Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Spaarlamp kweek (300W)

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Spaarlamp kweek (300W)

    Korting op 420shop
    Hallo momenteel heb ik een 8tal plantjes.
    Ik beschik over een vrij hoge en brede kamer om deze te laten growen. 2.3m hoog en 4m bij 4m grondplan.
    Later zou ik stekken willen nemen van deze planten en zo een volgende groei siclus starten van max 10planten per keer.

    Ik wil niet te veel risico lopen qua brand, energiefactuur, etc...
    Dus daarom zou ik 2 soorten spaarlampen (die ook vsa uitsluiten) gebruiken namelijk

    OPTIE 1:

    1 spaarlamp van 300 watt spaarlamp 6500K (groei) en het licht voor stekken.
    1 spaarlamp van 300 watt Spaarlamp 2100K (Bloei)
    - 17.000 Lumen

    Aangezien ik een hoge ruimte beschikbaar heb zou ik het aantal planten beperken en ze eerst een 4-tal weken laten groeien met de groeilamp en deze dan vervangen door de bloeilamp

    De aankoopprijs is echter ca 80euro per lamp.
    Is het nodig dat ik een groeilamp 6500K koop voor deze stekken en voor de eerste weken groei?

    OPTIE 2:

    2 lampen van
    300 watt DUOlamp 2100K/6500K (Gr & Bl)
    ook 17.000 lumen

    Hier kan ik beide lampen tegelijk laten branden voor mijn planten wat een meer aantal lumen geeft dan optie 1. Nadeel is dat de helft van mijn lichtspectra verloren gaat in de groei (aangezien er ook roodlicht in zit voor bloei) en visa versa.
    Hier heb ik wel een dubbele energiekost maar waarschijnlijk een grotere en meer kwalitatieve opbrengst door de verhoging van het aantal lumen?

    OPTIE 3:

    300 watt spaarlamp 25.000K (PURPLE)

    bevat 3 lichtspectra, hier heb ik te weinig kennis voor om te weten in welke combo deze het best gebruikt wordt in mijn geval.




    #2
    Re: Spaarlamp kweek (300W)

    Waarom gebruik je 300W spaarlamp?

    Ik wil niet te veel risico lopen qua brand, energiefactuur, etc...
    Dus daarom zou ik 2 soorten spaarlampen (die ook vsa uitsluiten) gebruiken namelijk.


    Hoeveel lumen (lichtsterkte) geeft een natriumlamp ?

    250 Watt -> 31000 Lumen, effectief oppervlakte 0,5 m2
    400 Watt -> 55000 Lumen, effectief oppervlakte 0,7 m2
    600 Watt -> 98000 Lumen, effectief oppervlakte 1,2 m2

    Die lamp van jou geeft maar 17000 Lumen terwijl een HPS van 250W al 31000 Lumen geeft. Dus bijna 2x zoveel licht als voor 50W minder...

    En met 300W lijkt me niet dat je ineens minder brandgevaar hebt ofzo, en je stroomrekening zal nog wel hoger liggen. Plus het feit dat een HPS meer bereik heeft dan een spaarlamp.

    Aangezien ik een hoge ruimte beschikbaar heb zou ik het aantal planten beperken en ze eerst een 4-tal weken laten groeien met de groeilamp en deze dan vervangen door de bloeilamp

    Dus je wilt een hoge ruimte vullen met spaarlampen? Lees je eerst even in en bedenk dan waarom spaarlampen alleen in kleine kastjes gebruikt worden. (Om je wat moeite te besparen: ik heb het al gezegd. )

    Of mis ik iets belangrijks?
    Last edited by WeedSeed; 13 August 2009, 17:25.

    Comment


      #3
      Re: Spaarlamp kweek (300W)

      Dacht al dat er iets niet klopte aan mijn redenering. zal bij nader inzien waarschijnlijk toch voor hps gaan. Bedankt voor je counter

      Comment


        #4
        Re: Spaarlamp kweek (300W)

        Mooi zo .
        Wel prijzig die S lampen

        Grtz
        420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle
        Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

        Comment


          #5
          Re: Spaarlamp kweek (300W)

          Ik weet niet waar je woont , maar ik heb hier nog een setje 250 watt liggen met een groei en een bloei lamp.

          Comment


            #6
            Re: Spaarlamp kweek (300W)

            Is dat dan spaarlampen of hps?

            Comment


              #7
              Re: Spaarlamp kweek (300W)

              Hps.
              En maar 1 oogst gebruikt.

              Laat maat ik hoor net dat me zwager hem wil hebben.
              Last edited by Robba; 14 August 2009, 07:10.

              Comment


                #8
                Re: Spaarlamp kweek (300W)

                Oorspronkelijk geplaatst door conqui View Post
                Dacht al dat er iets niet klopte aan mijn redenering. zal bij nader inzien waarschijnlijk toch voor hps gaan. Bedankt voor je counter
                Geeft niet. Ik heb in mijn kastje 'slechts' 60W zitten, iets wat zonder reflecterend materiaal zeker geen goed plan is.

                Comment


                  #9
                  Re: Spaarlamp kweek (300W)

                  Mensen hebben het 'altijd' over lumen terwijl par eigenlijk een betere maatstaf is. Bovendien kan je spaarlampen dichter bij je plantjes zetten wat dus meer gebruik van het aanwezige lumen mogelijk maakt.

                  Comment


                    #10
                    Re: Spaarlamp kweek (300W)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eche View Post
                    Mensen hebben het 'altijd' over lumen terwijl par eigenlijk een betere maatstaf is. Bovendien kan je spaarlampen dichter bij je plantjes zetten wat dus meer gebruik van het aanwezige lumen mogelijk maakt.
                    Je spreek je zelf hier behoorlijk tegen.

                    Comment


                      #11
                      Re: Spaarlamp kweek (300W)

                      Het is niet omdat PAR een betere maatstaf is dan lumen, dat lumen plots geen nuttige maatstaf meer kan zijn.

                      Hoe meer lux je je plantjes kan geven hoe beter.. hoe dichter je plantjes bij de lampen kunt plaatsen hoe meer werkzaam licht voor je plantjes.

                      Lumen is wel degelijk belangrijk.. maar als je par niet goed zit is het ook niet alles. Lumen is een eenheid voor het licht dat wij mensen kunnen zien.. je planten zien net ietsje anders. Maar hoe meer lumen hoe groter de kans dat het nuttig licht ook sterker is.

                      Comment


                        #12
                        Re: Spaarlamp kweek (300W)

                        PAR

                        For growers PAR is all-important ~ and as important as lumens! PAR stands for > Photosynthetic Active Radiation.

                        Photosynthetic, the light sensed by a leaf pigment.

                        Active, the light that causes the leaf pigment to become active for making energy

                        Radiation, another word for light & photon energy

                        PAR is a measurement scale used internationally as a metric light measurement and is becoming more and more relevant to growing and greenhouse light measurement. Why is it important to you?

                        PAR is the measure of light that a plant actually senses and uses, and it is the light the plant sees and can use that is more important then the actual output lumen of the grow lamp!


                        vale.


                        bron:www

                        Comment


                          #13
                          Re: Spaarlamp kweek (300W)

                          [info]Topic verplaatst naar: Micro kweekverslagen.
                          Grtz bobo[/info]

                          Comment


                            #14
                            Re: Spaarlamp kweek (300W)

                            Licht en planten
                            Spectrale gevoeligheid van de plant

                            Comment


                              #15
                              Re: Spaarlamp kweek (300W)

                              Beste,
                              Wordt dit kweekverslag nog upgedate en verder vervolgt?
                              Anders zal deze z.s.m. worden gesloten.

                              Mvg,
                              De microsectiecrew
                              [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

                              Comment

                              Bezig...
                              X