Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

    Heb jij een topik?
    Handen in de lucht en groeten aan je tante...

    Comment


      Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

      Oorspronkelijk geplaatst door De Witte View Post
      Heb jij een topik?
      Ja witte dit is het kweekverslag..

      Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y625-U51 met Tapatalk

      Comment


        Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

        Oorspronkelijk geplaatst door ip20 View Post
        Wat voor medium zit er in de smart start potjes in de propagator dan? Ook Canna Seedmix? En gebruik je een Stimulator Mix, zoals meegeleverd bij de smart start potjes?

        Nog een vraag over LED; er zitten 2 standen op, bloei en groei. Waarom zou je niet meteen vanaf het begin bloei en groei aanzetten? Dan heb je toch meer 'PAR'.

        Dacht namelijk dat FlintStoned eens had gezegd dat je in het begin zoveel mogelijk licht moet geven, en dat het aan de einde van de bloei wel wat minder mag. Ook al is dat dan niet in het juiste spectrum.

        Trouwens, die mooie stukjes leerzame teksten van FlintStoned e.a. zitten altijd zo verstopt he. Zoals in dit topic. Is een MediaWiki geen idee? Een soort wietipedia haha
        Dit heb ik gezien bij div. kweek verslagen en ondanks led weinig tot niks warmte maakt , verbranden de bladeren toch en dat is waarom er een groei/bloei op een led unit zit.
        Bij de vol licht dus beide vol aan verbrande de kleine zaai lingen en de bedoeling is om pas bloei erbij te schakelen als bloei ook echt gaat doorzetten.

        BTW ook led te dichtbij is een beginnersfout met led in begin (omdat het geen warmte geeft denken vele )
        sigpic
        LED there be light

        Comment


          Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

          Oorspronkelijk geplaatst door kanon View Post
          Dit heb ik gezien bij div. kweek verslagen en ondanks led weinig tot niks warmte maakt , verbranden de bladeren toch en dat is waarom er een groei/bloei op een led unit zit.
          Bij de vol licht dus beide vol aan verbrande de kleine zaai lingen en de bedoeling is om pas bloei erbij te schakelen als bloei ook echt gaat doorzetten.

          BTW ook led te dichtbij is een beginnersfout met led in begin (omdat het geen warmte geeft denken vele )
          Klopt wel kanon er is ergens wel een reden waarom er een groei en bloeiknop op staat. Ben nog maar beginner met led dus alle hulp welkom.

          Greetz

          Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y625-U51 met Tapatalk

          Comment


            Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

            Kan gewoon allebei aan hoor!
            Ik heb niet anders gedaan met dat soort panelen, tis gewoon meer licht, zo simpel is het!
            Alleen niet TE dicht op de planten zetten.

            P.S. En LED geeft ook gewoon warmte af
            Houd het leuk met elkaar, dan blijft het leuk voor iedereen!


            Comment


              Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

              Oorspronkelijk geplaatst door Michevan View Post
              Kan gewoon allebei aan hoor!
              Ik heb niet anders gedaan met dat soort panelen, tis gewoon meer licht, zo simpel is het!
              Alleen niet TE dicht op de planten zetten.

              P.S. En LED geeft ook gewoon warmte af
              Wat is jouw ideale hoogte in de groei en bloei mich?

              Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y625-U51 met Tapatalk

              Comment


                Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

                Dat hangt natuurlijk van het wattage etc. af maar bij mij hangen ze meestal op 30-35 cm.
                Houd het leuk met elkaar, dan blijft het leuk voor iedereen!


                Comment


                  Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

                  de lichtkleur heeft wel effect op de plant morfologie, meer blauw geeft kortere internodes meer rood geeft langere internodes wel meer vertakkingen. Daarnaast stuur je dus met het spectrum verschillende delen van je plant aan. Het vele blauwe in het begin bevorderd de wortelzetting, geef je meteen al het rood mee dan rem je dat en zal ze meer bovengronds gaan investeren. Om met enkel blauw te beginnen is eigenlijk puur uit kostenbesparing maar je maakt zo dan wel "luie bladeren" de hoeveelheid huismondjes en de verdeling van de lichtgevoelige pigmenten kan een plant nog aanpassen zolang het blad maar tot 2/3 is volgroeid. Ze past dus het blad an aan de lichtomstandigheden. Ben je nu wat zuinig in het begin dan maakt de plant dus blad aan wat zich koelt onder die omstandigheden ga je daar later meer licht op brengen dan zal zoon blad dus oververhit raken en gaat dan in een soort noodtoestand met gesloten huidmonden.
                  Een plant kan dus de aanmaak van huidmondjes per blad aanpassen. Een klein blad heeft in verhouding
                  veel huidmondjes en kan daardoor meer koelen. Maar als een blad verder uitgroeit, neemt het
                  oppervlak van het blad toe. Hierdoor vangt hij meer (stralings)warmte uit het licht op, terwijl het aantal
                  huidmondjes gelijk blijft. De koelcapaciteit neemt dus af bij het groter worden. Grotere bladeren
                  hebben dus verhoudingsgewijs minder koelcapaciteit.
                  Als het blad moeite heeft zich af te koelen, zal het aan de randen verbranden
                  De plant kan zich aanpassen in zijn vegetatieve (groei) fase, niet in de generatieve (bloei) fase. In de
                  generatieve fase zal de energie namelijk gebruikt worden om bloemen te maken. Het aantal bladeren
                  van de plant neemt hierdoor af, waardoor de fotosynthese achteruit gaat. Dit heeft een vervroegde
                  en minder grote oogst tot gevolg.
                  We zullen de plant in de vegetatieve periode dus moeten aanleren dat hij later in een actief klimaat
                  (met veel licht) komt te staan, zodat ieder nieuw blad dat nog gevormd moet worden zoveel mogelijk
                  huidmondjes heeft. Dit doen we door de plant te ‘trainen’ door de lichtintensiteit zo snel mogelijk te
                  laten toenemen. LET OP: ieder blad moet wel zo lang leven dat het nieuwe verbeterde blad reeds
                  gevormd is. Kortom: de grens opzoeken, maar er net niet overheen gaan.


                  Vandaar dat ik zeg zet er meteen het volledige spectrum op wat ze later ook gaan ervaren, kost wat meer stroom maar levert je op einde van de rit dus wel planten die goed koelen.

                  Led geeft zeker warmte maar dus geen stralingswarmte wat de bladtemp natuurlijk beinvloed. Bij een hps komt er veel strlingswarmte op je blad, bij led (zonder ir ledjes) heb je die stralingswarmte dus niet, hierdoor verdampen ze onder led dus ook minder wat dan weer gevolg heeft voor de ec die je kan geven. De warmte van een ledbak komt eerder er aan de bovenkant uit en dus niet richting je planten.

                  Comment


                    Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

                    Merci voor de uitleg Flint! Dit verklaard ook een ander probleem bij een ander topic van me. Dus de mondjes blijven dicht als er te hoge temperatuur is? Heb ik dat goed begrepen?

                    Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y625-U51 met Tapatalk

                    Comment


                      Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

                      @FlintStoned, Kan je geen rep meer geven, omdat ik dat al gedaan had.

                      Overigens merk ik niet dat mijn planten onder led minder verdampen. Wageningen UR heeft ook wat led tests gedaan en daar zagen ze eigenlijk ook dat de planten onder leds net zoveel dronken. Ben helaas vergeten wat hun verklaring daarvoor was.

                      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                      Comment


                        Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

                        Naja wietfras is en blijft een feit, en dat meten ze in wageningen ook, dat led licht geen ir instraling geeft. Er zijn drie vormen van warmteoverdracht:Geleiding (conductie), Straling (radiatie) en Stroming (convectie). onder HPS warmt je blad flink op door ir instraling onder led eb je dat dus niet ook die 4 ir ledjes wat ze in zoon 11 band stoppen redden het niet. weed dus niet welke onderzoeken jij leest maar das gewoon natuurkunde.

                        Comment


                          Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

                          Nauwelijks IR instraling inderdaad, maar dat was dus niet altijd bepalend voor het waterverbruik. Sowieso, al het licht dat wordt opgenomen door de plant leidt tot opwarming en of verdamping. Dat is ook natuurkunde.

                          Ik heb het ook niet over een chinees brol armatuur met de lichtproductie van een spaarlamp waar de temperatuur misschien net de 24C haalt vergeleken met een overbemeten HPS op hetzelfde oppervlak, maar over een gelijke lichtintensiteit zowel onder led als onder de HPS.

                          De warmtestraling van HPS heeft ook tot gevolg dat er meer gekoeld moet worden en dan is het bladerdek wel warmer onder de HPS warmestraling, maar de rest van de plant staat kouder. Per saldo heb je dan ook minder verdamping.

                          Het gaat hier ook over biologie en dat reageert niet altijd helemaal zoals je bij een natuurkunde proef zou verwachten. Bij led verlichting verloopt de fotosynthese bijvoorbeeld efficienter dan onder HPS bij gelijke lichtdruk (HPS heeft een nogal inefficient spectrum) de stomata gaan meer open en de planten nemen door dit alles ook meer voeding op onder led.

                          "Led" is ook een enorm breed begrip aangezien je het spectrum er zelf mee kunt bepalen. Dat heeft ook enorme verschillen op van alles in de planten. Waaronder verdamping. Planten die onder led veel verrood licht krijgen verdampen minder dan planten met een daglicht spectrum.

                          Kortom, het hangt dus van de opstelling af of de verdamping onder led of HPS hoger is, maar het is echt niet zo simpel gezegd dat HPS meer verdamping geeft. Er speelt wel meer in de planten dan alleen die ene parameter.

                          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                          Comment


                            Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

                            Update 4-1-2016

                            Heb ze in bloei gezet vanaf nu op 12/12 cyclus. Alsook heb ik wat bladeren dat de andere knoppen bedekte die wat weggestoken tussen de knoppen. Resultaat elke knop heeft belichting (zie fotos) voor de rest merk ik wel dat ze wat drank aankan maar geef haar toch niet veel water om zeker te zijn. Voor de rest mja denk niet dat ze nog groter zal worden aangezien ik al die tijd eigenlijk de led veel te kort op de plant gehangen dus ga ze zo laten. Al bij al ziet ze er nog goed uit en ben benieuwd hoe snel ze toppen zal aanmaken ghehe

                            Tot de volgende!



                            Greetz LittleDwarf

                            Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y625-U51 met Tapatalk

                            Comment


                              Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

                              Begint er al beter uit te zien. Ik ga je volgen.

                              Comment


                                Re: 1 x Amnesia onder 300 watt Mars Hydro Led Multi Spectrum

                                5-1-2016

                                Foto update

                                Plant verlaagd.



                                Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y625-U51 met Tapatalk

                                Comment

                                Bezig...
                                X