Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

De wet van behoud van energie zegt: Energie gaat niet verloren. Als de energie van een (spaar)lamp niet eindigt als warmte, wat gebeurt er dan wel mee?
    De plant zet toch ook lichtenergie om en zelfs op een heel efficiente manier. Dus niet alles word omgezet in warmte.

Comment

@Xtreme: Als de analogie van belasting voor jou werkt, prima - maar het zit wel erg ver van het onderwerp af.

@Knealus: Ik deel de oorspronkelijke vraag door 4, en kan dan 23W spaarlamp vergelijken met 25W andere-lamp. Is delen nog niet behandeld in jouw klas, of mag jij alleen nog maar rekenen onder de 10?

@Monty: Er zit inderdaad wat energie vast in de plant. De plant heeft CO2 en water omgezet in suikers, cellulose en meer van dergelijke verbindingen, en daar zit energie in vast.
      Die energie is achteraf terug te winnen: Door de plant te verbranden naar de oorspronkelijke H2O en CO2. Dan zul je merken dat je maar heel kort je kamer kunt verwarmen met je wietplanten. Dat staat in geen verhouding tot de 400Watt die je er maanden lang, 12 uur per dag ingepompt hebt.
      Volgens mij is de energie in de plant verwaarloosbaar.

Om daar even aan te rekenen: De verbrandingswarmte van hout is 17 to 19 MJ/kg (mega-joule per kilogram) Laten we zeggen 20 MJ, en laten we zeggen dat er 1 kilo brandbaar spul uit je kast komt. Zou je dat laten vrijkomen met 400 Joule per seconde (oftewel 400 watt) dan is het na 50000 seconden op, oftewel na 14 uur.
      Met andere woorden: Van de maanden die je lamp gebrand heeft is amper een dag opgeslagen in je plant.

Comment

Nog steeds niet met je blote reet op de hps lamp gezeten, zo kom je er ook nooit achter he, hoe heet die is..

Comment

@Knealus: Je loopt kinderachtig te klieren. Flikker op, ga je moeder pesten.

Comment

Ik wacht nog steeds op jou test, gloeilamp in een doosje doen, moet dat zolang duren dan.

Comment

Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Maar Blani waarom zit je bij de topic kweekverslagen, je kweekt hier niks maar kwaakt wel heel veel.

b.v. een spaarlamp van 100 watt geeft 100 watt licht maar gebruikt maar 35 watt energie (nog niet geheel zeker wat stroom verbruik is) energie en de warmte gaan samen, de hps is 100 watt energie en licht.
                groetjes Knealus

Comment

Ik heb toch maar even een testkastje gebouwd, om een 25W gloeilamp te vergelijken met een 23W Tornado:
                  testkast.jpg
                  Aan de linkerkant zit de temp-sensor, achter een stukje karton. Hij meet dus in de schaduw - dat doet het KNMI ook. (In het volle licht gaat de kleur van de sensor te veel meespelen.)
                  Rechts zit een laptop-fannetje om de lucht een beetje in beweging te houden en de warmte gelijkmatig door de ruimte te verspreiden. Een echte wietkast heeft ook een interne fan, dus daar kan niemand bezwaar tegen hebben. Het fannetje blaast NIET naar buiten en zuigt ook geen lucht aan van buiten.
                  Ik had geen plantje over, dus ik heb er maar een asbak ingezet. Daar eindigt toch al mijn wiet, dus het leek met toepasselijk.
                  Alle gaten in de doos zijn dichtgeplakt. Het kiert nog wel een beetje, maar de meeste warmte zal door de wanden heen de doos moeten verlaten.

Een gloeilamp is geen HPS, maar ze hebben wel veel gemeen:
                  - Een heel klein stralend oppervlak
                  - Een heel hete kern (Een gloeidraad wordt zowat 2500 graden)
                  - Een forse hoeveelheid IR-straling (meer bij de gloeilamp dan bij de HPS)
                  - Een directe omzetting van hitte in licht

Dat moet, op het punt van energie-balans, toch heel vergelijkbaar zijn met een HPS?

Mijn metingen waren niet helemaal reproduceerbaar. Misschien is mijn kamertemperatuur niet constant; misschien staat het lichtnet te wapperen, misschien doet zo'n spaarlamp vreemd...

Hoe dan ook: Hier zijn de resultaten, steeds na 30 minuten stabiliseren:
                  - Alles uit: 20 graden
                  - Alleen fannetje aan: 21 graden (ja, fannetjes produceren OOK warmte)
                  - Gloeilamp + fan: 32 graden
                  - HPS + fan: 32 graden.

Ik had eigenlijk verwacht dat 25W net iets warmer zou worden dan 23W - maar ik weet niet of de specificaties van de fabriek precies kloppen, en mijn metingen waren ook niet al te geweldig.

Hoe dan ook: Gloeilamp en spaarlamp maken in deze opstelling geen bal uit wat warmte betreft.

Laat ik vast een paar vragen afvangen:

Q: Een schoenendoos is geen ruimte.
                  A: Bij welk formaat wordt een ruimte een ruimte? Vergeet niet dat we hier in het micro-forum zitten. Niet dat het iets uitmaakt.

Q: Een gloeilamp is geen HPS.
                  A: Op welk essentieel punt verschillen ze dan, en wat maakt dat uit voor deze test?

Q: Ik zoek nog een kweekkast.
                  A: Ik heb een gloednieuwe micro-kweekkast te koop, inclusief fan en spaarlamp, voor 200 euro.

Comment

Hoe dan ook: Hier zijn de resultaten, steeds na 30 minuten stabiliseren:
                    - Alles uit: 20 graden
                    - Alleen fannetje aan: 21 graden (ja, fannetjes produceren OOK warmte)
                    - Gloeilamp + fan: 32 graden
                    - HPS + fan: 32 graden.
                    huuh.. was vergelijking spaarlampen met de hps lamp toch, als je al een hps lamp hebt waarom deze trage test, eerst gaan voordoen ik heb geen hps en dan dit vergelijken met gloeilamp
                    Last edited by Knealus; 12 October 2011, 01:46. Reden: text toevoegen

Comment

Comment

Sneller of minder snel absorberen is niet aan de orde: alle licht wordt geabsorbeerd behoudens het licht dat wordt gereflecteerd. De kleur van objecten, zoals we die waarnemen, bestaat uitsluitend uit gereflecteerd licht.
                        Blani heeft gewoon aan de hand van argumenten en feiten een standpunt ingenomen en de juistheid van zijn standpunt met een proef bewezen. Dat moet toch wel voldoende zijn? Om de proef te herhalen met een HPS lijkt me niet nodig: als de zwaartekracht van toepassing is op lood dan is die uiteraard ook van toepassing op steen. Waarom zou dat bij de thermodynamica anders zijn?

Knealus: huuh.. was vergelijking spaarlampen met de hps lamp toch, als je al een hps lamp hebt waarom deze trage test, eerst gaan voordoen ik heb geen hps en dan dit vergelijken met gloeilamp
                        Af en toe moet ik elektrisch lassen op 400 volt: geen haar op mijn hoofd denkt er aan om op de vlamboog te gaan zitten. Toch kan het zelfde opgenomen vermogen, toegepast in verwarmingselementen, een woonkamer comfortabel verwarmen. Onze katten zijn niet weg te slaan van de ventilatieroosters van de ombouw van de radiatoren. Het valt toch terug te voeren op een erg hete puntverwarming en een minder hete oppervlakteverwarming. Vandaar dat ik voordien de punt-, streep-, en oppervlaktebelasting (wellicht off-topic) bij gewichten aan de orde stelde.
                        Last edited by Xtreme; 12 October 2011, 09:32.

Comment

@Tinuz: Maak je geen zorgen over mijn energie. Ik voer dit soort discussies (en experimenten) voor de lol. Had ik er geen lol in, dan zou ik het niet doen.

Ik heb vroeger wel geprobeerd om evolutie uit te leggen aan gereformeerden, en ethiek aan catholieken. Vergeleken daarbij zijn jullie een prettig en makkelijk publiek - behalve Knealus, maar die staat sinds mijn laatste bericht aan hem op mijn negeer-lijst.

@Xtreme: Wat analogieen betreft denk ik zelf graag in water. Je kan een kweekkas vergelijken met een bergmeertje, met een instroom en een uitstroom. Als de instroom groter wordt, dan stijgt het water in het meertje, waardoor de uitstroom groter wordt. Uiteindelijk onstaat er een evenwicht: Het niveau in het meertje is zo hoog dat de uitstroom precies gelijk is aan de instroom. Of die instroom nou een snelstromend beekje of een traagstromend kanaal is maakt niet uit: Het enige dat uitmaakt is de hoeveelheid water die per seconde instroomt.

Vertaal je dat naar je kast: Er stroom energie (water) naar binnen, waardoor de temperatuur (net waterniveau) stijgt. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer energie (water) er gaat weglekken door de wanden. Er onstaat een evenwicht: De temperatuur wordt zo hoog dat er precies zoveel energie weglekt als er via het electriciteitsnet binnenstroomt.

Voor het bergmeertje maakt het niet uit of er water instroomt of ijs. Zolang het ijs maar smelt voor het bij de uitgang komt maakt het niks uit voor het niveau of voor de uitstroom. Zo maakt het voor je kast niks uit hoe de energie binnenkomt: Het wordt toch wel omgezet in warmte voor het de wanden bereikt en naar buiten kan.

Het gevaar van analogieen is dat mensen ze vaak te ver willen doortrekken. Je kan bijna wachten op de volgende vragen:

Q: Het water van een meer kan verdampen. Kan energie dat niet?
                          A: Nee. Energie verdampt niet. Wat het dichtst bij "verdampen" zou zitten is een bron van rontgenstraling of radiogolven die ongehinderd door de wanden heenstraalt - maar groeilampen maken geen rontgenstraling of radiogolven.

Q: Water kan toch niet door een koperdraad lopen?
                          A: Ga je moeder pesten.

Comment

Q: zal ik het moeilijk maken (uiteraard off-topic)? Water heeft zijn hoogste soortelijk gewicht bij 4 graden Celsius. IJs dat in het meertje terechtkomt krimpt zodra dit smelt. Dus de ingestroomde ijsmassa is in volume groter dan het gesmolten uitstromende water. Alleszins toch wel leuk om hierover van gedachten te wisselen.
                            Last edited by Xtreme; 12 October 2011, 17:19.

Comment

A: Klopt. Ik had moeten zeggen: De massa van het instromende en uitstromende water is gelijk.
                              Grappig genoeg maakt ijs niets uit voor het niveau van het meertje. Het volume van ijs is inderdaad wat groter - waardoor een deel van het ijs boven het wateroppervlak uitsteekt. Smelt het, dan verwijnt dat uitstekende deel onder water. Het netto effect: Het waterniveau verandert niet. Dat geldt ook voor het arctische ijs. In theorie kan de hele noordpool smelten zonder dat het zeeniveau verandert. In de praktijk is het net iets anders. Volgens wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeeniveau :
                              Tot voor kort werd aangenomen dat het smelten van drijvend ijs (Noordpool) geen verschil maakt (wet van Archimedes), en dat pakijs op het land dat smelt en in zee terechtkomt (Antarctica, Groenland) het zeeniveau wel doet stijgen. In een recent onderzoek van Peter Noerdlinger wordt echter geclaimd dat het smelten van drijvend zoetwaterijs wel degelijk het peil van zoutwater doet stijgen.[1] Dit effect valt echter in het niet bij dat van smeltend landijs.
                              Last edited by Blani; 12 October 2011, 17:58.

Comment

waarom test je niet anders, pak een 25 watt gloeilamp in je linkerhand , en een 23 watt spaarlamp in je rechterhand. houdt ze stevig vast en zet ze allebei aan. en probeer dat een half uur vol te houden.

die gloeilamp van 25 wat laat je echt wel een keer los.

groet

Comment

Bezig...
                                X