Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Minimale hoeveelheid lumen voor 1 plant?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Minimale hoeveelheid lumen voor 1 plant?

    Lumen in de juiste golflengte zijn belangrijk. Heb je wit licht dus veel lumen, dan vepruts je veel vermogen omdat de planten maar een deel van de kleuren nodg hebben om te groeien. Die site gaat alleen maar over kweken met LED en de voordelen ten opzichte van de ouderwetse HPS-lampen. De grafile geeft de blauwe en rode kleur met name aan als noodzakelijk in grote vermogens.
    2029355_f260.jpg
    Last edited by ceBep; 19 October 2011, 10:05. Reden: spam verwijderd

    Comment


      #17
      Re: Minimale hoeveelheid lumen voor 1 plant?

      Heb je aandelen Ernie? In al je posts zit je reclame te maken voor dezelfde website.
      http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

      Comment


        #18
        Re: Minimale hoeveelheid lumen voor 1 plant?

        Oorspronkelijk geplaatst door Ernie View Post
        Lumen in de juiste golflengte zijn belangrijk. Heb je wit licht dus veel lumen, dan vepruts je veel vermogen omdat de planten maar een deel van de kleuren nodg hebben om te groeien. Interssante info las ik op www.ledspectrum.nl Die site gaat alleen maar over kweken met LED en de voordelen ten opzichte van de ouderwetse HPS-lampen. De grafile geeft de blauwe en rode kleur met name aan als noodzakelijk in grote vermogens.
        [ATTACH=CONFIG]95139[/ATTACH]
        Ik snap echt geen hout van je redenering. Wit licht met veel lumen? TL's van 2700 K en TL's 6500 K geven beiden wit licht. Alleen de CRI wijkt onderling af. Nooit van PAR-licht of van fotonen gehoord?

        Comment


          #19
          Re: Minimale hoeveelheid lumen voor 1 plant?

          volgens mij is 2700K toch echt warmwit extr. !

          Comment


            #20
            Re: Minimale hoeveelheid lumen voor 1 plant?

            Klopt helemaal, 2700 K is warmwit en 6500 K is koudwit. Alleen de redenering van de inmiddels "gebande" Ernie snapt ik gewoonweg niet. Ik citeer: "Heb je wit licht dus veel lumen enz.". De correlatie tussen wit licht en veel lumen ontging me gewoon en ontgaat me nog steeds. Maar van de te pas en te onpas aangedragen led obsessie zijn we na "het bannen" af.

            Comment


              #21
              Re: Minimale hoeveelheid lumen voor 1 plant?

              Het is zeker niet zo dat als je 2x een spaarlamp van bijvoorbeeld 1000 lumen ophangt dat je dan 2000 lumen krijgt... op mijn werk heb ik lichtmetingen met een lux meter gedaan en ben tot het volgende gekomen 1x spaarlamp van 26watt geeft 420 lumen (+- 1,5m onder de lamp) en 2x26w gaf op diezelfde afstand 500lumen... je kunt dus beter 1 sterkere lichtbron pakken, of je moet het kunnen verdelen in je ruimte, bijvoorbeeld een ruimte van 1,20m bij 60 dan kun je er beter 2 hangen voor de lichtverdeling...

              Comment


                #22
                Re: Minimale hoeveelheid lumen voor 1 plant?

                Lichtsterkte neemt kwadratisch af naarmate de afstand toeneemt!

                kwadratenwet.png

                Comment


                  #23
                  Re: Minimale hoeveelheid lumen voor 1 plant?

                  Als 2 lampen afzonderlijk 420 lumen rendement hebben dan is dat gezamenlijk dus 840. Jij meet evenwel 500 lumen. Ik kan me niet goed voorstellen dat lampen over en weer denken: er hangt een andere lamp naast me, dus ik zal maar wat lumen achterhouden. Welke verklaring heb je dat er ineens energie verdwijnt en kun je ook aangeven waar naar toe?
                  Last edited by Xtreme; 19 November 2011, 11:16.

                  Comment


                    #24
                    Re: Minimale hoeveelheid lumen voor 1 plant?

                    Luister nou eens naar ouwe lullen

                    Minimaal 400watt/55000Lm M2

                    Licht is gewicht.
                    http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                    Comment


                      #25
                      Re: Minimale hoeveelheid lumen voor 1 plant?

                      Of 2 keer 400 met ieder 55.000 lumen. Oh ja, dat had ik vergeten, als je 2 lampen gebruikt dan verliezen ze elk ongeveer de helft van hun lumen onderweg of ze laten ze niet uit de lamp ontsnappen! Ik begrijp het niet, maar ik ben dan ook niet in het bezit van een luxmeter,

                      Comment


                        #26
                        Re: Minimale hoeveelheid lumen voor 1 plant?

                        Huuuuuuuuuuu, nooit van gehoord. Waar heb je dat van?
                        http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                        Comment


                          #27
                          Re: Minimale hoeveelheid lumen voor 1 plant?

                          Zie het eerste bericht van de starter van dit topic (foempje dus), HJM. Foempje concludeert dat 2 spaarlampen van elk 420 lumen gezamenlijk 500 lumen rendement geven. Een conclusie moet verifieerbaar en verklaarbaar zijn: als ik 2 maatkannen met elk 1 liter water in 1 emmer schenk en 2 zakken suiker van elk 1 kilo in 1 grote suikerpot gooi heb ik respectievelijk 2 liter water in de emmer en 2 kilo suiker in de suikerpot. Met licht/lumen zou dat volgens foempje niet opgaan. Ik vroeg dus naar de onderbouwing van zijn standpunt. Waarom verdwijnt er energie? In welke materie wordt de verdwenen energie omgezet? Volgens de hoofdwet van de thermodynamica kan er namelijk geen energie verloren gaan en ook geen energie uit het niets ontstaan. Ik wacht nog steeds op zijn antwoord. Dus HJM, het komt dus niet uit mijn koker: wie ben ik om algemeen aanvaarde natuurkundige wetten -in casu de wetten van de thermodynamica- te weerspreken? De meest gangbare regel in een discussie is, dat ingeval je iets concludeert, de conclusie moet berusten op een met argumenten onderbouwd standpunt. Dat zag ik bij foempje niet terug -het is niet meer of minder dan een blote mededeling- vandaar mijn enigszins ironische reactie.
                          Last edited by Xtreme; 20 November 2011, 13:40.

                          Comment


                            #28
                            Re: Minimale hoeveelheid lumen voor 1 plant?

                            Hij meet
                            (+- 1,5m onder de lamp)
                            zoals ik al aangaf neemt het aantal fotonen per oppervlakte kwadratisch af naarmate de afstand vordert. Zou hij nog wat verder af meten dan zou hij bijna niks meer meten, ghihihih het verdwijnt niet het word enkel meer verspreid.

                            Daarnaast zijn lumen gerelateerd aan het menselijke oog en niet aan wat de plant waarneemt.

                            Comment


                              #29
                              Re: Minimale hoeveelheid lumen voor 1 plant?

                              Hoe goed bedoeld het ook moge zijn: het is en blijft faliekante onzin, wat foempje uitkraamt. De lichtsterkte meet je immers op 1 meter loodrecht onder de lichtbron. Met 2 lichtbronnen moet er dus 2 keer gemeten worden. Een spaarlamp van 26 watt zal ongeveer 1300 lumen aan lichtrendement opleveren, 2 stuks dus 2600 lumen. En inderdaad als je op 10 meter afstand gaat meten houd je erg weinig over. Typisch een geval van: "de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt."

                              Comment


                                #30
                                Re: Minimale hoeveelheid lumen voor 1 plant?

                                [QUOTE=monty;235408]Lichtsterkte neemt kwadratisch af naarmate de afstand toeneemt!

                                ahh goed om te weten
                                Last edited by EenVeer; 20 April 2016, 18:07. Reden: niet duidelijk waar ik op reageerde

                                Comment

                                Bezig...
                                X