Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
hoe gaat het nu ,.
heb je ze al weg gedaan of zijn er sporen van planten groei aanwezig,
en zo ja hoe zien die er dan uit,
project lijkt me nog niet tot een einde gekomen ,.
hmmm, dan zien ze er precies uit als blaren in het bos, die nadat ze van de bomen zijn gevallen ook niet opnieuw zullen uitgroeien tot nieuwe bomen, maar gewoon rotten op de grond (misschien de reden dat god zaad heeft uitgevonden)
maar ok, toch een leuk probeersel
Ik moet mijn zienswijze dus drastisch bijstellen, zo zie je maar alles kan dus met dat gekke cannabis. Ik ben zelf minder sceptisch ten opzichte van je bladstekexperiment nu ik dit gezien heb.
Ik ben van oordeel dat er op stekgebied nog heel wat te experimenteren valt. Deze zomer heb ik buiten een NLX 90 graden gebogen en op verscheidene plaatsen een flinke kei geplaatst. De horizontaal gebogen stengel begon gewoon te wortelen. Nadien de stengel in stukken gesneden en afzonderlijk gepoot. Er kwamen gewoon gezonde planten van. Ik vermoed dat dit met ruderalissoorten ook wel zal lukken.Gelijk hebben, als dit is gebaseerd op ervaringsregels, is niet moeilijk, gelijk krijgen soms wel.
Jullie gaan hier de kant van weefselkweek op, erg interessant allemaal. Ik kan daar nog niet uitgebreid over posten helaas, m'n experimentjes met "freakstekken" zoals ze door maatjes genoemd worden zijn nog uiterst pril.
Wat Xtreme beschrijft is de normale methode van stekken van bijv. een druivenstruik. Stengel eraf, -flop- in de grond en dat gaat wel groeien. Ik heb dat geprobeerd met wiet maar tot op heden geen succes helaas. Momenteel loopt er een experimentje met stukjes bladsteel, dus geen stengel. Tis geen kattepis : alles moet steriel, er wordt met een steriele voedingsbodem (agar + wat voedingsstoffen en wortelhormonen) gewerkt, in uiterst gecontroleerde omstandigheden (heb wat oude ziekenhuisapparatuur op de kop getikt hiervoor). Het schijnt mogelijk te zijn om op deze manier kloontjes te produceren uit een plakje bladsteel van 5mm ! Moet het nog maar zien het is in elk geval leuk hobbien zo
Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top
Thanx Xtreme tis uiterst tricky en gaat al een hele tijd mis... dan weer infecties, dan weer klimaatproblemen, nu is dat wel een beetje geweest maar is de voedingsbodem niet oke... bijna wetenschappelijk dit projectje, alleen zal een publicatie niet tot de mogelijkheden gaan behoren
Ben trouwens begonnen met de "enkele node"stek, het leek me nuttig dat topje wat je bij het toppen eruit haalt eens te laten bewortelen. Dat lukt als een dolle (mits superschoon opgekweekt -nee steriel hoeft niet maar het scheelt weinig). Toen naar de "stengelstek" > dus zonder nodi , en dat lukte me voor geen meter
edit : aanvulling > yep, die agar bedoel ik. en zo'n broedstoof is ook noodzakelijk (en handig, want als ik brood aan het bakken ben is de rijstijd zowat de helft in zo'n ding
Last edited by moreweed; 20 January 2010, 20:28.
Reden: volgend op Xtreme's edit :)
Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top
Van horen zeggen wordt er bij de weefselkweek met UVa en UVb licht gewerkt. Licht van deze golflengtes schijnt ongewenste bacterie vorming te voorkomen.Een zwager van mij doet daartoe fundamenteel onderzoek bij het "Natlab" van Philips Lighting.Ik durf er niet al te zeer over door te vragen, omdat hij zich verwonderde over het feit dat ik meer kennis van licht en plantengroei had dan de gemiddelde leek. Maar ja, deze kennis zal bij de meeste kwekers wel aanwezig zijn.
bescheidenheid is mooi Xtreme, een lesje voor velen zou ik denken (inclusief mijzelf)
Zou het bij de meeste kwekers niet ophouden met "blauwachtig" en "roodachtig"? is in de meeste gevallen ook zat, alleen dat topic over mogelijke zelfbouwLED's, daar komt wel wat meer bij kijken.
Ik durf niet met UV te gaan experimenteren op dit vlak. Het is al moeilijk genoeg met de variabelen die nu om me heen stuiteren. Als alles goed steriel is en blijft zou het niet moeten hoeven...UV is niet alleen schadelijk voor bacterien, op dezelfde manier pakt het de celletjes aan die nou juist wel moeten groeien. Ik snap celbiologie wel een beetje maar meer op dierlijk en menselijk vlak, plantencelletjes zijn serieus anders.
Ach, 'tis gewoon hardstikke interessant en vooral leuk om zo een beetje rond te peuteren. Door omstandigheden kon ik een aantal jaren mn plantjes niet thuis laten afbloeien, en dus ga je op zoek naar nieuwe uitdagingen
Ik denk dat het technisch wel te verwezenlijken is om een bestaande ledunit na te maken, maar ik vermoed dat het veel goedkoper is om zo'n unit kant en klaar te kopen. Een auto koop je toch ook compleet en niet in onderdelen: dat kost een veelvoud van een nieuwe auto en je bent er heel veel tijd aan kwijt.
Dat weet ik nog zo net niet Xtreme, er is nog veel te doen in de LED-technologie, en de vindingen van gisteren zijn vandaag nog niet in die lampen verwerkt. Als ik zo naar de prijzen kijk van de nu beschikbare units zit daar aardig wat lucht(lees:marge) in, een slimme knutselaar met redelijke contacten kan daar best voordeel uit halen.
Maar er is een belangrijker reden waarom zelfbouw interessant kan zijn : met (veilige!) zelfbouw kan je de beschikbare oppervlakte voor je verlichting optimaal benutten. Niks meer "vaste lampafmetingen" >met 'n stapel LED's, voeding, afzuiging en een goeie handleiding kan je dan precies zo'n verlichtingsplaat in elkaar zetten die past in je kweekruimte.
Beetje offtopic trouwens : MOD's > misschien moesten de laatste twee posts hier maar verplaatst worden naar "high power LED's zelfbouw".. ter jullie beoordeling
Comment