Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Forum Top Ad MOBILE Smallest
Collapse
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_...thermodynamica :
De eerste wet van de thermodynamica, ook wel Eerste Hoofdwet genoemd, stelt dat energie niet verloren kan gaan of uit het niets kan ontstaan. De wet staat algemeen bekend als de "Wet van behoud van energie". Er kunnen alleen omzettingen van energie plaatsvinden.
Wat voor lamp je ook gebruikt: Een klein deel wordt gebruikt voor verdamping en een nog veel kleiner deel voor fotosynthese. De rest is en blijft WARMTE die je moet afvoeren.
CORRECTIE: In mijn kast gaat ongeveer 40% van de energie naar verdamping - da's geen "klein deel". (400W HPS, 4 liter water per dag)
LED's en spaarlampen schijnen minder verdamping te veroorzaken - dus met die lampen zou de kast WARMER moeten worden.
Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?
HPS-lampen geven veel licht in het IR-spectrum, en geven naast de warmte van de lamp relatief veel stralingswarmte af. Bij led-units wordt alleen IR afgegeven als er IR-leds zijn toegevoegd. Leds geven immers nagenoeg monochromatisch licht af. Zou dit een oorzaak kunnen zijn? Beste Blani, ik geef zonder meer toe dat je meer van deze materie af weet dan ik. Bij de meeste mensen kost het me ongeveer een uur om voldoende kennis te vergaren om er meer van af te weten. Bij jou zal dat een groter tijdsbeslag vergen.
@Xtreme: Ehh... oorzaak van wat? Van mindere verdamping?
HPS-lampen stralen het meeste van hun energie direct op de planten, waar het direct de verdamping bevorderd. LED's geven hun warmte af aan hun behuizing. Via hun eigen ventilatortje spuiten LED-kasten dus hun warmte vrij hoog in de ruimte in plaats van laag op de planten. Daar bevorderd het de verdamping veel minder.
Ik heb geen idee hoe spaarlampen precies hun energie afgeven.
Off-topic: IR-leds beschouw ik als waanzin. Ga je eerst vreselijk dure leds kopen omdat "ze zo efficient zijn", ga je vervolgens 100%-inefficiente leds toevoegen. De led-claims gaan steeds verder richting astrologie...
HPS-lampen geven relatief veel licht in het IR-spectrum, en geven naast de warmte van de lamp relatief veel stralingswarmte af. Bij led-units wordt alleen IR afgegeven als er IR-leds zijn toegevoegd. Leds geven immers nagenoeg monochromatisch licht af. Zou dit een oorzaak kunnen zijn?
Daar vat je de koe bij de horens. interne bladtemperatuur door stralingswarmte. is geen astrologie dat meten ze in Wageningen gewoon.
HPS : hoge druk natrium. Natrium is van nature niet gasvormig. Dat kost moeite. Opbrengst is dan in een specifiek gebied en komt dus met een prijs (hoge temp noodzakelijk voor natriumverdamping en dan gasontlading. Gedeeltelijke IR weerkaatsing dmv coatings maar dat warmt de buis wel op tot 250 - 500+graad
(afhankelijk van de uitvoering 100-150-250-400-600-1000w)
Spaarlamp / TL : lagedruk gas > , UVproduktie->zichtbaar licht omzetting via fluorescentie mbv coating binnenkant buis.
zeer beperkte warmteontwikkeling omdat er niets verdampt hoeft te worden om te starten met de lichtproduktie.
(hps-en gaan natuurlijk ook meteen aan maar dat is mbv een "startgas" > wikipedia heeft wel een goeie omschrijving van gasontlading enzo toch ?
Een warmtebron kan iets anders nooit sterker verhitten dan zichzelf > 2e wet van thermodynamica. Entropie enzo...ojee dat wordt graven
theoretische max bij spaarlampen is dus die duimzuig-50graden, bij HPS over de 200. need i say more (weed)?
bedenk wel dat met verwarmen mbv hps er groot verschil kan optreden als de lamp uit is, en dat onder de 15graad enzymwerking minimaal wordt..
Maximum temperatuur van spaarlampen 50 graden? Ja, als ze bij kamertemperatuur hangen en hun warmte kwijtkunnen. Kunnen ze die warmte niet kwijt, dan stijgt de temperatuur tot er iets knapt: De lamp barst, de electronica smelt of de ruimte vliegt in de fik.
Een kleine demonstratie. Ik stop een temperatuur-sensor in een 18W spaarlamp en wikkel de lamp in een oude fleece-trui: hitte_001.jpg
En stop vervolgens de stekker in het stopcontact. Begintemperatuur is 24.3 graden (excuses voor de reflectie op het schermpje) hitte_002.jpg
Na 5 minuten en 15 seconden: De meter heeft zijn maximum bereikt van 99.9 graden. Einde test. hitte_008.jpg
Conclusie: Met een ding van 18 watt kan je een kleine, afgesloten ruimte eindeloos opwarmen, zolang de warmte maar niet weg kan. Het maakt niks uit of die 18 watt uit een spaarlamp komen, een HPS, een laptop of een gloeilamp.
Ik heb (op het moment) geen zin om de test verder uit te voeren tot er iets in de fik vliegt of mijn stop eruit knalt. Als iemand mijn test niet gelooft, misschien kan hij/zij dan zelf even een spaarlamp-brandje stichten en de foto's posten.
Goed punt Blani, maar niet erg representatief. Hoe vergelijk je namelijk een fleecetrui met een kweekruimte ? vaste stof fysica met opwarming van gassen ?
Wat wel wat zou zeggen is als dit experiment vergeleken zou worden met eenzelfde opzet maar dan met HPS, en dan te focussen op het verschil in snelheid van temptoename (of voor mijn part de tijd die ndig is om die trui in de fik te krijgen).
de onderliggende techniek van de lamp in kwestie is bepalend, en gezien er een bij zit die opgewarmd moet worden om te kunnen functioneren is dat automatisch degene die ook de meeste tempbeinvloeding zal genereren.
die 50graden schatting is inderdaad nattevingerwerk, no question about it. Het gaat echter om het verschil in tempbeinvloeding, met een verschil van veel meer dan 100graad in een geventileerde ruimte lijkt me dat een walk in the park
Ik wil met alle plezier een echte test uitvoeren. Ik stel mijn kweekruimte en 400W HPS ter beschikking. De plantjes kunnen wel een uurtje buiten de kast staan. Maar wie wil 400 watt aan spaarlampen (of LEDs) bijdragen voor de vergelijkende test?
Of heeft iemand een 23W HPS voor een fleece-test?
Punt blijft: Een energiebron in een afgesloten ruimte warmt die ruimte op. Het soort energiebron doet niet ter zake: Wat uitmaakt is alleen het wattage van het apparaat - bij gelijke ruimte en warmtecapaciteit natuurlijk.
Punt blijft: Een energiebron in een afgesloten ruimte warmt die ruimte op. Het soort energiebron doet niet ter zake: Wat uitmaakt is alleen het wattage van het apparaat - bij gelijke ruimte en warmtecapaciteit natuurlijk.
joehoe discussie Ja inderdaad warmt een apparaat in een afgesloten ruimte die ruimte op. Maar als je onderling apparaten vergelijkt en de een heeft een minimale werkingstemperatuur van meer dan 250 graden en de ander heeft dat niet vergelijk je appels met peren.
Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top
Inderdaad: Heftige discussie! Moord en doodslag!
Van appels en peren mag ik wel het gewicht vergelijken, om maar eens iets te noemen. Zo mag ik, volgens de eerste hoofdwet van de thermodynamica, energieverbruik vergelijken. Wat voor lamp ik ook gebruik: Alle verbruikte energie blijft binnen de kast.
,
Als een HPS meer verwarmt dan een spaarlamp met hetzelfde wattage, dan zijn er twee mogelijkheden:
- Er verdwijnt energie van de spaarlamp. (Zwart gat? Wormhole? E=MC2? )
- Er onstaat extra energie bij de HPS. (Gefeliciteerd: Je hebt een perpetuum mobile uitgevonden!)
Zeg het maar: Waar raken we energie kwijt, of waar krijgen we het gratis vandaan?
Zo zie je maar dat een leek meer vragen... Sorrie voor het hoofdbreken jongens...
Maar ik weet het goed gemaakt. Ik heb vandaag een 70W hps lampje besteld met interne starter.
Ook heb ik drie 23W spaarlampen. Dat zou 70W Vs. 69W zijn. Nu ben ik geen natuurkundige, maar ik ga er vanuit dat die ene watt aan SL de pret niet significant zal drukken. Ik zal de test uitvoeren in mijn DR 40*40 tentje, kan dezelfde armatuur gebruiken en dan zal ik steeds na een uur kijken hoe warm het in het tentje is. Wie weet is er iets zinnigs van te zeggen, wie weet niet. Deal?
Maar, hierboven lees ik in andere bewoordingen dat er geen energie verloren gaat maar dat er ook niets bijkomt. Voor mijn gevoel klopt dat niet bij een growtentje omdat er energie verloren gaat aan de wanden van de ruimte..
Wanneer je bijvoorbeeld in een ruimte een lamp zal aandoen wordt die ruimte opgewarmt. Die snap ik. Maar, als je nu een spiegelkap erboven hangt dan wordt die spiegelkap door de korte afstand tot de lamp verwarmd, iig zal die warmer als het tentdoek worden. In mijn beleving zal die kap dan gaan dienen als warmtebron en zal het met kap warmer worden in een ruimte dan zonder kap.
Comment