Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hps lamp in pc kast

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Hps lamp in pc kast

idd daar doe ik het ook voor, wil met simpelle dingen toch een zo groot mogelijke opbrengst behalen, alleen werd geil gemaakt met de verhalen van meer licht meer gewicht dus grote dikke toppen haha!

Comment

Mijn spaarlampen komen bij de gamma vandaan. 3,29 voor een 23 watt lamp. Scheelt enorm. Wanneer je in het midden van het land woont kun je er bij mij wel 4 ophalen. Ik gebruik ze niet meer en als ik er iemand mee blij kan maken graag.

Kosten. Met dit weer 1 ijsje. Bij regen, de zon

Gr Q

Comment

woon zoetermeer, haha is goed zal het even bespreken, heb je toevallig de fittingen nog? hoe was de opbrengst met die lampies, weet dat het ook deels aan je eige ligt, maar gewoon interesse

Comment

Al kom je uit Frankrijk, dat zal mij niet boeien. Maar de kosten om hier te komen zijn natuurlijk ook belangrijk. Zoetermeer Utrecht is wel te doen.

4 lampen van de Gamma, 14 euro
          4 fittingen, 8 euro
          Electrokabel?

Benzinekosten vanuit Zoetermeer ongeveer 14 euro. Of dat zin heeft weet ik ook niet. Dat ligt aan jezelf

Ja hoor heb er ook fittingen bij. Ik heb een heel rek met 10 van deze lampen inclusief fittingen en snoer. Opbrengst 141gram. Moet ik er wel bij zeggen dat de planten de laatste 5 weken onder een 250watt HPS zijn afgebloeid.

Je zal ze wel moeten demonteren en er iers nets van maken. Indien geinteresseerd stuur me maar een PM en dan kunnen we iets afspreken.

Gr Q

SP lampen.jpg

Comment

Comment

hebben xtreme quattro en moreweed iets over deze conclusie te melden?

---------- Post added at 16:50 ---------- Previous post was at 15:02 ----------

hm?

Comment

ja hoor : ieder z'n mening, en die wordt gerespecteerd. Ik vind de warmte ontwikkeling van HPS-lampen dermate dat ik ze zelf liever niet in een dergelijk compacte ruimte zou willen hebben. Het zou een idee kunnen zijn om bijvoorbeeld eindbloei onder die HPS te doen, maar de hele periode > mij niet gezien. Persoonlijke mening dus
                Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Ik begrijp nooit waarom een 100W HPS meer warmte zou leveren dan 100W spaarlampen. Van de energie die je met die lampen erin pompt gaat een klein deel naar fotosynthese (iets meer bij HPS) en een deel naar verdamping (meer bij HPS). De rest (het merendeel) moet je afvoeren als warmte.

Als er al een verschil is in warmteontwikkeling, dan levert HPS de minste warmte. Da's toch straighte thermodynamica: De energie die erin gaat moet er ook weer uitkomen?

Toch zou ikzelf waarschijnlijk voor spaarlampen gaan. Ze voelen veiliger.

Comment

Blijft gelijk welke lampen je gebruikt, door het kleine grondoppervlak en beperkte hoogte van een pc
                    kan je toch nooit je lampen echt goed benutten. Je planten kunnen zich ook niet ontwikkelen zoals
                    het zou moeten, zelf al pak je de kleinste af die er is.

Comment

Gisteren zat ik hier nog even over te discusseren met wat bekenden, de algemene conclusie was (uitgaande van een 600watt HPS in een bigtower) dat een dergelijke opzet een interessante zelfbouwbom kan zijn als je het geheel afvult met melkpoeder of maizena(voor de betere stofexplosies).

zo even uit de losse pols hoor, maar ik denk niet dat je warmteontwikkeling kan vergelijken zoals Blani dat hierboven doet. 100watt is natuurlijk 100watt, waar je dat ook inpropt. Gaat het dan niet om efficientie en verliezen ? zou er niet meer verlies optreden bij gezamelijk gebruik van meerdere spaarlampen om tot een totaal van 100watt te komen ? En is de manier van licht"produktie" niet fundamenteel anders bij spaarlampen versus HPS ? nogmaals dit is zo even uit de losse pols, wellicht is het complete onzin (maar dat zijn jullie inmiddels wel van me gewend)
                      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Naar ik vermoed maken we ergens een denkfout. Waarom rijdt de ene auto 15 km op 1 liter benzine, terwijl een soortgelijke auto met het zelfde gewicht en de zelfde cilinderinhoud met 1 liter benzine 1 op 20 rijdt?
                        een gewone gloeilamp van 100 watt geeft een lichtrendement van ongeveer 1300 lumen (en de rest van het het opgenomen wordt omgezet in warmte): die lamp is bij aanraking bloedheet.
                        een spaarlamp of tl (terzijde: ik blijf uitgaan van 100 watt opgenomen vermogen) geeft een lichtrendement van ongeveer 6000 lumen (ook hier wordt de rest van het opgenomen vermogen omgezet in warmte): toch zijn die lampen bij aanraking niet bloedheet maar handwarm.
                        een HPS of HPI van 100 watt geeft een lichtrendement van ongeveer 10000 lumen, je zou verwachten dat zo'n lamp, omdat die qua lumen zo rendeert hartstikke koud zou moeten zijn. Desalniettemin: die krengen zijn bloedheet.
                        Dit weekend komt mijn zwager op bezoek: die heeft 40 jaar fundamenteel onderzoek gedaan naar licht bij het Philips Natlab. Ik zal eens informeren.
                        Last edited by Xtreme; 1 September 2011, 14:02.

Comment

Een triest feit over al onze technologie: Alle energie die we erin pompen eindigt als warmte. Dat geldt voor je computer, je stereo, je iphone, je lampen, je auto... alles. Wat we verwachten van onze technologie is een tussenstap: Een beetje informatie via een beeldscherm, geluid via je boxen, beweging door je auto... maar dat beeld, dat geluid en die beweging worden weer gedissipeerd in wrijving, en eindigen ook weer als warmte.

AL onze technologie heeft een efficientie van 100% - als je ze gebruikt als kachel.

Sommige auto's rijden 5 kilometer op een liter benzine, andere 50, maar als die afstand gereden is, dan rest er alleen de warmte die ontstaat bij verbranding van een liter benzine.

Kweeklampen zijn om twee redenen iets ingewikkelder:
                          - Een deel van de energie wordt omgezet in chemische energie en opgeslagen in plantmateriaal. Dat komt er pas weer uit als je de planten verbrand of helemaal laat wegrotten. Veel energie is dat niet: Zoveel komt er niet vrij als je een complete wietplant verbrand - en meer dan er in zit kan er niet uitkomen, en meer dan er uitkomt is er niet ingestopt.
                          - Een deel van de energie wordt gebruikt voor verdamping van water. Die energie komt weer vrij als het water weer condenseert. Dat gebeurt voornamelijk buiten je kast, doordat je via je ventilatie waterdamp afvoert.

Op die twee punten verschillen HPS lampen en spaarlampen, maar voor de rest zijn ze precies gelijk, en gelijk aan je PC, je stereo en je auto: Het zijn veredelde kachels, en alles wat je erin stopt eindigt uiteindelijk als warmte.

Reality is a bitch...

Comment

't Zal ergens wel kloppen, maar het voltrekt zich buiten mijn geestelijke bereik. Zo heb ik in mijn tuin een stuk of 30 beuken en eiken staan van wel 20 meter hoog. In mijn onschuld dacht ik daarmee een bijdrage te leveren aan het CO2 probleem. Kennelijk is niets minder waar: een bioloog vertelde me dat de CO2 reductie door mijn bomen slechts van tijdelijke aard was: ze dienen als tijdelijke opslag en zodra het hout wordt verbrand of verteerd door de tijd komt de CO2 weer vrij. Maar voorlopig ga ik de bomen toch niet rooien.

Comment

Die bioloog had gelijk, helaas. Het probleem is dat we enorme hoeveelheden koolstof uit diepe aardlagen naar het oppervlak halen. De enige manier om dat te corrigeren is koolstof terugstoppen, diep onder de grond, waar het miljarden jaren heeft gelegen. Daar zijn ook ideeen voor: Bijvoorbeeld grote hoeveelheden hout afzinken in de diepste troggen van de oceaan, en CO2 terugspuiten in gas-reservoirs ondergrond.

Comment

Dus we moeten bossen aanleggen met snelgroeiende bomen (populieren bijvoorbeeld) en de bomen afzinken of verbranden met CO2 opvang en de CO2 in lege gasvelden gaan opslaan. Weer wat geleerd!

Comment

Bezig...
                                X