten goede komt. Helemaal af word het wanneer je er iets van een reflector boven de lampen maakt. Dit kan al met een open geknipt Half-liter blik. En dat relais mag ook wel ff op iets van een din rail, elektra componenten zet je toch het liefst vast.

Verder ben ik wel benieuwd naar die thermostaat en hoe deze de pc fan gaat aan sturen. (aan/uit of modulerend)

Wat betreft de plantjes, Ik zou de potten aanvullen tot de rand ook die ene gekneusde, zodat ze snel weer op eigen benen gaat staan. Lamp op zon 5cm boven de planties dat vinden ze wel fijn!

Ik zag nog geen china led pruts lamp heb t niet zo op die pruttel Vaak de wereld aan beloften en thats all..

Ma goed genoeg geluld weer hahaa, ben benieuwd wat je er van gaat maken! Succes en hou ze groen! greetzz Mafferd

Comment

@Mafferd:

Dat met de fans, had ik begrepen (of hier op JD of op het WWW) dat je een soort van onder/overdruk moet creeren? correct me if i am wrong. vandaar dat ik die keuze gemaakt heb.

mbt de afzuiging, wil ik inderdaad door mn "lichtplankje" een gat maken van 80mm, daar die fan op, en vanaf daar knutsel ik met een drogerslang (deels verstelbaar) door naar bovenaan de achterkant (zodat van voren de kast er gewoon nog steeds uit ziet als een kast (schoonouders etc...). dat was in ieder geval mn plannetje, maar op of aanmerkingen zijn uiteraard welkom . en in die slang wil ik dan met actieve koolstof een home made filtertje maken. lichtsluis moet ik nog even over nadenken, het zijn auto flowers dus op moment niet van levensbelang zal ik maar zeggen, maar wil in de toekomst met "normaal" fem zaad werken. dus dan moet het wel.

En zoals je zegt is het inderdaad beter om de lampjes horizontaal te hangen, maar wij (mn broertje en ik) hadden zoiets van, ach...er zijn nu al 5 lampen op zo een kleine ruimte. en inderdaad zoals je zegt, wil nog wel even van redbull blikjes een soort van reflector(s) maken. en die rails is al onderweg (moet mn broertje nog even van ze werk meenemen...).

Tevens was het idee er al om inderdaad de lampen vast te kitten, alleen toen kwam ik erachter dat mn kitspuit, het mondje/tuutje was afgebroken, dus moet nog even een nieuwe halen anders word het zo een klieder werkje .

De kast staat in een ruimte waar het altijd minstens al een graad of 22 is, dus we hebben de thermostaat nu op 4 lampen gezet, waardoor als het te warm word deze uitgaan en er altijd ten minste 1 lamp aan blijft. de meeste warmte in het kastje komt ook door de lampen (als ik geen passieve (lees deur op een kier) inlaat heb, word het er +- 35-37 graden).
      maar ik wacht nog op de fannetjes. al had mn broertje wel een idee om die op een tijdschakelaar of thermostaat aan te sluiten, hoe...dat weet hij, ik heb totaal geen verstand van electra.

denk trouwens dat die geknakte het niet meer red, blad randen worden geel, en hij groeit niet echt meer, terwijl die andere in de tussentijd behoorlijk snel zijn gegaan (maargoed die hadden dan ook geen stress).

Op de pruts lamp wacht ik nog inderdaad, ik dacht ach...kan het proberen voor die paar euries.

Zo staan de dames er vandaag bij:
      20150914_170838.jpg

White Widdow:
      20150914_170853.jpg

Green-O-Matic:
      20150914_170859.jpg

Half dooie Green-O-Matic:
      20150914_170908.jpg

Weet iemand waarom de fotos hier niet 90 graden worden gedraaid, terwijl op mn pc dat wel gewoon zo is?
      Friends call me Johan

Comment

images.jpg

Heb deze in het verleden zelf ook meerdere malen gebruikt voor micro kastjes en dat werk dikke prima. met wat google vond ik ze meestal voor zon 20 eurie.

wel eens een keer wat anders een thermostaat die lampen uitschakeld ipv ventilatie bijstuurt

wbt dat kitten van die lampfittings twijfel ik wat of dat wel een goed idee is aangezien zon lamp fitting best wel warm word en dan de kit smelt zacht word?! (geen idee hoor dat schoot me in de kop) zelf gebruikte ik deze altijd:

32476.jpg

Denk nog steeds dat je de potten mag aanvullen tot de rand, en geef die laatste green o matic nog maar niet op tis net onkruid ehhh gaat niet zomaar dood hoor.

en dan nog die fotos haha.. ik zelf heb het meeste succes door mn fotos op de pc te draaien vanuit het rechtermuisknop menu, doe ik het in een programma of viewer dan gaat het bij mij ook nog wel eens mis.

succes nog weer! kblijf wel meekijken, Greetzz mafferd

Comment

@Mafferd,

Kijk, dat maakt het weer een stukje duidelijker voor me, hartstikke bedankt!!

Inderdaad, een pasieve inlaat is wel mogelijk, maar liever niet. heb even gekeken hoeveel CFM de fannetjes verplaatsen, de 80mm verplaatst 35.1 CFM, de 120mm verplaatst 55 CFM.
          Ik denk dat ik inderdaad -zoals je zegt- de 120mm fan als uitlaat ga gebruiken dan, en als inlaat de 80mm, mocht die 80mm toch te laag zijn, dan ga ik inderdaad even kijken voor een andere 120mm.

Goed idee zo een afzuigkapfiltertje, alleen vraag ik me af, of die fannetjes wel genoeg power hebben om de lucht daar doorheen te blazen?

Jaa, hahaha inderdaad was het ook nog niet tegengekomen (thermostaat op de lampen), maar als t werkt..werkt het haha.

Voor het kitten van de fittingen wilde ik ook montage kit gebruiken, welke niet gevoelig is voor hitte (nu ik dit schrijf, bedenk ik me dat ik mischien nog wat tuningkit wat normaal gesproken voor de automotive industrie is, die was hitte/vocht bestendig, ff zoeken).
          mischien was het idd verstandiger om die fittingen te gebruiken met zo een beugeltje, al heb ik nu -weer in china- e27 y splitters gekocht (0.41 eu) dan staan ze toch wat horizontaler .

potten had ik inderdaad al aangevuld met "droge" potgrond, is een beetje gaan zakken met wateren. zal het inderdaad nog even verder afvullen.

mbt de fotos, dat doe ik ook haha .

Heb trouwens de LED grow light binnen:
          ledlamp.jpg

Thanks voor het volgen! en uiteraard voor de hulp! Ill keep ya updated (morgen weer een foto momentje )
          Friends call me Johan

Comment

Hey!
            Gaat wel goed komen met zon afzuigkap filtertje hoor. Je kunt ze zelfs uitzoeken op hoeveel m3 ze zijn.. moet je soms wel even het type afzuigkap opzoeken waar deze voor bestemt is om zo te weten wat zn bereik is.

Heb zelf altijd wat zwaarde pc fans gebruikt van 200m3 verplaatsing. Hiermee blaasde ik uit op een normale koolstof filter van 175m3 Maar met deze koelde ik ook prima een 150w hps lamp. En had de fans aangestuurd met een fancontroller voor in de computer. Krijg je een zeer stabiele temperatuur mee voor elkaar. Staat nog wel ergens wat bouw topics van mn eerdere kastjes.

Die Y splitters zijn wel dope opzich! Licht is gewicht he, en zo kunnen er weer wat meer lampies in

Ohw als je zulke degelijke kit gebruikt zal het wel goed komen!

En dan die LED lamp ik ga er maar geen eindeloze discussie over starten hahaha probeer hem eens zou ik zeggen

Tring en daar is de visite... ik blijf volgen kerel!

Greetzz mafferd

Comment

jaa ik ga het nu even bekijken allemaal, die afzuigkap filtertjes.

Jaa ik zat ook al naar zo een controllertje te kijken, van coolermaster etc. ik ga het eerst even aankijken zo, want ze groeien lekker hard moet ik zeggen, en dat voor spaarlampen! al moet ik bekennen niet eerder onder lampen gekweekt te hebben. 150 hps-je zal mischien ook wel iets zijn voor in mn kastje, heb nog genoeg legplankjes van het kastje over... . iets om even over na te denken haha.

Jaa die LED.... ik moet zeggen, vind het mooi licht... mischien is dat wel het enige...maargoed haha.
              Heb ook even jou oude topic bekeken, heeft me wel op ideeen gebracht moet ik zeggen. Zag er allemaal toppie uit!

Hier weer even een paar kiekjes van vandaag:

Green-O-Matic:
              20150916_170551.jpg20150916_170713.jpg

White Widdow:
              20150916_170618.jpg20150916_170734.jpg

En t zielepietje Green-O-Matic:
              20150916_170651.jpg20150916_170706.jpg

Blaadjes van die kleine worden al geel, is dat omdat die gewoon zwak is? of..?
              Friends call me Johan

Comment

Iemand ervaring met dit filtertje/setje?

Zeer voordelige aanbieding met een Winflex ventilator en een mini ECO filter van Prima Klima. bekijk al onze scherpe fan + filter aanbiedingen direct!
                Friends call me Johan

Comment

Vandaag hebben we de fannetjes binnen, en de 2x e27 "fireproof" y fitting splitters (alleen mis ik nu nog een spaarlamp, nog even naar de winkel).
                  meteen een actieve luchtinlaat gemaakt met een 8010 usb powered pc fan:
                  20150919_190911.jpg

heb nu nog een 12025 pc fan liggen die ik dan mischien als uitlaat ga gebruiken, maar ben ook nog aan het kijken voor een (hele)kleine afzuiger+filter.

Hier de Green-O-Matic:
                  20150919_190602.jpg20150919_190629.jpg

White Widdow:
                  20150919_190735.jpg20150919_190748.jpg

En het kasplantje (Green-O-Matic):
                  20150919_190759.jpg
                  Friends call me Johan

Comment

Maak je nog een lichtsluis voor de ventilator?

Comment

Ben ik wel van plan, maar dit zijn autoflowers. En de 6 uur nacht is nu vam 00.00-06.00. En dan is de ruimte ook pikdonker. Maar inderdaad, voor de volgende ronde, dan neem ik ook geen autoflowers meer. Ik dacht inderdaad lekker makkelijk...totdat ik me er meer in ging verdiepen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
                      Friends call me Johan

Comment

Vandaag weer even een paar foto's:

White Widdow, blijft relatief slank maar doet het goed
                        20150921_183024.jpg20150921_183051.jpg

Green-O-Matic, mooie plant vind ik het, groeit best in de breedte
                        20150921_182610.jpg20150921_182723.jpg

en dan het kasplantje, die nu pas redelijk hersteld lijkt en begint nieuwe internode te maken, bladeren groeien. Al denk ik dat ze het niet zal redden...
                        20150921_183115.jpg

Vandaag gaan de lampen ook meteen een standje hoger.
                        Friends call me Johan

Comment

Weer even een update, na ruim 3 weken offline te zijn geweest (druk met de dagelijkse taken, werk etc...)

Lampen ondertussen al 5x hoger moeten zetten, verbaas me erover hoe hard ze groeien onder spaarlampen!

De Green-O-Matics doen het goed lekker in de bloei geschoten, alleen heb ik op 1 een verkleuring op het blad onderaan de plant, heb al in de helpdesk gezocht, bladprobleem oplosser, maar toch nog niet zeker wat er aan de hand is, ik heb het idee dat ze gewoon tegen de "muur" aan het groeien zijn, maar hoor graag of ik het mis heb en iets over het hoofd zie.
                          20151008_170950.jpg20151008_171048.jpg20151008_171103.jpg

Hier de 2e Green (wat het kasplantje was zeg maar), wat het dus toch gewoon heeft overleefd, ook in de bloei geschoten opbrengst zal uiteraard minder zijn als de andere, maar er zal wel wat rookbaars afkomen denk ik. Had ik m bijna weggegooid haha.
                          20151008_171143.jpg20151008_171152.jpg
                          Merk dat mn telefoon pitjes en krassen heeft op de lens, dus soms kan een fototje een beetje vaag zijn...

Hier de White Widdow, deze is nog niet aan het bloeien, lijkt erop dat ze een beetje te warm heeft gestaan vanwege de opgekrulde randen, maar de Greens hebben nergens last van...dus ik kijk het nog even aan...
                          20151008_171224.jpg20151008_171256.jpg

Tevens al een aantal weken geleden de "afzuiging" gemaakt dmv een 120mm pc fan, inblaas 80mm pc fan, beide gevoed via USB. Doet zn werk goed moet ik zeggen, boven verwachting. Qua geur is het nog wel ok, alleen als je de deur open doet ruik je het licht, maar dat zal wel snel veranderen .
                          20151008_173813.jpg

Hier in zn geheel, spaarlampen uit, anders kon de camera het niet aan haha
                          20151008_174453.jpg
                          Friends call me Johan

Comment

leuk project. misschien zelf een koolstoffilter maken? als je toch aan het knutselen bent. Zoek maar eens op DIY koolstoffilter.

verder heb ik gelezen dat PCI coolers een betere drukopbouw hebben dan een normale fan, en dus betere capaciteit om lucht door een koolstoffilter te krijgen.

view-CCL005-System-Blower-CPU-Case-PCI-Slot-DC-Brushless-Fan-Cooler-For-PC-12V-0-23A-4Pin-2.jpg
                            [COLOR=#a9a9a9][B][SUB]Een pad ontstaat door er op te lopen[/SUB][/B][/COLOR]

Comment

Inderdaad zat ik er al over na te denken om een DIY filtertje te maken. Zo te zien zijn die pci koelers ook al wat lichtdichter, bedankt voor de tip!

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
                              Friends call me Johan

Comment

Bezig...
                              X