Howdy!
Ik zie op de micro kweek afdeling dat er veel gebruik wordt gemaakt van PC fans om de growkastjes van hun verse lucht te voorzien. O.a. Nokia laders worden gebruikt om de fannetjes van de nodige juice te voorzien. Prima als je dit al hebt liggen, maar wat als ik je nu vertel dat je met een uitgave van 1 euro zelf eentje kunt maken? Als je geluk hebt heb je die ene euro niet eens nodig!
De betaalbare PC bestaat nu al geruime tijd en de meeste families/personen hebben er al een paar verslonden over de jaren. Bijgevolg drijven er veel ouwe afgedankte computers rond => meestal vinden die hun weg naar de schroothoop terwijl er nog flink wat bruikbare componenten inzitten, in ons geval dan voor de aansturing van de ventilatie. De voeding is meestal het laatste element dat sterft maar wordt vaak gewoon mee weggegooid met de hele bak; het zou relatief simpel moeten zijn om er eentje op de kop te tikken. Kringloopwinkel, containerpark, vriend van je, zolder...
Wat kan er nu beter zijn om PC fans aan te sturen dan een PC voeding?
Indien je reeds in het bezit bent van:
Dan hoef je nog maar 1 onderdeel te kopen voor 1 Euro en je bent vertrokken!
Ik heb de tutorial opgesplitst in twee methodes; de Quick-Fix en de Deluxe versie. Voor de Deluxe heb je nog een paar zaken extra nodig:
Eerst een beetje theorie:
Als je een pc voeding loskoppelt van het moederbord, dan zul je hem niet aan kunnen zetten zonder een paar wijzigingen aan te brengen aan de bedrading. De voeding verwacht namelijk een signaal van de power knop op de voorkant van de PC behuizing (die we niet gaan gebruiken omwille van plaatsbesparing), en deze loopt via het moederbord. Ook al los je dit probleem op, dan zullen sommige voedingen niet aangeschakeld blijven zonder dat ze belast worden door een stroomverbruiker, zoals bv een moederbord, of ander PC onderdeel dat genoeg stroom consumeert (bij aansluiting van maar 1 fan zou het wel is kunnen zijn dat de voeding niet aanblijft). We moeten dus nog het een en ander in orde brengen voordat ons nieuwe stukje hardware in gebruik genomen kan worden.
Eerst even een fototje van een typische PSU (Power Supply Unit):
Naargelang de leeftijd/technologie van de computer waar de voeding uitkomt, zullen de draden en moederbord connectoren ietsje anders zijn. Hierboven zie je een typische ATX PSU, welke de laatste jaren het meest in gebruik is geweest. Zijn voorganger was de AT, maar dan hebben we het over de vroegere machines met 486DX, pentium I, etc... CPU. Komt erop neer dat elke 'standaard' zijn eigen connectoren heeft met vastgelegde plaatsing van draadjes op welbepaalde 'pins' van die connectoren. De voeding hierboven kwam van een Pentium III PC en heeft een 20-Pins connector.
ATX 20-Pins Molex connector:
De laatste nieuwe PC's hebben een voeding met 24-pins connector.(deze gaan we niet in deze tutorial te zien krijgen)
Je weet heel snel met welke je te maken hebt; tel gewoon het aantal gaatjes op bovenste en onderste rij van de connector. Heeft jouw voeding een nog andere connector dan die hierboven beschreven, zoek hem dan eventjes op bij DEZE site, hier vind je de pin layouts van alle mogelijke voedingen.
Je ziet dat elk van de pinnetjes een nummer heeft; bij elk soort connector worden de draden die uit de voeding komen toegewezen aan een welbepaald pin nummertje. In onderstaande tabel zie je de voltages en draadkleuren per pin nummer. Voor de meeste voedingen zijn de kleuren van de draden hetzelfde, dus zoals aangegeven in onderste tabel, maar soms verschilt dat een beetje. Is niet zo erg want met behulp van de tabel en bovenstaand tekeningetje (20-pins) kunnen we goed zien welk voltage waar zit.
groene draad die naar de voeding gaat), doorverbinden met de aarding van de voeding, zo simpel is het. Dit betekent dus pin 14 (als je de connector bekijkt met de open gaatjes naar je toe wijzend en het clipje bovenop) doorverbinden met bv. Pinnetje 15. Dit kan d.m.v een draadje die je in het ene gat steekt en doorlust naar het andere gat:
Ik zie op de micro kweek afdeling dat er veel gebruik wordt gemaakt van PC fans om de growkastjes van hun verse lucht te voorzien. O.a. Nokia laders worden gebruikt om de fannetjes van de nodige juice te voorzien. Prima als je dit al hebt liggen, maar wat als ik je nu vertel dat je met een uitgave van 1 euro zelf eentje kunt maken? Als je geluk hebt heb je die ene euro niet eens nodig!
De betaalbare PC bestaat nu al geruime tijd en de meeste families/personen hebben er al een paar verslonden over de jaren. Bijgevolg drijven er veel ouwe afgedankte computers rond => meestal vinden die hun weg naar de schroothoop terwijl er nog flink wat bruikbare componenten inzitten, in ons geval dan voor de aansturing van de ventilatie. De voeding is meestal het laatste element dat sterft maar wordt vaak gewoon mee weggegooid met de hele bak; het zou relatief simpel moeten zijn om er eentje op de kop te tikken. Kringloopwinkel, containerpark, vriend van je, zolder...
Wat kan er nu beter zijn om PC fans aan te sturen dan een PC voeding?
Indien je reeds in het bezit bent van:
- een oude afgedankte PC; meerbepaald de power supply van deze PC
- standaard handgereedschap
- paar kabelbinders
- koelpasta (zoniet, leen even van PC geek)
- soldeerbout (liefst) of suikertjes, klemverbindingen
- 30 Minuten tijd
Dan hoef je nog maar 1 onderdeel te kopen voor 1 Euro en je bent vertrokken!
Ik heb de tutorial opgesplitst in twee methodes; de Quick-Fix en de Deluxe versie. Voor de Deluxe heb je nog een paar zaken extra nodig:
- Electriciteitstape
- krimpkous
- 2 uur vrije tijd
Eerst een beetje theorie:
Als je een pc voeding loskoppelt van het moederbord, dan zul je hem niet aan kunnen zetten zonder een paar wijzigingen aan te brengen aan de bedrading. De voeding verwacht namelijk een signaal van de power knop op de voorkant van de PC behuizing (die we niet gaan gebruiken omwille van plaatsbesparing), en deze loopt via het moederbord. Ook al los je dit probleem op, dan zullen sommige voedingen niet aangeschakeld blijven zonder dat ze belast worden door een stroomverbruiker, zoals bv een moederbord, of ander PC onderdeel dat genoeg stroom consumeert (bij aansluiting van maar 1 fan zou het wel is kunnen zijn dat de voeding niet aanblijft). We moeten dus nog het een en ander in orde brengen voordat ons nieuwe stukje hardware in gebruik genomen kan worden.
Eerst even een fototje van een typische PSU (Power Supply Unit):
Naargelang de leeftijd/technologie van de computer waar de voeding uitkomt, zullen de draden en moederbord connectoren ietsje anders zijn. Hierboven zie je een typische ATX PSU, welke de laatste jaren het meest in gebruik is geweest. Zijn voorganger was de AT, maar dan hebben we het over de vroegere machines met 486DX, pentium I, etc... CPU. Komt erop neer dat elke 'standaard' zijn eigen connectoren heeft met vastgelegde plaatsing van draadjes op welbepaalde 'pins' van die connectoren. De voeding hierboven kwam van een Pentium III PC en heeft een 20-Pins connector.
ATX 20-Pins Molex connector:
De laatste nieuwe PC's hebben een voeding met 24-pins connector.(deze gaan we niet in deze tutorial te zien krijgen)
Je weet heel snel met welke je te maken hebt; tel gewoon het aantal gaatjes op bovenste en onderste rij van de connector. Heeft jouw voeding een nog andere connector dan die hierboven beschreven, zoek hem dan eventjes op bij DEZE site, hier vind je de pin layouts van alle mogelijke voedingen.
Je ziet dat elk van de pinnetjes een nummer heeft; bij elk soort connector worden de draden die uit de voeding komen toegewezen aan een welbepaald pin nummertje. In onderstaande tabel zie je de voltages en draadkleuren per pin nummer. Voor de meeste voedingen zijn de kleuren van de draden hetzelfde, dus zoals aangegeven in onderste tabel, maar soms verschilt dat een beetje. Is niet zo erg want met behulp van de tabel en bovenstaand tekeningetje (20-pins) kunnen we goed zien welk voltage waar zit.
groene draad die naar de voeding gaat), doorverbinden met de aarding van de voeding, zo simpel is het. Dit betekent dus pin 14 (als je de connector bekijkt met de open gaatjes naar je toe wijzend en het clipje bovenop) doorverbinden met bv. Pinnetje 15. Dit kan d.m.v een draadje die je in het ene gat steekt en doorlust naar het andere gat:
SITUATIE 1
Als je geluk hebt, dan ben je nu al klaar! Je plugt de voeding in een stopcontact met de dikke zwarte netspanningskabel zoals je die op elke PC hebt, en als de fan van de voeding aangaat en... aan BLIJFT, dan ben je nu de trotse nieuwe eigenaar van een zeer krachtig stukje apparatuur waar je veeeel meer fans op kunt aansluiten dan op een batterij lader van een mobieltje. Hoeveel precies weet je door op het etiket van de voeding te kijken bij de +12V aanduiding van hoeveel ampere er beschikbaar is voor dit voltage. Een typische 80mm fan consumeert 0,2 tot 0,25 Ampere. In het geval van de voeding die ik hier heb staat dat er 4.5 A op de +12V te krijgen valt. Reken even uit: 4.5/0.25 = 18 fans, alhoewel dat je daar best een goeie marge in pakt en er dan maximaal 12 op aansluit => is toch aanzienlijk wat. Andere voedingen zullen meer of minder geven op dit voltage, moet je maar even zelf bekijken.
Hoe sluit je de fans dan aan? Kijk naar de plastic aansluitingen die in de pc dienen voor koppelen van dvd/cd schrijvers etc.. en je zult daar altijd rode, zwarte en gele draden in terugvinden.
Rood = +5V
Geel = +12V
Zwart = Aarding
Zet voeding uit (stekker uit stopcontact!), knip een zwart en een geel draadje los van de connector en koppel die aan de (typisch) Zwarte en rode draad van de fan dmv een suikertje of solderen. Test uit!
SITUATIE 2
Indien de fan van de voeding NIET aanblijft uit zichzelf wanneer je de voeding in het stopcontact steekt, dan zul je gebruik moeten maken van een draadgewonden vermogensweerstand van 10Watt, 10 Ohm. Deze vind je in elke electronicawinkel en kost meestal rond 1 Euro:
Deze moet verbonden worden met een zwarte draad aan 1 kant, en een rode, 5 volt draad aan de andere. Je takt deze draden best af van de moederbord connector; knip bv. De draad van pin 20 en pin 16 af, bevestig dmv suikertje, snelkoppeling of solderen aan de weerstand. De weerstand kan na een paar minuten gebruik al loeiheet worden, daarom dat we de koelpasta nodig hebben. Deze smeer je op de achterkant van de weerstand en dan bevestig je de weerstand aan de metalen behuizing van de voeding dmv kabelbinders die je door de roosters rijgt of anders moet je een paar gaten boren met een metaalboortje. We doen dit zodat de hitte van de weerstand via de koelpasta op de behuizing wordt gedissipeerd. In het voorbeeld hieronder heb ik het aan de binnenkant van de behuizing bevestigd maar dat kan natuurlijk ook langs de buitenkant.
Als je geluk hebt, dan ben je nu al klaar! Je plugt de voeding in een stopcontact met de dikke zwarte netspanningskabel zoals je die op elke PC hebt, en als de fan van de voeding aangaat en... aan BLIJFT, dan ben je nu de trotse nieuwe eigenaar van een zeer krachtig stukje apparatuur waar je veeeel meer fans op kunt aansluiten dan op een batterij lader van een mobieltje. Hoeveel precies weet je door op het etiket van de voeding te kijken bij de +12V aanduiding van hoeveel ampere er beschikbaar is voor dit voltage. Een typische 80mm fan consumeert 0,2 tot 0,25 Ampere. In het geval van de voeding die ik hier heb staat dat er 4.5 A op de +12V te krijgen valt. Reken even uit: 4.5/0.25 = 18 fans, alhoewel dat je daar best een goeie marge in pakt en er dan maximaal 12 op aansluit => is toch aanzienlijk wat. Andere voedingen zullen meer of minder geven op dit voltage, moet je maar even zelf bekijken.
Hoe sluit je de fans dan aan? Kijk naar de plastic aansluitingen die in de pc dienen voor koppelen van dvd/cd schrijvers etc.. en je zult daar altijd rode, zwarte en gele draden in terugvinden.
Rood = +5V
Geel = +12V
Zwart = Aarding
Zet voeding uit (stekker uit stopcontact!), knip een zwart en een geel draadje los van de connector en koppel die aan de (typisch) Zwarte en rode draad van de fan dmv een suikertje of solderen. Test uit!
SITUATIE 2
Indien de fan van de voeding NIET aanblijft uit zichzelf wanneer je de voeding in het stopcontact steekt, dan zul je gebruik moeten maken van een draadgewonden vermogensweerstand van 10Watt, 10 Ohm. Deze vind je in elke electronicawinkel en kost meestal rond 1 Euro:
Deze moet verbonden worden met een zwarte draad aan 1 kant, en een rode, 5 volt draad aan de andere. Je takt deze draden best af van de moederbord connector; knip bv. De draad van pin 20 en pin 16 af, bevestig dmv suikertje, snelkoppeling of solderen aan de weerstand. De weerstand kan na een paar minuten gebruik al loeiheet worden, daarom dat we de koelpasta nodig hebben. Deze smeer je op de achterkant van de weerstand en dan bevestig je de weerstand aan de metalen behuizing van de voeding dmv kabelbinders die je door de roosters rijgt of anders moet je een paar gaten boren met een metaalboortje. We doen dit zodat de hitte van de weerstand via de koelpasta op de behuizing wordt gedissipeerd. In het voorbeeld hieronder heb ik het aan de binnenkant van de behuizing bevestigd maar dat kan natuurlijk ook langs de buitenkant.
Zo, nu ben je klaar met de Quick-Fix Versie. Benieuwd naar de Deluxe? Deze post ik bij m'n volgend forum bezoekje..
Comment