Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #91
    Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

    Beste Vale, ga a.u.b. deze topic te verhuizen waar het hoort te zijn op de juiste plaats..
    Last edited by Knealus; 16 October 2011, 01:51. Reden: de

    Comment


      #92
      Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

      Ik denk niet dat je met mij in discussie behoeft te gaan.
      Of wel?

      Dat we elkaar ff goed begrijpen


      Is nu op de juiste plaats.
      Attached Files
      Last edited by ceBep; 16 October 2011, 02:02.

      Comment


        #93
        Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

        De meeste mensen zijn in verwaring met de aanduiding watt van de spaarlamp, een spaarlamp van 100 watt, geeft 100 watt licht maar gebruikt maar 25 watt energie.
        Door de poeder coating van tegen de binnenkant buis waardoor de kwikdamp heen gaat, word maar 1/4 energie gebruikt, en een opbrengst van 100 watt licht gehaald.. vandaar de naam spaarlamp.

        Door de kwikdamp geleiding: 1/4 gebruik energie
        Door spec. coating tegen wand buis: tot 100 watt licht

        Einde verhaal.. thanks
        Last edited by Knealus; 16 October 2011, 21:22. Reden: bla bla

        Comment


          #94
          Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

          Wel eens aan LED gedacht? De warmte is dan nauwelijks een probleem meer.

          Comment


            #95
            Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

            Ernie nu is het wel genoeg geweest met je led gespam, zet zelf een kweekje op en overtuig mensen op die manier van de potentielle voordelen van led.
            Hoe je nu bezig bent voeg je vrij weinig toe.
            http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

            Comment


              #96
              Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

              Oorspronkelijk geplaatst door Knealus View Post
              De meeste mensen zijn in verwaring met de aanduiding watt van de spaarlamp, een spaarlamp van 100 watt, geeft 100 watt licht maar gebruikt maar 25 watt energie.
              Door de poeder coating van tegen de binnenkant buis waardoor de kwikdamp heen gaat, word maar 1/4 energie gebruikt, en een opbrengst van 100 watt licht gehaald.. vandaar de naam spaarlamp.

              Door de kwikdamp geleiding: 1/4 gebruik energie
              Door spec. coating tegen wand buis: tot 100 watt licht

              Einde verhaal.. thanks
              Een spaarlamp van 100 watt geeft geen 100 watt licht. Het aantal watts staat voor het opgenomen vermogen. De lichtopbrengst wordt weergegeven in lumen. Een gewone gloeilamp zal ergens in de buurt van 15 lumen per watt komen. Een spaarlamp levert ongeveer het viervoudige: dus zo'n 60 lumen per watt. Het lichtrendement van een spaarlamp is dus hoger. Vergelijk het maar met een donkerstraler van 100 watt in het IR-spectrum: die geeft totaal geen licht(rendement) maar uitsluitend warmte.

              Comment


                #97
                Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                Klopt, Xtreme.

                Overigens kan je licht uitdrukken in watt in plaats van lumen. Lumen kun je omrekenen naar candela:



                De candela is verwant aan de eenheden lumen en lux. De eenheid lumen wordt gebruikt voor de totale lichtstroom in een lichtbundel. Een lichtbundel met een sterkte van 1 candela en een ruimtehoek van 1 steradiaalverlichtingssterkte van 1 lux. 1 lux is dus gelijk aan 1 lumen per vierkante meter.
                Candela kun je weer omrekenen naar watt:

                "De candela is de lichtsterkte in een gegeven richting van een bron die monochromatische straling met een frequentie12 Hz uitzendt en waarvan de stralingssterkte in die richting 1/683 watt per steradiaal is."
                Gelukkig zijn die berekeningen voor ons gedaan.
                Het aantal watts aan licht gedeeld door het aantal watts aan electrische input is de efficiency - nogal wiedes. Daarvan heb ik een tabel gevonden voor verschillende lampen:



                Een gloeilamp heeft een efficiency van ongeveer 2%, een spaarlamp tot 15% en een HPS tot 22%. De rest komt eruit als warmte.

                Comment


                  #98
                  Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                  Alle argumenten nog eens door zitten bladeren en ik ben het eigenlijk best wel eens met Blani > dat wordt dus zelf een experimentje opzetten en meten.

                  er zweeft me nog wel een hoop theoretisch gebazel door het hoofd, zodra daar ruimte en tijd voor is de zaak maar eens doorrekenen en een simulatie opzetten, en daarnaast dan gewoon twee tentjes met vergelijkbare wattages aan spaar- en HPSlicht. Want er gaat gewoon niks boven proefondervindelijk onderzoek, in representatieve omstandigheden als het effe kan.
                  Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                  Comment


                    #99
                    Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                    Ben benieuwd more weed.

                    Comment


                      Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                      Ik ben benieuwd naar je resultaten, Moreweed.
                      Daarna kunnen we de mythe eens doorprikken dat "leds minder warmte leveren".

                      Comment


                        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                        Comment


                          Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                          @Moreweed: Vergeet niet om Schrodingers kat erbij te stoppen in je tentje, zodat de fotonen niet de hele ruimte in een quantum-flux brengen. Als het tenminste lukt om die rotkat te vangen. Je moet 'em vooral strak blijven aankijken zodat zijn golfpatroon instort en 'ie niet in een quantum-flux kan wegglippen. En NIET met je ogen knipperen!

                          Overigens is testen in verschillende tentjes lastig: Ze moeten precies dezelfde isolatie en ventilatie hebben en in een ruimte staan met precies dezelfde temperatuur. Voor een echte praktijktest zouden er ook precies dezelfde planten in moeten staan met precies gelijke vochtigheid van grond en bladeren.

                          Een enkel tentje gebruiken en lampen uitwisselen lijkt me toch handiger.

                          Comment


                            Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                            ik vang 'm wel nadat het hamertje is gevallen
                            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                            Comment


                              Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                              Ach, laat ik deze discussie eens levend houden... Er is gevraagd naar de energie-huishouding van boormachines, auto's en ijskasten. Laat ik daar eens iets zinnigs over proberen te zeggen.

                              Waarom een 2000W boormachine niet heet wordt:
                              Electromotoren gaan heel netjes om met energie. Draait een electromotor met heel weinig weerstand, dan gebruikt 'ie heel weinig energie. Naarmate de belasting groter wordt stijgt het verbruik, en daarmee de warmteontwikkeling. Blokkeer je de motor, dan gaat 'ie pas echt energie verbruiken.
                              Dat geldt dus ook voor een boormachine. Een vrij draaiende boormachine gebruikt nauwelijks energie - en heeft daarbij een ingebouwde ventilator die de motor koel houdt. Een belaste boormachine heeft nog steeds een behoorlijke ventilatie en een redelijk verbruik, dus de machine warmt wel op, maar niet buitensporig.
                              Als je de machine blokkeert, met een vol ingedrukte knop, dan trekt 'ie de volle 2000 watt. Dan staat ook nog de ventilator stil, en dan zal je machine vlot uitbranden.

                              Overigens zijn electromotoren zeer efficient: Sommige zetten tot 95% van hun electrische energie om in beweging - op een ideale belasting en toerental. Voor zover ik me herinner zijn ze het efficientst bij een behoorlijk hoog toerental en lage belasting. Een zwaar belaste boormachine zal zo efficient niet zijn, en dus een behoorlijk deel van zijn electrische energie omzetten in warmte. Een geblokkeerde boormachine heeft een efficiency van nul, en zal dus zijn volle vermogen omzetten in warmte.

                              Hoe snel een emmer water kookt op de motor van een zuinige/verspillende automotor:
                              Met die emmer meet je alleen de temperatuur van het motorblok. Die wordt geregeld met een thermostaat, die een forse koeling aanstuurt. Je meet dus alleen de instelling van de thermostaat. Ik denk niet dat de ingestelde temperatuur bij een zuinige motor lager is. Eerder hoger: Hogere temperaturen leveren zuinigere motoren. (Tweede hoofdwet van de thermodynamica.)

                              Om de warmte-afgifte van een motor te meten moet je dus niet alleen de motor-temperatuur meten, maar vooral de warmteafgifte via koeling en uitlaatgassen.

                              Om iets te zeggen over efficiency moet je niet alleen de warmteafgifte meten, maar ook de nuttige afgifte van energie: De hoeveelheid energie die eruit komt via de drijfstang. (Het is zowiezo verstandig om de motoren te belasten tijdens de test.) Je zou aan die drijfstang een mechanische weerstand kunnen hangen en kijken hoeveel warmte die ontwikkelt, dan weet je hoeveel nuttige energie er is afgeleverd. Neem een weerstand die wat kan hebben: Mijn eigen auto kan bijvoorbeeld 50 kilowatt aan energie afleveren. Dat moet je weerstand wel kunnen dissiperen.

                              Neem je dat allemaal mee in je test, dan zul je zien dat bij IEDERE motor, als je er een liter benzine in verbrand, precies dezelfde warmte vrijkomt. Bij de ene motor gaat wat meer warmte naar je mechanische weerstand; bij de andere gaat wat meer warmte naar zichzelf - maar het totaal is altijd gelijk aan de verbrandingswarmte van 1 liter benzine. Zowat 9 kilowattuur per liter benzine, als ik het me goed herinner.

                              Waarom zowel een koelkast als een vrieskast op 80 watt kunnen werken:
                              Laten we eerst even praten over verwarming, om een makkelijke analogie te hebben. Als je een lamp in een doos stopt, dan wordt de inhoud van de doos heet. Isoleer je de doos beter, dan wordt 'ie heter. Neem je een kleinere doos (met daardoor een kleiner oppervlak en minder warmteverlies) dan wordt 'ie nog heter. Mee eens, tot zover?
                              Met koeling is het precies hetzelfde. Een kleine, zwaar geisoleerde kast wordt kouder dan een grote, matig geisoleerde kast waar je dezelfde hoeveelheid warmte uit trekt. Daarom kan een vrieskist toe met dezelfde warmtepomp als een koelkast.
                              Overigens zal er dan "80 Watt" achterop zo'n kast staan, maar dat betekent nog niet dat die motor altijd draait. Die kan 1 minuut per uur werken, maar ook 60 minuten - dus "80 Watt" zegt helemaal niets over het werkelijke vermogen van een koelkast.

                              Koelkasten zijn heel boeiende apparaten. Als je een opgewarmde koelkast dichtdoet en aanzet, dan zal 'ie tijdelijk meer dan zijn opgenomen vermogen afgeven als warmte. Hij onttrekt namelijk warmte aan zijn inhoud, en die komt er aan de achterkant uit als extra warmte - dus een 80W koelkast kan 100W aan warmte afgeven. Tijdelijk: Zo gauw het interieur is afgekoeld stopt het effect. Zet je 'em uit, en laat je de inhoud weer opwarmen, dan neemt de kast tijdelijk warmte op, en vereffend daarmee precies het teveel aan afgegeven warmte in het begin.

                              Zet je een koelkast open in een afgesloten ruimte, dan geeft het ding gewoon zijn hele opgenomen vermogen af als warmte. Een 80Watt koelkast levert 80Watt warmte: Zeg maar 100Watt aan de achterkant en -20Watt aan de voorkant.

                              Dan zul je denken: Als je met een warmtepomp van 100W meer dan 100W aan warmte kan afgeven, kan je dan niet een super-efficiente kachel bouwen? Ja, dat kan. Google op "warmtepomp", er zijn kachels die een efficiency beloven tot 400% - in ideale omstandigheden. In de praktijk zijn ze nog niet echt winstgevend, maar dat kan komen.

                              Comment


                                Re: Wat geeft meer warmte? 4 keer 23W tornado of 100W hps?

                                Waar een simpele vraag niet toe kan leiden haha!
                                Ik trek het niet meer, gaat me allemaal boven de pet. Vraag is voor mijzelf al beantwoord, dus in dat opzicht mag de topic op slot. Voor diegenen die nog door willen filosoferen: have fun!

                                Comment

                                Bezig...
                                X