Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Plug and grow / eco-light spaarlamp bloei

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Plug and grow / eco-light spaarlamp bloei

Korting op 420shop
    Hejhej iedereen,

Na mijn vorige redelijk succesvolle kweek, wil ik nu binnen onder een lamp gaan kweken.
    Ik late ze voorgroeien onder 2 gewone coolwhite spaarlampen.

Tegen dat ze gaan bloeien had ik in gedachte een plug and grow spaarlamp te bestellen .
    Nu , zijn er mensen die ervaring hebben met deze lamp(en) ?
    Reacties zouden heel fijn zijn !

alvast bedankt ! grtz
    roll it , light it, smoke it and... Enjoy ! ♥

Comment

Re: Plug and grow / eco-light spaarlamp bloei

Hallo, ikheb zo'n 250watt van plug and grow en ben er zeer tevreden over!

Mvg

Comment

probeer t neon zou ik zeggen. verschillende kleurtype lampen groei/ bloei en zelf zaailingen.
        klopt inderdaad dat de vorm van de plug en grow lamp niet idiaal is voor de verspreiding van het licht, en eigenlijk meer licht verspeelt dan wat effectief word gebruik.
        succes
        sigpic
        Werkzaam in de medische groenvoorziening sedert '93

Comment

ik heb een twin reflector van plug en grow met 2 x 300 watt plug en grow spaarlampen ( eens opgestart 400w verbruik samen) is even goed als 400 watt hps met dit voordeel dichter tegen plant ongeveer 15 cm van blijven ( best 20 cm) veel minder warmte , veiliger, gaat langer mee en behoud langer lummen percentage welke bij hps lamp meer afneemt dan bij spaarlamp2CFLandReflector.JPG

Comment

Denk dan alleen wel dat Ganjax en Hennep een punt hebben dat je met zo'n spaarlamp een hele hoop van die lumen kwijtraakt door het onhandige ontwerp. Lumen zegt dan niet zoveel als het licht voor een groot deel naar de binnenkant van de lamp schijnt.

Hoezo verbruiken 2x300W lampen trouwens 400W samen?

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

het is enkel de opstart die 600 watt verbruikt eens opgewarmd verbruiken ze inderdaad maar 400 watt meer staat zo ook op de lampen en op de gebruiksaanwijzing en in verband met de lumen door het ontwerp als men een goede reflector heeft is dit verlies minder dan bij een hps lamp deze verliest meer lummen door de grote afstand tussen plant en lamp

Comment

Kan je dat ook aantonen mits onderzoek dat hier naar gedaan is, bronnen?
                Die reflector die je daar toont is die dan beter dan eenzelfde model voor hps?
                Ik zie enkel dat die van jouw wat groter is omdat hij voor 2 spaarlampen dient, en btw zo'n guts van een spaarlamp komt best tot zijn recht ZONDER rerflector en in verticale stand ipv horizontaal, maw wil je er het beste uithalen zal je ze moeten gebruiken in een verticale scrog en zonder reflector

Btw fixeer je niet op de afstand tussen lampt en plant en dan denken dat een hps meer lumen verliest, denk liever eens aan het verschil in dieptestraling tussen beide lampen. Hps blijft de beste in elk opzicht.
                Last edited by Ganjax; 4 April 2013, 02:39.

Comment

@cetje,

Een spaarlamp is gewoon hetzelfde principe als een TL. Een goede TL buis (in een TL armatuur of in een spaarlamp) levert iets van 80 a 90 lumen/watt. Alleen heb je bij een spaarlamp dus het probleem dat de helft van het licht naar de binnenkant van de lamp gaat. Het schijnt dan op de achterkant van de andere staafjes. Daar gaat een reflector je niet mee helpen. De brede vorm hindert je ook bij de reflector omdat een deel van het licht weer terug valt op de achterkant van de lamp. Al met al is een TL balk, voor lichtopbrengst op je plant, gewoon beter qua vorm dan een spaarlamp.

@Ganjax,

Is "dieptestraling" niet gewoon hetzelfde als "meer lumens"?

De lichtsterkte neemt kwadratisch af met de afstand tot de lichtbron. Dus 2 keer zo ver weg van de lamp en je hebt nog maar 1/4 van het licht. Met reflectie haal je nog wel wat terug, maar toch. Als je meer licht hebt dan heb je dus ook verder van de lamp nog voldoende licht voor de ontwikkeling van de plant. Meer licht geeft dus meer "diepte".

Mijn gevoel zegt me dat als je net zoveel lumen aan T-Neon ophangt dat je dan ook net zoveel "dieptestraling" zult hebben als van een HPS. Dus 6 stuks 2x55W T-Neon tegen 1 400W HPS. Dat produceert dan beide iets van 55.000 lumen. Ik vraag me af of je daar verschil tussen gaat zien.

Afgezien natuurlijk van de praktische bezwaren. Je hangt 6 T-neon kappen niet makkelijk in dezelfde afmeting kast en je verstookt 660W ipv 400W. In de praktijk heeft het dus geen zin, maar het gaat mij om het theoretische principe. Heeft een HPS nou meer dieptestraling EN meer lumen per watt, of is dat gewoon hetzelfde?

Heeft iemand wel eens een lichtmeter op verschillende afstanden onder die lampen gehouden om het verloop te meten?

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Ik ervaar ze zelf ook als prima lamp. Maar dan moet je wel met een scrognetje aan de slag. Ik vind hps onprettig door de warmte en extra schakelingen die er voor nodig zijn. Ik ben geen kei in electra en voel er weinig voor om dikke afzuigers te gebruiken. Nu volstaan twee 120mm pc ventilators. Ik weet dat de opbrengst lang niet kan tippen aan hps, en daar heb ik vrede mee. Ik heb tevens maar 60x60x60 tot mijn beschikking qua ruimte, zo'n plug and grow was de beste oplossing. Een maat kwam op 0.3 gram/Watt uit. Ik ga waarschijnlijk op 0.5 gram/Watt uitkomen. Dat vind ik zo slecht nog niet.
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                        Dieptestraling van TL/TNeon blijft natuurlijk hetzelfde, of je er nou twee of tien naast elkaar hangt.
                        Waarom zou dat zo natuurlijk zijn? Zijn TL lumens anders dan HPS lumens?

De "diepte" wordt bepaald door de afstand van de lamp waarop je nog steeds goede groei/bloei hebt. Dat is dan dus zeker ook gerelateerd aan het totale licht wat je van je lampen krijgt. Zeker als je zo marginaal met licht strooit als met een TL balkje en je gebruikt maakt van reflectie (licht raakt niet kwijt).

Je hebt 20.000-25.000 lux nodig op de plant voor flinke groei/bloei. Als je er 1 T-Neon buisje dicht boven hangt dan red je dat maar net. Wat verder weg en je houdt inderdaad al snel te weinig over. Dan kom je heel snel onder de drempelwaarde en heb je dus ook heel beperkte diepte. Als je er 12 buisjes boven hangt dan overlappen die stralen. Daarmee krijg je dan ook 12 keer zoveel licht. Op de afstand waar je eerst 2000 lux had heb je met 12 lampen dan 24000lux. Zo heb je dus veel verder als van een enkele lamp ook die benodigde 20.000-25.000 lux en daarmee is er dus ook meer "diepte".

Misschien is 400W HPS vergelijken met 660W aan T-Neon wat onrealistisch. Er is niemand zo bezopen (cq stoned) om dat te proberen lijkt me. Wat wellicht beter te vergelijken is is een 100W HPS met een 2X55W T-Neon. Dat levert een vergelijkbaar aantal lumen (HPS is veel minder efficient op lagere wattages). Met een 100W HPS zul je dezelfde moeite tot bloei/groei en beperkte "diepte" zien als met die 110W T-Neon.

Ik heb overigens geen links gevonden op Google die dit tegen spreken. Wel veel teksten waar de lm/W efficientie vergeleken wordt of waar de dieptestraling van een 400W HPS lamp direct vergeleken wordt met een enkel T-Neon armatuur.

Kwam wel nog deze link tegen over de 10 mythes van het groeien van planten onder lampen.

Comment

Misschien zijn ze wat moeilijker te vinden, maar op andere fora ben ik dat soort testjes wel eens tegengekomen.
                          Het hele "lumen" en "lux" verhaal is eigenlijk al lang achterhaald natuurlijk.
                          Je zou het PAR licht moeten meten om te weten wat een plant er daadwerkelijk aan heeft.
                          De eigenschappen daarvan zou je moeten uitzoeken, in hoeverre PAR licht gereflecteerd wordt etc.

Of die overlap op elke plek exact 12x zoveel licht geeft weet ik niet, en geldt dat ook voor PAR, 12x lijkt me ook wat veel.
                          Alles hangt ook af van het type reflector en hoever de lampen van elkaar hangen.
                          Omdat de dieptestraling niet veel is, zal 'een overlap' ook alleen maar heel dicht onder de lampen zijn.

Anyhoe, we gaan wat OT, Chris vroeg naar ervaringen met plug'n'grow lampen.
                          Ik heb eens een kweekverslag gelezen waar die gebruikt werden, en daar hingen ze nogal door, niet horizontaal dus.
                          Die kweker had het uiteinde van de lamp met 'n draadje aan de kap bevestigd.
                          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Wat je zegt qnq, laten we het op ervaringen houden in plaats van ellelange theoretische verhalen en discussies die zonder einde zijn zonder de echte experts. Mijn ervaring is met dit spul is boven verwachting goed. Beter dan losse spaarlampen en TL. Ook prijstechnisch is het beter dan TL en 20w spaarlampjes; 60 euro en je hebt kap+fitting+lamp+kabel.
                            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Is er iemand met ervaring met een 660W T-Neon set dan? Dit soort reacties is dus precies de reden waarom dit soort mythes blijven rondwaren.

De "echte experts" zeggen overigens dat het niets uit maakt. Lumens zijn lumens. HPS lampen hebben geen magisch licht dat ineens verder draagt dan dat van een andere lamp.

Comment

Bezig...
                              X