Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

zo deed jomanda dat ook, hele pallets tegelijkertijd. blauwe jurk zal dan wel met stekken te maken hebben ofzo
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Ach ja je test jij maar raak mafkees

---------- Post added at 03:11 ---------- Previous post was at 02:28 ----------

Jullie vergeten 1 ding, de lamp staat in zoveel cub lucht, de lucht koeld ook weer de lamp af.. dus elke lamp wat minder warmte afgeeft zal de temp tenplaatse lager zijn.. of komen jullie van mars

Comment

Volgens mij is alles terug te voeren op de vorm van het warmtetransport. Als het me nog goed voor de geest staat zijn daartoe slechts drie manieren:
        -1 IR-straling
        -2 Convectie
        -3 Geleiding.
        Een saillant verschil is volgens mij -correct me when I'm wrong- dat bij IR-straling geen medium nodig is voor de warmteoverdracht.
        Last edited by Xtreme; 11 October 2011, 09:45.

Comment

Zo is het Xtreme

Doe maar een test en wikkel de hps lamp maar in een doek, wel een brandblusser bij de hand houden..

Comment

Ik sta altijd weer te kijken van die vermogens van een HPS. Die dingen zijn vrijwel paranormaal: Ze kunnen uitstralen, instralen, doorstralen... En dan ook nog extra warmtestralen? 't Is toch ongelofelijk...
            In het HPS spectrum zit een behoorlijk aandeel IR

Comment

@Knealus: Of ik van Mars kom? Nee hoor, ik kom van school. Daar heb ik niet alleen natuurkunde geleerd; ik heb er ook fatsoenlijk Nederlands leren schrijven. Je moet het eens proberen.

@Xtreme: Klopt allemaal hoor - maar al die straling wordt binnen de kast omgezet in warmte. Je beschrijft (net als moreweed) tussenstappen die uiteindelijk niets uitmaken. Het hele vermogen eindigt als warmte binnen de kast en moet via de ventilatie de kast uit.

Comment

of de manier van warmteoverdracht nou echt anders is bij die twee soorten lampen... neu het wordt altijd via de door Xtreme genoemde methoden afgewikkelt. Alleen HPS kent een hoge temp vanaf het begin als noodzaak om natrium uberhaupt te strikken voor gasontlading, en spaarlampen warmen geleidelijk op waarbij de warmte restprodukt is van conversie UV naar zichtbaar licht.

experimenten met een doek of trui rond HPS of spaarlampen kan je niet vergelijken met een te verwarmen ruimte omdat ook in een afgesloten ruimte nog luchtbeweging is en dus warmteopname veel dynamischer gaat dan in een statische luchthoeveelheid gevangen in een trui of doek. Ook is er directe warmtegeleiding doordat er contact is tussen de buis en de isolator(trui of doek), wat je met lucht veel minder hebt omdat de dichtheid van lucht nou eenmaal stukken lager is dan van een vaste stof.
                Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Mijn trui-experiment bewijst alleen dat een spaarlamp boven de 60 graden komt als de warmte niet weg kan. Dat geldt ook in een luchtgevulde ruimte, als de ruimte goed genoeg geisoleerd is.

Ik kan wel een spaarlamp in een geisoleerde schoenendoos hangen voor een extra test - maar voegt dat iets toe?

Comment

neu dat voegt niets toe omdat de afstand tot de wanden ook meespeelt. Doordat de kern van een HPS lamp zo ontzettend heet wordt is z'n uitstralingspotentieel veel groter en zullen de wanden van de ruimte dus sneller opwarmen. Als je dan een heel erg kleine ruimte neemt gaat warmteabsorptie van de veel minder hete kern van een spaarlamp meetellen terwijl in een kweeksetting of -tent die wandopwarming maar marginaal meetelt > dat is er natuurlijk wel maar die wordt doordat het tempverschil kleiner is makkelijk weggemoffelt in de normale warmteuitwisseling tussen objecten. Tempverschil van de kern is dus de leidende factor zou ik menen.

Ik ga trouwens niet uit van een perfect geisoleerde ruimte omdat er altijd warmteuitwisseling plaatsvind Blani, we kijken naar de praktijk, niet naar een niet-haalbare theoretische setting.

Comment

@Moreweed: Kun je me een definitie geven van "uitstralingspotentieel"? Wat mij betreft is dat een ongedefineerde variabele en een directe compiler error. De gedefinieerde variabelen kun je hier terugvinden: http://home.kpn.nl/vanadovv/SI.html

Ondertussen ben je bezig de zaak overbodig te compliceren. Ik herhaal de kernvraag:

De wet van behoud van energie zegt: Energie gaat niet verloren. Als de energie van een (spaar)lamp niet eindigt als warmte, wat gebeurt er dan wel mee?

Comment

Ik vind Blani's redenering logisch klinken, ook al ben ik geen techneut.
                        Stel je het een HPS-lamp van 400 watt: die levert gemakshalve afgerond zo'n 100 lumen per watt, dus 40.000 lumen. Naast het licht wordt ook nog warmte gegenereerd. Dus het opgenomen vermogen wordt omgezet in licht en warmte.
                        Als je de 400 watt HPS vervangt door 16 spaarlampen van 25 watt, die 50 lumen per watt leveren heb je een lichtrendement van 20.000 lumen. Ook hier wordt naast licht warmte gegenereerd en wellicht meer dan bij een HPS. Immers het lichtrendement is lager dan bij de HPS en het opgenomen vermogen, dat bij beide lichtbronnen gelijk is, moet ergens naar toe.

Hoe nu de totale warmte te benaderen: een gloeiende hete HPS-lamp heeft een relatief klein oppervlak. Echter, 16 veel minder warme spaarlampen hebben gezamenlijk een veel groter oppervlak. Alleen bij een HPS-lamp is dus de warmte geconcentreerd en daardoor minder makkelijk in toom te houden dan bij de spaarlampen. Misschien gaat de vergelijking mank: als een bepaalde ruimte/kamer door een radiator van 2000 watt een bepaalde temperatuur bereikt, wordt de zelfde temperatuur ook bereikt als de radiator helemaal uitstaat maar er zich in de kamer 20 personen bevinden. ( ik heb me ooit laten wijsmaken dat het menselijk lichaam ongeveer 100 watt aan warmte genereert)

Tot slot: als het licht, de lumen dus, uiteindelijk ook wordt omgezet in warmte dan is de warmte van een 400 watt HPS gelijk aan de warmte 16 spaarlampen van 25 watt.
                        Last edited by Xtreme; 11 October 2011, 14:35.

Comment

Die 100 watt van een mens, dat staat mij ook bij, voor een mens in rust. De analogie klopt ook volgen mij: 2000 watt aan kachel kun je vervangen door 20 mensen.

Gaan die mensen dansen, dan stijgt hun energieverbruik enorm. Zoogdieren zijn zeer inefficient.

Pas bij hoge temperaturen ontstaat er een verschil: Een kachel gaat gewoon door, terwijl een mens dood neervalt.

Ondertussen bedacht ik een testje dat ik wel kan uitvoeren. Ik kwam een 25W gloeilamp tegen die ik (in een kleine kast/doos) kan vergelijken met een 23W spaarlamp. Een gloeilamp is geen HPS, maar heeft wel een hete kern en kan geen licht geven zolang 'ie niet heet is. Als we niet weer vervallen in "uitstralingspotentieel" en andere new-age-termen, dan zou dat een geldige test moeten zijn - toch?

Comment

Misschien is het wel met "belasting" te vergelijken. Als een voorwerp van 100 kg rust op 1 cm2, dan is de puntbelasting 100kg/cm2. Rust dat zelfde voorwerp op een oppervlakte van 1 cm * 10 cm (dus 10 cm2) dan is de streepbelasting 10kg/cm2. Plaatsen we dit voorwerp op een oppervlakte van 10 cm * 10 cm (dus 100 cm2) dan is de oppervlaktebelasting 1kg/cm2.
                            Last edited by Xtreme; 11 October 2011, 17:01.

Comment

Ik dacht dat het onderwerp was
                              Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps

En nu ga je een test doen met een lage watt gloeilamp.

Dat nederlands mijn moedertaal niet is, gaat het best goed met m'n taal foutjes maar dat heeft niks met het onderwerp temaken. grtzzz

Comment

Dat maakt voor de test toch niet uit? De oppervlakte van een rechthoek is immers ook in alle gevallen lengte keer breedte, ongeacht de afmetingen?

Comment

Bezig...
                                X