Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

    waarom dan voor een dure ledlamp kiezen



    een led lamp werkt nu eenmaal veel prettiger en veiliger dan hps
    got brainwater in my boots

    Comment


      #17
      Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

      mooi uitgelegd flint

      want er komt inderdaad nog veel meer bij kijken. je komt dan uit bij 'candela'

      candela:

      "De candela is de lichtsterkte in een gegeven richting van een bron die monochromatische straling met een frequentie12 Hz uitzendt en waarvan de stralingssterkte in die richting 1/683 watt per steradiaal is.golflengte12 hertz komt overeen met groen licht (een golflengte van circa 555 nm). Steradiaal is de eenheid van ruimtehoek. De ruimtehoek geeft aan hoe snel een lichtbundel uiteenwaaiert. Voor een kegelvormige lichtbundel is dat gerelateerd aan de openingshoek. Als een lichtbron in alle richtingen even sterk is, is de ruimtehoek 4π steradialen.

      Voor groen licht komt 1 candela overeen met 1/683 W/sr. Bij andere kleuren moet dit gecorrigeerd worden voor de gevoeligheid van het menselijk oog. Voor blauw en rood licht is die ongeveer 10 keer zo laag als voor groen licht. Bij deze kleuren is dus veel meer vermogen nodig voor een lichtsterkte van 1 candela. Voor het corrigeren van de lichtsterkte is een standaardfunctie vastgesteld door de . Dit is een gemiddelde gevoeligheidsfunctie voor het menselijk oog. Voor ieder individu kan de werkelijke lichtsterkte dus afwijken. Meestal bestaat een lichtbundel uit meer kleuren (bijvoorbeeld: wit licht). Dan wordt de lichtsterkte van alle kleuren opgeteld.

      De candela is verwant aan de eenheden lumen en lux. De eenheid lumen wordt gebruikt voor de totale lichtstroom in een lichtbundel. Een lichtbundel met een sterkte van 1 candela en een ruimtehoek van 1 steradiaalverlichtingssterkte van 1 lux. 1 lux is dus gelijk aan 1 lumen per vierkante meter.

      bron. wiki pedia

      dan is het verhaal zo compleet, want iedere keer alleen lumen horen is ook maar half werk.

      Comment


        #18
        Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

        Lumen is de totale hoeveelheid licht uit de lamp gemeten op basis van wat onze ogen zien. PPF (in umol/s) is dezelfde meting maar dan op basis van wat de planten zouden gebruiken.
        Lux is een puntmeting van de lichtsterkte (voor mensenogen) en PPFD (in umol/s/m2) is hetzelfde maar dan bedoeld voor planten.

        Overigens kloppen die PAR metingen eigenlijk ook niet want ze meten met die quantummeters alleen al het licht met golflengtes tussen de 400Nm en 700Nm. De plant neemt daarvan een heel stuk niet op. Eigenlijk zouden ze de de McCree curve moeten gebruiken:
        par_light_mccree_curve.jpg
        Dat grijze omlijnde rechthoek (van 400 to 700) is de PAR meter curve en de gekleurde grafiek geeft aan wat de plant van die golflengtes feitelijk gebruikt

        Waarom je bij dit voorbeeld in candela geintereseerd zou zijn weet ik niet.

        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

        Comment


          #19
          Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

          omdat dan het verhaal compleet is....

          maar goed, ik lees alweer dat je het er niet mee eens bent. en dat je iets aan wil tonen richting flint waarbij je mijn
          post en die van hem niet weet te combineren tot een geheel en daarom maar weer een grafiekje dumpt.

          candela vormt een basis waarom led, hps, cfl of wat dan ook word gekozen. die vraag kwam daarvoor aan bod. waarom je
          het hele kleurenspectrum in diagram wil neerzetten begrijp ik dus niet. het verhaal aangeven of compleet maken door aan te geven hoe
          een lichtbron werkt was het verhaal..... niet wat de plant er mee doet.

          Comment


            #20
            Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

            Ah ik zie het al. Je zei weer eens iets doms ("lux = lumen") en dan probeer je net te doen alsof je ondanks dat toch heus wel weet hoe het allemaal zit door een stukje van een wiki pagina te knippen en plakken omdat dat ook over licht gaat.

            Dat grafiekje is dan wel weer echt van toepassing op dit verhaal, want het laat zien dat PAR metingen ook niet goed bruikbaar zijn als je paarse (led) lampen vergelijkt met "witte" lichtbronnen. Of eigenlijk gewoon altijd niet.

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


              #21
              Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

              beste wietefras,

              ik weet dat je wat tegen mij hebt (en nog wat forum leden), ik begrijp alleen niet waarom.

              wees toch eens menselijk man en zoek anders hulp.

              nogmaals je kent me niet, ik heb jou in levende lijve nog nooit ontmoet en toch blijf je altijd concluderen
              wie ik ben of wat ik waarmee bedoel.

              laat mij met rust. ik heb ptss en zit niet te wachten op nog een persoon die mijn leven probeert te dirigeren.

              @littledwarf sry man dit gebeurd wel vaker met wietefras als ik wat neerzet. ik zal je topic met rust laten zodat deze
              blijft waarvoor hij bedoeld is. jou topic.

              Comment


                #22
                Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

                Misschien een apparte topic erover aan te maken en lig er niet wakker van we zijn hier allemaal om bij te leren

                Greetz LittleDwarf

                Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y625-U51 met Tapatalk

                Comment


                  #23
                  Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

                  Apart topic over de lichtbehoefte van een plant in de verschillende fase van een kweek zou toppie zijn veggatief, bloei, en eindbloei .heb zelf een keer een paar 150 watt hps lampen van superplant gehad,en daar zaten 3 verschillende lampen bij.Verkoper had er een mooi verhaal bij,maar helaas waren de bulben van hele slechte kwaliteit
                  verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

                  Comment


                    #24
                    Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

                    Littledwarf, hoelang heeft het geduurd totdat jij je led lampje hebt ontvangen na bestelling? Ben echt benieuwd naar je led lamp

                    Comment


                      #25
                      Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

                      Oorspronkelijk geplaatst door GreenHulk View Post
                      Littledwarf, hoelang heeft het geduurd totdat jij je led lampje hebt ontvangen na bestelling? Ben echt benieuwd naar je led lamp
                      Yo greenhulk

                      Ik heb het via een kerel van de growshopmarktplaats gekocht en die heeft meerdere nieuwe modellen en het was 1 week later dat ik het had ontvangen.

                      Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y625-U51 met Tapatalk

                      Comment


                        #26
                        Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

                        Update 28-10-2015

                        Ze heeft haar kopje laten tonen en straks haar overpotten naar groter potje dat nu aan het inweken is in Canna Seedmix met perliet voor gebruik. Zodra de aarde wat droger is gaat ze erin geplant worden.



                        Greetz LittleDwarf

                        Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y625-U51 met Tapatalk

                        Comment


                          #27
                          Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

                          lief
                          verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

                          Comment


                            #28
                            Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

                            Wat voor medium zit er in de smart start potjes in de propagator dan? Ook Canna Seedmix? En gebruik je een Stimulator Mix, zoals meegeleverd bij de smart start potjes?

                            Nog een vraag over LED; er zitten 2 standen op, bloei en groei. Waarom zou je niet meteen vanaf het begin bloei en groei aanzetten? Dan heb je toch meer 'PAR'.

                            Dacht namelijk dat FlintStoned eens had gezegd dat je in het begin zoveel mogelijk licht moet geven, en dat het aan de einde van de bloei wel wat minder mag. Ook al is dat dan niet in het juiste spectrum.

                            Trouwens, die mooie stukjes leerzame teksten van FlintStoned e.a. zitten altijd zo verstopt he. Zoals in dit topic. Is een MediaWiki geen idee? Een soort wietipedia haha
                            [COLOR=#a9a9a9][B][SUB]Een pad ontstaat door er op te lopen[/SUB][/B][/COLOR]

                            Comment


                              #29
                              Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

                              Oorspronkelijk geplaatst door ip20 View Post
                              Wat voor medium zit er in de smart start potjes in de propagator dan? Ook Canna Seedmix? En gebruik je een Stimulator Mix, zoals meegeleverd bij de smart start potjes?

                              Nog een vraag over LED; er zitten 2 standen op, bloei en groei. Waarom zou je niet meteen vanaf het begin bloei en groei aanzetten? Dan heb je toch meer 'PAR'.

                              Dacht namelijk dat FlintStoned eens had gezegd dat je in het begin zoveel mogelijk licht moet geven, en dat het aan de einde van de bloei wel wat minder mag. Ook al is dat dan niet in het juiste spectrum.

                              Trouwens, die mooie stukjes leerzame teksten van FlintStoned e.a. zitten altijd zo verstopt he. Zoals in dit topic. Is een MediaWiki geen idee? Een soort wietipedia haha
                              Het medium in de propagator zijn spongepots (met 1 malig stimulator mix) de kleinere potjes zijn puur Canna Seedmix. Wat je zegt van direct beiden aan te doen (groei en bloei) kan ik wel volgende ronde is toepassen en idd de Flint is een reddende engel!

                              Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y625-U51 met Tapatalk

                              Comment


                                #30
                                Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

                                Ik zou ook zowel de groei en bloei aanzetten, is meer licht en dat ga je echt terug zien!
                                Houd het leuk met elkaar, dan blijft het leuk voor iedereen!


                                Comment

                                Bezig...
                                X