Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Hallo even een vraag. Ik heb philips tornado spaarlampen gekocht. En er staat op de verpakking
23w is 108 w. Moet ik er nu vanuit gaan dat de lamp 23w of 108 w is.?
23 watt is ie,
die 108w slaat erop dat ie net zoveel licht zou geven als een gewone gloeilamp van 108w.
oftewel, het is gewoon een 23watt spaarlamp. die 108w kan je vergeten.
Ik had de vraag ook al in het TL-buizen-topic gesteld maar heb daar helaas nog geen reactie gekregen, vandaar dat ik de vraag ook hier eventjes stel in de hoop dat meer mensen dit topic lezen.
Volgens mij duurt het afbloeien onder TL/SL langer als onder HPS, klopt dit?
Ik heb het idee dat dit zo maar eens 2 tot 3 weken verschilt.
Als ik dan vervolgens kijk naar het spectrum straalt een HPS veel meer rood richting het infrarode gebied uit dan wij halen met onze 2700K lampen. Tevens heb ik gelezen dat het licht in deze richting voor de plant juist een bloeistimulator is. Zo heeft iemand die met leds aan het knutselen is zijn late afbloeien opgelost door het toevoegen van ver-rode leds (650nm) aan zijn paneel.
1 + 1 + 1 = mijn theorie
Ik zal dus graag jullie ervaringen horen over het afbloeien onder TL/SL ten opzichte van HPS.
Stellen meerdere mensen vast dat het afbloeien langer duurt ga ik ook ver-rode leds aan mijn paneel toevoegen.
De ervaring hiermee zal ik uiteraard weer delen op het forum, mijn spruiten zijn 2 dagen oud dus kan hier nog mee gaan testen.
Heb voor een paar dagen terug 2x 1W ver-rode ledjes (650nm) en 1 UV-a led (400nm) besteld.
Deze zal ik toevoegen aan mijn huidige setup (2x 23W SL 2700K, 2x 15W TL 2700K en 2x 15W 4000K).
We zullen zien wel gaan merken of het effect heeft of niet.
De leds hangen er (eindelijk) in en de eerste mannetjes zijn te onderscheiden.
Wanneer bij de vrouwtjes het geslacht te zien is begin ik met het tellen van de bloei-weken.
Comment