Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #76
    Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

    @Mr. Pitbull: Ik heb in dit topic twee keurige tests gedaan. Als je meer tests wil, waarom doe je ze dan niet zelf? Ik zie uit naar de resultaten.

    Ik denk niet dat je een 23W spaarlamp een half uur stevig in je hand kan houden.

    Comment


      #77
      Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

      Mr Pitbull laat ze maar.. die gloeilamp zal hij binnen klein aantal sec. snel loslaten..
      Ga zelf wel binnenkort volgende week of zoiets wel gaan testen met 125 watt spaar en 100 watt hps in een doos van 100x100x100 (1 m3)
      Spaarlamp gebruikt minder energie, daarom word ie minder warm.. grtzz..
      Last edited by Knealus; 13 October 2011, 10:41.

      Comment


        #78
        Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

        ff nog een uitleg lamp:

        Gloielamp: tussen de + en de 0 staat een wolfram draad in een bol, een behoorlijke massa draad wat gaat gloeien (2600 graden) en bijna de volle bak energie gaat doorgeven.
        Spaarlamp: tussen de + en de 0 staat kwikdamp, dus het woord damp zegt het al, geen massa, deze kwikdamp laat maar 1/4 engergie door.

        Energie en warmte gaan altijd samen.

        Comment


          #79
          Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

          Oorspronkelijk geplaatst door Blani View Post
          Q: Een gloeilamp is geen HPS.
          A: Op welk essentieel punt verschillen ze dan, en wat maakt dat uit voor deze test?
          - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
          - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

          Comment


            #80
            Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

            Moderne motorblokken zijn inderdaad efficienter dan oudere. Ze rijden verder op een liter benzine, maar als die liter benzine op is, dan is er niets anders over dan warmte.

            Dan kun je vragen: Maar is een deel van de energie niet omgezet in afstand? En het antwoord is nee. Afstand kost geen energie. Wat energie kost is de wrijving onderweg, en die wordt weer omgezet in warmte. 100%.

            Met andere woorden: Als je een liter benzine verbrand, dan hou je uiteindelijk de verbrandingswarmte over van een liter benzine. Het maakt geen zak uit wat voor motor er tussen zit.
            Last edited by Blani; 15 October 2011, 11:48.

            Comment


              #81
              - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
              - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

              Comment


                #82
                Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                @Kroket: We kunnen nou wel steeds moeilijker apparaten gaan aanhalen, en bovendien apparaten die we niet zelf hebben en niet in geen gesloten ruimte kunnen nameten - maar heeft dat nou echt zin? Een lamp is een ideaal apparaat voor deze discussie: Goedkoop, overal te krijgen, makkelijk te begrijpen en makkelijk op te sluiten in een doos of kast.

                Als we klaar zijn met lampen, laten we dan eens kijken naar ijskasten, motoren, boormachines, computers en zonnestelsels. Ik kan je daar een hoop over leren, maar je moet toch eerst de energiehuishouding van een lampje begrijpen. Eerst kruipen, dan lopen, dan vliegen. Niet andersom.

                Als werktuigbouwkundig ingenieur ben ik behoorlijk zeker van mijn klassieke mechanica en (als onderdeel daarvan) de wet van behoud van energie. Ongeveer zo zeker als dat de aarde om de zon draait. Toch ben ik zowel onzeker als beleefd genoeg om een test te bedenken en die ook nog uit te voeren. Neem daar eens een voorbeeld aan: Bedenk je eigen test en voer hem uit.

                Comment


                  #83
                  Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Blani View Post
                  Als werktuigbouwkundig ingenieur ben ik behoorlijk zeker van mijn klassieke mechanica en (als onderdeel daarvan) de wet van behoud van energie. Ongeveer zo zeker als dat de aarde om de zon draait.
                  Volg zelf de studie Engineering mechatronica, zit in het vierde leerjaar en kan prima accepteren dat het nou eenmaal een feit is dat een hps lamp warmer wordt als een spaarlamp.

                  Ik ben het met al je argumenten eens, echt waar, maar elke keer vergeet je gewoon het feit dat je over twee verschillende lampen praat, dus verschillende materialen, dus verschillende uitwerkingen bij dezelfde hoeveelheid stroom.

                  Verder is het gekeken naar de te vergelijken gegevens (als ingenieur) een koelkast niks moeilijker dan een spaarlamp. Beiden nemen stroom op en geven dit af in een andere vorm van energie.
                  Last edited by kroket; 15 October 2011, 20:38.
                  - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                  - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                  Comment


                    #84
                    Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                    Een nog mooier praktijk voorbeeld vinden we continu op het forum.
                    Mensen hangen hun spaarlampen beduidend dichter op de planten dan dat ze met een hps doen.
                    Dit zou niet nodig zijn geweest als beiden even warm zouden worden..
                    Klinkt logisch en is ook mijn ervaring in de micro. Verder is het vergelijk ook niet geheel eerlijk omdat je de vsa van de hps buiten de ruimte hebt in een spaarlamp of een tl buis zit dit ingebouwd. Als ik de vsa uit mijn tl armaturen haal en deze buiten de kast monteer dan geeft mijn tl eigenlijk geen enkele of nauwelijks warmte af. Een spaarlamp is toch niet meer dan een dubbelgeklapte tl buis of ...

                    Comment


                      #85
                      Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                      (Ik ben het met al je argumenten eens, echt waar, maar elke keer vergeet je gewoon het feit dat je over twee verschillende lampen praat)
                      yep dat is zijn probleem... hij vergeet steeds dat hij met twee lampen bezig is, beetje eenzijdig, en arogant, vandaar mijn opmerking van ... blote reet.
                      En in de werkelijkhied zal een mens en de plant wel moeten kunnen ademen, ga je dit dat dan in pakken en af sluiten van lucht.. yep maby dit is mischien mogelijk op planeet Mars.. vandaar opmerking komen jullie van Mars
                      Last edited by Knealus; 16 October 2011, 00:20.

                      Comment


                        #86
                        Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                        Oorspronkelijk geplaatst door kroket View Post
                        Volg zelf de studie Engineering mechatronica, zit in het vierde leerjaar en kan prima accepteren dat het nou eenmaal een feit is dat een hps lamp warmer wordt als een spaarlamp.
                        Dan verbaast het me dat je het verschil niet lijkt te weten tussen warmte en temperatuur. Jij hebt het steeds over de temperatuur van lampen/koelkasten/motoren, terwijl de vraag gaat over warmte.

                        Van http://wetenschap.infonu.nl/natuurku...mperatuur.html :

                        Verschil tussen warmte en temperatuur

                        In de alledaagse omgangstaal worden de begrippen warmte en temperatuur vaak door elkaar gehaald. Als we zeggen dat een kaarsvlam 'heet' is, bedoelen we dat hij een hoge temperatuur heeft. Een grote badkuip vol 'lauw' water bevat veel meer warmte dan een kaarsvlam. Warmte is de totale hoeveelheid aan moleculaire energie. Temperatuur is de maat voor de intensiteit van de moleculaire energie.

                        Ik ben het met al je argumenten eens, echt waar, maar elke keer vergeet je gewoon het feit dat je over twee verschillende lampen praat, dus verschillende materialen, dus verschillende uitwerkingen bij dezelfde hoeveelheid stroom.
                        De uiteindelijke uitwerking is WARMTE. Hoeveel soorten warmte ken jij?

                        Verder is het gekeken naar de te vergelijken gegevens (als ingenieur) een koelkast niks moeilijker dan een spaarlamp. Beiden nemen stroom op en geven dit af in een andere vorm van energie.
                        Geen reden dus om die koelkast erbij te halen.

                        @Monty: Wat betreft de afstand van HPS en spaarlamp: Mijn 400 watt HPS hangt op zowat 40 centimeter boven de dichtsbijzijnde top. Ik ken geen spaarlamp van 400 watt, maar als 'ie bestond, dan was het een beest van een apparaat. Van zo'n monster kan een klein stukje dicht bij mijn hoogste top zitten, maar niet de hele lamp - het grootste deel zal er een behoorlijk eind vanaf zitten. Dan kom je gauw weer op gemiddeld 40 centimeter afstand, stomweg omdat het oppervlak van de lamp zo groot is.

                        Het zou trouwens best kunnen dat een HPS meer warmte uitstraalt dan een spaarlamp: Een spaarlamp zou minder energie kunnen geven in straling en meer in convectie-warmte. In dat geval zou je theoretisch een spaarlamp dichter bij je plant kunnen hangen dan een HPS. Dat heeft nog steeds geen invloed op de totale afgifte van de lamp: 23 watt in, 23 watt uit.

                        Wat TL's betreft (en de warmte van hun VSA's): Op de buis zelf (bij mij althans) staat 18 Watt. Ik neem aan dat dat het vermogen is dat de buis zelf dissipeert. Haal ik de VSA buiten mijn kast, dan zou er dus nog steeds 18 Watt mijn kast ingaan. Ik heb geen idee hoeveel watt de VSA dissipeert.

                        En inderdaad: Spaarlampen zijn opgerolde TL's.

                        Comment


                          #87
                          Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                          En inderdaad: Spaarlampen zijn opgerolde TL's.

                          Gooh nu pas kom je daar achter...

                          Comment


                            #88
                            Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                            Knealus staat nog steeds op mijn negeer-lijst. Mocht hij (onverwacht) iets zinnigs te melden hebben, kan iemand dat dan even doorgeven?

                            Comment


                              #89
                              Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                              a.u.b idioot rot op, zoals ik al zie je kweekt niks en je doet niks, en je komt van Mars, en je zit hier op kweekverslagen, schaam je diep..

                              Comment


                                #90
                                Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                                Zo beste heren,

                                Als je problemen hebt met elkaars zienswijze, ga het ff uitvechten via PM!
                                Consider yourself warned...back on topic.

                                M.v.g.
                                vale.

                                Comment

                                Bezig...
                                X