Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ultraviolet-b

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    ultraviolet-b

    Korting op 420shop
    ik heb een vraag. ik heb een oude lampenbak met vier tl buizen erin van ultraviolet licht
    waarschijnlijk een zelfgebouwde gezichts bruine.r nu was ik benieuwd of deze lampen geschikt kunnen zijn voor micro kweek. ik kon er niks over vinden op internet maar ik ga er van uit dat die nieuwe led lampen ook ultraviolet licht uitstralen.zou dit dan ook werken ?.
    het zijn phillips ultra violet-b tl 20w/12 verder staat er niks op.

    #2
    Re: ultraviolet-b

    Nee.
    Verkeerde golflengte.

    Grtz, HJM
    http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

    Comment


      #3
      Re: ultraviolet-b

      50000820955785.pdf

      TL 20W/12 RS SLV google heb je je lamp zo gevonden.

      Als hoofdverlichting niet bruikbaar.
      Last edited by monty; 19 August 2010, 05:37.

      Comment


        #4
        Re: ultraviolet-b

        thanks hier heb ik wat aan, kan ik er em wel bijhangen of heeft de lamp totaal geen nut ? maakt nie uit heb er maar 4 euro voor betaald.

        Comment


          #5
          Re: ultraviolet-b

          Staat wel 't een en ander over op het forum.. even zoeken..
          http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...-UVB-spectrums
          Hiero gaan ze er bijvoorbeeld behoorlijk diep op in geloof ik..
          - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
          - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

          Comment


            #6
            Re: ultraviolet-b

            Je zou ze kunnen gebruiken tijdens het eerste en het laatste uur licht:

            Omdat je (gelukkig) ook het UV-a en UV-b gebeuren in de discussie betrekt zal ik hier nog iets aan toevoegen. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat planten, net als mensen een biologische klok hebben van 24 uur. Het "horloge" van de planten is UV-licht. Bij zonsopgang en zonsondergang is de UV-concentratie het hoogst. De plant herkent deze indicatoren en ontleent daar zijn dag-nachtritme aan. Bij een gesloten teelt (geen daglicht) is het zaak de natuurlijke omstandigheden zo goed mogelijk na te bootsen. Daarom vraag ik me af of de UV-stuurarmaturen van DGGL wellicht beter alleen kunnen worden bijgeschakeld gedurende 1 uur bij het aangaan van de dag/hoofdverlichting en 1 uur aan het eind van de dagverlichting. Dus, alleen UV in het eerste en laatste uur. De plant krijgt dan 2 ijktijdstippen, net als in de vrije natuur. Dit laat natuurlijk onverlet dat een (geringe) hoeveelheid UV in de donkerperiode de plant ten goede kan komen: immers 's-nachts is er ook sprake van een geringe hoeveelheid UV-straling. Let wel ik zeg kan. Biologen nemen het standpunt in dat planten een UV-verzadigingspunt bereiken na een bepaalde hoeveelheid straling. Nadien zou UV geen nut meer hebben. Echter, dit onderzoek is gebaseerd op de groei en bloei van C3 planten. Bij C3 planten kan er lichtverzadiging optreden. Cannabis is evenwel een C4 plant. Bij C4 planten kan er geen lichtverzadiging optreden. Althans, tot het maximum dat de zon aan lumen geeft en dat is 130.000 lumen per m2. Dus tot 130.000 lumen treedt er in ieder geval geen verzadiging op. Wat er boven de 130.000 lumen gebeurt kan ik alleen maar naar raden en is in dit kader irrelevant. Als je het op prijs stelt kan ik wel zoeken waar ik deze kennis, ergens in het verrre verleden, heb opgediept, zodat je deze bijdrage kunt toetsen aan de originele bron.

            Bron: xtreme jd.nl

            Ik gebruik zelf 7 watt high power led 410nm(piek) het eerste en laatste uur, kan alleen het complete topic niet terug vinden, dit kwam uit prive verzameling.

            Grtz.
            Last edited by Poffertjesporem; 20 August 2010, 17:08.

            Comment


              #7
              Re: ultraviolet-b

              ja super bedankt ik denk dat ik de lamp op deze manier wel kan toepassen heb em immers toch questie van en tijd schakelaar ga het gewoon proberen
              moet zeggen echt bedankt voor het nemen van de moeite om het zo uit te leggen. ma als ik zo vrij mag zijn is dan led ultra violet a ? of zie ik dat dan verkeerd.

              Comment


                #8
                Re: ultraviolet-b

                Simpel, copie paste lol, ik heb het niet verzonnen.

                Led uv-a klopt.

                Grtz.

                Comment


                  #9
                  Last edited by monty; 27 August 2010, 09:30.

                  Comment


                    #10
                    Re: ultraviolet-b

                    klinkt ook logisch ga het gewoon testen. ben zelf namelijk zeer voorstander om natuurlijk effect zo rieel mogelijk na te bootsen thank you all...

                    Comment


                      #11
                      Re: ultraviolet-b

                      Ik weet niet zeker of ik het goed begrijp , maar gaat het niet om % in plaats van volumen?

                      @ enduror: ik deel jouw mening, vandaar die extra spots met elk een aparte tijdklok(nu alleen emerson effect nog).

                      Grtz.
                      Last edited by Poffertjesporem; 27 August 2010, 00:19.

                      Comment


                        #12
                        Re: ultraviolet-b

                        Ik weet niet zeker of ik het goed begrijp , maar gaat het niet om % in plaats van volumen?
                        Hoe bedoel je dit. Snap niet goed waar je op doelt.

                        Grtz

                        Comment


                          #13
                          Re: ultraviolet-b

                          S'middags is het volume uv het groots, bij zons opkomst en zons ondergang word door de invalshoek een deel van het spectrum gereflekteerd waardoor het aandeel uv (%) in het beschikbare spectrum stijgt.

                          Grtz.

                          Comment


                            #14
                            Re: ultraviolet-b

                            De zonkracht is een maat voor de hoeveelheid ultraviolette straling (UV) in het zonlicht die de aarde bereikt.
                            Het UV-zonlicht neemt toe naarmate de zon hoger staat en varieert met de seizoenen en het moment van de dag. De zonkracht, of UV-index is dus een maat voor de intensiteit van de UV-straling.

                            zonkracht.pngDe gegevens in de figuur komen van de UV-meetopstelling op het RIVM-terrein. Rechtsboven staat het berekende maximum voor een onbewolkte hemel en het gemeten maximum van deze dag. Daaronder staat de laatst gemeten zonkrachtwaarde. Doordat de zon gedurende de dag klimt en daalt, heeft de zonkracht bij een onbewolkte hemel een karakteristieke klokvorm. De oranje lijn in de figuur laat dit zien en is berekend met behulp van een stralingstransportmodel en de meest recente ozonverwachting afgeleid uit satellietwaarnemingen. Bewolking zorgt voor fluctuaties waardoor de metingen meestal lager uitkomen dan deze berekening voor een onbewolkte hemel. Hogere gemeten waarden ontstaan door reflecties aan zijkanten van de wolken. Ook wanneer er minder aerosolen in de lucht zitten dan gebruikelijk zal de gemeten zonkracht hoger zijn dan de berekende.
                            UVHistory.gif

                            Als de zon het hoogst staat ontvankt de plant het meeste UV licht (fotonen per tijd per oppervlakte. Het gaat niet om het %tuele aandeel uv in het totale licht maar om het aantal fotonen met golflenktes binnen het bereik wat we uv genoemd hebben dat je blad per seconte bereikt.

                            Door de dag heen verschuift idd het het zonlichtspectrum van meer blauw naar meer rood terug naar meer blau. Dit komt idd door de invalshoek van het zonlicht. Echter als de zon lager staat moet het licht een langere weg afleggen door de atmosfeer waardoor er veel meer verstrooien plaatsvind en er dus minder uv fotonen op je blad komen. Het dagelijks verschuiven van het zonlicht spectrum en het seizoen gebonden verschuiven staat los van de uv index.

                            Comment


                              #15
                              Re: ultraviolet-b

                              Duidelijke uitleg monty, maar zoals extreme schreef(leest je mee?, help lol):

                              Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat planten, net als mensen een biologische klok hebben van 24 uur. Het "horloge" van de planten is UV-licht. Bij zonsopgang en zonsondergang is de UV-concentratie het hoogst. De plant herkent deze indicatoren en ontleent daar zijn dag-nachtritme aan.

                              Ik ben van mening dat je plantje het bioritme ijkt bij zons opkoms/ondergang, bij mij werkt dit systeem niet en slik daarom melatonine.

                              Grtz.

                              Comment

                              Bezig...
                              X