Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

    @Pharma: In een technisch/wetenschappelijke discussie is "geloof me" het slechtste argument dat je kunt aanvoeren. Schaam je!

    @Tinuz: Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat van je test. Zorg alsjeblieft dat je thermometer ergens in de schaduw hangt; niet in het volle licht van een lamp en niet te dicht erbij.

    Wat betreft extra opwarming als je een kap monteert: Je hebt de perpetuum mobile uitgevonden: Gratis energie - wat waarschijnlijk betekent dat je idee niet klopt.

    Comment


      #32
      Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

      hehehe, uitzoeken hoe diep het konijnehol is ... heb je je zilveren slippers aan ?

      @blani : hoe zit dat dan met piekbelasting/opstarten, de factor tijd ?
      hps start op met een gasontlading die zoveel mogelijk warmte genereert om het natrium aan de gang te krijgen. dat kost meteen veel power maar zodra het proces loopt is dat beperkt.
      je hebt dus meteen warmteontwikkeling, en doelmatig richting pizzatemp
      Bij HPS is temperatuur een startvoorwaarde, bij Spaarlampen een gevolg wat geleidelijk ontstaat.

      Met HPS wordt dat experiment met fleecetrui een plakboel, niet doen dus.
      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

      Comment


        #33
        Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

        @Moreweed: Je hebt het over het opstart-gedrag van de lampen, wat maar een paar seconden tot hooguit een minuut in beslag neemt. Een normale tent warmt nauwelijks op in die tijd. We hebben het nog steeds over wiet kweken, en dus over een lamp die 12 uur moet branden zonder de kast in de hens te steken. Die opstartminuut is niet interessant. En daarbij:
        - Ja, bij een HPS duurt het even voor hij voluit brand - maar hij gaat ook niet zomaar uit, hij gloeit na. Heffen die effecten elkaar niet op?
        - Een spaarlamp gaat ook niet meteen naar 100% opbrengst. (Tijdens mijn test, op 100 graden, gaf die lamp mooi licht joh! )

        Maar goed: In feite heb je gelijk. De ene lamp zal wat meer warmte opslaan dan de andere. Pas als ze afgekoeld zijn is de energie-balans weer exact gelijk. Moet ik daar een berekening aan wagen, aan de warmteopslag van HPS versus spaarlamp? De uitkomst kan ik vast melden: Na een kwartier branden verschilt het niet meer dan 0.001 graad celsius in je kast.

        Geen fleece over mijn HPS? Moet ik er dan echt mijn goeie eiderdonzen slaapzak aan opofferen?

        Comment


          #34
          Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

          aha, dus volgens jouw theorie zal het na een kwartier ongeveer even warm moeten zijn met 69W aan sl en 70W aan HPS? Ik kan nietw achten tot dat ding binnen is haha

          Comment


            #35
            Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

            @Tinuz: Precies. Ik verwed mijn eer en zaligheid dat die temperaturen niet significant afwijken.

            Maar,

            Maar....

            "Extraordinary claims require extraordinary evidence". Als de temperaturen zouden verschillen, dan zou de eerste hoofdwet van de thermodynamica niet kloppen. Er zijn nobelprijzen uitgereikt voor minder. Het zou me niks verbazen als ene James Randi ( www.randi.org ) zo geinteresseerd is in je test dat hij een miljoen dollar naast mijn eer en zaligheid durft te leggen.

            Als de eerste hoofdwet van de thermodynamica niet klopt, dan stort mijn wereld in elkaar. Daar kan mijn eer dan ook nog wel bij...

            Comment


              #36
              Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

              Als je een test doet in een doek dan sluit je de luchtomgeving af, in je tent is zoveel m2 luchtaanwezig dat de hps lamp veel sneller gaat warm maken, omdat de lamp veel heter is, het is een natrium lamp.

              Comment


                #37
                Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                Oorspronkelijk geplaatst door Blani View Post
                @Tinuz: Precies. Ik verwed mijn eer en zaligheid dat die temperaturen niet significant afwijken.
                Maar,
                Als de temperaturen zouden verschillen, dan zou de eerste hoofdwet van de thermodynamica niet kloppen.
                Er zijn nobelprijzen uitgereikt voor minder. Daar kan mijn eer dan ook nog wel bij...
                Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                Comment


                  #38
                  Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                  Mama! HELP! Die gemenerikken noemen me een drama-queen! Snif-snotter...

                  @Moreweed: Het klopt allemaal wel wat je zegt (zelfs van de dramaqueen) maar je vergeet 1 ding: Licht wordt ook omgezet in warmte. Dus hoe mooi de stapjes ook zijn: Uiteindelijk blijft er alleen maar warmte over. Je kan alle tussenstappen wegstrepen uit de vergelijking. Electrische energie komt binnen, warmte blijft over.

                  Daarbij: Een HPS levert helemaal niet zo gek veel warmte in verhouding tot licht. HPS is (na plasma) de meest efficiente lamp die we hebben, beter dan TL, LED en spaarlamp.

                  Het zou kunnen dat een HPS meer IR afstraalt, terwijl een spaarlamp het veel meer moet hebben van directe afgifte aan de lucht - maar verlies is het allebei, en het verlies het grootst bij de minst efficiente lamp - de spaarlamp dus.

                  (Overigens is mijn bron wat betreft efficiency http://www.kweekotheek.nl/Kweeklamp.html , bij gebrek aan beter.)

                  Comment


                    #39
                    Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Blani View Post
                    Licht wordt ook omgezet in warmte. Dus hoe mooi de stapjes ook zijn: Uiteindelijk blijft er alleen maar warmte over.
                    ja da's wel zo, maar bij de een heb je dus veel IR en hoge intensiteit en daardoor meer uitstralend vermogen, waardoor je meer van je omgeving verwarmt.
                    zie het als een klein nijdig keffertje midden in de kamer. daar heeft iedereen in die kamer last van
                    en dan die spaarlamp als spinnende poes, weinig intensiteit door omzettingsverliezen en opdeling, weinig IR en geen minimumtemp om op te kunnen werken.

                    kleinschalig warmte verlies wordt gemakkelijk opgenomen in de altijd aanwezige warmteuitwisseling tussen objecten,
                    maar moedwillige verwarming van een element om daar een lichtkanon van te maken..da's andere koek
                    Last edited by moreweed; 10 October 2011, 21:23.
                    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                    Comment


                      #40
                      Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                      Ik heb voorlopig geprobeerd om niet naar de bomen te kijken maar naar het bos: Totale input en output van het systeem. Ik zal me nu (dramaqueen die ik ben) verlagen tot het bevechten van individuele bomen.

                      Okee, een HPS wordt HEET- tenminste over een heel klein oppervlak. Het element dat licht geeft (en echt heet wordt) is veel kleiner dan de hele bulb.
                      Een spaarlamp wordt minder heet, maar heeft een VEEL groter oppervlak dat heet wordt. Vierhonderd watt aan spaarlampen is echt een behoorlijk oppervlak aan lichtgevend materiaal. Zo'n groot vlak heeft een veel lagere temperatuur nodig om dezelfde hoeveelheid warmte kwijt te raken.


                      Of spaarlampen nou echt niet heet zijn valt ook nog aan te vechten. Binnenin worden atomen bestookt met electronen, met zo'n bak energie dat het niet zomaar zichtbaar licht gaat uitstralen maar bikkelharde UV-straling. Daar moet je je electronen behoorlijk voor versnellen. Misschien kun je daar niet spreken van een temperatuur, maar het is wel degelijk een helse omgeving in zo'n spaarlampje.

                      Ik heb trouwens nooit een spaarlamp van 400 watt gezien - maar ik betwijfel of dat vergelijkbaar is met een spinnende poes. Volgens mij is het een stuitende hoeveelheid licht. Als je er vlak bij gaat staan dan zul je ook echt wel de warmte voelen - net als bij een HPS.

                      Comment


                        #41
                        Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                        voelbare lichtintensiteit...yeuh!

                        lampje gaat aan en de deur deukt in
                        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                        Comment


                          #42
                          Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                          "Voelbare lichtintensiteit"!? Eerder al "uitstralend vermogen" en "kleine keffertjes"... Het lijkt wel of we hier in python discussieren. Prachtige taal hoor, maar voor discussies prefereer ik een static-typed taal waarin niet zomaar ongedeclareerde keffertjes komen opduiken.

                          Ik sta altijd weer te kijken van die vermogens van een HPS. Die dingen zijn vrijwel paranormaal: Ze kunnen uitstralen, instralen, doorstralen... En dan ook nog extra warmtestralen? 't Is toch ongelofelijk...

                          Comment


                            #43
                            Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                            de trilfunctie zeker nog niet ontdekt

                            broosjes heten dat hier.. babbels, praterij, beeldspraak, soms..-oke- vooral fiks onzin
                            ben gek op interactieve verzamelingen van ongedeclareerde keffertje en ronkende poezen, dat wil
                            nog wel eens een andere discussie binnensluipen. excuus
                            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                            Comment


                              #44
                              Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                              Gewoon met je blote reet op zo'n lamp zitten gaan, dan kom je er vanzelf achter welke heter is..

                              Comment


                                #45
                                Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                                @Moreweed: Geeft niks hoor. Dat krijg je met mensen die denken in assembly.

                                We kunnen toch alleen wachten op het resultaat van de test, dus we kunnen net zo goed wat onzin praten tussendoor.

                                Ik heb zojuist een glas water onder mijn HPS gehouden, dus dat moet behoorlijk ingestaald zijn. Ik heb het snoer van mijn muis om dat glas gewikkeld, dus als jij dat ook doet met een glas gewoon water, dan kun je meegenieten van een heerlijk ingestraald drankje, helemaal in yin-yang balans, gevitaliseerd, voorzien van een zeer zuivere vibratie en liefdevolle essenties.

                                Proost!

                                Comment

                                Bezig...
                                X