Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
@bobbys:
Als je in het vervolg een topic wilt sluiten of verwijderen, stuur ff een berichtje aan iemand van de crew, die sluit het graag voor je.
Hoef je niet al je berichten handmatig te verwijderen, het scheelt de andere leden om daar een melding van te maken, welke uiteindelijk toch resulteert in het verwijderen van je topic.
Alvast bedankt
Hey mensen toch even een paar vraagjes betreffende spaarlampen,
Ik koop steeds lampen omdat ik steeds betere zie ondertussen heb ik:
Philips tornado serie:
23w 2700k 2 keer
23w 6500k 2 keer
32w 2700k 1 keer
En nog een spiraal spaarlamp
25w 4000k
En nog een paar lagere wattages die ik in de berging gooi
Nu zag ik op internet dat ik in Duitsland die tornados tot 75 watt kan kopen zowel 6500 en 2700k
Ik zag ook 60w versies zal ik die kopen of zal ik eerst maar eens met wat ik heb liggen beginnen.
En ik heb dan ook die spiraalspaarlamp van 4000k gevonden is die bruikbaar of werkt die kleur niet voor de groei of bloei?
Want in Duitsland kan ik de tornados ook in 4000k bestellen.
Nu las ik wel dat 2700k en 6500k nodig is voor respectievelijk bloei en groei. Maar heeft het nut om het te combineren met een 4000k lamp.
Aangezien de lampen ook zo'n 32,50 per stuk zijn.
En die kleinere zo'n 7 - 11 euro (afhankelijk waar je koopt)
Ook stom dat koel wit nergens in nl te verkrijgen is in 32watt zelfs voor de 23 watt was het even zoeken.
En ook is 32w tornado t max wat ik op internet en in winkels kan vinden.
Looking good maar tornados vervangen waren ze al op? Als ik ze ga vervangen wordt het denk ik een 250watt hps in combi met de 2 tl buizen die ik al heb in mijn eigen kap! Maar dit ziet er beter uit dan de 23watt tornados.
Let wel op de 32Watt van philips heeft 2.100 lumen deze met het dubbel wattage stroom verbruik maar 900 lumen meer!
Zou het merk spaarlamp veel uitmaken? Zelf heb ik twee lampen van philips 18W en een lamp van calex 20W. Als je kijkt naar de kleurcode, het aantal lumen en levensduur dan is dat gewoon gelijk.
Ik kan me voorstellen dat een 'betere/duurdere' philips lamp een breder spectrum heeft dan bijvoorbeeld de lamp van calex. Iemand die hier verstand van heeft?
Waarschijnlijk presteert calex gewoon wat minder goed. Minder lumen dan opgegeven iets hoger gebruik gaat evt wat minder lang mee. Spectrum zal wel het zelfde zijn!
Comment